Žilinský Večerník

19. apríl 2024 | Jela
| -3°C

Žilinský diár

Opití

  • 2.11.2016 19:00  Mestské divadlo Žilina
  • 3.2.2017 19:00  Mestské divadlo Žilina
  • 12.4.2017 19:00  Mestské divadlo Žilina
  • 3.5.2017 19:00  Mestské divadlo Žilina
  • 13.10.2017 19:00  Mestské divadlo Žilina
  • 21.12.2017 19:00  Mestské divadlo Žilina
  • 23.3.2018 19:00  Mestské divadlo Žilina
  • 4.4.2018 19:00  Mestské divadlo Žilina
  • 3.5.2018 19:00  Mestské divadlo Žilina
  • 10.10.2018 19:00  Mestské divadlo Žilina
  • 29.11.2018 19:00  Mestské divadlo Žilina
  • 23.1.2019 19:00  Mestské divadlo Žilina
  • 8.2.2019 19:00  Mestské divadlo Žilina

Súčasný text jedného z najrešpektovanejších osobností ruskej drámy, výnimočného i rozporuplného Ivana Vyrypajeva Opití spája niekoľko osudov v jeden večer. Obyčajní ľudia, opantaní chvíľou slobody a pravdy, prežívajú v alkoholickom opojení momenty, ktoré posúvajú hranice, menia ich životy a vytvárajú množstvo komických, no mrazivo úprimných situácií. Na dne pohárika sa ukrýva tá najzákladnejšia túžba. Túžba po láske, pravde, po niečom ozajstnom a intenzívnom. Hra Opití je jedinečným a odvážnym pokusom pozrieť sa na človeka v momente, keď sa cíti zraniteľne a božsky zároveň. V momente opojenia ducha a oslobodenia mysle - pretože stúpajúce množstvo vypitého alkoholu robí z obyčajných ľudí prorokov, schopných vidieť pravdu a aspoň nachvíľu sa dotknúť skutočnosti.

Vyrypajevova hra zaujme nielen svojím názvom a odvahou napísať text, v ktorom sú všetky postavy počas celej hry v značnom alkoholickom opojení. Odvážne sú najmä samotné názory, ktorých sú Vyrypajevovi opití hrdinovia nositeľmi. Vyrypajev sa pohráva s myšlienkou, že Boh sa prihovára k svetu cez tých, ktorí sú opití. Režisér Eduard Kudláč o mimoriadnosti Vyrypajevovho textu uviedol: „Celý čas sú postavy prechádzajúce príbehom opití, nie sú to však postavy závislé na alkohole. Sú to ľudia, ktorým autor potreboval rozviazať ústa. Vzťahy a kontexty týchto ľudí sa alkoholom rozplynuli do hmly. To znamená, že títo ľudia nie sú ukotvení ani vo vzťahoch, ani v nejakom priestore, ani v nejakých dôsledkoch svojich činov. Nachádzame sa v stave absolútnej prítomnosti, a tým pádom aj v stave absolútnej artikulácie tých najvnútornejších problémov, ktoré s nimi idú. Vyrypajev použil metaforu, že Boh rozpráva ústami opitých, že vlastne v stave absolútnej opitosti človek stráca nielen zábrany, ale aj svoj existenciálny kontext. To znamená zodpovednosť voči svojim činom, zodpovednosť voči tomu, čo poviem. A to je podľa mňa nesmierne zaujímavé, pretože sa dostávame do dialógov, ktoré priamo riešia problém. Nezaoberajú sa dôsledkami alebo kontextom tých problémov.“

OSOBY A OBSADENIE

Marta: Anna Nováková
Mark: Boris Zachar
Laura: Tajna Peršić
Magda: Lucia Jašková
Laurence: Peter Oszlík
Gustáv: Ján Dobrík
Lora: Ivana Kubáčková
Karl: Braňo Bačo
Linda: Kristína Sihelská
Max: Michal Tomasy
Gabriel: Michal Režný
Róza: Iveta Pagáčová

REALIZAČNÝ TÍM

preklad: Romana Maliti
dramaturgia: Lenka Garajová
scéna a kostýmy: Eva Kudláčová-Rácová
hudba: Martin Burlas
réžia: Eduard Kudláč

Zdroj: MD ZA

Najnovšie vydanie
Predplatné
zilinskyvecernik_monitor_prod