Žilinský Večerník

25. apríl 2024 | Marek
| -2°C

Automoto

BMW radu 7 – manažérsky sen

Nové BMW radu 7 patrí bezpochyby medzi najočakávanejšie premiéry, ktoré prináša tohtoročná slovenská automobilová jeseň. Po približne siedmich rokoch prichádza úplne nová vlajková loď z Mníchova. Samotný výrobca označuje nové BMW radu 7 ako budúcnosť luxusu a tiež ako najdokonalejšie vozidlo, aké kedy vyrobil! Už podľa tejto marketingovej formulky je jasné, že v BMW sú na svoj nový top model nesmierne hrdí. A hneď na úvod treba dodať, že aj právom hrdí. V poradí šiesta generácia najluxusnejšieho BMW so sebou totiž prináša veľké množstvo špičkových technológií a inovácií. Mnohé z nich sa v automobilovom svete objavujú vôbec po prvýkrát. Veľkú porciu zo spomínaného sme mali možnosť okúsiť na vlastnej koži práve pri teste úplne nového BMW radu 7. Nové BMW 730d xDrive Limousine s 3‑litrovým rádovým prepĺňaným 6‑valcom v kombinácii s 8‑stupňovou automatickou prevodovkou, pohonom všetkých kolies a dizajnovom i výbavovom vyhotovení Pure Excellence nám na test zapožičala spoločnosť MD - Bavaria Žilina, s. r. o., autorizovaný predajca vozidiel BMW v našom regióne.

20.12.2015 | 17:57

Nové BMW radu 7 patrí bezpochyby medzi najočakávanejšie premiéry, ktoré prináša tohtoročná slovenská automobilová jeseň. Po približne siedmich rokoch prichádza úplne nová vlajková loď z Mníchova. Samotný výrobca označuje nové BMW radu 7 ako budúcnosť luxusu a tiež ako najdokonalejšie vozidlo, aké kedy vyrobil! Už podľa tejto marketingovej formulky je jasné, že v BMW sú na svoj nový top model nesmierne hrdí. A hneď na úvod treba dodať, že aj právom hrdí. V poradí šiesta generácia najluxusnejšieho BMW so sebou totiž prináša veľké množstvo špičkových technológií a inovácií. Mnohé z nich sa v automobilovom svete objavujú vôbec po prvýkrát. Veľkú porciu zo spomínaného sme mali možnosť okúsiť na vlastnej koži práve pri teste úplne nového BMW radu 7. Nové BMW 730d xDrive Limousine s 3‑litrovým rádovým prepĺňaným 6‑valcom v kombinácii s 8‑stupňovou automatickou prevodovkou, pohonom všetkých kolies a dizajnovom i výbavovom vyhotovení Pure Excellence nám na test zapožičala spoločnosť MD - Bavaria Žilina, s. r. o., autorizovaný predajca vozidiel BMW v našom regióne.

 

Najluxusnejšia limuzína bavorskej značky sa po prvýkrát objavila už v roku 1977. V práve prebiehajúcom roku bola predstavená v celkovom poradí už 6. generácia vlajkovej lode z Mníchova. Už v minulosti patrila každá generácia BMW radu 7 k výkladnej skrini automobilového priemyslu. Tento model jednoducho vždy dokázal uspokojiť aj najnáročnejších a ponúkal to najlepšie, čím automobilový svet v danej dobe disponoval. Inak tomu nie je ani pri aktuálnej generácii. Novinka tentokrát pridáva nadstavbu v podobe mnohých revolučných prvkov, ktoré si podrobnejšie predstavíme nižšie. Nové BMW radu 7 sa aj naďalej vyrába v dvoch karosárskych vyhotoveniach. Okrem základnej verzie je pre tých najnáročnejších k dispozícii aj priestrannejšia verzia Long (L) s predĺženým rázvorom. Veľmi pestrá je aj paleta motorov. Nami testovaná verzia s motorom 730d (265 koní) predstavuje pomyselný základ celého modelového radu. Táto motorizácia je k dispozícii s poháňanou zadnou nápravou, ako aj v nami testovanej konfigurácii s pohonom všetkých kolies xDrive. Výkonnejšou vznetovou alternatívou je verzia 740d s výkonom 320 koní, dodávaná v konfigurácii s pohonom všetkých kolies xDrive. Zážihovým základom je verzia 740i (326 koní) s poháňanou zadnou nápravou. Vrcholom celého modelového radu je nateraz 8‑valcová motorizácia 750i xDrive (pohon všetkých kolies) s výkonom až 450 koní. Od všetkých verzií môže byť odvodená aj už spomínaná predĺžená verzia. Štandardom pre všetky modely je 8‑stupňová automatická prevodovka. Okrem konvenčných motorizácií bude neskôr pre rad 7 po prvýkrát k dispozícii extrémne úsporný plug‑in hybrid 740e, ktorý kombinuje benzínový agregát s elektromotorom s maximálnym systémovým výkonom až 326 koní. Na výber je aj niekoľko dizajnových, resp. výbavových línií. Okrem základnej verzie sú už od počiatku k dispozícii alternatívy ako Pure Excellence a M Sport. Výsadu najluxusnejšieho segmentu predstavuje osobitná možnosť konfigurácie BMW Individual. Toto riešenie podľa očakávania ponúka priam nekonečnú dávku variácií s možnosťami individuálneho dovybavenia vozidla podľa požiadaviek konkrétneho zákazníka.

 


Vzhľad a rozmery

Už pri prvotnom zoznámení sa s vozidlom nás upútal jeho nezameniteľný dizajn. Z nového BMW radu 7 priam vyžaruje sila a výnimočnosť. Prednej siluete dominujú výrazné svetlomety, ktoré sú opticky prepojené s typickými „ľadvinkami“. Zadná časť pôsobí veľmi dynamicky až športovo. Mimochodom, svetlomety v štandarde využívajú diódovú technológiu. Na želanie sú k dispozícii tiež revolučné laserové svetlá so špičkovým svetelným účinkom. Laserovú technológiu pri sériových modeloch ako prvé vyvinulo práve BMW. Skelet karosérie po prvýkrát hojne využíva vysokopevnostný karbónový kompozit. Tým sa dosiahlo aj citeľné zníženie hmotnosti, ktoré pozitívne ovplyvnilo najmä jazdné vlastnosti. Sympatické je, že z hľadiska celkových rozmerov sa nové BMW radu 7 nesnaží prekonávať rekordy v danej triede. Môžeme preto povedať, že aj nová generácia tejto luxusnej limuzíny zostáva približne na rovnakej rozmerovej línii ako predchádzajúci model. V nasledovnom prehľade prinášame rozmerové porovnanie štandardnej verzie s modelom Long. Nové BMW radu 7 meria 5 098 mm (verzia Long 5 238 mm), šírka oboch verzií dosahuje 1 902 mm, totožná je aj výška s hodnotou 1 467 mm a rázvor náprav atakuje 3 070 mm, resp. až 3 210 mm pri verzii Long. Batožinový priestor ponúka pri oboch verziách dostatočný objem s prepravnou kapacitou 515 litrov. Zaujímavosťou tohto modelu je vďaka pneumatickému pruženiu aj možnosť regulácie svetlej výšky. To môže prísť vhod napr. pri tesnom parkovaní v blízkosti obrubníka. 

 

 

Interiér a výbava 

Po presunutí sa do interiéru ani nemá hlbší zmysel diskutovať o kvalite materiálov, resp. dielenskom opracovaní. Nové BMW radu 7, samozrejme, využíva len to najlepšie, čo dnešné automobily dokážu ponúknuť. Efektnou zaujímavosťou je napr. funkcia ambient air. Po jej aktivovaní je možné kabínu osviežiť niektorou z preferovaných vôní. Revolúciou prešlo aj ovládanie i-Drive. To okrem väčšieho displeja po prvýkrát ponúka alternatívu ku klasickému združenému ovládaču, ktorou je dotykové ovládanie. Úplnou novinkou je okrem toho možnosť ovládania niektorých funkcií prostredníctvom jednoduchých gest. Zárukou dokonalého akustického zážitku je špičková audiosústava Bowers & Wilkins. Užitočnou zaujímavosťou je automatická klimatizácia so štyrmi regulovateľnými zónami. V rámci nej je možné ešte dodatočne regulovať teplotu vzduchu zo stredových výduchov ventilácie. Úplnú špičku predstavuje taktiež detailné zobrazenie vozidla z vtáčej perspektívy, resp. z pohľadu niektorej postrannej kamery. Dokonalý pôžitok predstavujú aj špičkové sedadlá so širokou škálou nastavení a hneď s niekoľkými masážnymi funkciami. Výnimočný luxus panuje aj v druhom rade. Pasažieri vzadu majú okrem veľkých obrazoviek k dispozícii aj tablet, prostredníctvom ktorého dokážu ovládať všetky funkcie ovplyvňujúce komfort ich cestovania. V podobnom duchu by sme mohli pokračovať ešte veľmi dlho. Na koniec si ale nechávame chuťovku, ktorú predstavuje systém Remote Control Parking. BMW radu 7 je vďaka tomu prvým vozidlom na svete, ktoré dokáže zaparkovať, resp. vyparkovať bez prítomnosti vodiča. Vozidlo je pri tomto úkone možné ovládať zvonka prostredníctvom revolučného kľúčika s farebným displejom. Prostredníctvom tohto kľúčika zapaľovania je možné tiež napr. zistiť, či je vozidlo uzamknuté a zabezpečené. Sledovať sa tu dajú aj mnohé iné užitočné údaje, ako je napr. stav paliva v nádrži spojený s momentálnym dojazdom.

 

Jazda

Aj napriek vyššie spomínaným technologickým inováciám si nás novinka najviac získala svojím jazdným prejavom. Prvotriedny jazdný komfort zaručuje okrem armády najmodernejších jazdných asistentov už spomínané špičkové pneumatické pruženie. Ďalšou „vychytávkou“ je adaptívny podvozok s možnosťou nastavenia obľúbeného jazdného režimu tak, ako je to bežné aj pri ostatných vozidlách BMW. Príjemným šokom pre nás bol poznatok, že aj taká veľká limuzína, akou je nové BMW radu 7, sa dokáže v praxi ovládať mimoriadne kompaktne a obratne, dokonca porovnateľne s rozmerovo o triedu až dve menšími vozidlami! Okrem adaptívneho podvozku má na tomto nemalú zásluhu najmä aktívne riadenie všetkých štyroch kolies, ktoré je po prvýkrát k dispozícii aj pri nami testovanej verzii xDrive. Nakoniec pár slov k testovanej motorizácii 730d. Jeho jazdná dynamika, pružnosť, ako aj ochota kedykoľvek energicky zrýchľovať sa medzigeneračne citeľne a výrazne zlepšila. V nemalej miere je to priamy dôsledok práve deklarovanej zníženej hmotnosti nového BMW radu 7.

 


A náš celkový dojem?

Ak si predstavíme rolu majiteľa BMW radu 7 na plný úväzok, automaticky sa nám vynára aj jedna zásadná otázka, resp. dilema. A to, či by sme si viac chceli užívať radosť z jazdy pri šoférovaní tohto výnimočného vozidla alebo by sme sa, naopak, radšej nechali rozmaznávať luxusom, ktorý poskytuje cestovanie v druhom rade. Túto najťažšiu otázku si už v praxi musí zodpovedať každý majiteľ novej „sedmičky“ sám. Pre nás každopádne nové BMW radu 7 znamená najväčšie automobilové predstavenie tohto roka. V Žiline si nové BMW radu 7 môžete prísť pozrieť či vyskúšať a otestovať k autorizovanému predajcovi vozidiel BMW v našom regióne, spoločnosti MD - Bavaria Žilina, s. r. o., na Bytčickej ceste, kde na vás čakajú aj ďalšie modely značky BMW

 

Auto: Peter Hlačik

Snímky: autor

 

Technické parametre
 

Model: BMW 730d xDrive Limousine
Palivo: diesel
Pohon: 4x4
Počet valcov: 6
Výkon kW/koní: 195/265
Krútiaci moment Nm: 620
Maximálna rýchlosť km/h: 250
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 5,8 s
Prevodovka: automatická
Počet simulovaných stupňov: 8
Kombinovaná spotreba: 5,0 l/ 100 km
 

Výbava: BMW 730d xDrive Limousine (testovaný model) Cena: od 91 000 €
Výbava: BMW 730d Cena: od 87 600 €

Najnovšie vydanie
Predplatné
zilinskyvecernik_monitor_prod