Žilinský Večerník

26. apríl 2024 | Jaroslava
| 4°C

Automoto

BMW X5 – SUVerén

V dnešnom exkluzívnom teste sa bližšie pozrieme na jednu skutočnú automobilovú lahôdku z prémiového segmentu, ktorou je úplne nové BMW X5. V poradí už tretia generácia tohto výnimočného SUV sa u nás začala predávať koncom minulého roka. Pre novú X5 je okrem prepracovaného dizajnu exteriéru i interiéru charakteristická napríklad i nižšia hmotnosť, úspornejšie motory a najmä veľké množstvo technologických inovácií a rôznych „vychytávok“. Nové BMW X5 xDrive 30d s rádovým prepĺňaným naftovým 6-valcom v dizajnovom vyhotovení Pure Experience a so širokým spektrom prvkov špecifickej výbavy nám na test zapožičala spoločnosť MD-Bavaria Žilina, s. r. o., autorizovaný predajca vozidiel BMW v našom regióne.

12.02.2014 | 16:03

V dnešnom exkluzívnom teste sa bližšie pozrieme na jednu skutočnú automobilovú lahôdku z prémiového segmentu, ktorou je úplne nové BMW X5. V poradí už tretia generácia tohto výnimočného SUV sa u nás začala predávať koncom minulého roka. Pre novú X5 je okrem prepracovaného dizajnu exteriéru i interiéru charakteristická napríklad i nižšia hmotnosť, úspornejšie motory a najmä veľké množstvo technologických inovácií a rôznych „vychytávok“. Nové BMW X5 xDrive 30d s rádovým prepĺňaným naftovým 6-valcom v dizajnovom vyhotovení Pure Experience a so širokým spektrom prvkov špecifickej výbavy nám na test zapožičala spoločnosť MD-Bavaria Žilina, s. r. o., autorizovaný predajca vozidiel BMW v našom regióne.

 

 

Rok 1999 bol pre mníchovskú automobilku prelomový. Práve v tomto roku bola predstavená prvá generácia modelu X5 a pre prémiové BMW to bola zároveň vstupenka do dnes tak populárnej kategórie vozidiel typu SAV. Prvá i druhá generácia modelu X5 okrem toho zaznamenala i veľký komerčný úspech, a preto sa nemožno čudovať, že najnovšia tretia generácia, ktorú testujeme, patrila 
k najväčším ťahákom jesenného autosalónu vo Frankfurte, kde zaznamenala oficiálnu premiéru. Pre novú generáciu sú význačné dva nové dizajnové svety exteriéru, ktoré sa dajú na želanie kombinovať. Prvým je elegantný a luxusný dizajn Pure Excellence a druhým je drsnejší či terénnejší dizajn Pure Experience, ktorý malo aj testované vozidlo. Okrem toho je tu samozrejme i možnosť 
voľby tradičného športového paketu M Sport. Ďalšou revolučnou zmenou prešla i motorová paleta. Nová X5 môže mať po prvýkrát pod kapotou i nový úsporný dieselový 4-valec 25d (218 koní), ktorý sa dá okrem tradičného pohonu 4x4 xDrive kombinovať i s pohonom zadnej nápravy sDrive. Ostatné verzie sú v ponuke výhradne s inteligentným pohonom všetkých kolies xDrive. Naftu reprezentujú 
tri špičkové 6-valce: 30d, 40d a tiež top motorizácia M50d s výkonom až 381 koní. Pre priaznivcov benzínu ponúka BMW 6-valec 35i (306 koní), resp. 8-valec 50i s výkonom až 407 koní. Pre všetky verzie je štandardne dostupná špičková 8-stupňová automatická prevodovka od renomovanej firmy ZF. My sme v rámci testu odskúšali BMW X5 s naftovým rádovým 6-valcom 30d, ktorý ponúka výkon 245 koní a z nášho pohľadu by mohol byť veľmi  častou zákazníckou voľbou. Naša úvodná otázka preto znie:Čo možno v praxi očakávať od BMW X5?

 

Vzhľad a rozmery
Medzigeneračne sa dizajn BMW zameral skôr na dobrusovanie detailov smerom k dokonalosti, namiesto nejakých zásadných či prevratných zmien. Aj nová X5 tak pôsobí veľmi majestátne a svojím vzhľadom budí zaslúžený rešpekt. Toto tvrdenie len podčiarkovali zvedavé pohľady okolia, kamkoľvek sme sa s novinkou počas testovacích dní pohli. Ak chceme vypichnúť niekoľko detailov, potom za zmienku stojí určite nový tvar prednej časti, tzv. žraločí nos s „ľadvinkami“ naklonenými mierne smerom dopredu. Ďalší zaujímavý detail pri pohľade spredu predstavujú o niečo väčšie „ľadvinky“, ktoré
po novom tvoria jeden celok so svetlometmi, podobne ako je to pri modeli 3, resp. 4. Nová X5 sa okrem iného môže pochváliť i vynikajúcou aerodynamikou, tej pomáhajú aj mnohé funkčné detaily, ako je napríklad efektný otvor za prednými kolesami, ktorý výrazne uľahčuje obtekanie vzduchu v priestore kolies. Z hľadiska celkových rozmerov vozidla narástla nová X5 oproti predchodcovi skôr symbolicky. Vozidlo tak meria 4 886 mm (+32 mm), jeho šírka dosahuje 1 938 mm, výška atakuje 1 762 mm (+14 mm) a rázvor náprav má veľkorysú hodnotu 2 933 mm. Batožinový priestor symetrického tvaru si taktiež polepšil o 30 litrov. Nové BMW X5 teraz ponúka objem 650 litrov v základnom 5-miestnom usporiadaní, resp. 1870 litrov pri sklopených zadných sedadlách. Zaujímavosťou ostávajú aj naďalej dvojdielne piate dvere, ktorých vrchná časť sa ovláda elektricky buď klasicky zvonku či z miesta vodiča, alebo kľúčikom diaľkového ovládania. Výklopná spodná časť chráni nárazník pred prípadným poškodením pri nakladaní ťažkých predmetov a môže poslúžiť aj ako pomôcka napríklad pri prezúvaní. Posledný rozmer, ktorý pri vozidlách typu SUV uvádzame, je svetlá výška, tu nová X5 ponúka slušných 209 mm. 

 

 

Interiér a výbava 
Interiér nového BMW X5 sa svojou kvalitou a hodnotou veľmi ponáša na interiér luxusných limuzín bavorskej značky. Inými slovami, takto nejako si predstavujeme kabínu prémiového vozidla. Zo samotných materiálov a z každého jedného detailu priam srší luxus a kvalita. To, že máme dočinenie s prémiovým vozidlom, prezrádzajú aj prvky, ako je napríklad automatické elektronické dovretie všetkých dverí, vynikajúci bezkľúčový prístup, intuitívne osvetlenie kabíny, ktoré možno meniť, alebo tiež tlačidlá predvolených staníc autorádia, ktorých sa stačí len dotknúť a na displeji sa vám zobrazí, aká rádiostanica je pod konkrétnym tlačidlom uložená. Samotná palubná doska si drží klasickú koncepciu a usporiadanie, ako je to aj pri ostatných modeloch BMW. Jej dominantou je nový 10,5ˇˇ displej systému iDrive, ktorý ponúka špičkovú grafiku a vynikajúce zobrazenie údajov pri akýchkoľvek svetelných podmienkach. Samotné ovládanie iDrive sa nachádza tradične na stredovom tuneli. Systém ponúka priam nekonečné množstvo funkcií či rôznych nastavení. Dôležité ale je, že je veľmi  intuitívny a pomerne rýchlo sa s ním dokáže zžiť aj človek, ktorý s ním zatiaľ neprišiel do styku. Zobrazované údaje v menu iDrive sú teraz kompletne v slovenskom jazyku a ďalším milým detailom hodným prémie je napríklad aj priam učebnicová slovenčina navigačného systému. Testované BMW X5 ponúkalo 7-miestny interiér s posledným radom sedadiel ukrytých v podlahe. Tretí rad síce ponúka výduchy kúrenia, resp. odkladací priestor na nápoje, ale priestorovo je vhodný skôr pre deti, resp. nižšie postavy. Zato priam nadštandardné priestorové pomery panujú v druhom rade, kde cestovný komfort zvyšujú aj prvky ako 4-zónová automatická klimatizácia, resp. vyhrievanie sedadiel. Testované BMW X5 okrem toho disponovalo aj prvkami ako Head Up displej, asistent pre jazdu zo svahu, panoramatické strešné okno, športový „M“ volant, rádio Harman Kardom a podobne.

 

 

Technológie a jazda
Nové BMW X5 disponuje praktickým centrálnym tlačidlom umiestneným nad ovládacím panelom klimatizácie, ktorým je možné skontrolovať funkciu najdôležitejších jazdných asistentov, medzi ktoré sa radia výstraha pred nárazom do iného vozidla, výstraha pred kolíziou s osobami či zvieratami, výstraha pri samovoľnom opustení jazdného pruhu a výstraha pri odbočovaní pred vozidlom v mŕtvom uhle. Okrem toho ponúka novinka i vynikajúci adaptívny tempomat, ktorý dokáže v prípade potreby vozilo i zastaviť. Špičkové sú i plne automatické LED svetlá s inteligentným nastavením svetelného kužeľa. Pri manévrovaní je veľmi praktickou pomôckou i predná, resp. zadná kamera či parkovacie senzory s unikátnym zobrazením vozidla a jeho okolia z vtáčej perspektívy. To, čo vždy bolo pre vozidlá BMW charakteristické, je radosť z jazdy. Už minulá generácia BMW X5 ponúkala vynikajúce jazdné vlastnosti, ale novinka ich ešte o pomyselný krôčik prekonáva. Zásluhu na tom má
v prvom rade vynikajúci adaptívny podvozok s piatimi jazdnými režimami: Comfort, Comfort+ Sport, Sport+ alebo Eco Pro, ktorý využíva technológie Efficient Dynamics. V závislosti od zvoleného režimu sa upravia nastavenia podvozka, prevodovky i riadenia. V praxi tak kombinácia podvozka s pohonom všetkých kolies xDrive, motora a prevodovky vytvára dokonalú súhru a veľké BMW s hmotnosťou viac ako 2 tony dokáže prekonať svojimi jazdnými vlastnosťami i mnohé športové vozidlá, za čo si zaslúži veľký rešpekt. 

 

 

A náš celkový dojem?
Nové BMW X5 tretej generácie v našom teste potvrdilo, že patrí na absolútny vrchol segmentu SUV. Kombinuje v sebe moderný, hodnotný a prémiový dizajn interiéru i exteriéru, špičkové technológie či unikátne jazdné vlastnosti. Jeho silnou stránkou je i univerzálnosť typická pre SUV. To znamená, že keď treba, je to reprezentatívne manažérske vozidlo, inokedy sa mení na rodinné „presúvadlo“, a keď je to potrebné, poslúži aj na vaše voľnočasové aktivity. Niekomu sa môže zdať v konečnom dôsledku premrštená jeho cena, no kúpou BMW nezískavate len vozidlo, ale s ním aj určitú výnimočnosť, ktorá je často na nezaplatenie. V Žiline si nové BMW X5 môžete prísť pozrieť či vyskúšať a otestovať k autorizovanému predajcovi vozidiel BMW v našom regióne, spoločnosti MD-Bavaria Žilina, s. r. o. na Bytčickej ceste, kde na vás čakajú aj ďalšie modely značky BMW. 

 

 

Technické parametre:
Model: BMW X5 xDrive 30d Pure Experience
Motor: diesel
Pohon: 4x4
Počet valcov: 6
Výkon kW/koní: 190/258
Krútiaci moment Nm: 560
Maximálna rýchlosť km/h: 230
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 6,9 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 8
Kombinovaná spotreba: 6,2 l na 100 km
Výbava: sDrive 25d Cena: od 53 900 €
Výbava: xDrive 30d  Cena: od 60 900 €

Najnovšie vydanie
Predplatné
zilinskyvecernik_monitor_prod