Žilinský Večerník

28. marec 2024 | Soňa
| 7°C

Automoto

BMW X6 – návrat kráľa

Mohutná modelová ofenzíva automobilky BMW pokračuje aj v tomto roku. Hneď v jeho úvode sa na našom trhu objavilo nové BMW X6. Práve v dnešnom exkluzívnom teste si bližšie predstavíme v poradí už druhú generáciu jedinečného BMW X6. Majestátna novinka ponúka teraz ešte športovejší vzhľad. Podľa očakávania však naďalej zostala verná netradičnej kombinácii elegantnej karosérie s líniami kupé, spojenej s vyššou stavbou vozidla typickou pre modely kategórie SUV. Nové BMW X6 rovno v top naftovej verzii M50d s rádovým prepĺňaným naftovým 6-valcom a vo veľmi atraktívnom dizajnovom stvárnení z dielne BMW M-šport nám na test zapožičala spoločnosť MD-Bavaria Žilina, spol. s r. o., autorizovaný predajca vozidiel BMW v našom regióne.

30.03.2015 | 19:46

Mohutná modelová ofenzíva automobilky BMW pokračuje aj v tomto roku. Hneď v jeho úvode sa na našom trhu objavilo nové BMW X6. Práve v dnešnom exkluzívnom teste si bližšie predstavíme v poradí už druhú generáciu jedinečného BMW X6. Majestátna novinka ponúka teraz ešte športovejší vzhľad. Podľa očakávania však naďalej zostala verná netradičnej kombinácii elegantnej karosérie s líniami kupé, spojenej s vyššou stavbou vozidla typickou pre modely kategórie SUV. Nové BMW X6 rovno v top naftovej verzii M50d s rádovým prepĺňaným naftovým 6-valcom a vo veľmi atraktívnom dizajnovom stvárnení z dielne BMW M-šport nám na test zapožičala spoločnosť MD-Bavaria Žilina, spol. s r. o., autorizovaný predajca vozidiel BMW v našom regióne.

 

Azda len máloktorý automobil vzbudil pri svojom vzniku toľko reakcií publika ako práve BMW X6. Prvá generácia, ktorá sa začala predávať v roku 2008, svojím spôsobom značne polarizovala verejnosť, keď ju niektorí milovali a iní zatracovali. Výrazné predajné úspechy a obľúbenosť tohto modelu ale veľmi rýchlo umlčali všetkých kritikov. To, že BMW s nadčasovým modelom X6 svojím spôsobom predbehlo dobu, najlepšie odzrkadľuje minuloročný debut menšieho súrodenca BMW X4 a rovnako aj vznik konkurenčných modelov podobnej koncepcie. Aktuálne sa u nás nové BMW X6, podobne ako ďalšie modely BMW na našom trhu, ponúka v dvoch samostatných, veľmi atraktívnych dizajnových svetoch. Tie je, samozrejme, možné podľa želania zákazníka aj vzájomne kombinovať. Prvým je osobitne luxusný a nezameniteľný dizajn Pure Extravagance. Druhou možnosťou je obľúbené športové spracovanie BMW s paketom M Sport. Nové BMW X6 sa zakaždým dodáva výhradne so špičkovým inteligentným pohonom všetkých kolies BMW xDrive. Pod kapotou nájdeme výhradne len 6 , resp. 8 valcové agregáty. Benzínový základ predstavuje 6 valec xDrive 35i s výkonom 306 koní. Výkonnejšou benzínovou alternatívou je potom 8 valec xDrive 50i s výkonom až 450 koní. Pre priaznivcov nafty BMW do ponuky zaradilo hneď tri špičkové 6 valce: xDrive 30d (258 koní), resp. xDrive 40d (313 koní). Top dieselovou verziou je motorizácia M50d z divízie M s výkonom až 381 koní. Absolútny vrchol ponuky potom predstavuje tradične prepĺňaný benzínový 8 valec s objemom 4,4 litra X6M s výkonom 575 koní. Pre všetky verzie je štandardne dostupná špičková 8 stupňová automatická prevodovka od renomovanej firmy ZF. My sme v rámci testu siahli rovno po najšpičkovejšej dieselovej motorizácii M50d, ktorá v rámci pôžitku z jazdy a rovnako i ekonomiky prevádzky predstavuje veľmi atraktívnu zákaznícku voľbu. Naša úvodná otázka preto znie: Čo v praxi ponúka nové BMW X6?

 

Vzhľad a rozmery

Druhá generácia BMW X6 sa musí páčiť ešte viac ako predchodca. Aj keď medzigeneračne nenastali zásadné či revolučné zmeny, novinka pôsobí vďaka dynamickým líniám ešte výrazne športovejším dojmom ako predchodca. Nové BMW X6 je aj naďalej veľmi originálne, zároveň i majestátne. Svojím vzhľadom preto budí zaslúžený rešpekt. Novinka svojou prednou časťou s neodmysliteľnými „ľadvinkami“ dokonale zapadá do rodiny BMW. Pozornému oku neuniknú napr. medzigeneračne väčšie predné svetlomety s novou grafikou. Ďalší zaujímavý detail pri pohľade spredu predstavujú aj o niečo väčšie „ľadvinky“, ktoré po novom tvoria jeden celok so svetlami, tak ako je to aj pri ďalších nových modeloch bavorskej automobilky. Bočnej línii dominuje pochopiteľne nezameniteľná silueta kupé. Nové sú ale športovo pôsobiace funkčné výduchy v predných blatníkoch. Pri pohľade zozadu zaujmú rovnako výrazne väčšie svetlomety. Ako celok tak nové BMW X6 pôsobí veľmi atleticky a jeho dizajnu dávame palec hore. Robustnosť vozidla najlepšie odrážajú jeho vonkajšie rozmery, ktoré sme porovnali s modelom BMW X5. Novinka meria 4909 mm (+23 mm), jej šírka dosahuje 1989 mm (+51 mm), výška atakuje 1702 mm (-60 mm) a rázvor náprav má totožnú hodnotu 2933 mm. Batožinový priestor ponúka v základnom usporiadaní veľkorysý objem až 580 litrov. Oproti predchodcovi sa výrazne zlepšila i variabilita. Zadné sedadlá sa teraz dajú sklápať v pomere 40/20/40, čím je možné dosiahnuť kapacitu až 1525 litrov pre batožinu. Súčasťou základnej výbavy tohto modelu je aj automatické otváranie veka kufra. To je možné ovládať troma spôsobmi: štandardne, kľúčom diaľkového ovládania a rovnako z miesta vodiča. Nami testovaná verzia disponovala i komfortným bezdotykovým otváraním i zatváraním piatych dverí ovládaným pohybom pod zadným nárazníkom. Z praktickej stránky chválime aj možnosť nastavenia výšky zdvihu otvárania dverí kufra.

 

Interiér a výbava

Luxus, špičková kvalita a len prvotriedne materiály. Toto sú bezpochyby najvýstižnejšie atribúty, ktorými sa dá popísať kabína nového BMW X6, ktorá sa veľmi ponáša na interiér luxusných limuzín bavorskej značky. Interiér je svojimi tvarmi a rozmiestnením ovládacích prvkov prakticky identický s modelom X5. Veľmi efektne pôsobia mnohé športové dekorácie a doplnky z divízie M, ktoré reprezentuje špičkový volant. Dominantou palubnej dosky je pri BMW už tradične do priestoru vsadený 10,5 palcový displej palubného systému BMW iDrive. Ten ponúka špičkovú grafiku a vynikajúce zobrazenie údajov pri akýchkoľvek svetelných podmienkach. Samotné ovládanie iDrive sa nachádza tradične na stredovom tuneli. Systém ponúka priam nekonečné množstvo funkcií či rôznych nastavení. Dôležité ale je, že je veľmi intuitívny a pomerne rýchlo sa s ním dokáže zžiť aj ten, kto s iDrive zatiaľ neprišiel do styku. Zobrazované údaje v menu iDrive sú kompletne v slovenskom jazyku a ďalším milým detailom hodným prémie je napríklad aj priam učebnicová slovenčina navigačného systému. To, že máme dočinenia s prémiovým vozidlom, prezrádzajú aj nadštandardné prvky výbavy, ako sú napríklad automatické elektronické dovretie všetkých dverí, vynikajúci bezkľúčový prístup, intuitívne osvetlenie kabíny, ktoré možno meniť. Ďalej je k dispozícii vyhrievanie volantu, predné sedadlá s vyhrievaním i ventiláciou, automatická 4-zónová klimatizácia, adaptívne LED svetlomety, termokamera s funkciou rozpoznávania osôb, vyspelé jazdné asistenty, monitorovanie okolia vozidla z vtáčej perspektívy, Head up displej, špičkové ozvučenie Bang & Olufsen a podobne. Mnohých bude iste zaujímať, ako je na tom novinka po praktickej stránke. Príjemným prekvapením je určite dostatočné množstvo odkladacích priestorov vpredu a rovnako i vzadu. Oproti predchodcovi si citeľne z hľadiska priestoru pre hlavu polepšili i zadní pasažieri. V novinke sa tak vzadu sediaci priemerne urastení pasažieri nebudú sťažovať na nedostatok priestoru. Pre nadpriemerne vysokých jedincov tak môže byť pochopiteľne limitujúci priestor pre hlavy. To je však úplne logická daň za elegantné línie karosérie typu kupé.

 

Jazda

To, čo vždy bolo pre vozidlá BMW charakteristické, je radosť z jazdy. Nepochybujeme o tom, že už „základné“ motorizácie pre BMW X6 35i, resp. 30d ponúkajú impozantné jazdné výkony. My sme však na test dostali top dieselovú verziu M50d. Pre úplnosť doplňme, že ide o radový 6 valec s objemom 2993 cm3, ktorý je prepĺňaný hneď troma turbodúchadlami. Táto konfigurácia ponúka mamutí krútiaci moment 740 Nm a špičkový výkon s hodnotou až 381 koní. V praxi tak za volantom BMW X6 máte často až pocit, že pre toto majestátne vozidlo snáď ani neplatia žiadne fyzikálne zákony. BMW X6 M50d sa dokáže rozbehnúť až na maximálnu rýchlosť 250 km/h (elektronický obmedzenú), čo je hodnota, ktorej sa ani zďaleka nepribližujú mnohé športovo sa tváriace modely. Motor ponúka jedinečnú jazdnú dynamiku s mohutným záťahom v širokom spektre otáčok. Softvér automatickej 8-stupňovej prevodovky je naladený priam dokonale. Naše BMW X6 dokáže dokonca predvídať. Prevodovka spolupracuje s navigačným systémom Professional. Ten topograficky dokáže monitorovať profil krajiny. V praxi tak napríklad na krátkej rovinke medzi dvoma zákrutami prevodovka zbytočne nepreradí, ale podrží radšej vyššie otáčky motora, čo sa naplno zúročí v nasledujúcej zákrute. Okrem toho testovaný model ponúka aj proaktívny adaptívny „M“ podvozok so štyrmi jazdnými režimami: Comfort, Sport, Sport+ alebo Eco Pro. Ten v kombinácii s pohonom xDrive dokáže až s neuveriteľným prehľadom držať zvolený stopu. Podvozok okrem toho disponuje aj vzduchovým odpružením zadnej nápravy. Všetky vyššie spomenuté fakty v dokonalej symbióze vytvárajú dokonalý pôžitok z jazdy, za čo si BMW X6 zaslúži obrovskú pochvalu.

 

A náš celkový dojem?

Z aktuálneho portfólia rodiny „X“ automobilky BMW si musí vybrať skutočne každý. Pre toho, komu nevyhovujú práve SUV klasickej koncepcie, zaradilo BMW do ponuky originálne modely X4, resp. X6, ktoré sme dnes testovali. Nové BMW X6 v teste potvrdilo, že ostalo rovnaké ako doteraz, ale zároveň je s príchodom novej generácie s mnohými vylepšeniami úplne iné. To ho podobne ako predchodcu predurčuje na veľký komerčný úspech. V Žiline si nové BMW X6 môžete prísť pozrieť či vyskúšať a otestovať k autorizovanému predajcovi vozidiel BMW v našom regióne, spoločnosti MD-Bavaria Žilina, spol. s r. o. na Bytčickej ceste, kde na vás čakajú aj ďalšie modely značky BMW.

 

Autor:Peter Hlačik
Snímky: autor

 

Technické parametre

Model: BMW X6 M50d
Motor: diesel
Pohon: 4x4
Počet valcov: 6
Výkon kW/koní: 280/381
Krútiaci moment Nm: 740
Maximálna rýchlosť km/h: 250
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 5,2 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 8
Kombinovaná spotreba 6,6 l na 100 km

Výbava: M50d (testovaný model)
Cena: od 89 800 €

Výbava: xDrive 30d
Cena: od 67 200 €

Najnovšie vydanie
Predplatné
zilinskyvecernik_monitor_prod