Žilinský Večerník

28. marec 2024 | Soňa
| 6°C

Kultúra

Charakteristickou črtou Sokolových prác je prechod medzi klasickou, pečiatkovou a digitálnou grafikou

Návštevníci Považskej galérie umenia v Žiline si môžu pozrieť rozsiahlu autorskú výstavu popredného slovenského grafika Milana Sokola. Výstava sa volá Grafické apozície.

13.04.2015 | 12:18

Návštevníci Považskej galérie umenia v Žiline si môžu pozrieť rozsiahlu autorskú výstavu popredného slovenského grafika Milana Sokola. Výstava sa volá Grafické apozície.
 

Výstava Grafické apozície, ktorú nedávno otvorili v Považskej galérii umenia v Žiline, predstavuje tvorbu Milana Sokola od polovice 90. rokov s dôrazom na novšie práce z rokov 2010 – 2015. „Zahŕňa diela z oblasti autorskej pečiatkovej tlače, materiálové obrazy inšpirované plytkosťou konzumnej spoločnosti a digitálne grafiky,“ predstavil Milan Mazúr, riaditeľ Považskej galérie umenia. Obrazy sú realizované technikou manuálnej koláže, pripomínajúcej tkáčsku techniku (osnova a útok) a súčasne pixelizovaný digitálny obraz. Sú vytvorené z rôznych plechoviek na nápoje, teda z reklamno-konzumného odpadu.

 

Umenie v ére expanzie

 

Námetmi diel sú jednak svet umenia – najmä jeho jazyky a štýly – a svet sociálnych kontextov ako politika, trh, moc a manipulácia. „Pokiaľ pri pečiatkovej tlači vyústil program autora k pixelizácii manuálne vytvorených matríc, v technike linorytu, v cykle materializovaných koláží z plechoviek vytvára reálnu textúru blízku pixelizácii, napr. cyklus Pseudopixle z rokov 2012 - 2013,“ vyslovila kurátorka výstavy Alena Vrbanová a doplnila: „vyjadruje myšlienku vyprázdňovania, rozkladu a totálnej krízy kultúry v dôsledku extrémnej medializácie reklamy a masovej kultúry, ktorá má svoje špecifické praktiky a jasný cieľ.“

 

Klasická grafika

 

Téma banálneho a súčasne mocenského princípu (Po červenej značke na najvyššie miesta, Otvorenie inštitútu nových skutočností, 2012) anticipuje kompozičnú štruktúru diela, ktorá pripomína systém počítačových hier.

 

„Popri sociálnych témach autor reinterpretuje aj čisto formálne a výrazové otázky umenia ako abstrakcia, priestorová a svetelná iluzívnosť, formálne hry umenia vrátane jeho jazykov, techník a novodobých technológií,“ dodala kurátorka.

 

Názov výstavy Grafické apozície odkazuje k východisku Sokolových prác v médiu klasickej grafiky, ktorú prekračuje do nových mediálnych rozhraní. V digitálnom prostredí stiera ich pôvodné hranice a vytvára nové hybridné podoby obrazov. Vyjadruje tak nielen nebývalé možnosti vizuálneho umenia, ale súčasne kriticky reflektuje nivelizáciu umenia v prospech anonymného a vyprázdneného jazyka spotrebného a mediálno-masového priemyslu.

 

Výstavu Grafické apozície si môžete prísť pozrieť do galérie do 26. apríla.
 

Katarína Kvašňovská
Snímka archív PGU

Najnovšie vydanie
Predplatné
zilinskyvecernik_monitor_prod