Žilinský Večerník

27. apríl 2024 | Jaroslav
| 0°C

Kultúra

Csudaiove obrazy nenapodobujú svet, ktorý vidíme

Ivan Csudai vystavuje v Považskej galérii umenia v Žiline. Maliar sa od začiatku svojej tvorby orientuje na maľbu, kresbu a grafiku. Výstava nesie názov ARS INTERPRETANDI (Umenie interpretácie).

21.03.2016 | 17:50

Ivan Csudai vystavuje v Považskej galérii umenia v Žiline. Maliar sa od začiatku svojej tvorby orientuje na maľbu, kresbu a grafiku. Výstava nesie názov ARS INTERPRETANDI (Umenie interpretácie).

 

 

Považská galéria umenia v Žiline otvorila výstavu Ivana Csudaia, na ktorej prezentuje kolekciu zo svojej maliarskej a kresliarskej tvorby približne od roku 2012 po súčasnosť.

 

 

„Ak by sme chceli výstižne charakterizovať výtvarné diela Ivana Csudaia, prezentované na tejto výstave, tak je potrebné zdôrazniť, že jeho maliarsky a kresliarsky rukopis sa zakladá na stabilnom obrazovom „vokabuláre“, ktorý pozostáva zo súboru ikonických znakov,“ povedal Peter Michalovič, kurátor výstavy a pokračoval: „Tieto znaky spája originálna syntax do sofistikovaných kompozícií.“ Ďalším špecifikom maliarskej tvorby je vernosť plošnej maľbe, to znamená, že všetko, čo divák vidí, sa nachádza na povrchu, vďaka čomu tieto obrazy upozorňujú na svoju autonómnosť a autoreferenciu.

 

 

„Csudaiove obrazy nenapodobujú svet, ktorý vidíme, naopak, možno konštatovať, že obrazy a kresby reagujú na iné obrazy a kresby,“ povedal kurátor. Ako tiež dodal, môžu to byť napríklad vlastné spomienky tvorcu, ale aj obrazy iných umelcov, z ktorých si tvorca vyberá určité detaily.

 

 

Tie sa stávajú súčasťou nových kompozícií, ktoré sa voči týmto citátom a alúziám správajú ako nové kontexty, schopné meniť ich pôvodné a obohacovať ich o nové významy.

 

 

„Všetko, čo vidíme na obrazoch Ivana Csudaia, sa riadi jediným zákonom, a to je zákon kompozície,“ vysvetlil kurátor.

 

 

Medvedík Teddy

Ivan Csudai si ako umelec zakladá na individuálnom štýle, pričom ho nepovažuje za meravú a nemennú šablónu.

 


„Ivan má veľmi úsporný slovník obrazcov, ktoré miluje, no hoci je minimálny, rozrastá sa o nové obrazce, ktoré sa pridávajú k tým starým.“ Privilegované postavenie má medvedík Teddy. „Je to aj spomienka na detstvo,“ vysvetľuje Ivan Csudai, prečo si zvolil práve medvedíka, „ide o symbolické zvieratko, ktoré môže vlastniť ako dieťa z Južnej Ameriky, tak i dieťa zo Škandinávie. Medvedík preberá úlohu vykonávateľa, aktu, čo sa má odohrávať na obraze.“ Toto opakovanie má zmysel v tom, že zakladá príznakovosť individuálneho štýlu.
Pravdou je však aj to, že na strane druhej sa Csudai zámerne odchyľuje od vlastných pravidiel, individuálnych „noriem“ a toto odchyľovanie mu umožňuje individuálny štýl kultivovať, precizovať a zároveň meniť, čo tým najlepším spôsobom dokazujú vystavené obrazy.

 

 

Tretia ruka

Súčasťou vystavenej kolekcie obrazov sú aj obrazy, ktoré reagujú na diela Rudolfa Filu. Nie je to náhodné, pretože okrem toho, že ich spájalo priateľstvo a vzájomná úcta, Csudai roky spolupracoval s Filom. Vyvrcholením ich spolupráce bola v roku 2008 ich spoločná výstava s názvom Tretia ruka v Oravskej galérii v Dolnom Kubíne.

 

 

Okrem toho vytvorili aj spoločné diela. Csudai využitím niektorých detailov Filových obrazov a následným zakomponovaním do vlastných kompozícií vzdáva úctu k maliarskemu dielu tohto vynikajúceho slovenského výtvarného umelca.

 


Výstavu Ivana Csudaia si do galérie môžete prísť pozrieť do 10. apríla.

 

 

Katarína Kvašňovská

Snímka autorka

Najnovšie vydanie
Predplatné
zilinskyvecernik_monitor_prod