Žilinský Večerník

26. apríl 2024 | Jaroslava
| 8°C

Spravodajstvo

Dôchodkyňa sa obáva o bezpečnosť na stanici v Bytči

Rekonštrukcia železničnej trate, ktorá bude znamenať zvýšenie rýchlosti vlakov až na 160 km/h, sa dotkla aj stanice Bytča‑Hrabové. Práce na úseku prebiehajú už dlhé miesiace. Vybudované je nové nástupište, však stále nie je k nemu dorobený podchod. Celá železničná stanica momentálne vyzerá ako stavenisko, avšak v plnej vlakovej prevádzke. Niektorí pravidelní cestujúci si však myslia, že nie je postarané o ich bezpečnosť a obávajú sa úrazu.

26.01.2015 | 12:32

Rekonštrukcia železničnej trate, ktorá bude znamenať zvýšenie rýchlosti vlakov až na 160 km/h, sa dotkla aj stanice Bytča‑Hrabové. Práce na úseku prebiehajú už dlhé miesiace. Vybudované je nové nástupište, však stále nie je k nemu dorobený podchod. Celá železničná stanica momentálne vyzerá ako stavenisko, avšak v plnej vlakovej prevádzke. Niektorí pravidelní cestujúci si však myslia, že nie je postarané o ich bezpečnosť a obávajú sa úrazu.
 

BYTČA-HRABOVÉ. Obrátila sa na nás cestujúca v dôchodkovom veku, ktorá zo stanice Bytča cestuje pravidelne za dcérou do blízkej obce. Situácia, v akej sa stanica počas výstavby nachádza, sa jej nepozdáva. Považuje ju za veľmi rizikovú.

„Je postavené nové nástupište, na druhej strane, za koľajami. Podchod však nie je ešte vybudovaný, a tak musíme k vlaku chodiť krížom cez koľaje. Urobili tam síce dočasný priechod, ale tak, že keď zaprší, stojí na ňom voda. Pred samotným nástupišťom sú tri schodíky, po ktorých treba vyjsť a nie je na nich zábradlie. Mne sa chodí ťažko, mám obmedzenú pohybovú schopnosť a opierajúc sa iba o paličku vyjdem po schodoch len s veľkou námahou. Keby tam bolo zábradlie, bolo by to oveľa jednoduchšie,“ hovorí dôchodkyňa.

Už od konca decembra sa priamo na stanici nepracuje. Cestujúci nerozumejú, prečo ju nedali do takého stavu, aby pre nich bolo cestovanie pohodlné, a najmä bezpečné. Stanicu využíva množstvo detí, ktoré cestujú do škôl a popoludní sa vracajú domov. „Všade je špina, pohádzaný odpad z výstavby. Navyše stavenisko nie je riadne označené. Napríklad na konci nového nástupišťa je jama, ktorá nie je nijako označená,“ doplnila pravidelná cestujúca. Navyše nerozumie ani tomu, prečo je aj v dobe, kedy sa na trati nepracuje, v miestnej časti Bytča‑Hrabové znížená rýchlosť na ceste na 30 km/h.

Hovorkyňa Železníc SR (ŽSR) Martina Pavliková však uviedla, že na trati sa od 5. januára opäť pracuje. Vymenovala aj úseky, ktorých sa to týka. Priamo železničná stanica v Hrabovom medzi nimi síce v súčasnosti nie je, ale práce prebiehajú na novom cestnom nadjazde v Hrabovom. „Dočasné dopravné značenie v obci Bytča‑Hrabové je z dôvodu bezprostrednej blízkosti stavby stavebných objektov so štátnou cestou I/61, napr. objekty nový cestný nadjazd, komunikácia nadjazdu, kde sa pracuje od 5. januára a 8. januára sa realizovala montáž hlavných oceľových nosníkov nadjazdu.“

Počas tohto roka majú naplánované rekonštruovať aj ďalšie objekty, ktoré súvisia s dopravnou situáciou v obci. Krajský dopravný inšpektorát tu obmedzil rýchlosť na 30 km/h nielen pre bezpečnú dopravnú premávku, ale aj z dôvodu ochrany domov pozdĺž cesty, aby nedochádzalo k prasklinám v dôsledku zvýšenej intenzity nákladnej dopravy.

Martina Pavliková nesúhlasí s tvrdením, že by stavenisko bolo nedostatočne označené. „V stanici Bytča‑Hrabové je priestor pred staničnou budovou a pred koľajiskom dočasne upravený tak, aby verejnosť mala prístup k vlakom, a to v oboch smeroch. Tieto priestory budú podľa harmonogramu prác v priebehu stavby vybudované nanovo – nové parkovisko, chodníky, prístupové komunikácie. Dnešný stav je vlastne pôvodný stav pred začatím stavby s dočasnou úpravou pre užívanie po preložkách inžinierskych sietí,“ informovala.

Ako ďalej uviedla, prístup k nástupišťu je vedený po povrchu cez dočasne vybudovaný priechod z dôvodu predčasného užívania oboch koľají. „Výstavba podchodu pokračuje v tomto roku a po ukončení sa tento stav zmení. Na priechode sú natlčené protišmykové latky na šikmých plochách. Stavba dostala pre zimné obdobie inertný posypový materiál, ktorý prevádzkovateľ železničnej stanice aplikuje a bude aplikovať v prípade potreby. Nábehová rampa priechodu nie je vyššia ako 60 cm a priechod je dostatočne široký, to znamená, že zábradlie nie je potrebné,“ uviedla na záver k výhradám dôchodkyne Martina Pavliková.
 

Michal Filek
Snímka autor

Najnovšie vydanie
Predplatné
zilinskyvecernik_monitor_prod