Žilinský Večerník

2. máj 2024 | Žigmund
| 15°C

Spravodajstvo

Dopravu spod Strečna zrejme vylúčia

Skalné bralo pri obci Strečno je uvoľnené a hrozí jeho pád na cestu. Situáciou sa zaoberala aj vláda SR, ktorá odporučila Žilinskému samosprávneho kraju, aby situáciu riešil. Podľa informácií, ktoré priniesol portál žilinak.sk, už zasadol krízový štáb. Sanácia brala by sa mala začať v budúcom roku. Bude to však znamenať vylúčenie dopravy z úseku Žilina – Vrútky. Na aký dlhý čas, ešte nie je jasné.

21.09.2015 | 14:21

Skalné bralo pri obci Strečno je uvoľnené a hrozí jeho pád na cestu. Situáciou sa zaoberala aj vláda SR, ktorá odporučila Žilinskému samosprávneho kraju, aby situáciu riešil. Podľa informácií, ktoré priniesol portál žilinak.sk, už zasadol krízový štáb. Sanácia brala by sa mala začať v budúcom roku. Bude to však znamenať vylúčenie dopravy z úseku Žilina – Vrútky. Na aký dlhý čas, ešte nie je jasné.
 

ŽILINA. Vo verejnosti sa v uplynulých dňoch šírili informácie, že uvoľňovanie brala mali urýchliť stroje, ktoré razia tunel Višňové – Dubná Skala. Dokonca malo byť razenie dočasne pozastavené. Informáciu však kompetentní pre Žilinský večerník nepotvrdili. „Práce na tuneli Višňové, ktorý je súčasťou úseku D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala, prebiehajú podľa harmonogramu,“ informovala hovorkyňa Národnej diaľničnej spoločnosti Eva Žgravčáková. Hovorkyňa Štátneho geologického ústavu Dionýza Štúra Henrieta Gačková si tiež myslí, že razenie tunela a situácia na bradle v Strečne bezprostredne nesúvisia. Podľa jej slov je sprievodným javom skalných masívov, ktoré boli narušené tektonickými pohybmi, vznik skalných rozsadlín, skalných puklín, ktoré v kombinácii s procesmi zvetrávania, rozpadu na menšie častice a v dôsledku gravitácie sa aj v prípade Strečna podieľali na svahových deformáciách.

„Treba si tiež ale uvedomiť, že stupeň rizika svahovej degradácie závisí významnou mierou aj od sklonu svahu, úklonu sedimentov, výšky sedimentárneho komplexu, petrografického zloženia sedimentov a druhu tektonických porúch. K tendencii gradácie narušenia masívu nemálo prispievajú aj externé vplyvy, čo je v prípade Strečna bezprostredná blízkosť cestného ťahu a frekventovaná nákladná doprava. Takže možno povedať, že súčasný stav nie je pre Strečno priaznivý a z hľadiska perspektívy je nevyhnutné podniknúť konkrétne opatrenia, ktoré svahovú degradáciu zastavia alebo minimálne stabilizujú,“ informovala Henrieta Gačková. Geologický ústav pravidelne monitoruje a vyhodnocuje zmeny brala a výsledky zasiela ministerstvu životného prostredia. Ministerstvo vypracovalo materiál s názvom Správa o súčasnom stave skalného bradla v obci Strečno, ktorý bol predložený na rokovanie vlády a ktorý ukladá ministrovi životného prostredia, ministrovi dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja a ministrovi financií a odporúča predsedovi ŽSK zabezpečiť vypracovanie správy o súčasnom stave skalného bradla v obci Strečno do 30. septembra.
 

Posudok je už na svete a vypracovala ho spoločnosť GEOstatik Žilina. Ten obsahuje už aj konkrétne návrhy riešení havarijného stavu, ako kotvenie skalných previsov, mikropilóty, sieťovanie, betónové plomby, resp. iné vhodné opatrenia. Cena by sa mala pohybovať okolo 940‑tisíc eur.

Práce by, podľa informácií žilinak.sk, mali začať čím skôr, pretože blížiaca sa zima by mohla situáciu ešte zhoršiť. Pre vodičov by to však mohlo znamenať obrovské komplikácie pravdepodobne počas celého obdobia sanácie brala. Pre Žilinský večerník to potvrdila aj Henrieta Gačková: „Máte pravdu, predložený materiál obsahuje návrh na úplné vylúčenie dopravy a pohybu osôb pod skalným bradlom počas realizácie celého inžiniersko‑geologického prieskumu, prípravných a sanačných prác. Doba uzávery bude závisieť od znenia kontraktu. Teda od toho, ako v ňom budú špecifikované podmienky časového horizontu, v ktorom bude vybraná firma zaviazaná vykonať všetky potrebné činnosti v požadovanej kvalite. Verím, že tam budú uvedené aj garancie, na aké obdobie bude masív a stavby na ňom sa nachádzajúce, zabezpečené voči posunom a tiež uvedené sankcie za prípadné nedodržanie kontraktu.“

Podľa našich odhadov by realita mohla byť taká, že minimálne niekoľko týždňov by mohla byť doprava popod Strečno vylúčená. Najbližšia obchádzková trasa do Martina vedie cez Terchovú, Zázrivú, Párnicu a Kraľovany.

 

Michal Filek
Snímka zilina-gallery

 

Pozri aj Komentár

Najnovšie vydanie
Predplatné
zilinskyvecernik_monitor_prod