Žilinský Večerník

25. apríl 2024 | Marek
| 5°C

Spravodajstvo

EXKLUZÍVNE - Dočasné premostenie vo Vraní uzavrú, s prácami začnú až v októbri

Portál D3 pre Európu zverejnil ešte koncom júla správu, že uzávierka dočasného premostenia vo Vraní bude od 23. septembra a trvať bude odhadom 6 týždňov. Oslovili sme relevantné orgány, ktoré túto informáciu nepotvrdili a načrtli nový termín. Isté je však že, na tejto trase bude počas prác kolabovať doprava.

25.08.2021 | 10:22

ČASŤ MOSTA JE V SÚKROMNÝCH RUKÁCH

„Národná diaľničná spoločnosť v letných mesiacoch začne rekonštruovať dočasné premostenie v žilinskej mestskej časti Vranie. Práce budú trvať 6 týždňov. Rekonštrukcia mosta umožní využívanie pôvodne dočasného mosta aj naďalej. Vďaka premosteniu je mestská časť v Žiline odľahčená od tranzitu, motoristi získali rýchlejšie a jednoduchšie spojenie cez rieku Kysuca,“ písali sme o moste vo Vraní už v máji. Už teraz je však jasné, že práce začnú až koncom septembra a do rokovaní s NDS sa zapojila aj župa. Dôvodov na rekonštrukciu je viac. „Premostenie vo Vraní sa musí opraviť. Tých dôvodov je viac. Niektoré sú právne, niektoré sú ekonomické a niektoré sú technické. Varianta, že by sa to nerobilo, ani neexistuje.  Most je v majetku z časti Národnej diaľničnej spoločnosti a z časti v rukách súkromného investora. Práve ten súkromný investor trvá na vrátení mosta,“ vysvetľuje dôvody uzávierky dočasného premostenia pre Žilinský večerník Ľubomír Janoška, poradca Žilinského samosprávneho kraja pre mobilitu. Národná diaľničná spoločnosť oslovila žilinskú župu približne pred tromi mesiacmi. „Vysvetlili nám dôvody, ktoré sme akceptovali. Premostenie by sa uzavrelo na šesť týždňov. Treba vysvetliť, že toto premostenie malo byť dočasné a to do dostavby privádzača z Kysuckého Nového mesta. Ale dohodlo sa, že toto premostenie tým, že bude v už v rukách NDS, nechajú až do dostavby diaľnice D3,“ doplnil Janoška. Pri rekonštrukcii sa laicky vymení polovica mosta kus za kus, čo by malo  trvať šesť týždňov.

 

POVOLENIA SA NAŤAHUJÚ

„Povolenie na prestavbu malo byť pôvodne v lete, ale v procese konania sa zistilo, že platnosť niektorých povolení uplynula. Tým pádom sa celý legislatívny proces natiahol a tak predpokladáme, že sa začne s prácami od 26. septembra,“ pokračoval Janoška, ktorý ako expert žilinskej župy očakáva skomplikovanie celej dopravy. „Je škoda, že sa to nestihlo urobiť počas pandémie, keď nebola taká hustá doprava. Máme štatistické informácie, že cez tento most prejde denne 2500 áut v jednom smere. 5-tisíc vozidiel denne je naozaj veľa. Odhadujeme, že z toho asi desať percent išlo do Vrania a zvyšok pokračoval do Kysuckého Nového Mesta. Teraz odhadujeme, že bude zase preťažené Vranie tak, ako to bolo v minulosti. Tá cesta nezodpovedá žiadnym kritériám. Premostenie vo Vraní tiež významne odbremenilo aj križovatku pred Kysuckým Novým Mestom v ľavom odbočení. Tam nastáva taký fenomén, že keď sa odbočuje doľava do Kysuckého Nového Mesta, tak jedno z áut zastaví v križovatke a začne blokovať ďalší pruh. To premostenie malo odľahčiť túto križovatku a hlavne v špičke tu nastane problém.“ Zaujímalo nás  prečo rokovania neprebiehali skôr. „Ministerstvo dopravy deklarovalo začiatok výstavby D3 podstatne skôr, ale príprava aj začiatok sa výrazne oneskoruje. Mysleli sme, že už to premostenie nebudeme potrebovať. Aj preto NDS ponechá premostenie vo Vraní aj po dostavbe privádzača,“ dodal.

 

PRESNÝ TERMÍN NEPOZNAJÚ

Oslovili sme aj Národnú diaľničnú spoločnosť, tá zatiaľ presný termín začatia stavby ešte nepozná. „Termín rekonštrukcie dočasného premostenia v žilinskej mestskej časti Vranie a spôsob vedenia dopravy oznámime verejnosti, keď budú práce schválené príslušnými dotknutými orgánmi a bude schválený harmonogram prác. S ohľadom na zákonom stanovené lehoty je predpoklad v októbri. Rekonštrukčné práce si vyžiadajú úplnú uzáveru mosta, tzn. oba jazdné smery budú na 6 týždňov neprejazdné. Doprava bude presmerovaná na okolité komunikácie. Rekonštrukcia mosta umožní využívanie pôvodne dočasného mosta aj naďalej,“ povedala hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková. Podľa NDS spoločnosť, ktorá časť mosta vlastní, žiada jej vrátenie. „Počas rekonštrukcie zrealizujeme nevyhnutnú výmenu jedného z mostných polí, ktoré patrí spoločnosti METROSTAV, a. s., Praha. Spoločnosť Technická obnova a ochrana železníc, a. s. (TOOŽ), ktorá realizovala dočasné premostenie v roku 2017 nedisponovala všetkými mostnými prvkami a časť prenajala od spoločnosti METROSTAV, a. s., Praha. Národná diaľničná spoločnosť v roku 2018 zlúčením prevzala všetky vzťahy spoločnosti TOOŽ. Prenajímateľ požiadal o vrátenie časti premostenia z dôvodu potreby pre vlastné použitie. Stavebné práce budú pozostávať z osadenia dočasného dopravného značenia a betónových zvodidiel, úpravy vstupu do koryta rieky Kysuca pre autožeriav, demontáže, odvozu, dovozu a montáže jedného mostného poľa. Po montáži nového mosta uvedieme breh koryta rieky do pôvodného stavu, vykonáme statické zaťažovacie skúšky a po súhlase špeciálneho stavebného úradu obnovíme cestnú premávku na mostoch.“

Foto: Ľubomír Rendár

Najnovšie vydanie
Predplatné
zilinskyvecernik_monitor_prod