Táto stránka využíva cookies. Používaním tejto stránky súhlasíte s používaním cookies. ×

Žilinský Večerník

20. september 2017 | Ľuboslav, Ľuboslava

Zaujímavosti

Fiat 500 oslavuje šesťdesiatku

Populárne talianske mestské auto prvýkrát opustilo brány továrne 8. júla 1957.

17.07.2017 | 12:20

Len veľmi ťažko by sme hľada­li motoristu, ktorý by nepo­znal ikonický Fiat 500. Toto slávne ľudové vozidlo vyrába­né pod originálnym označením Nuova 500 prvýkrát opustilo brány turínskeho výrobného zá­vodu v lete roku 1957 a okam­žite sa stalo predajným hitom a dizajnovou ikonou.

Hlavným poslaním tohto jednoduchého a dostupného vozidla bolo ob­novenie dopravných možností vojnou zničenej krajiny a mo­torizácia aj tých najodľahlejších oblastí Apeninského polostro­va. Za unikátnym vzhľadom guľatučkej legendy stál dizajnér Dante Giacosa, ktorý jej svojím návrhom dal nielen nesmrteľné tvary a kompaktné rozmery, ale tiež typickú jednoduchosť. Vďaka nej vážil tento 275 centimetrov dlhý drobec iba 479 kilogramov, ktoré bez problémov rozhýbal aj pollitrový zážihový agregát s vý­konom trinásť konských síl. Roz­vrhnutím vnútorného priestoru a taktiež koncepciou pohonu je päťstovka veľmi podobná VW Chrobák, a rovnako ako on, aj toto autíčko dokáže viac-me­nej pohodlne premiestniť štvorčlennú posádku spolu s ne­veľkou batožinou.
Okrem kla­sickej verzie so sťahovateľnou plátennou strechou sa modelový rad v priebehu svojej osemnásť­ročnej histórie značne rozrástol. Prvou novinkou bol model 500D, ktorý mal pod kapotou prepra­covaný motor s výkonom navý­šeným o štyri kone, neskôr prišlo vtipne vyzerajúce kombi Giar­diniera, modernizovaná Berlina a posledným vývojovým štádiom bol celkovo inovovaný model 500R alebo Rinnovata. Táto fi­nálna verzia disponovala výkon­nejším a objemnejším moto­rom, moderným interiérom a jej plátenná strecha sa nesklápala už po celej dĺžke, vďaka čomu sa značne eliminoval hluk vnikajú­ci do interiéru vozidla. Strecha z textílie bola s päťstovkou po­čas celej histórie. Jej primárnym dôvodom však nebol dizajn, ale snaha ušetriť. V povojnovom Taliansku bola oceľ nedostatko­vým materiálom, a preto museli konštruktéri siahnuť po materi­álovej alternatíve.

Výrobná linka sa definitívne zastavila v roku 1975 a celkový počet vyrobe­ných vozidiel dosiahol takmer štyri milióny, pričom podľa od­hadov talianskych poisťovní je v premávke stále takmer 400-ti­síc z nich. Na obrovský úspech pôvodného modelu nadviazal v roku 2007, čiže presne po päť­desiatich rokoch, nový model 500, ktorý sa stále teší veľkej obľube.

Autor: Róbert Laurinc

Foto: Archív redakcie

Horúce kreslo
DNES ZAJTRA PIATOK
11 °C
9 °C
9 °C
TOPlist
zilinskyvecernik_monitor_prod