Žilinský Večerník

26. apríl 2024 | Jaroslava
| -4°C

Automoto

FIAT 500L – rodinná „štýlovka“ dostala nový motor

Pre rok 2015 chystá taliansky FIAT hneď niekoľko zaujímavých noviniek. Už onedlho sa u nás napríklad objaví dlho očakávaný crossover FIAT 500X. Ešte pred ním sme však nášmu tradičnému testu podrobili ďalšieho člena rodiny 500. Nový FIAT 500L sme už v minulosti skúšali s vynikajúcim naftovým motorom 1,3 Multijet. Len prednedávnom bola ale motorová paleta tohto modelového radu rozšírená o nový benzínový turbomotor 1,4 T-JET, ktorý práve dnes testujeme. Nový FIAT 500L v sebe kombinuje plnohodnotné rodinne orientované auto s nezameniteľným a zároveň i kultovým retro štýlom, ktorý jasne nesie odkaz legendárneho modelu FIAT 500. Nový FIAT 500L s novou motorizáciou 1,4 T-JET, vo výbavovom stupni Plus a v 5-miestnej verzii nám na test zapožičala spoločnosť Auto Becchi, s. r. o., autorizovaný predajca vozidiel FIAT v našom regióne.

22.03.2015 | 18:09

Pre rok 2015 chystá taliansky FIAT hneď niekoľko zaujímavých noviniek. Už onedlho sa u nás napríklad objaví dlho očakávaný crossover FIAT 500X. Ešte pred ním sme však nášmu tradičnému testu podrobili ďalšieho člena rodiny 500. Nový FIAT 500L sme už v minulosti skúšali s vynikajúcim naftovým motorom 1,3 Multijet. Len prednedávnom bola ale motorová paleta tohto modelového radu rozšírená o nový benzínový turbomotor 1,4 T-JET, ktorý práve dnes testujeme. Nový FIAT 500L v sebe kombinuje plnohodnotné rodinne orientované auto s nezameniteľným a zároveň i kultovým retro štýlom, ktorý jasne nesie odkaz legendárneho modelu FIAT 500. Nový FIAT 500L s novou motorizáciou 1,4 T-JET, vo výbavovom stupni Plus a v 5-miestnej verzii nám na test zapožičala spoločnosť Auto Becchi, s. r. o., autorizovaný predajca vozidiel FIAT v našom regióne.

 

Automobilka FIAT pri uvedení novodobej 500-vky zožala veľký komerčný úspech, ktorý pretrváva dodnes. Je preto logickým ťahom, že neskôr FIAT predstavil verzie 500C (kabriolet), resp. športovú odnož od Abarthu. Tu sa však možnosti variácií na tému 500 nekončia. V roku 2012 uzrela svetlo sveta práve dnes testovaná rodinne orientovaná verzia 500L (L = large, teda veľký). Neskôr ponuku rodiny 500 doplnili aj verzie 500L Living, ktorá môže disponovať aj 7-miestnou verziou, resp. terénne orientovaná verzia 500L Trekking. Nateraz posledným členom rodiny je v úvode spomínaný FIAT 500X, ktorý posúva terénne ambície o hodný kus ďalej. Vráťme sa však späť k dnes testovanému modelu FIAT 500L. Ten sa na našom trhu momentálne predáva v piatich samostatných výbavách a s veľmi pestrou paletou motorizácií. Benzínový základ predstavuje atmosféricky štvorvalec 1,4 s výkonom 95 koní. Výkonnejšiu alternatívu ponúka ľahučký prepĺňaný dvojvalec 0,9 Twin Air s výkonom 105 koní. Top benzínovou motorizáciou sa stala práve dnes testovaná novinka, agregát 1,4 T-JET s výkonom 120 koní. Pre priaznivcov nafty zaradil FIAT do ponuky motorizácie 1,3 Multijet (85 koní), resp. 1,6 Multijet, ktorý sa ponúka v dvoch výkonových variantoch s výkonom 105, resp. 120 koní. Sympatické je, že pri tom všetkom myslí FIAT i na alternatívne možnosti pohonu. Pre motorizáciu 0,9 Twin Air je k dispozícii aj verzia na CNG. A rovnako od novinky 1,4 T-JET je odvodená zase verzia spaľujúca LPG. Práve nami testovaná verzia FIAT 500L 1,4 T-JET v druhom najdostupnejšom výbavovom stupni Plus by mohla byť veľmi častou zákazníckou voľbou. Naša úvodná otázka aj preto znie: Ako v praxi funguje súžitie FIATU 500L s motorizáciou 1,4 T-JET?

 

Vzhľad a rozmery

Taliani odjakživa prikladali dizajnu značnú dôležitosť, čo platí dodnes, a to nielen vo svete automobilov. Jasným dôkazom toho je napríklad i dizajn nového FIATU 500L, kde sa dizajnéri pohrali azda naozaj s každým detailom. Výsledkom toho je štýlový vzhľad 500 L LIVING so značným nádychom retra, ktorý bude zaručene priťahovať pohľady okoloidúcich, kamkoľvek sa s ním pohnete. Predná časť sa logicky najviac ponáša na ikonické Cinquecento. Zdobí ju veľmi úzka mriežka chladiča a dva páry výrazných okrúhlych svetlometov v retro štýle. Pri pohľade zboku zase najviac vynikne štýlové a efektné dvojfarebné lakovanie bicolore či efektné kolesá z ľahkých zliatin. Zadnej časti dominujú pomerne jednoduché tvary nesúce takisto odkaz rokov minulých a taktiež výrazné svetlomety. Konštruktérom sa pritom podarilo zachovať veľmi vyvážené proporcie celého vozidla. To v praxi znamená, že novinka takmer dokonale „klame telom“. Zvonka sa javí minimalisticky, no po usadnutí do kabíny je veľkým prekvapením, koľko miesta a priestoru dokáže FIAT 500L poskytnúť. Ak si celkové rozmery vozidla premietneme do reči čísel, konštatujeme, že vozidlo meria 4147 mm, jeho šírka dosahuje 1784 mm, výška atakuje 1665 mm a rázvor náprav má hodnotu 2612 mm. Príjemným prekvapením je i veľkosť batožinového priestoru. FIAT 500L ponúka v základnom usporiadaní objem slušných 414 - 455 litrov. Táto hodnota sa mení v závislosti od toho, v akej polohe sa práve nachádzajú posuvné zadné sedadlá. Posúvaním zadných sedadiel sa variabilita kufra zďaleka nekončí. Po ich sklopení jeho objem narastie až na 1375 litrov, a po ich kompletnom preklopení jednoduchým úkonom, ktorý zvládnu aj príslušníčky nežného pohlavia, dokonca až na hodnotu 1480 litrov. Z praktického hľadiska musíme vyzdvihnúť aj polohovateľné dno batožinového priestoru. To je možné ukotviť až v troch polohách, čím sa dá zakaždým dosiahnuť rovná podlaha kufra v prípade sklopených zadných sedadiel.

 

Interiér a výbava

Po presunutí sa do kabíny novinky je taktiež už na prvý pohľad cítiť inšpiráciu legendárnym modelom 500, ktorého motív nájdete roztrúsený takmer po celej kabíne 500L vrátane štýlových poťahov sedadiel. Ako prvá upúta pozornosť celkom iste dvojfarebná palubná doska navrhnutá v retro duchu, ktorá určite mnohých chytí za srdce. V rovnakom štýle rokov minulých sa nesie i veľmi prehľadný a dobre čitateľný prístrojový panel. Dominantou prístrojovej dosky s odkazom dnešnej doby je, naopak, multifunkčný 5-palcový dotykový displej s niekoľkými zaujímavými funkciami, ako je napríklad hodnotenie jazdného štýlu z hľadiska ekonomiky premávky. Displej ponúka peknú grafiku s rýchlou odozvou na dotyk. V tomto kontexte je len trochu škoda, že nekomunikuje v slovenskom jazyku. Z praktickej stránky chválime i dostatočný počet odkladacích priehradiek na drobnosti. Na strane spolujazdca napr. nachádzame až dve uzatvárateľné samostatné priehradky, pričom jedna z nich je klimatizovaná. Ergonómia rozmiestnenia ovládačov je zvládnutá taktiež na výbornú. Palec hore dávame i volantu s príjemnou hrúbkou venca či hlavici radiacej páky, ktorá padne ideálne do ruky. FIAT 500L ponúka za volantom pomerne vzpriamený posed. Z veľmi vzdušne pôsobiacej a výrazne presklenej kabíny je veľmi dobrý výhľad do všetkých strán. Pochváliť musíme i spätné zrkadlá ideálnej veľkosti. Zadní pasažieri sú taktiež rozmaznávaní skutočne veľkorysými priestorovými pomermi pre nohy i hlavu. Praktická je i plastová výplň zadnej časti predných sedadiel s odkladacím priestorom, ktorá sa zároveň veľmi jednoducho čistí. Samotný cestovný komfort zadných pasažierov zvyšuje i posúvateľná lavica či nastaviteľný sklon operadla a v neposlednom rade i tzv. divadelný posed s rovnako veľmi dobrým výhľadom. Nami testovaný FIAT 500L už v druhom najnižšom výbavovom stupni Plus ponúka zaujímavú výbavu. Spomeňme napr. manuálnu klimatizáciu, tempomat, denné svietenie, el. ovládanie predných okien, el. ovládané bedrové opierky vodiča i spolujazdca, už spomínaný multimediálny systém, rádio s dotykovým displejom vrátane USB/AUX vstupu a podobne.

 

Jazda

V dnešnom teste sme boli logicky najviac zvedaví, ako si vo FIATE 500L poradí nový turbomotor 1,4 T-JET. Hneď po naštartovaní agregát prekvapuje svojou kultivovanosťou s tým, že v dobre odhlučnenom interiéri ho prakticky vôbec nie je počuť. Aj napriek prepĺňaniu daná motorizácia ochotne zaberá už i pri nižších otáčkach. Motoru 1,4 T-JET pritom sedia aj vyššie otáčky, kedy sa naplno prejaví jeho jazdný temperament. Celkový výkon 120 koní v kombinácii s veľmi dobre odstupňovanou 6-stupňovou manuálnou prevodovkou udeľuje novinke až prekvapujúco slušnú jazdnú dynamiku. Príjemným prekvapením pre nás bola i spotreba paliva, ktorá sa počas testu v zimných podmienkach pohybovala približne v medziach, aké udáva výrobca. Nakoniec chceme vyzdvihnúť i skvelú ovládateľnosť, ktorú toto vozidlo poskytuje. Vďaka prídavnej funkcii posilňovača riadenia „city“ s ním bez problémov zvládnu manévrovanie na parkovisku, resp. v úzkych uličkách aj dámy.

 

A náš celkový dojem?

FIAT 500L v našom teste potvrdil, že je to ideálna alternatíva štýlového rodinného vozidla nielen pre tých, ktorí si potrpia na osobitný štýl. Medzi jeho hlavné prednosti patrí aj naďalej kultový dizajn v retro duchu modelu 500. A veľmi pozitívneho prekvapenia sme sa dočkali aj z hľadiska jazdných vlastností. Nová motorizácia 1,4 T-JET v našom teste príjemne prekvapila a do nového FIATU 500L ju preto vrelo odporúčame. V Žiline si FIAT 500L môžete prísť pozrieť či vyskúšať a otestovať k autorizovanému predajcovi vozidiel FIAT v našom regióne, spoločnosti Auto Becchi, s. r. o. na Seleziánskej ulici, kde na vás čakajú aj ďalšie modely značky FIAT.

 

Autor: Peter Hlačik
Snímky: autor

 

Technické parametre

Model: FIAT 500L 1,4 T-JET Plus
Motor: benzín
Pohon: predný
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 88/120
Krútiaci moment Nm: 215
Maximálna rýchlosť km/h: 189
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 10,2 s
Prevodovka: manuálna
Počet stupňov: 6
Kombinovaná spotreba: 6,9 l na 100 km

Výbava: 1,4 T-JET Plus (testovaný model) Cena: od 15 620 €

Výbava: 1,4 95 koní Pop Cena: od 11 250 €
 

Najnovšie vydanie
Predplatné
zilinskyvecernik_monitor_prod