Žilinský Večerník

24. apríl 2024 | Juraj
| 3°C

Automoto

FIAT TIPO – znovu na scéne

Mnohí z nás majú ešte v živej pamäti FIAT TIPO, úspešný model turínskej automobilky z prelomu 80. a 90. rokov minulého storočia. Po mnohých rokoch sa talianska automobilka opätovne rozhodla oprášiť toto známe označenie. Úplne nový FIAT TIPO ešte len prednedávnom vstúpil na náš trh. My sme aktuálne túto horúcu novinku podrobili nášmu tradičnému testu. Spomínaný model má rozhodne ambíciu nadviazať na odkaz príznačný pre automobilky FIAT. Nové TIPO môžeme práve preto označiť ako poctivé vozidlo za priaznivú cenu. To, že FIAT má s novým modelom smelé plány, potvrdzuje tiež blízka budúcnosť. Zatiaľ je táto novinka dostupná výhradne s rodinne orientovanou karosériou tipu sedan, čo sa onedlho zmení. Modelový rad neskôr rozšíria ďalšie dve karosárske verzie. Konkrétne praktický hatchback ako i priestranné kombi. Nový FIAT TIPO s momentálne najvýkonnejšou motorizáciou v ponuke (turbodiesel 1,6 MultiJet), v kombinácii so 6 stupňovou manuálnou prevodovkou nám na test zapožičala spoločnosť Auto Becchi, s. r. o., autorizovaný predajca vozidiel FIAT v našom regióne.

18.04.2016 | 15:15

Mnohí z nás majú ešte v živej pamäti FIAT TIPO, úspešný model turínskej automobilky z prelomu 80. a 90. rokov minulého storočia. Po mnohých rokoch sa talianska automobilka opätovne rozhodla oprášiť toto známe označenie. Úplne nový FIAT TIPO ešte len prednedávnom vstúpil na náš trh. My sme aktuálne túto horúcu novinku podrobili nášmu tradičnému testu. Spomínaný model má rozhodne ambíciu nadviazať na odkaz príznačný pre automobilky FIAT. Nové TIPO môžeme práve preto označiť ako poctivé vozidlo za priaznivú cenu. To, že FIAT má s novým modelom smelé plány, potvrdzuje tiež blízka budúcnosť. Zatiaľ je táto novinka dostupná výhradne s rodinne orientovanou karosériou tipu sedan, čo sa onedlho zmení. Modelový rad neskôr rozšíria ďalšie dve karosárske verzie. Konkrétne praktický hatchback ako i priestranné kombi. Nový FIAT TIPO s momentálne najvýkonnejšou motorizáciou v ponuke (turbodiesel 1,6 MultiJet), v kombinácii so 6 stupňovou manuálnou prevodovkou nám na test zapožičala spoločnosť Auto Becchi, s. r. o., autorizovaný predajca vozidiel FIAT v našom regióne.

 

Pôvodný FIAT TIPO debutoval už v roku 1988. Rok nato získal prestížne ocenenie Európske auto roka 1989. Nový FIAT TIPO bol prvýkrát predstavený v roku 2015. So svojím predchodcom má preto logicky spoločný len názov. Aj nový model nadviazal na tradíciu predchodcu, keďže v tomto roku získal atraktívne ocenenie Auto Best 2016, ktoré každoročne získava najatraktívnejší cenovo dostupný nový model. Aj napriek spomenutému treba hneď na úvod povedať, že nový FIAT TIPO nepôsobí vyslovene ako lacné auto. Po konštrukčnej stránke je postavený na najnovšej kompaktnej platforme koncernu FCA. Zaujímavosťou je aj to, že oprosti niektorým konkurentom ponúka už v základe kotúčové brzdy na všetkých štyroch kolesách. Ďalšou technickou zaujímavosťou v danom segmente je napr. praktické bezviečkové hrdlo palivovej nádrže. Tak ako je pri talianskych produktoch dobrým zvykom, aj nové TIPO boduje atraktívnym a sebavedomým dizajnom. Na jarnom autosalóne vo švajčiarskej Ženeve sa už stihla predstaviť celá modelová rodina TIPO. Tú okrem dnes testovaného sedanu, ktorý, mimochodom, v modelovom portfóliu značky nahrádza model Linea, tvoria ešte ďalšie dva karosárske varianty. A to už spomínaný hatchback, resp. kombi. Pre náš trh ja aktuálne táto novinka ponúka až v piatich výbavových stupňoch, vrátane atraktívne vybavených úvodných edícii. Motorovú paletu tvoria štyri osvedčené a spoľahlivé agregáty. Základom celého modelového radu je dobre známa atmosférická zážihová jednotka z radu Fire s objemom 1,4 litra a s výkonom 95 koní. Kombinuje sa so 6 stupňovou manuálnou prevodovkou. Výkonnejšou benzínovou alternatívou je rovnako atmosférická motorizácia 1,6 E TorQ (110 koní), ktorá sa dodáva výhradne so 6 stupňovou automatickou prevodovkou. Vznetový základ predstavuje úsporná motorizácia 1,3 MultiJet s výkonom 95 koní. Táto motorizácia sa dodáva zase s 5 stupňovou manuálnou prevodovou. Momentálne najvýkonnejšou motorizáciou celého modelového radu je turbodiesel 1,6 MultiJet o výkone 120 koní. Ten sa kombinuje opäť so 6 stupňovou manuálnou prevodovkou. My sme na test mali k dispozícii práve poslednú spomínanú verziu s najvýkonnejšou motorizáciou v ponuke. Naša úvodná otázka znie preto jednoznačne: Čo všetko v praxi ponúka nový FIAT TIPO?

 

Vzhľad a rozmery


FIAT TIPO je po dlhšom čase prvým novým modelom z dielne FIAT, ktorého dizajn nebol inšpirovaný ikonickým modelom FIAT 500. Naopak, novinka prichádza s vlastným dizajnovým smerovaním, za čo si od nás zaslúži jednoznačne palec hore. Vzhľad nového TIPA by sa bal opísať ako dostatočne konzervatívny, ale pritom originálny a neopozeraný. Prednej časti jednoznačne dominuje zaujímavo tvarovaný „gril“ masky chladiča. Štýlovo a dynamicky pôsobia aj predné svetlomety, resp. športový predný nárazník. Pri pohľade zboku jasne vyniká efektná silueta karosárskej verzie sedan s pozvoľna klesajúcou líniou strechy. Aj vďaka tomu, že nové TIPO bolo od počiatku konštruované ako sedan, pôsobia bočné línie prirodzene a veľmi vyvážene. Na zadnej časti vozidla pútajú najväčšiu pozornosť originálne tvarované delené zadné svetlomety s efektnou grafikou v tvare písmena „c“. Dizajn nového modelu je nielen atraktívny, ale tiež veľmi funkčný. Súčiniteľ odporu vzduchu dosahuje špičkovú úroveň s koeficientom Cd 0,29. S prihliadnutím na celkové rozmery by sme toto vozidlo mohli pokojne zaradiť do kompaktnej triedy. Pre zaujímavosť prinášame porovnanie rozmerov novinky s predchodcom, teda modelom Linea. Novinka si citeľne polepšila najme pri celkovej šírka vozidla, ako aj pri rázvore čo sa pozitívne odrazilo na priestorových pomeroch v kabíne. Po premietnutí do reči čísel konštatujeme, že nový FIAT TIPO meria 4532 mm (-28 mm oproti modelu Linea), šírka vozidla dosahuje 1792 mm (+62 mm), výška atakuje 1497 mm (+3 mm) a rázvor náprav má veľkorysú hodnotu 2636 mm (+33 mm). O rovných 20 litrov si polepšila tiež prepravná kapacita batožinového priestoru. Kufor nového modelu pojme v základnom usporiadaní veľmi slušných 520 litrov. Okrem pravidelného tvaru batožinového priestoru chválime veľkorysú šírku i nadštandardnú dĺžku ložnej plochy. Tá dovoľuje prepravovať aj objemnejšie predmety. Limitujúcim faktorom pri preprave objemných predmetov sa stáva podobne ako pri všetkých verziách sedan s pochopiteľných dôvodov až veľkosť nakladacieho otvoru. Pri preprave dlhých predmetov je samozrejme možné sklopiť jednoduchým úkonom delené zadné operadlá. Z praktických riešení musíme vyzdvihnúť dostupnosť plnohodnotnej rezervy, ktorou nami testované vozidlo disponovalo, ako aj možnosť otvárania batožinového priestoru až troma spôsobmi. Okrem mikrospínača je veko kufra možné otvoriť ďalej kľúčikom centrálneho zamykania, resp. samostatným tlačidlom na palubnej doske. Za jediný nedostatok považujeme v konečnom dôsledku len absenciu úchytného madla, prostredníctvom ktorého by bolo možné veko jednoduchšie zavrieť.

 

Interiér a výbava


Príjemné prekvapenie sme zažili aj po presunutí sa do interiéru nového modelu FIAT TIPO. Aj keď sa budeme opakovať, znova konštatujeme, že kabína novinky rozhodne nepôsobí vyslovene lacným dojmom. Použité materiály pôsobia nielen na pohľad solídnym dojmom. Priam príkladné je ich dielenské opracovanie. V tomto smere chválime napr. kvalitné čalúnenie všetkých sedadiel. Hodnotne pôsobia aj ďalšie drobnosti, resp. detaily ktoré obišlo dnes všadeprítomné šetrenie. Sem radíme napr. samostatné osvetlenie zadnej časti kabíny a ďalej precízne vypracovanie výplní vo všetkých štyroch dverách, ktoré tvorí okrem plastu vždy i kombinácia latkového poťahu. Veľmi sa nám páči prehľadný analógovo digitálny prístrojový panel s efektnou grafikou TFT displeja palubného počítača. To, že FIAT zbytočne nešetrí, dokazuje aj prítomnosť teplomera chladiacej kvapaliny, ktorý dnes už často nemajú ani modely z vyšších tried. Dominantou palubnej dosky je multimediálne rozhranie UConnect s 5 palcovou dotykovou obrazovkou, dobre známe už i z ďalších modelov značky. Systém disponuje USB i AUX vstupom, ako aj bluetooth rozhraním. K funkciám infotainmentu, ako aj k samotným reakciám na dotyk nemáme žiadne výhrady. Konzervatívne, ale na druhej strane zároveň jednoduché riešenie ponúkal v nami testovanom vozidle panel manuálnej klimatizácie. Odládanie jednotlivých funkcii je vyriešené mechanicky prostredníctvom veľkých otočných ovládacích prvkov. Veľmi prijemný je aj posed za volantom. Cestovný komfort dotvárajú pohodlné predné sedadlá s náznakom bočného vedenia. Palec hore si od nás zaslúži pomerne masívna hlavica radiacej páky ako aj výrazný multifunkčný volant s prehľadným rozmiestnením ovládacích tlačidiel. Nový FIAT TIPO boduje aj priestorovými pomermi v druhom rade. Za seba sa tu dokážu pomerne pohodlne usadiť aj osoby s výškou nad 180 cm. Značnú priestorovú rezervu nachádzame predovšetkým v oblasti pre nohy, konkrétne pre kolená ako aj chodidlá. Nami testovaný FIAT TIPO v prostrednej výbave Plus disponoval aj vďaka zvýhodneným príplatkovým paketom mnohými atraktívnymi prvkami. Radíme sem napríklad kožený volant a hlavicu radiacej páky, elektrické ovládanie všetkých okien, manuálnu klimatizácia, automatické svetlá, dažďový senzor, tempomat, zadné parkovacie senzory a podobne.

 

Jazda


Nový FIAT TIPO nás príjemne prekvapilo aj po stránke jazdných vlastností. Ako prvé chceme oceniť pomerne precízne odizolovanie interiéru, ktoré prekonalo naše očakávania. Na danú triedu je tu veľmi slušne odizolovaný motorový priestor a pod príjemné akustické podmienky v kabíne sa určite v nemalej miere podpísala taktiež aj už spomínaná špičková aerodynamika. Ďalšiu pochvalu si zaslúži príjemne tuhý, ale pritom ešte stále dostatočne pohodlný podvozok. Z robustného a odolného podvozka je v praxi pri prejazde cez nerovnosti jasne cítiť, že bol nadimenzovaný aj na cesty s horším povrchom. Najvýkonnejšia a zároveň už osvedčená testovaná motorizácia 1,6 MultiJet (120 koní) udeľuje vozidlu až prekvapivo slušnú jazdnú dynamiku, pričom je stále príjemne úsporná. Vďaka 6 stupňovej manuálnej prevodovke s dlhým piatym, resp. šiestym stupňom sa táto konfigurácia pokojne hodí aj na dlhé diaľničné presuny. Ako klad v konečnom dôsledku hodnotíme tiež fakt, že daný agregát si na plnenie najprísnejšej emisnej normy vystačí aj bez funkcie start/stop. FIAT TIPO pri dynamickej jazde, s nezaťaženou zadnou častou poslušne reaguje na zmeny v smere jazdy. Riadenie z nášho pohľadu nie je zbytočne príliš preposilňované. V prípade potreby je k dispozícii aj známa funkcia „city“, prostredníctvom ktorej sa znásobí účinok posilňovača riadenia a s vozidlom sa ľahšie manévruje.

 

A náš celkový dojem?
 

Nový FIAT TIPO v našom teste dokázal, že je hodný svojho „slávneho“ mena. Z nášho pohľadu ide v poslednom období určite o jednu z najzásadnejších noviniek tejto talianskej značky. Na rozdiel od niektorých konkurentov nový FIAT TIPO určite nepôsobí dojmom vyslovene lacného auta. Medzi tromfy tohto modelu tak bude v konečnom dôsledku rozhodne patriť vynikajúci pomer medzi cenou a nadobudnutou hodnotou. V Žiline si FIAT TIPO môžete prísť pozrieť či vyskúšať a otestovať k autorizovanému predajcovi vozidiel FIAT v našom regióne, spoločnosti Auto Becchi, s. r. o., na Seleziánskej ulici, kde na vás čakajú aj ďalšie modely značky FIAT.

 

Technické parametre

Model: FIAT TIPO 1,6 Multijet Plus
Palivo: nafta
Pohon: predný
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 88/120
Krútiaci moment Nm: 320
Maximálna rýchlosť km/h: 199
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 9,7 s
Prevodovka: manuálna
Počet stupňov: 6
Kombinovaná spotreba 4,2 l na 100 km

Výbava: FIAT TIPO 1,6 Multijet Plus (testovaný model) Cena: od 16 540 €

Výbava: FIAT TIPO 1,4 Tipo Cena: od 11 720 €

Najnovšie vydanie
Predplatné
zilinskyvecernik_monitor_prod