Žilinský Večerník

26. apríl 2024 | Jaroslava
| -4°C

Kultúra

Fotoreportér Pavol Ďurčo, ako ho nepoznáme

Pavol Ďurčo je posledných 16 rokov fotoreportérom Tlačovej agentúry SR v Žilinskom samosprávnom kraji. Fotografovaniu sa venuje od 70. rokov minulého storočia. Je autorom tisícok fotografií, ktoré boli uverejnené v rôznych novinách a časopisoch. Zrealizoval tiež niekoľko fotografických výstav. Tou najnovšou je výstava Príroda Žilinského kraja.

16.01.2017 | 13:29

Vo foyeri Žilinského sa­mosprávneho kraja otvorili výstavu foto­reportéra Pavla Ďurča. Výstava nesie názov Prí­roda Žilinského kraja – Štyri ročné obdobia a možno na nej vidieť päť desiatok fotografií, ktoré sú úzkym výberom doterajšej tvorby autora.

DOKONALOSŤ PRÍRODY
Ďurčova krajina je určená nielen tým, čo rozumejú tvaru, ale aj tým, čo dokážu vycítiť jej obsah. Ako ho­vorí Milan Mazúr, kurátor výstavy: „Je to krajina jednoduchá, prostá, ale práve vo svojej jednoduchosti je krásna a dokonalá. Naučil sa obdi­vovať kraj, v ktorom žije, od chlapca vníma a fotografuje ho vlastnými očami a dodnes sa ho nevie nasýtiť. Najskôr musel pochopiť zákonitosti postupu svetla v prírode, počínajúc prvými sekundami vychádzajúceho slnka a končiac poslednými okamih­mi jeho západu až po prechod jed­notlivých fáz ročných období.“
Pavol Ďurčo ako fotoreportér musel dennodenne zaznamená­vať život nášho kraja. Vo vtedajšej dokumentárnej fotografii domi­noval pohyb, vzrušenie pri športe, najmä futbale a hokeji. Jeho rela­xom bolo počas víkendov hlavne fotografovanie prírody. „Prírodu som fotografoval vždy klasickým fotoaparátom, nikdy nie s digitál­nym,“ vraví autor výstavy. „Neraz som nosil so sebou aj tri fotoapa­ráty. Niekedy sa stalo, že som ich za celý deň ani raz nevytiahol, ale prišli chvíle, kedy sa mi podarilo urobiť dobrú fotografiu. Výsled­kom je aj týchto 50 fotografií na výstave.“

NAJLEPŠIE Z NAJLEPŠÍCH
Výber nebol jednoduchý. „Musel som prejsť archív, v ktorom mám 720-ti­síc fotografií. Z nich som vybral ti­síc, ktoré som rozdelil na štyri časti – jar, leto, jeseň, zima. A najkrajších 50 z nich sa dostalo na výstavu.“
Pri výbere najlepších snímok mal najväčšie slovo Milan Mazúr, ktorý dlhodobo sleduje Ďurčovu fototvor­bu a bol prítomný aj na krste jeho knihy Strečno. Okrem tejto knihy vydal ešte knihu O Poslednom kolá­rovi a má v pláne vydať i ďalšie.

JAR
„Krajinárska fotografia je dosť blízka maliarstvu, najmä keď autor vytvára z každej fotografie vizuálne pútavý výtvarný obraz,“ tvrdí Milan Mazúr.
„V cykle jarných fotografií upred­nostňuje Pavol Ďurčo veľkorysé scenérie. Výhľady s hlbokým ubie­hajúcim priestorom striedajú zábery zaujímavých detailov a zákutí.“ Vi­dieť to možno napríklad na súbore pohľadov na skaly pri Stráňavách. K pútavým záberom patria z toh­to ročného obdobia zábery buko­vých porastov fotografované so ši­rokouhlým objektívom. Vytvárajú akési monumentálne objekty, živé scény, ktoré autor sníma bez doda­točne upravovaných zásahov, čím presviedča diváka, že pracuje s veľ­kou dávkou intuície i zrelého a pre­cízneho výtvarného myslenia.

LETO
V cykle letných fotografií dokazuje, ako obľubuje turistiku, a tak tro­cha i dobrodružstvo, ako sa skutoč­ne zaujíma o život v prírode a ten môže priblížiť s fotoaparátom ove­ľa viac a vierohodnejšie. „V letnom období treba loviť zábery počas ce­lého dňa. Len takto môžete nafo­tografovať západ slnka z Javoriny alebo Starhrad s výstupom na vrch Suchý. Z tohto obdobia vzniklo veľa záberov z okolia chaty pod Su­chým. Veď ku chate vedie zo Streč­na lesná cesta, ktorú Pavol Ďurčo pozná naspamäť,“ hovorí Milan Mazúr. Nejde o pamiatkové foto­grafovanie do rodinného albumu a la „bol som tam“, sú to fotogra­fie – diela, ktoré sa často objavu­jú v propagačných materiáloch či knižných publikáciách.

JESEŇ
Jesennými zábermi z monumen­tálneho Šípu vidieť až na Kráľovu hoľu, tam sa striedajú všetky hmly od liptovských až po turčianske.
„Aj Rozsutec má svoje fotografic­ké tajomstvá, často nebezpečné, najmä, keď lovíte zábery s bleska­mi pod Rozsutcom,“ spomína foto­reportér. No a nakoniec milovaný vrch Suchý. Zábery a snímky z toh­to prostredia získali mnohé ocene­nia na fotografických súťažiach.

ZIMA
I zamrznuté Vodné dielo Žilina má každý deň inú podobu, kde autor zachytáva nielen videné, ale obo­hacuje ho o nový výtvarný roz­mer. Aj zimné pohľady z Veľkého Fatranského Kriváňa a prvé snehy majú celkom iné farby, nesúc svoje vlastné príbehy. „Práve pri týchto záberoch využíva zmysel pre vec­nosť, rytmické striedanie svetla a tieňa alebo iskrivé presvetlenie. Taktiež časté využívanie širokej maliarsky mäkkej tonálnej škály ovplyvnenej rozptýleným svetlom i priestorové riešenie podriade­né zákonom optiky mu umožňu­jú umocnenie predpokladaného úspechu,“ dopĺňa kurátor.

ATMOSFÉRA
„Každá Ďurčova fotografia má svoju zvláštnu atmosféru, ktorá v nás vyvoláva pocity poetiky, ro­mantiky, nostalgie,“ hovorí Milan Mazúr. Nesie prvky rozpravy a dis­kusie o prírode, prihovárajúc sa divákovi svojou intenzitou. Inten­zitou preto, lebo sa dotýkajú jeho základných a emotívnych prežit­kov. Vy sa o tom môžete presved­čiť na vlastné oči do 16. februára.

Foto: Archív redakcie

Najnovšie vydanie
Predplatné
zilinskyvecernik_monitor_prod