Žilinský Večerník

24. apríl 2024 | Juraj
| 4°C

Spravodajstvo

Hluk ako na letisku spôsoboval nový špičkový kotol

Pred pár dňami mali Žilinčania možnosť okúsiť na vlastnej koži, ako sa pravdepodobne žije ľuďom, ktorých domy sú postavené blízko letiska. Nepríjemný, intenzívny hluk, ktorý sa šíril zo žilinskej teplárne, sa ozýval na sídliskách aj v centre mesta. Zisťovali sme, čo ho spôsobilo.

26.01.2015 | 12:49

Pred pár dňami mali Žilinčania možnosť okúsiť na vlastnej koži, ako sa pravdepodobne žije ľuďom, ktorých domy sú postavené blízko letiska. Nepríjemný, intenzívny hluk, ktorý sa šíril zo žilinskej teplárne, sa ozýval na sídliskách aj v centre mesta. Zisťovali sme, čo ho spôsobilo.
 

ŽILINA. Síce nepríjemný hukot trval len niekoľko minút, aj tak mnohých Žilinčanov zarazila jeho intenzita. Najhlasnejší bol pravdepodobne v piatok 16. januára, kedy ho bolo zreteľne počuť aj v historickom centre mesta. „Znie to, ako keby zlietavalo veľké lietadlo,“ zhodli sa mnohí Žilinčania. Podobný scenár sa v meste opakoval aj minulý utorok a v stredu, našťastie, v menšej intenzite. Ako bolo oznámené verejnosti aj prostredníctvom našich novín, hluk sa šíril zo žilinskej teplárne.

„Výrobu vysokotlakového kotla s parametrami, ako má náš nový plynový kotol, nie je možné zrealizovať v celom rozsahu u dodávateľa. Z dôvodu jeho veľkosti je nevyhnutné kotol zostaviť v mieste jeho inštalácie. Po zmontovaní kotla je potrebné niektoré jeho časti vyčistiť, čo sa vykonáva chemickými a dynamickými účinkami prehriatej pary s projektovanými parametrami počas tzv. prefuku. Prefuk potrubia je nutný z dôvodu čistoty dodávanej pary z kotla, aby nedošlo k poškodeniu našich ďalších zariadení, a to hlavnej parnej turbíny, ktorá z pary vyrába elektrickú energiu,“ ozrejmuje pôvod veľkého hluku Marcel Hrobárik, manažér úseku Rozvoj, investície a ekológia spoločnosti Žilinská teplárenská.

Nepríjemný zvuk spôsobila vysoká rýchlosť prúdenia prehriatej pary z potrubia, na konci ktorého nie je tlmič hluku, ktorý by znižoval dynamické účinky čistenia varného systému kotla. „Môžeme to prirovnať rýchlosti spalín na prúdovom lietadle, a to má aj podobný akustický efekt,“ prirovnáva.

Zo šiestich prefukov, ktoré boli pôvodne naplánované, sa nakoniec zrealizovali len tri.  Trvali približne dve a pol hodiny.

„Nový plynový kotol bude mať využitie ako špičkový zdroj pri extrémnych mrazoch a taktiež ako záložný kotol v prípade mimoriadnych udalostí. Nový kotol zároveň prispeje k zlepšeniu životného prostredia. Ide o moderný výkonovo pružný zdroj s inštalovanými nízkoemisnými plynovými horákmi, ktoré spĺňajú najprísnejšie normy EÚ platné od 1. januára 2016,“ dodáva Marcel Hrobárik.
 

Michala Stehlíková
Snímka Jozef Feiler

Najnovšie vydanie
Predplatné
zilinskyvecernik_monitor_prod