Táto stránka využíva cookies. Používaním tejto stránky súhlasíte s používaním cookies. ×

Žilinský Večerník

13. november 2018 | Stanislav

Testy

HONDA CIVIC TYPE R – rekordér zo zeleného pekla

Pri slovnom spojení „zelené peklo“ si každý motoristický fanúšik predstaví známy okruh Nürburgring. A práve na legendárnej severnej slučke tohto okruhu sa automobilky naháňajú za prestížou v podobe čo najlepšieho času na jedno kolo. Rekordom z „Nordschleife“ sa momentálne môže pýšiť aj automobilka HONDA.

02.05.2016 | 17:01

Model HONDA CIVIC TYPE R je aktuálne držiteľom rekordu vo svojej kategórii, teda najrýchlejším sériovým vozidlom s predným pohonom! My sme vďaka spolupráci so žilinským zastúpením značky HONDA mali možnosť podrobiť tento „hot hatch“ nášmu tradičnému testu. Špička modelového radu CIVIC má okrem rekordu jasnú ambíciu. Popri „civilnej“ verzii športového automobilu chce byť taktiež aj príjemným spoločníkom vhodným na každodenné používanie. Novú HONDU CIVIC TYPE R so špičkovým novovyvinutým prepĺňaným zážihovým motorom 2,0 VTEC TURBO v kombinácii so 6 stupňovou manuálnou prevodovkou a v top výbave TYPE R GT nám na test zapožičala spoločnosť AGBA MOTOR, spol. s r. o., autorizovaný predajca vozidiel HONDA v našom regióne.

 

Označenie TYPE R sa pri bohatej histórii značky HONDA objavilo už pri viacerých modeloch. Azda najsilnejšiu tradíciu má toto označenie ale v spojitosti s modelom CIVIC. Prvýkrát sa špičková športová verzia TYPE R, odvodená od 6. generácie modelu CIVIC predstavila už v roku 1997. V roku 2012 vrcholný model ale nakrátko vypadol z ponuky. HONDA si stanovila ambiciózny cieľ, že spolu s ďalšou generáciou chcú mať v Japonsku aj titul najrýchlejšej „predokolky“ sveta. V roku 2015 sme sa konečne dočkali sériovej podoby najnovšej generácie modelu HONDA CIVIC TYPE R, ktorý sa zároveň môže pýšiť rýchlostným rekordom z legendárneho Nürburgringu. Podľa očakávania ide zároveň aj o najrýchlejší model CIVIC v histórii. Najzásadnejšiu zmenu podstúpilo „srdce“ vozidla, teda motor. Najnovší CIVIC TYPE R po prvýkrát nevyužíva motor s atmosférickým nasávaním, ale siahol po prepĺňaní turbodúchadlom. Aj vďaka tomu ponúka nová zážihová jednotka špičkové výkonové parametre. Pre zaujímavosť si pripomeňme, že okrem top verzie TYPE R sa na našom trhu HONDA CIVIC ponúka s troma ďalšími motorizáciami a veľmi pestrou paletou výbav. Benzínový základ predstavuje atmosférická motorizácia 1,4 I VTEC s maximálnym výkonom 100 koní. Výkonnejšiu zážihovú voľbu predstavuje rovnako atmosférická motorizácia 1,8 I VTEC s výkonom 142 koní. Pre priaznivcov nafty HONDA do ponuky zaradila nový a veľmi úsporný prepĺňaný motor 1,6 I DTEC s výkonom 120 koní. Štandardne je pre všetky motorizácie k dispozícii 6 stupňová manuálna prevodovka. Pri motorizácii 1,8 I VTEC je na želanie k dispozícii tiež komfortná 5 stupňová automatická prevodovka. Nami testovaná HONDA CIVIC TYPE R je dostupná v dvoch úrovniach vybavenia. Poháňa ju vždy špičková motorizácia 2,0 VTEC Turbo s výkonom až 310 koní, ktorá sa kombinuje výhradne so 6 stupňovou manuálnou prevodovkou. Naša úvodná otázka znie preto jasne: Čo všetko v praxi možno očakávať od modelu HONDA CIVIC s legendárnym prívlastkom TYPE R?

 

Vzhľad a rozmery
 

Agresívny a veľmi dynamický. Tak by sme v skratke mohli popísať vzhľad nového modelu CIVIC TYPE R. Už na prvý pohľad je jasné, že „ostrý“ CIVIC sa výrazne inšpiroval motoristickým športom aj po dizajnovej stránke. Verziu TYPE R si zaručene so štandardným modelom nezmýlite. Prednej časti dominuje nízky športový nárazník s výraznými nasávacími otvormi pre vzduch, ktorý v našom prípade (výbava GT) zdobila efektná červená linka. Pri pohľade z profilu padnú do oka rozšírené blatníky, žiabre na blatníkoch, masívne prahy či dominantné 19 palcové kolesá, ktoré vypĺňa špičková brzdová sústava Brembo. Zadnej časti dominuje obrovské prítlačné krídlo, neprehliadnuteľný difúzor a predovšetkým 4 výrazné koncovky výfukového systému. Mimochodom, podľa výrobcu tu nie sú všetky už spomenuté prvky, ako aj ďalšie doplnky a prieduchy len pre efekt, ale každý z nich aj reálne plní aerodynamickú, resp. chladiacu funkciu. V bežnej premávke pôsobí nový CIVIC TYPE R jednoducho ako magnet na oči. Tento model skrátka vo svojej sériovej podobe ponúka dokonalý fabrický tuning, začo si od nás určite zaslúži palec hore. Testovaná verzia TYPE R sa od základného modelu CIVIC mierne odlišuje aj po rozmerovej stránke. Pre zaujímavosť prinášame v nasledovnom prehľade konkrétne porovnanie celkových rozmerov. Nová HONDA CIVIC TYPE R meria 4390 mm (+20 mm oproti základnému modelu CIVIC), šírka vozidla dosahuje 1878 mm (+83 mm), výška atakuje 1466 mm (+1 mm) a rázvor náprav má hodnotu 2594 mm (-1 mm). Výrazné krídlo v praxi nijako neobmedzuje ani nesťažuje manipuláciu s dverami batožinového priestoru. Už letmý pohľad do kufra dokazuje, že aj športové auto môže byť príjemne praktické. Batožinový priestor pravidelného tvaru ponúka v základom usporiadaní veľkorysý objem s kapacitou až 498 litrov. Silnou stránkou je i variabilita batožinového priestoru. Sada na opravu pneumatík si našla svoje miesto v samostatnej schránke na bočnej stene kufra. Pod podlahou vzniklo miesto pre dodatočný objemný úložný priestor. Veľmi chválime aj mechanizmus sklápania zadných sedadiel, ktorý dovoľuje vytvoriť dokonale rovnú podlahu. Takáto konfigurácia ponúka až 1427 litrov pre batožinu.

 

Interiér a výbava
 

Podobne ako pri exteriéri vozidla, emócie doslova sršia aj z interiéru nového CIVIC TYPE R. Ako prvé zaujmú anatomické športové predné sedadlá s výrazným bočným vedením. Sedadlá sú nielen efektné, ale zároveň plnia aj svoj účel a v zákrutách dokážu veľmi dobre fixovať telo. Stále pritom zostávajú vhodné na každodenné používanie, keďže nastupovanie do nich nevyžaduje až takú dávku akrobacie, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať. Celková koncepcia, ako aj stvárnenie interiéru, resp. rozmiestnenie ovládacích prvkov vychádza zo základného modelu CIVIC. Športový potenciál podčiarkuje optimálne situovaná radiaca páka manuálnej prevodovky či tradičná mechanická parkovacia brzda. Prístrojový panel tvorí už kombinácia digitálneho rýchlomeru s trojicou okrúhlych tubusov. Dominuje im podľa očakávania výrazný analógový otáčkomerom uprostred. HONDA si pri modeli TYPE R dala obzvlášť záležať na mnohých detailoch. Okrem už spomínaných predných sedadiel sem radíme určite športový trojramenný volant s efektne vytýčenou stredovou polohou. Ďalej kovové pedále, hliníkovú hlavicu radiacej páky, bezpečnostné pásy v červenej farbe, efektný štítok nesúci výrobné poradové číslo a podobne. Aj pri modeli TYPE R nachádzame na palubnej doske 7 palcový dotykový displej infotainmentu s navigáciou Honda Connect. Systém ponúka veľmi peknú grafiku, rýchlu odozvu na dotyk a komunikuje kompletne v slovenskom jazyku. CIVIC TYPE R dokáže v prípade potreby poslúžiť tiež ako rodinné vozidlo. V druhom rade nachádzame tradičnú lavicu. Aj napriek tomu je ale TYPE R homologizovaný len ako 4 miestne vozidlo. Vo dvojici sa vzadu cestuje pohodlne a odvezú sa tu aj urastenejší dospelí. Okrem toho sa sem zmestia aj dve detské sedačky. Výhodu predstavujú i doširoka sa otvárajúce zadné dvere. Nová HONDA CIVIC TYPE R zaujme i veľmi bohatou výbavou. Nami testovaná verzia TYPE R GT ponúka prakticky všetko, čím modelový rad CIVIC disponuje. Za zmienku stojí určite bezpečnostný balík ADAS. Zahŕňa jazdné asistenty, ako je upozornenie na nebezpečenstvo kolízie, varovanie pred samovoľným opustením jazdného pruhu, monitorovanie mŕtveho uhla, čítačku dopravných značiek, automatické prepínanie diaľkových svetiel či upozornenie na vozidlá blížiace sa z boku pri vyparkovávaní. Z ostatných prvkov spomeňme napríklad dvojzónovú automatickú klimatizáciu, tempomat, automatické svetlá, dažďový senzor, parkovacie senzory vpredu aj vzadu, cúvaciu kameru, spomínaný multimediálny systém Honda Connect s navigáciou, bezkľúčový prístup a štartovanie či ambientné osvetlenie interiéru.

 

Jazda
 

HONDA CIVIC TYPE R bola vždy predovšetkým o dokonalom zážitku z jazdy. Po našej skúsenosti konštatujeme, že nový model dokáže toto nadšenie ešte viac znásobiť! Tam, kde by sme pri bežnom modeli CIVIC hľadali zelené, resp. ekologické tlačidlo Econ, nachádzame pri verzii TYPE R červené tlačidlo R+. Po jeho aktivovaní sa kompletne zmení charakteristika vozidla. Podvozok ešte viac „stvrdne“, priostrí sa riadenie, ako aj odozva na stláčanie akcelerátora. Zaujímavosťou je, že pri režime R+ ponúka palubný počítač aj niekoľko zaujímavých funkcií. Okrem grafického znázornenia sily preťaženia tu nachádzame aj stopky či aktuálny plniaci tlak turbodúchadla, teplotu oleja alebo aj momentálnu intenzitu stláčania akcelerátora, či tiež efektnú signalizáciu optimálneho preradenie prostredníctvom rozsvecujúcich sa diód ako v pretekárskom špeciáli. Špičkový motor 2,0 VTEC ponúka dve tváre. Pri pokojnej jazde má dostatok sily i pri nízkych otáčkach, čoho následkom je, na naše prekvapenie, aj veľmi príjemná spotreba paliva. Samozrejme, CIVIC TYPE R nebol vyvinutý preto, aby trhal rekordy v nízkej spotrebe benzínu. Deklarovaný špičkový výkon 310 koní je najlepšie cítiť v hornom poli otáčkomera a pri aktivovanom režime R+. Podvozok dokonale drží zvolenú jazdnú stopu. Vďaka tradičnému mechanickému samosvornému diferenciálu dokáže spoľahlivo preniesť obrovskú porciu výkonu na cestu. Riadenie je až chirurgicky presné, z rovnako presného radenia je cítiť poctivú mechaniku. A nakoniec tu máme fenomenálne brzdy Brembo, ktoré sme neunavili ani pri opakovanom prudkom brzdení z vysokých rýchlostí. Emócie ešte viac násobí športový zvuk motora sprevádzaný efektným syčaním turbodúchadla.

 

A náš celkový dojem?
 

Nová HONDA CIVIC TYPE R v našom teste celkom jasne potvrdila, že je zaslúženým kráľom. „hot hatchov“ s predným pohonom. Tento model ako jeden z mála dovoľuje na vlastnej koži plnými dúškami zažívať dokonalý pocit z rýchlosti. Nový TYPE R je celkom jasne inšpirovaný svetom motoristického športu. Ako jeden z mála modelov vo svojej kategórii dokáže poslúžiť na každodenné bežné používanie, ale popritom sa zároveň rovnako dobre cíti aj na pretekárskom okruhu. V Žiline si novú HONDU CIVIC TYPE R môžete prísť pozrieť či vyskúšať a otestovať k autorizovaného predajcovi vozidiel HONDA v našom regióne, spoločnosti AGBA MOTOR, spol. s r. o., na Predmestskej ulici, kde na vás čakajú aj ďalšie modely HONDA.

 

Autor: Peter Hlačik
Snímky: autor

 

Technické parametre

Model: HONDA CIVIC TYPE R 2,0 VTEC GT
Motor: benzín
Pohon: predný
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 228/310
Krútiaci moment Nm: 400
Maximálna rýchlosť km/h: 270
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 5,7 s
Prevodovka: manuálna
Počet stupňov: 6
Kombinovaná spotreba 7,3 l na 100 km
Výbava: CIVIC TYPE R GT 2,0 VTEC (testovaný model) Cena: od 34 890 € s DPH
Výbava: CIVIC TYPE R 2,0 VTEC Cena: od 32 390 € s DPH
Výbava: CIVIC 1,4 i-VTEC Comfort Cena: od 13 990 € s DPH

Najčítanejšie z rubriky

NISSAN LEAF – elektrický priekopník

Testy | 01.07.2016 09:43

NISSAN LEAF – elektrický priekopník

MAZDA MX-5 – čistá radosť

Testy | 06.06.2016 15:03

MAZDA MX-5 – čistá radosť

BMW X1 – Vstupenka do rodiny X

Testy | 16.05.2016 15:18

BMW X1 – Vstupenka do rodiny X

Horúce kreslo
DNES ZAJTRA ŠTVRTOK
6 °C
11 °C
7 °C
zilinskyvecernik_monitor_prod