Žilinský Večerník

25. apríl 2024 | Marek
| 1°C

Automoto

HYUNDAI GRAND SANTA FE - Na cesty i necesty pre siedmich

V dnešnom teste si bližšie predstavíme najväčšie u nás predávané SUV od kórejskej automobilky HYUNDAI. Po minulom teste štandardnej verzie SANTA FE sme sa vďaka žilinskému zastúpeniu značky HYUNDAI mali možnosť osobne zoznámiť aj s úplne novým HYUNDAI GRAND SANTA FE. Hneď na úvod treba povedať, že za prívlastkom GRAND sa skrýva predovšetkým priestor až pre siedmich pasažierov. Oproti základnému modelu tak novinka rozmerovo vyrástla a mierne modifikovaný je i jej dizajn, vďaka ktorému je top SUV od HYUNDAI ľahko identifikovateľné už na prvý pohľad. Nové HYUNDAI GRAND SANTA FE s turbodieselom 2,2 CRDi VGT spriahnutým so 6-stupňovým automatom a v najvyššom výbavovom stupni Premium nám na test zapožičala spoločnosť ALTERIA MOTOR, s. r. o., autorizovaný predajca vozidiel HYUNDAI v našom regióne.

01.08.2014 | 09:56

V dnešnom teste si bližšie predstavíme najväčšie u nás predávané SUV od kórejskej automobilky HYUNDAI. Po minulom teste štandardnej verzie SANTA FE sme sa vďaka žilinskému zastúpeniu značky HYUNDAI mali možnosť osobne zoznámiť aj s úplne novým HYUNDAI GRAND SANTA FE. Hneď na úvod treba povedať, že za prívlastkom GRAND sa skrýva predovšetkým priestor až pre siedmich pasažierov. Oproti základnému modelu tak novinka rozmerovo vyrástla a mierne modifikovaný je i jej dizajn, vďaka ktorému je top SUV od HYUNDAI ľahko identifikovateľné už na prvý pohľad. Nové HYUNDAI GRAND SANTA FE s turbodieselom 2,2 CRDi VGT spriahnutým so 6-stupňovým automatom a v najvyššom výbavovom stupni Premium nám na test zapožičala spoločnosť ALTERIA MOTOR, s. r. o., autorizovaný predajca vozidiel HYUNDAI v našom regióne.

 

 

Po veľkom komerčnom úspechu na americkom trhu sa GRAND SANTA FE dostalo aj na starý kontinent. U nás novinka v modelovom portfóliu značky nahrádza model ix55. A ak si odmyslíme úplne nový a prémiový sedan Genesis, ktorý sa na Slovensku práve začína predávať, je práve veľké SUV GRAND SANTA FE top modelom značky HYUNDAI. Na základe spomenutého sa potom nemožno ani čudovať, že Kórejci do tejto novinky aktuálne montujú len to najlepšie. Pri pohľade do cenníka potom neprekvapí, že GRAND SANTA FE je k dispozícii len v najvyššej výbave s možnosťou opcie niekoľkých vskutku luxusných výbavových prvkov. Motorovú paletu predstavuje taktiež len jedna top motorizácia spriahnutá s komfortnou automatickou prevodovkou. Úplnou samozrejmosťou je i inteligentný pohon všetkých kolies. O pohon GRAND SANTA FE sa teda stará špičkový 4-valcový turbodiesel 2,2 CRDi s maximálnym výkonom 145 kW, resp. 197 koní. Optimálnemu prenosu krútiaceho momentu na vozovku výrazne pomáha komfortná 6-stupňová automatická prevodovka či pohon 4x4, ktorý HYUNDAI označuje Active on-demand. Naša úvodná otázka k novinke aj preto znie celkom jasne:

 

Čo všetko sa ukrýva za prívlastkom GRAND?  

 

 

Vzhľad a rozmery 

 

Ako sme už naznačili v predošlej časti, dizajn, resp. vzhľad verzie GRAND ponúka niekoľko odlišností oproti štandardnému SANTA FE. V praxi novinka disponuje modifikovanou prednou časťou. Pozornému oku neunikne modifikovaný predný nárazník s pozmenenými hmlovkami a tiež inou grafikou denného LED svietenia. Poznávacím znamením môže byť aj nová mriežka chladiča s väčším počtom lamiel. Pri pohľade zozadu sú odlišovacím znamením zadné LED konzervatívnejšieho tvaru a taktiež robustná a mohutná dvojitá koncovka výfuku. To, že máme do činenia s verziou GRAND, najmarkantnejšie odráža bočná silueta s krásnymi a veľkými kolesami s rozmerom 19“. Aj napriek tomu, že je novinka proporčne veľmi vyvážená, je práve tu už na prvý pohľad najbadateľnejší nárast rozmerov oproti štandardnému SANTA FE. Ak si tento fakt premietneme do reči čísel, konštatujeme, že novinka meria 4915 mm (+225 mm oproti štandardnému SANTA FE), šírka dosahuje 1885 mm (+5 mm), výška atakuje 1685 mm (+10 mm) a rázvor náprav má hodnotu 2800 mm (+100 mm). To, že si novinka od HYUNDAI jednoznačne zaslúži prívlastok GRAND, najlepšie odzrkadľujú aj parametre batožinového priestoru. Ten pojme v základnej 5-miestnej konfigurácii až 607 litrov. Pri využití všetkých 7 sedadiel je stále k dispozícii 382 litrov a pri sklopení druhého a tretieho radu sedadiel ponúkne GRAND SANTA FE až 1152 litrov pre batožinu. Z praktického hľadiska musíme vyzdvihnúť i pravidelný tvar kufra, účelný mechanizmus sklápania sedadiel druhého radu priamo z kufra a taktiež komfortné elektronické otváranie piatych dverí.

 

 

Interiér a výbava 
 

Po presunutí sa do interiéru nové GRAND SANTA FE rozhodne v ničom nesklame. Na predných aj zadných sedadlách sú podľa očakávania kráľovské priestorové pomery, zadná lavica sa dá navyše i samostatne posúvať, tak ako to je aj pri základnom modeli. Nečakané prekvapenie však ponúka i tretí rad sedadiel, kde získava novinka oproti konkurentom plusové body. Samozrejme, ani tu sa stále nedá hovoriť o plnohodnotnom posede. No aj napriek tomu konštatujeme, že v treťom rade GRAND SANTA FE by mohli stredne dlhú trasu bez problémov absolvovať i priemerne urastení dospelí pasažieri. Palec hore dávame aj možnosti individuálneho nastavenia vykurovania, resp. klimatizácie aj samostatne pre tretí rad, a tiež i pomerne dobrému výhľadu vďaka inak tvarovaným oknám. Po presunutí sa za volant konštatujeme, že sa tu veľmi rýchlo dokáže aklimatizovať každý vodič. Veľmi pohodlné kožené sedadlá evokujú prémiový segment. Použité materiály a dielenské opracovanie sú taktiež na veľmi vysokej úrovni. Palubná doska ponúka logické rozmiestnenie a všetky ovládače sa nachádzajú presne tam, kde ich podvedome očakávate. Veľmi kvitujeme príjemne vysoký posed, ktorý je zárukou veľmi dobrého prehľadu v cestnej premávke. Pochvalu si zaslúži i výborný multifunkčný volant, ktorý ponúka i tri možnosti prednastavenia odozvy riadenia, rovnako ako je to i pri iných koncernových modeloch. Ďalšia vec, ktorá si zaslúži pochvalu, je aj akási off-road výbava. Tá obsahuje elektronickú uzávierku medzinápravového diferenciálu, ale i napríklad asistenta zjazdu z prudkého svahu a zaujímavým spestrením je i kompas integrovaný vo vnútornom spätnom zrkadle. HYUNDAI GRAND SANTA FE v top výbave Premium, resp. v niektorej z opcií ponúka takmer úplne všetko, čo je pri dnešných vozidlách k dispozícii. Spomeňme napríklad elektronicky nastaviteľné i samostatne vyhrievané sedadlá, samostatnú ventiláciu predných sedadiel, vyhrievaný volant, bezkľúčový prístup a štartovanie tlačidlom, dvojzónovú automatickú klimatizáciu, dažďový senzor, automatické svetlá, inteligentný parkovací asistent so senzormi vpredu aj vzadu, parkovaciu kameru, prémiové audio, multimediálne rozhranie v slovenskom jazyku s navigáciou a 7“ dotykovým displejom, asistenta vybočenia z jazdných pruhov alebo panoramatické strešné okno.

 

 

Jazda

Pod kapotou testovaného HYUNDAI GRAND SANTA FE pracoval už viackrát spomínaný výkonný turbodiesel 2,2 CRDi VGT s výkonom 197 koní v kombinácii so 6-stupňovou automatickou prevodovkou. Táto kombinácia je z nášho pohľadu pre GRAND SANTA FE tou optimálnou voľbou. Papierový výkon 197 koní je v praxi plne dostačujúci i na veľké SUV na spevnených a rovnako i nespevnených cestách. Príjemným prekvapeným je i akceptovateľná spotreba nafty, ktorú môže dodatočne ešte znížiť eco mód, ktorým novinka disponuje. Automat radí hladko a bez zaváhania. Veľmi kvitujeme i rýchlu reakciu prevodovky pri presune páky vodiča z polohy D do polohy R, resp. opačne, čo sa zíde najmä vtedy, ak sa treba rýchlo otočiť. Podvozok novinky je nastavený takpovediac univerzálne, bezproblémovo filtruje nerovnosti, zároveň mu nerobia problémy ani ostrejšie prejazdy zákrutami či jazda v teréne. 

 

A náš celkový dojem?
 

Nový HYUNDAI GRAND SANTA FE v našom teste jednoznačne potvrdil, že právom patrí k top modelom značky. Prívlastok GRAND v tomto prípade nie je len marketingovou frázou a v praxi splnil
to, čo sme od neho očakávali. Novinka tak môže byť zaujímavou alternatívou oproti veľkým MPV pre viacčlenné rodiny. Jeho nespornou výhodou oproti MPV či rodinným kombi je bezpochyby aj fakt, že sa s ním bez obáv môžete vybrať prípadne aj mimo spevnených ciest. Z iného uhla pohľadu pokladáme nové GRAND SANTA FE pokojne aj za prípadnú alternatívu voči prémiovým SUV. V praxi novinka ponúka vyšší štandard, a to stále za „neprémiovú“ cenu. V Žiline si nový HYUNDAI GRAND SANTA FE môžete prísť pozrieť či vyskúšať a otestovať k autorizovanému predajcovi vozidiel
HYUNDAI v našom regióne, spoločnosti ALTERIA MOTOR, s. r. o. na Predmestskej ulici,  kde na vás čakajú aj ďalšie modely značky HYUNDAI.

 

 

Autor: Peter Hlačik
Snímky: autor

 

 

Technické parametre:


Model: HYUNDAI GRAND SANTA FE 2,2 CRDi VGT 4x4
Motor: diesel
Pohon: 4x4
Počet valcov: 3
Výkon kW/koní: 145/197
Krútiaci moment Nm: 436
Maximálna rýchlosť km/h: 200
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 10,3 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 6
Kombinovaná spotreba: 7,6 l na 100 km 

 Výbava: 2,0 CRDi VGT 4x4 ELEGANCE (SANTA FE)  Cena: 31 990 € 

 Výbava: 2,2 CRDi VGT 4x4 PREMIUM (testovaný model)  Cena: od 43 990 €

 

Najnovšie vydanie
Predplatné
zilinskyvecernik_monitor_prod