Žilinský Večerník

26. apríl 2024 | Jaroslava
| 9°C

Automoto

Kia pro_cee´d GT – Testovali sme prvý a naozajstný hot-hatch značky KIA

V tohtotýždňovom vydaní rubriky automoto oslavujeme malé jubileum, keďže dnešný test je v poradí už okrúhly 50, ktorý sme na stránkach Žilinského večerníka pre vás v tejto podobe pripravili. Pri tejto príležitosti sme si pre vás pripravili aj dve prekvapenia. Prvým je exkluzívny test zatiaľ najšportovejšieho modelu v histórii značky Kia, ktorým je pro_cee´d vo verzii GT a druhým prekvapením je súťaž o zaujímavé ceny, ktorej pravidlá nájdete v najnovšom Žilinskom večerníku.

08.08.2013 | 09:42

V tohtotýždňovom vydaní rubriky automoto oslavujeme malé jubileum, keďže dnešný test je v poradí už okrúhlz 50, ktorý sme na stránkach Žilinského večerníka pre vás v tejto podobe pripravili. Pri tejto príležitosti sme si pre vás pripravili aj dve prekvapenia. Prvým je exkluzívny test zatiaľ najšportovejšieho modelu v histórii značky Kia, ktorým je pro_cee´d vo verzii GT a druhým prekvapením je súťaž o zaujímavé ceny, ktorej pravidlá nájdete v najnovšom Žilinskom večerníku.

 

Značke Kia sa v poslednom období veľmi darí, v minulom roku debutovala druhá generácia modelového radu cee´d, ktorý je podobne ako jeho predchodca prioritne navrhnutý pre potreby európskych zákazníkov. Okrem toho aj druhá generácia cee´du zbieha z výrobných pásov závodu automobilky Kia v Tepličke nad Váhom, čím vzniká ešte užšie prepojenie s naším regiónom. Na autosalóne vo švajčiarskej Ženeve pribudla do rodiny cee´d okrem „klasického“ modelu cee´d, resp. pro_cee´d, aj výkonná verzia s označením GT, ktorú dnes testujeme. V krátkosti sme sa s týmto výnimočným vozidlom oboznámili už v zime ešte pred jeho oficiálnym predstavením. Podrobnejší test sme však zrealizovali len prednedávnom pri príležitosti jej slovenského predstavenia, ktoré usporiadala značka Kia na letisku v Sliači. Modelový rad cee´d na starom kontinente je pre značku Kia jeden z kľúčových. Aktuálna druhá generácia však vôbec po prvýkrát prináša aj jeho ostrú verziu, takzvaný hot-hatch dostal označenie GT. My si po našom teste dovolíme tvrdiť, že GT-čko je pre Kiu jednoznačne zásah do čierneho. Veľké pozitívum je i fakt, že Kia ponúka túto ostrú verziu hneď v dvoch karosárskych variantoch, a to pri klasickom a praktickejšom 5-dverovom cee´d e, a rovnako aj pri športovejšom 3-dverovom pro_cee´d-e, ktorý testujeme.

Naša úvodná otázka teda znie jasne: Čo nové priná- ša a ako jazdí nová Kia pro_ce- e´d GT?

 

 

Dizajn a vzhľad

Z hľadiska dizajnu a vzhľadu si v Kii dali záležať na tom, aby bola verzia GT dostatočne odlíšená od klasického pro_cee´d. Auto už na prvý pohľad zaujme dravosťou a športovým naturelom. Poďme si ale jednotlivé odlišnosti verzie GT predstaviť podrobnejšie. Pri pohľade spredu pôsobí verzia GT, zásluhou modifikovaného nárazníka a svetlometov, podstatne agresívnejšie. Poznávacím znamením tejto verzie bude okrem loga GT v ľavej hornej časti masky chladiča i napríklad výrazný a kontrastný červený pásik v spodnej časti nárazníka. Už z diaľky bude GT-čko neprehliadnuteľné a jednoducho identifikovateľné podľa štyroch výrazných diódových denných svetiel na každej strane v tvare drahokamu. Pri pohľade zboku zase zaujmú pomerne svalnaté prahy a efektné 18´´ kolesá z ľahkej zliatiny či červené brzdné strmene. Ako účastníci cestnej premávky sa na výkonnú Kiu pro_cee´d GT budeme asi najčastejšie pozerať zozadu. Tu nás zaujme taktiež špeciálnym nárazníkom s náznakom difúzora v spodnej časti a dvoma mohutnými koncovkami výfuku po stranách. Medzi ďalšie odlišnosti môžeme zaradiť napríklad špeciálne laky karosérie. Po technickej stránke má GT znížený a tiež modifikovaný podvozok. No i napriek tomu je GT úplne vhodné aj na každodenné používanie v bežnej premávke.

 

 

Interiér

Po presunutí sa do interiéru je hneď na prvý pohľad jasné, že toto nie je „obyčajný“ pro_ce- e´d. Ako prvé padnú do oka špeciálne športové a pritom pohodlné sedačky Recaro s motívom GT. K sedadlám si neodpustíme ešte jednu pochvalnú poznámku. Napriek tomu, že sú značne športové s výrazným vedením a držaním tela, časté nastupovanie či vystupovanie si nevyžaduje žiadne akrobatické úkony, čo ešte viac pro_cee´d predurčuje na každodenné používanie. Veľmi praktický je i výklopný podávač bezpečnostného pásu, ktorý uľahčuje nastupovanie dozadu. Celý interiér testovanej verzie bol v tmavej farbe, na mnohých častiach do- plnený o kontrastné a športové prešívanie červenou niťou. Športový charakter vozidla ešte viac podčiarkujú i efektne leštené pedále z ľahkej zliatiny. Za dominantu interiéru sa dá označiť i multifunkčný kožený volant s motívom GT v spodnej časti. Na samotnom volante okrem klasických ovládačov nájdete aj špeciálne tlačidlo GT. Po jeho stlačení sa výrazný displej rýchlomeru z klasickej analógovej podoby prepne do GT módu. To znamená, že rýchlosť je zobrazovaná digitálne a po stranách môžete sledovať i aktuálnu hodnotu krútiaceho momentu, resp. plniaceho tlaku turbodúchadla. V interiéri taktiež nájdete dostatočne veľký 7´´ dotykový multifunkčný displej s navigáciou a napríklad aj obrazom z cúvacej kamery. Všeobecne je verzia GT vybavená veľmi slušne, spomeňme napríklad bezkľúčové štartovanie tlačidlom, automatickú klimatizáciu, výsuvnú strechu, elektronickú parkovaciu brzdu a podobne.

 

 

Jazda

To, čo zaujíma asi najviac pri každom športovo ladenom modeli, sú jeho jazdné vlastnosti a celkový pocit z jazdy. Na začiatok je treba uviesť, že Kia pro_cee´d GT má pod kapotou špičkový zážihový agregát 1,6 GDi vybavený turbodúchadlom s funkciou twin scroll. Motor ponúka celkový výkon 204 koní, čím sa stáva z verzie GT doposiaľ najšportovejšia Kia. V praxi máte pocit, ako keby bol pod kapotou klasický atmosférický agregát, nástup turbodúchadla je veľmi plynulý a motor ponúka mohutný záťah. Auto veľmi dobre zrýchľuje až po hranicu viac ako 200 km/h, čomu pomáha i skvelá 6-stupňová prevodovka. Motor má rád vyššie otáčky, kde sa naplno prejaví jeho temperament i krásny zvuk. Veľmi prekvapil i podvozok, dokonale drží zvolenú stopu a hodí sa i na naše nie príliš kvalitné cesty. Jedinú výčitku máme len k elektronickej parkovacej brzde, ktorú mnohí iste ocenia, ale podľa nás sa do športového hot-hatchu viac hodí klasická, ktorá ja taktiež v ponuke.

 

 

Celkový dojem

Nová Kia pro_cee´d vo verzii GT veľmi prekvapila. Bez váhania si dovolíme tvrdiť, že je vítaným spestrením modelového radu cee´d. Po dizajnovej stránke posúva i beztak skvelý a krásny pro_cee´d ešte o pomyselný krôčik ďalej. Po stránke jazdných vlastností veľmi prekvapuje a smelo sa môže porovnávať s konkurenčnými hot-hatchmi. Motor a podvozok si svojím výkonom, spotrebou či naladením zaslúžia osobitnú pochvalu. A čo je obzvlášť dôležité, toto všetko máte k dispozícii vo vozidle vhodnom na každodenné používanie bez kompromisov a ujmy z jeho praktických vlastností či predností. Skrátka, verzia GT ponúka to, na čo sme doposiaľ u Kie neboli zvyknutí, to je neskutočný pocit z rýchlosti a výnimočnosti. V Žiline si novú Kiu pro_ce- e´d GT môžete prísť pozrieť či vyskúšať a otestovať u autori- zovaného predajcu vozidiel Kia v našom regióne, v spoločnosti NOVÝ TOPCAR, spol. s r. o. na Bytčickej ceste, kde na vás čaka- jú aj ďalšie modely značky Kia.

 

 

Peter Hlačik

Snímky autor

 

 

Technické parametre:
Model: KIA pro_cee´d GT

Motor: benzín

Pohon: predný

Počet valcov: 4

Výkon kW/koní: 150/204

Točivý moment Nm: 265

Maximálna rýchlosť km/h: 230

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 7,7 s

Prevodovka:  manuálna

Počet stupňov:     6

Kombinovaná spotreba:  7,4 l na 100 km

Výbava: Kia pro_cee´d GT 1,6  T-GDi Cena: od 22 990 €

Výbava: Kia cee´d GT  1,6 T-GDi Cena: od 22 990 €

Najnovšie vydanie
Predplatné
zilinskyvecernik_monitor_prod