Žilinský Večerník

26. apríl 2024 | Jaroslava
| -3°C

Automoto

KIA SOUL EV – doba elektrická

V časoch, keď ceny ropy sprevádzajú turbulentné výkyvy a v dobe čoraz viac silnejúcej ekologickej loby sa už aj u nás začínajú vyskytovať v hojnejšom počte tzv. ekologické alebo „zelené“ automobily. Doba, keď boli automobily s elektrickým pohonom len víziou, je už dávno preč a dnes už takýmto vozidlom disponuje väčšina automobilových výrobcov. Medzi najnovšie prírastky do rodiny 100 % elektrických vozidiel sa radí nová Kia SOUL EV. Práve tú sme vďaka spolupráci s výrobným závodom Kia MOTORS SLOVAKIA aktuálne podrobili exkluzívnemu testu. Elektrická verzia je po konštrukčnej stránke postavená na základoch druhej generácie modelu Kia SOUL. Vďaka pohonu na elektrinu umne dopĺňa tento modelový rad, pre ktorý sú, samozrejme, aj naďalej k dispozícii i verzie s konvenčným pohonom. Novú KIU SOUL EV so synchrónnnym AC elektromotorom v kombinácii s bezstupňovou redukčnou prevodovkou a v najvyššej výbave Platinum nám na test zapožičala spoločnosť NOVÝ TOPCAR, s. r. o., autorizovaný predajca vozidiel Kia v našom regióne.

24.04.2015 | 13:28

V časoch, keď ceny ropy sprevádzajú turbulentné výkyvy a v dobe čoraz viac silnejúcej ekologickej loby sa už aj u nás začínajú vyskytovať v hojnejšom počte tzv. ekologické alebo „zelené“ automobily. Doba, keď boli automobily s elektrickým pohonom len víziou, je už dávno preč a dnes už takýmto vozidlom disponuje väčšina automobilových výrobcov. Medzi najnovšie prírastky do rodiny 100 % elektrických vozidiel sa radí nová Kia SOUL EV. Práve tú sme vďaka spolupráci s výrobným závodom Kia MOTORS SLOVAKIA aktuálne podrobili exkluzívnemu testu. Elektrická verzia je po konštrukčnej stránke postavená na základoch druhej generácie modelu Kia SOUL. Vďaka pohonu na elektrinu umne dopĺňa tento modelový rad, pre ktorý sú, samozrejme, aj naďalej k dispozícii i verzie s konvenčným pohonom. Novú KIU SOUL EV so synchrónnnym AC elektromotorom v kombinácii s bezstupňovou redukčnou prevodovkou a v najvyššej výbave Platinum nám na test zapožičala spoločnosť NOVÝ TOPCAR, s. r. o., autorizovaný predajca vozidiel Kia v našom regióne.

 

SOUL, hlavné mesto Južnej Kórey alebo taktiež duša po anglicky. Rovnaké označenie dostal z nášho pohľadu rozhodne najoriginálnejší model značky Kia – Kia SOUL. Prvá generácia tohto kompaktného modelu evokujúceho crossover uzrela svetlo sveta už v roku 2008. V minulom roku sa u nás začala predávať v poradí druhá generácia modelu SOUL. Neskôr, na prelome rokov, sa modelové portfólio rozšírilo o práve dnes testovanú 100-percentne elektrickú verziu SOUL EV. Pre značku Kia je to veľmi významný míľnik, nakoľko SOUL EV je prvým sériovým elektromobilom dostupným aj u nás. Na našom trhu je aktuálne „štandardná“ Kia SOUL dostupná buď s benzínovým motorom 1,6 GDi (132 koní) alebo s turbodieselom 1,6 CRDi (128 koní). Nami testovaná Kia SOUL EV sa predáva v dvoch stupňoch výbavy a pod jej prednou kapotou vždy pracuje synchrónny elektromotor s premennými magnetmi, ktorý poskytuje výkon 110,67 koní. Nesporou výhodou elektromotora je okamžitá dostupnosť maximálneho krútiaceho momentu s hodnotou 285 Nm. Spomenutá motorizácia spolupracuje s bezstupňovou redukčnou prevodovkou, ktorá okrem jazdy vpred, resp. dozadu, ponúka aj polohu s označením „B“. Ide o intenzívnu rekuperáciu energie získanej pri brzdení motorom. Takto získaná energia sa opätovne ukladá do batérií, čím sa predlžuje dojazd. Samotná batéria (lítium-iónová polymérová) s kapacitou 27 kWh je čo najrovnomernejšie umiestnená v podvozkovej časti vozidla. Pre zaujímavosť dodávame, že Kia SOUL EV váži v tejto konfigurácii len o približne 200 kg viac ako konvenčná verzia. Naša úvodná otázka znie jasne: Čo nová Kia SOUL EV ponúka v každodennej praxi?

 

Vzhľad a rozmery

Dizajn modelu Kia SOUL EV je vskutku neprehliadnuteľný. Prísne aerodynamické tvary karosérie pôsobia extravagantne, ale zároveň sú štýlové. Inými slovami, túto novinku si v bežnej premávke všimnú takmer všetci. Vzhľad a celkové proporcie vozidla sú prakticky identické s bežným modelom SOUL. EV verzia ponúka inak tvarovanú prednú časť. Tej dominuje výraznejšia, tzv. tigria maska, pod ktorou sú ukryté konektory napájacích káblov. Komplet prepracovaný je aj nárazník, na ktorom absentuje tradičná mriežka chladiča. Pri pohľade zboku zaujmú veľmi originálne a zároveň netradičné 16-palcové kolesá z ľahkých zliatin. Tie sú taktiež navrhnuté s prihliadnutím na optimálne obtekanie vzduchu. Pozorné oko si všimne taktiež odlišnú grafiku zadných združených svetiel. Osobitný punc dodáva elektrickej verzii štýlová karoséria s dvojfarebným lakovaním. Z hľadiska celkových rozmerov je SOUL EV totožný so základným modelom. To v reči čísel znamená, že novinka meria 4140 mm, široká je 1800 mm, výška vozidla dosahuje 1593 mm a rázvor náprav má hodnotu 2570 mm. Prítomnosť batérií ukrojila 73 litrov z kapacity kufra oproti konvenčnej verzii. Kia SOUL EV ponúka batožinový priestor s kapacitou 281 litrov v základnom usporiadaní. Táto hodnota je v praxi stále postačujúca na bežný nákup. Z praktickej stránky ponúka kufor dvojité dno. V jeho spodnej časti sú ukryté nabíjacie káble a zostal tu aj priestor pre ďalšie drobnosti či povinnú výbavu. V prípadoch, keď treba prepraviť objemnejšie predmety, ponúka i SOUL EV možnosť sklápania zadných sedadiel. Batožinový priestor v tejto konfigurácii ponúka kapacitu 891 litrov. Ako malý nedostatok hodnotíme manuálne odklápanie krycieho plata kufra.

 

 

Interiér a výbava

Zmeny v podobnom duchu ako zovňajšok prináša i interiér nového modelu SOUL EV. Kia myslela ekologicky aj pri stavbe kabíny novinky. Ako príklad uvedieme v hojnej miere využívané bio-materiály. V praxi tak komponenty vyrobené z ropy vystriedali komponenty pôvodom z cukrovej trstiny. Základná hierarchia i rozmiestnenie prístrojov zostali totožné so štandardným modelom. Použité materiály dosahujú rovnakú špičkovú úroveň dielenského opracovania, ako je pri ostatných modeloch Kia SOUL. Najzásadnejšiu zmenu predstavuje kompletne modifikovaný digitálny prístrojový panel. Ten v grafickej podobe zobrazuje najdôležitejšie údaje potrebné pri užívaní vozidla s elektrickým pohonom. V ľavej časti sa nachádza ukazovateľ aktuálneho dojazdu, ďalej stavu nabitia batérie a tiež akási digitálna náhrada otáčkomera. Tá je rozdelená na tri polia. V modrom sa batérie dobíjajú, či už brzdením, alebo rekuperáciou. Zelené pole znamená ekonomické využívanie elektromotora a ak sa ukazovateľ prehupne do bieleho poľa, sústava sa využíva naopak na maximálny výkon. V pravej časti sa nachádza pre zmenu digitálny rýchlomer, ktorý taktiež disponuje zeleným, resp. bielym poľom. Uprostred je umiestnený 3,5-palcový OLED displej palubného počítača, ktorý v prehľadnej podobe zobrazuje všetky potrebné údaje. Dominantou palubnej dosky je multimediálny dotykový displej s navigáciou. Ten okrem iných funkcií môže taktiež premietať aj aktuálny elektronický manažment vozidla. Okrem toho pridáva napr. i ekologický indikátor jazdy a podobne. Veľkú pochvalu dávame navigácii. Tá dokáže v prehľadnej grafickej podobe vyobraziť i momentálny akčný rádius vozidla a okrem toho v prípade núdze nájde cestu k najbližšej rýchlodobíjacej stanici. Zaujímavosťou je aj možnosť programovania klimatizácie. Tá sa dá v praxi prednastaviť tak, aby sa vozidlo nastavilo na požadovanú teplotu ešte pred samotnou jazdou, napr. v čase, keď je pripojené k nabíjacej stanici. Z praktického hľadiska ponúka SOUL EV dostatočné priestorové pomery bez ďalších kompromisov. Sklamaní nebudú ani zadní pasažieri. Pocitovo sa v modeli SOUL EV sedí o niečo vyššie ako v bežnej verzii (batérie sú umiestnené pod podlahou), ale stále je tu dostatok miesta, za čo dávame novinke jednoznačne palec hore. Originálnym detailom modelu SOUL sú napr. združené výduchy ventilácie v kombinácii s reproduktormi. Zaujímavosťou, ktorá súvisí s ekonomikou prevádzky, je i využívanie klimatizácie, resp. ventilácie len na strane vodiča v prípadoch, že vo vozidle cestuje sám. Palec hore dávame aj adaptívnemu posilňovaču riadenia Flex, ktorý ponúka tri režimy: komfort, normal a sport. Testovaná Kia SOUL EV v najvyššej výbave Platinum ponúka takmer všetko, na čo si spomeniete. Hodnotná výbava tak čiastočne kompenzuje vyššiu nadobúdaciu cenu. Za všetky prvky spomeňme napríklad vyhrievaný volant, vyhrievanie všetkých sedadiel, ventiláciu predných sedadiel, automatickú klimatizáciu, bezkľúčový prístup i štartovanie, kožené čalúnenie sedadiel (biokoža), tempomat s obmedzovačom rýchlosti, parkovacie senzory vpredu i vzadu, cúvaciu kameru a podobne.

 

Jazda

Najväčším zážitkom a zároveň i dobrodružstvom je samotná jazda s vozidlom na elektrický pohon. Dobrodružstvo je to najmä preto, že vodič musí neustále kalkulovať s aktuálnym dojazdom, aby sa na vozidle nevybili batérie. Zážitok predstavuje najmä akustická pohoda, keďže vozidlo nevydáva prakticky žiadny zvuk. Inak sa elektromobil ovláda ako úplne bežné vozidlo s automatickou prevodovkou. SOUL EV vďaka výkonu 110 koní s okamžitým nástupom krútiaceho momentu je vozidlo až prekvapivo živé a okamžite reaguje na stláčanie akcelerátora. Je pri tom jedno, či ide o rozbeh od semaforu alebo v situácii, keď je potrebné predbehnúť ďalšie vozidlo. Elektromobil tak rozhodne nie je žiadnou brzdou v premávke a svoje uplatnenie nachádza hlavne v meste, ale použiteľný je pokojne i na diaľnici. Najzásadnejší údaj predstavuje zrejme celkový dojazd vozidla. Podľa výrobcu prekoná SOUL EV na jedno nabitie vzdialenosť viac ako 200 km. V praxi sme sa stretli s o niečo menším číslom. Pravda je však taká, že nikdy sme nejazdili úplne na doraz batérií. Na obhajobu výrobcu slúži aj fakt, že zobrazovaná vzdialenosť dojazdu je veľmi opatrná. Palubná jednotka zrejme vždy kalkuluje s maximálnym výkonom batérií. Pri zvolení režimu eco a predvídavej jazde, prípadne pri deaktivovaní palubných systémov s vyšším odberom energie, ako je napr. klimatizácia, tak dojazd klesá citeľne pomalšie ako reálne ubiehajú kilometre. Medzi najzásadnejšie faktory, ktoré limitujú využitie elektromobilov, patrí infraštruktúra dobíjacích staníc. Vozidlo je možné dobíjať troma spôsobmi. Najrýchlejší spôsob (cca 30 minút/80 % batérie) predstavuje rýchlonabíjacia stanica. Kia využíva rozšírenú koncovku typu CHAdeMO. V Žiline sa nachádzajú dve takéto verejne dostupné dobíjacie stanice. Ďalšou možnosťou je štandardné nabíjanie (cca 5 hodín/100 %) nabíjacou stanicou napr. vo firemnom areáli. Poslednú možnosť predstavuje nabíjanie aj s využitím sekundárneho kábla zo štandardnej siete v domácnosti (cca 12 hodín/100 %).

 

A náš celkový dojem?

Nová Kia SOUL EV prináša do každodennej reality to, čo bolo ešte v nedávnej minulosti vzdialenou víziou. Tento model je momentálne jediným dostupným elektrickým crossoverom. Novinka v praxi dokazuje, že i vozidlo s elektrickým pohonom môže byť praktické, orientované na rodinu a vhodné na každodenné využívanie. Keďže vozidlo neprodukuje žiadne emisie, svoju klientelu si nájde medzi ekologicky zmýšľajúcimi jedincami, resp. v podobne orientovaných firmách či organizáciách. Medzi najväčšie prínosy takéhoto vozidla patria veľmi nízke náklady na prevádzku vozidla a ekologický aspekt. Nevýhody, naopak, predstavuje vyššia nadobúdacia cena a stále nie úplne ideálna infraštruktúra dobíjacích staníc. V Žiline si novú KIU SOUL EV môžete prísť pozrieť či vyskúšať a otestovať na podujatie Žilinský autosalón pri Žilinskom OC Dubeň, kde na vás čakajú i ďalšie modely značky Kia.

 

Autor: Peter Hlačik
Snímky: autor

 

Technické parametre:

Model: Kia SOUL EV Platinum
Motor: elektromotor
Pohon: predný
Napätie: 360 V
Výkon kW/koní: 81/110
Krútiaci moment Nm: 285
Maximálna rýchlosť km/h: 145
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 11,2 s
Prevodovka: bezstupňová redukčná
Maximálny dojazd: 212 km
Kombinovaná spotreba: l47 Wh na 1 km

Výbava: SOUL EV (testovaný model)
Cena: od 29 000 €
Výbava: 1,6 GDi LX (benzín)
Cena: od 13 190 €

Najnovšie vydanie
Predplatné
zilinskyvecernik_monitor_prod