Táto stránka využíva cookies. Používaním tejto stránky súhlasíte s používaním cookies. ×

Žilinský Večerník

15. november 2018 | Leopold

Automoto

KIA SPORTAGE - domáci model podstúpil modernizáciu

KIA SPORTAGE sa radí k ťažiskovým a zároveň absolútne najpopulárnejším modelom kórejskej značky predávaným na starom kontinente. Pre nás je tento model výnimočný aj z hľadiska spojitosti s naším regiónom, keďže aj toto populárne SUV zbieha z výrobných pásov automobilky KIA v Tepličke nad Váhom. V dnešnom teste sa bližšie pozrieme na novú KIU SPORTAGE, ktorej aktuálna generácia len prednedávnom podstúpila modernizáciu, resp. facelift. Na prvý pohľad sa novinka zasadne nelíši od minulej verzie. Najzásadnejšie zmeny sa tentoraz udiali v interiéri, resp. v pozmenenej a vylepšenej konštrukcii podvozka. Novú KIU SPORTAGE s najvýkonnejšou benzínovou motorizáciou 2,0 GDi v kombinácii so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou, v konfigurácii s pohonom všetkých kolies a v najvyššej výbave Platinum, nám na test zapožičala spoločnosť NOVÝ TOPCAR, s. r. o., autorizovaný predajca vozidiel Kia v našom regióne.

29.05.2014 | 14:39

KIA SPORTAGE sa radí k ťažiskovým a zároveň absolútne najpopulárnejším modelom kórejskej značky predávaným na starom kontinente. Pre nás je tento model výnimočný aj z hľadiska spojitosti s naším regiónom, keďže aj toto populárne SUV zbieha z výrobných pásov automobilky KIA v Tepličke nad Váhom. V dnešnom teste sa bližšie pozrieme na novú KIU SPORTAGE, ktorej aktuálna generácia len prednedávnom podstúpila modernizáciu, resp. facelift. Na prvý pohľad sa novinka zasadne nelíši od minulej verzie. Najzásadnejšie zmeny sa tentoraz udiali v interiéri, resp. v pozmenenej a vylepšenej konštrukcii podvozka. Novú KIU SPORTAGE s najvýkonnejšou benzínovou motorizáciou 2,0 GDi v kombinácii so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou, v konfigurácii s pohonom všetkých kolies a v najvyššej výbave Platinum, nám na test zapožičala spoločnosť NOVÝ TOPCAR, s. r. o., autorizovaný predajca vozidiel Kia v našom regióne.

 

 

Model SPORTAGE sa u nás vždy tešil veľkej popularite. Aktuálne sa predáva už jeho tretia generácia, ktorá bola predstavená v roku 2010. Modernizovaný SPORTAGE, ktorý sme podrobili testu, je horúcou novinkou, keďže svoju svetovú premiéru zaznamenal len prednedávnom pri príležitosti medzinárodného autosalónu vo švajčiarskej Ženeve. Na našom trhu je momentálne k dispozícii pestrá paleta jednotlivých verzií. Novinka sa predáva v troch stupňoch výbav, s poháňanou prednou nápravou a rovnako s konfiguráciou pohonu všetkých kolies a s ponukou až piatich pohonných jednotiek. Zážihové motorizácie reprezentujú agregáty 1,6 GDi s výkonom 135 koní, ktorý je k dispozícii vo verzii s pohonom prednej nápravy. Výkonnejšou benzínovou alternatívou je potom nový motor 2,0 GDi (166 koní). Ten je podľa želania k dispozícii vo verziách 4x2 aj 4x4. Pre priaznivcovnafty Kia ponúka tri motorizácie. Základ predstavuje agregát 1,7 CRDi s výkonom 115 koní dostupný vo verzii 4x2. Výkonnejšou alternatívou je motor 2,0 CRDi (136 koní) dostupný vo verzii 4x2 i 4x4. Top motorizáciu predstavuje rovnako turbodiesel 2,0 CRDi, avšak odladený na výkon až 184 koní, ktorý sa ponúka výhradne vo verzii s pohonom všetkých kolies. Pre všetky motorizácie je štandardom 6-stupňová manuálna prevodovka. Pri 2-litrových motorizáciách z oboch táborov je v ponuke aj 6-stupňový automat. My dnes testujemeSPORTAGE s benzínovým motorom 2,0 GDi, 6-stupňovým manuálom a s pohonom všetkých kolies. Naša úvodná otázka znie jasne: Ako sa facelift, resp. modernizácia modelu SPORTAGE, prejavila v bežnej praxi?

 

 

Vzhľad a rozmery 
 

V úvode sme spomínali, že vizuálne zmeny pri dizajne novinky sú takmer neviditeľné. Pozorné oko si však všimne, že facelift priniesol napríklad nový gril prednej masky chladiča, nový je tiež dizajn kolies a poslednou zásadnou zmenou je i pozmenená grafika zadných svetlometov s LED technológiou pri vyšších verziách. Dizajn modelu SPORTAGE zásadnejšie zmeny ani nepotreboval. Z nášho pohľadu je stále veľmi moderný a nadčasový. Subjektívne sa nám veľmi páči akási dizajnová robustnosť novinky. Vozidlo z každého uhla pohľadu pôsobí veľmi mohutne a odolne. Opticky sa javí väčšie, než v skutočnosti je, za čo dávame jeho dizajnu jednoznačne palec hore. Príjemným prekvapením je potom slušná obratnosť a manévrovateľnosť v úzkych uličkách či na preplnených parkoviskách. V reči čísel to znamená, že novinka meria 4440 mm, široká je 1855 mm, výška vozidla dosahuje 1630 mm a rázvor náprav má hodnotu 2640 mm. Rodinne orientovaných čitateľov určite zaujíma aj parameter kapacity batožinového priestoru. Nová KIA SPORTAGE ponúka v základnom usporiadaní slušných 465 litrov, resp. až 1353 litrov pri sklopených zadných sedadlách. Z užívateľského hľadiska chceme vyzdvihnúť pravidelný tvar batožinového priestoru. Rovnako si pochvalu zaslúži i objemný priestor pod podlahou, kde sa zmestila i plnohodnotná rezerva, čo už v dnešnej dobe nie je pravidlom. Jej prítomnosť je často na nezaplatenie, najmä pri výletoch mimo spevnených ciest. Posledný parameter, ktorý tak rozhodne stojí za zmienku, je údaj o svetlej výške. Tu nová KIA SPORTAGE disponuje 172 milimetrami. 

 

 

Interiér a výbava 
 

Facelift so sebou priniesol niekoľko pozitívnych zmien aj v interiéri novinky. Ako prvé sme postrehli niektoré nové a hodnotnejšie materiály použité v kabíne. Najzásadnejšiu zmenu však predstavuje úplne nový prístrojový panel s veľmi peknou grafikou a vynikajúcou čitateľnosťou údajov. Medzi dominantným otáčkomerom a rýchlomerom pribudol po novom aj veľmi pekný farebný displej palubného počítača. Samotná palubná doska ponúka veľmi logické, intuitívne a rovnako funkčné rozmiestnenie jednotlivých ovládačov. Za mierny ergonomický prehrešok by sa dalo označiť jedine mierne nepraktické prepínanie, resp. resetovanie údajov palubného počítača, ktoré sa nachádza na ľavej strane pod volantom. Naopak, veľmi príjemný je nový multifunkčný volant s optimálnou hrúbkou venca, na ktorom teraz pribudlo i tlačidlo pre zmenu režimov odozvy posilňovača riadenia Flex steer, ktoré poznáme i z iných modelov Kia. Odozvu posiľňovača si je možné podľa potreby prednastaviť v rámci troch jazdných režimov, a to Normal, Sport, resp. Comfort. Veľkú pochvalu si zaslúži i samotný posed za volantom s vynikajúcim výhľadom do všetkých strán a samotná vzdušnosť kabíny. Samozrejmosťou je kráľovský priestor pre predných pasažierov. KIA SPORTAGE rovnako boduje aj veľkorysým priestorom na zadných sedadlách, čo určite ocenia napríklad viacčlenné rodiny. Z hľadiska výbavy je na tom veľmi dobre už základná verzia Silver. Nami testovaná výbava Platinum s niektorými príplatkovými opciami pridáva k štandardu aj vyslovene zaujímavé prvky, ako je napríklad: dažďový senzor, automatické svetlá, parkovacie senzory, vyhrievaný volant, vyhrievanie predných a rovnako zadných sedadiel, automatická dvojzónová klimatizácia, bezkľúčový prístup a štartovanie či kožené čalúnenie sedadiel a podobne. 

 

 

Jazda

Najzásadnejší rozdiel medzi predfaceliftovou a novou verziou KIA SPORTAGE je cítiť z hľadiska jazdného prejavu. Výrobca vykonal niekoľko zásadných konštrukčných úprav na podvozku, ako je napríklad nové uchytenie stabilizátora alebo vylepšené tlmiče, ktoré je v praxi rozhodne cítiť. Novinka teraz oveľa lepšie a s ľahkosťou filtruje i veľké nerovnosti našich ciest. Jazda sa tak stáva ešte komfortnejšou. Väčšiu istotu je z podvozka cítiť i pri dynamickom prejazde zákrutami. Zlepšilo sa i samotné držanie či vedenie zvolenej jazdnej stopy. Samotný jazdný komfort ešte viac dotvára vynikajúce odizolovanie priestoru pre posádku, kde sa na znížení aerodymanického hluku podieľa napríklad i čelné sklo novej konštrukcie. Testovaný atmosférický motor 2,0 GDi nepatrí v našich končinách k najčastejšej voľbe zákazníka. Ako každý atmosféricky agregát, výrazne ožíva pri vyšších otáčkach, kde sa naplno prejavuje jeho výkonový potenciál. Naopak, pri pohodovej jazde v nižšom spektre otáčok sa vie odvďačiť príjemnou spotrebou paliva, čím sme boli príjemne prekvapení. Testovaná KIA SPORTAGE s pohonom všetkých kolies sa nezľakne ani nástrah ľahkého až stredne ťažkého terénu. Tu môže prísť vhod i akási „offroad“ výbava, ktorá obsahuje elektronickú uzávierku medzinápravového diferenciálu alebo asistent zjazdu dole strmým svahom. V teréne tak v praxi môže byť často limitujúca až svetlá výška vozidla.  

 

 

A náš celkový dojem?


Facelift KIE SPOTRAGE by sa dal označiť za takmer neviditeľný z hľadiska dizajnu, ale na druhej strane je výrazne citeľný pri jazdných vlastnostiach. Na záver tak konštatujeme, že si novinka zachovala to, čo ju doteraz zdobilo, a naopak, vylepšenia sa dočkali jazdné vlastnosti a rovnako jazdný komfort, čo je krok správnym smerom. Aktuálne SPORTAGE boduje aj cenovým zvýhodnením či možnosťou financovania na štvrtiny a ponovom už aj na pätiny. V Žiline si novú KIU SPORTAGE môžete prísť pozrieť či vyskúšať a otestovať k autorizovanému predajcovi vozidiel KIA v našom regióne, spoločnosti NOVÝ TOPCAR, s. r. o. na Bytčickej ceste, kde na vás čakajú i ďalšie modely značky KIA. 

 

 

Autor: Peter Hlačik
Snímky: autor

 

 

Technické parametre:

Model: KIA SPORTAGE 2,0 GDi Platinum
Motor: benzín
Pohon: 4x4
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 122/166
Krútiaci moment Nm: 205
Maximálna rýchlosť km/h: 195
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 10,9 s
Prevodovka: manuálna
Počet stupňov: 6
Kombinovaná spotreba: 7,9 l na 100 km
Výbava: 1,6 GDi 2WD Silver Cena: od 17 550 €
Výbava: 2,0 GDi AWD Platinum (testovaný model) > Cena: od 25 180 €

Horúce kreslo
DNES ZAJTRA SOBOTA
8 °C
3 °C
-2 °C
zilinskyvecernik_monitor_prod