Žilinský Večerník

1. máj 2024 | Sviatok práce
| 10°C

Automoto

Kia Sportage – Sila inovácií

Kompaktné SUV sa tešia globálne čoraz väčšej popularite. V tomto kontexte nie je prekvapujúce, že nový Sportage patrí k absolútne najdôležitejším modelom značky Kia predávaným na starom kontinente. Pre nás je tento model veľmi významný aj z hľadiska spojitosti s našim regiónom. Toto populárne SUV totiž aj naďalej vzniká exkluzívne v slovenskom výrobnom závode automobilky Kia Motors situovanom v Tepličke nad Váhom. Predchádzajúci model nasadil pomyselnú latku veľmi vysoko. Nie je preto žiadnym prekvapením, že vo viacerých krajinách vrátane Slovenska patril medzi najžiadanejšie vozidlá svojej kategórie. Už samotný debut štvrtej generácie modelu Kia Sportage aj preto sprevádzali veľmi veľké očakávania. Novinka sa okrem výrazne prepracovaného dizajnu môže pochváliť ďalším množstvom inovácií, ktoré si postupne predstavíme v rámci nášho tradičného testu. Novú Kia Sportage poháňanú turbodieselom 2,0 CRDi, v kombinácii so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou v atraktívnej konfigurácii 4WD s pohonom všetkých kolies a v prostrednom výbavovom stupni Gold nám na test zapožičala spoločnosť Auto Becchi, s. r. o., nový autorizovaný predajca vozidiel Kia v našom regióne.    

21.03.2016 | 15:48

Kompaktné SUV sa tešia globálne čoraz väčšej popularite. V tomto kontexte nie je prekvapujúce, že nový Sportage patrí k absolútne najdôležitejším modelom značky Kia predávaným na starom kontinente. Pre nás je tento model veľmi významný aj z hľadiska spojitosti s našim regiónom. Toto populárne SUV totiž aj naďalej vzniká exkluzívne v slovenskom výrobnom závode automobilky Kia Motors situovanom v Tepličke nad Váhom. Predchádzajúci model nasadil pomyselnú latku veľmi vysoko. Nie je preto žiadnym prekvapením, že vo viacerých krajinách vrátane Slovenska patril medzi najžiadanejšie vozidlá svojej kategórie. Už samotný debut štvrtej generácie modelu Kia Sportage aj preto sprevádzali veľmi veľké očakávania. Novinka sa okrem výrazne prepracovaného dizajnu môže pochváliť ďalším množstvom inovácií, ktoré si postupne predstavíme v rámci nášho tradičného testu. Novú Kia Sportage poháňanú turbodieselom 2,0 CRDi, v kombinácii so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou v atraktívnej konfigurácii 4WD s pohonom všetkých kolies a v prostrednom výbavovom stupni Gold nám na test zapožičala spoločnosť Auto Becchi, s. r. o., nový autorizovaný predajca vozidiel Kia v našom regióne.

 

Kia Sportage je z historického hľadiska vôbec prvým modelom značky Kia, ktorý dostal pohon všetkých kolies. Tento populárny model začal písať svoju históriu už v roku 1993, kedy bola predstavená jeho prvá generácia. Od druhej generácie (predstavenie 2004) už ako rodisko tohto modelu možno označiť slovenský výrobný závod automobilky Kia. Dnes testovaná štvrtá generácia modelu Sportage zaznamenala svoju výstavnú premiéru v druhej polovici minulého roka, na našom trhu sa pritom objavila ešte len pred pár týždňami. Okrem výrazného dizajnu sa novinka vyznačuje praktickejšou, teda o niečo priestrannejšou kabínou či citeľne hodnotnejším interiérom. Z technologických riešení spomeňme hojnejšie využívanie vysokopevnostných ocelí, čím sa zvýšila torzná tuhosť karosérie. Úplnou novinkou je i dostupnosť športovo „strihnutých“ verzií s označením GT Line, ktoré sa vyznačujú ešte výraznejším dizajnom a sú ľahko identifikovateľné vďaka typickému LED osvetleniu v štýle štyroch ľadových kociek „ice cubes“. Na našom trhu sa aktuálne nová Kia Sportage ponúka v štyroch samostatných výbavových stupňoch vrátane verzie GT Line. Pestrá a dostatočná je v konečnom dôsledku tiež paleta pohonných jednotiek. Slabšie motorizácie sa kombinujú s pohonom predných kolies a naopak, výkonnejšie sa ponúkajú s pohonom 4x4. Najdostupnejšiu alternatívu celého modelového radu predstavuje atmosférická benzínová motorizácia 1,6 GDi s výkonom 132 koní dostupná vo verzii 4x2. Výkonnejšou zážihovou voľbou je prepĺňaná motorizácia 1,6 T-GDi (177 koní) kombinovaná s pohonom všetkých kolies. Naftový základ predstavuje motorizácia 1,7 CRDi s výkonom 115 koní dostupná s poháňanou prednou nápravou. Silnejšou vznetovou alternatívou je motor 2,0 CRDi (136 koní) dostupný s pohonom všetkých kolies. Výkonovou špičkou celého modelového radu je verzia 2,0 CRDi HP s výkonom 185 koní dostupná podľa očakávania v konfigurácii s pohonom 4x4. Pre všetky verzie je štandardne k dispozícii 6 stupňová manuálna prevodovka. Na želanie sú v ponuke aj automatické prevodovky. Pri motorizácii 1,6 T-GDi je to nová 7 stupňová dvojspojková prevodovka DCT. Pri motore 2,0 CRDi pre zmenu možno siahnuť po klasickom 6 stupňovom automate. My sme pri prvom teste siahli po verzii s turbodieselom 2,0 CRDi v kombinácii so 6-stupňovým manuálom, ktorá by mohla predstavovať i veľmi častú zákaznícku voľbu. Naša úvodná otázka preto znie: Aká je v praxi štvrtá generácia modelu Kia Sportage?

 

 

Vzhľad a rozmery

Aj keď je dizajn značne subjektívnou záležitosťou, výrazný vzhľad nového modelu Sportage, pod ktorý sa mimochodom opäť podpísal úspešný šéfdizajnér Peter Schreyer, sa stal veľmi často diskutovanou témou medzi automobilovými fanúšikmi. Z hľadiska celkovej filozofie dizajnového smerovania sa nové modely značky Kia vydali namiesto zásadnej revolúcie skôr cestou evolúcie s postupným dobrusovaním detailov. V tomto smere nová generácia modelu Sportage prekvapuje. Pri pohľade spredu z vozidla doslova srší dynamika. Inými slovami zásadne prepracovaná predná časť pôsobí veľmi výrazne. Dominuje jej už neodmysliteľná línia tzv. „tigrieho nosa“, či športový nárazník, v ktorom si našli miesto efektné panely s integrovanými svetlami do hmly. Pomerne vysoko sú teraz umiestnené hlavne svetlomety s citeľne športovým nádychom. Naproti tomu, v porovnaní s minulou generáciou sa bočná silueta vozidla zaobišla bez citeľných zmien. Pomerne zásadné zmeny ale neobišli zadnú časť novinky. Tu teraz rozhodne najviac pútajú pozornosť pôsobivé združené svetlomety, opticky navzájom prepojené originálnou červenou linkou. Aj preto pôsobí dizajn novej Kia Sportage ako celok veľmi originálne a sviežo, za čo má od nás jednoznačne palec hore. Z hľadiska celkových rozmerov pre zaujímavosť taktiež prinášame porovnanie nového modelu Sportage s minulou generáciou. Novinka meria 4480 mm (medzigeneračne +40 mm), totožná šírka dosahuje 1855 mm, výška vozidla atakuje 1635 mm (+5 mm) a rázvor náprav má hodnotu 2670 mm, čo predstavuje nárast +30 mm. Potešujúcim faktom je, že medzigeneračne si mierne polepšil tiež batožinový priestor. Nový Sportage disponuje objemom 491 litrov, čo predstavuje medzigeneračný nárast o 26 litrov. Z užívateľského hľadiska musíme vyzdvihnúť pravidelný tvar batožinového priestoru. Rovnako tiež i objemný priestor pod podlahou, kde si svoje miesto už v základe našla aj dojazdová pneumatika, čo v dnešnej dobe opravných sád rozhodne nie je pravidlom. Po sklopení asymetricky delených zadných sedadiel ponúka novinka dokonale rovnú podlahu s maximálnou prepravnou kapacitou na úrovni 1480 litrov. Posledný parameter, ktorý pri vozidlách typu SUV určite stojí za zmienku, je údaj o svetlej výške. Nová Kia Sportage disponuje minimálnou svetlosťou na úrovni 172 mm.

 

Interiér a výbava
 

S najciteľnejší pokrokom prichádza z nášho pohľadu práve interiér novej generácie modelu Sportage. Z kabíny, resp. palubnej dosky novinky pramení dobrý pocit vďaka hojnému využívaniu kvalitných materiálov s precíznym dielenským opracovaním. Uhladený, jednoduchý a zároveň prehľadný dizajn palubnej dosky bral inšpiráciu z o triedu väčšieho modelu Sorento. To je v praxi zárukou zvýšeného dôrazu na príkladnú ergonómiu spojenú s intuitívnosťou ovládania. Typickým príkladom tohto tvrdenia je napr. moderný 7 palcový dotykový displej s peknou grafikou a intuitívnym ovládaním. V našom prípade infotainment disponoval aj dobre fungujúcim navigačným modulom TomTom. Pomerne konzervatívne je vyriešený modul ovládania klimatizácie. Disponuje príjemným ovládaním s dostatočne veľkými tlačidlami, do ktorých sa optimálne triafa aj počas jazdy. Už tradične sa nám pri modeloch značky Kia páči aj prehľadný prístrojový panel. V tomto prípade v sebe kombinuje tradičné analógové ukazovatele s LCD displejom uprostred. Niektoré dôležité ovládacie prvky vrátane asistenta zjazdu dole prudkým svahom alebo elektronickej uzávierky pohonu všetkých štyroch kolies nachádzame opäť veľmi intuitívne na stredovej konzole pri páke mechanickej prevodovky. Z užívateľského hľadiska nás novinka potešila predovšetkým veľkorysým priestorom v kabíne. K príjemne vyvýšenému posedu za volantom so solídnym výhľadom do strán nemáme žiadne pripomienky. Nefalšovanú radosť zo šoférovania ideálne dotvára práca s príjemným trojramenným multifunkčným volantom s optimálnou hrúbkou venca, ktorý ponúka vodičovi na dnešné pomery až prekvapivo slušnú odozvu. Z predĺženého rázvoru ťažia bezpochyby aj cestujúci v druhom rade. Priestorové pomery na nohy sú priamo kráľovské. Veľmi sa nám páči možnosť polohovania zadných operadiel. Toto jednoduché riešenie výrazne zvyšuje cestovný komfort pri dlhých presunoch. Palec hore si zaslúži aj fakt, že napriek konfigurácii s pohonom všetkých kolies obmedzuje zadných pasažierov len minimalistický stredový tunel. K maximálnej spokojnosti nám v konečnom dôsledku chýba už len praktické prekrytie prahov dverí, ktoré by viac ochránilo pred prípadným nechceným ušpinením nohavíc. Už nami testovaná nová Kia Sportage v prostrednom výbavovom stupni Gold na výbave rozhodne nešetrí. Za všetko spomeňme napr. prvky ako: dažďový senzor, zadné parkovacie senzory, dvojzónovú automatickú klimatizáciu, vyhrievanie predných aj zadných sedadiel, vyhrievanie volantu či zadnú parkovaciu kameru ako súčasť zvýhodneného príplatkového paketu Navi.

 

Jazda
 

Nová Kia Sportage je typickým príkladom toho, prečo sú dnes modely kategórie SUV také populárne. Svojimi výbornými jazdnými vlastnosťami sa skrátka nový Sportage už veľmi približuje ku klasickým kompaktom. Značnú výhodu ale predstavuje zvýšený podvozok a v našom prípade tiež pohon všetkých kolies. Prekvapivo komunikatívne riadenie s dostatočnou spätnou väzbou sme spomenuli už vyššie. Okrem toho sa novinka medzigeneračne výrazne zlepšila aj po stránke jazdného komfortu. Pocitovo je citeľne lepšie zvládnuté odizolovanie interiéru. Medzi najzásadnejšie technologické inovácie sa radí ďalej kompletne prepracovaný podvozok, ktorý pôsobí oproti predchodcovi suverénnejším dojmom. Toto sme v praxi ocenili predovšetkým na spevnených cestách s horším povrchom. Motor 2,0 CRDi je z nášho pohľadu vzhľadom na výkon a spotrebu pre Sportage ideálna voľba. Navyše deklarovaných 136 koní je z neho aj reálne cítiť. Ideálne sa k nemu hodí tiež 6-stupňová manuálna prevodovka s veľmi presnou kulisou radenia. Ten, kto si vyslovene nepotrpí na komfort automatického radenia, preto z nášho pohľadu nebude mať žiadny dôvod siahnuť po alternatíve v podobe automatickej prevodovky. Okrem asfaltových komunikácií sme si novinku vyskúšali aj mimo spevnených ciest. Príjemne nás prekvapila funkcia pohonu všetkých kolies, ktorú Sportage taktiež preberá z modelu Sorento. Pri pohybe v teréne sa v praxi aj preto môže stať limitujúcou až svetlá výška vozidla, resp. prejazdové uhly.

 

A náš celkový dojem?
Nová Kia Sportage v našom teste presvedčila. Novinka je ako celok veľmi vydareným a zaujímavým vozidlom. Ponúka atraktívny a neopozeraný dizajn, ktorý určite mnohých chytí za srdce. Výrazný skok, resp. pozitívnu premenu zaznamenal i interiér vozidla. Okrem toho si nás nový Sportage jednoznačne získal aj po stránke jazdných vlastností. V Žiline si novú Kiu Sportage môžete prísť pozrieť či vyskúšať a otestovať k novému autorizovanému predajcovi vozidiel Kia v našom regióne, spoločnosti Auto Becchi, s. r. o. na Košickej ulici, kde na vás čakajú i ďalšie modely značky Kia.

 

Autor: Peter Hlačik
Snímky: autor

 

Technické parametre:

Model: Kia Sportage 2,0 CRDi 4WD Gold
Palivo: Nafta
Pohon: 4x4
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 100/136
Krútiaci moment Nm: 373
Maximálna rýchlosť km/h: 184
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 10,5 s
Prevodovka: Manuálna
Počet stupňov: 6
Kombinovaná spotreba podľa výrobcu 5,2 l na 100 km
Výbava Cena
Sportage 2,0 CRDi 4WD Gold (testovaný model)  od 27 390 €
Sportage 1,6 GDi 2WD Silver  od 20 390 €

Najnovšie vydanie
Predplatné
zilinskyvecernik_monitor_prod