Táto stránka využíva cookies. Používaním tejto stránky súhlasíte s používaním cookies. ×

Žilinský Večerník

20. júl 2019 | Iľja, Eliáš

Spravodajstvo

Komplikácie s diaľnicou nemožno vylúčiť, štát pomoc prisľubuje

Obavy zo spustenia 11-kilometrového diaľničného úseku Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka, ktorý je dnes vo výstavbe, sa zo strany župy aj mesta skloňovali ešte vo februári. Varovný prst dvíhali práve nad ďalším skomplikovaním dopravnej situácie, ktorá môže v Žiline nastať po tom, ako sa tranzit z diaľnice dostane do mesta.

15.05.2019 | 08:05

Začiatkom roka tak do hlavného mesta smerovala výzva, aby sa hroziacim kolapsom zodpovedné strany začali zaoberať. Po niekoľkých mesiacoch sa na rokovaní v hlavnom meste stretli zástupcovia žilinskej radnice, rezortu dopravy aj Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS).

RIEŠENIA LEN NAOKO?
Pripomeňme, že diaľničný úsek Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka, ktorého súčasťou sú dva tunely Ovčiarsko a Žilina, by sa mal napojiť na pokračujúci úsek diaľnice Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala. Ten však tak skoro dokončený nebude, na stavbe sa v súčasnosti vykonáva inventarizácia a na jej dobudovanie sa bude hľadať nový zhotoviteľ. S odďaľovaním sprevádzkovania rozostavaného úseku tak prichádzajú ďalšie problémy, ktoré môžu citeľne ohroziť už aj tak zlú dopravnú situáciu v meste.

Ako v tejto súvislosti ešte vo februári uviedol Ján Čelko zo Žilinskej univerzity v Žiline (UNIZA), situáciu po spustení úseku, ktorý by mal byť dokončený koncom tohto roka, by mohlo čiastočne podchytiť dopravné značenie a nasmerovanie dopravy v Hričovskom Podhradí na Martin po súčasnej D3 a cez mesto po Ľavobrežnej. NDS v tom čase potvrdila, že tranzit plánuje načas vylúčiť a pripraví sa tiež dočasné dopravné značenie.

Primátor Žiliny podľa informácií radnice tlmočil ministrovi dopravy a výstavby Árpádovi Érsekovi riziká aj problémy, ktoré mesto po otvorení úseku ohrozujú. „Za najzásadnejší problém považujeme aj samotný privádzač z úseku Lietavská Lúčka. Naše miestne cesty nie sú v tejto situácii pripravené na zvýšený nárast tranzitu a obávame sa tzv. lievikového efektu, ktorý môže v tomto prípade nastať,“ povedal primátor Peter Fiabáne.

Žilinská radnica zároveň so Žilinskou univerzitou vypracovala štúdiu s dopadmi po spustení diaľnice bez tunela Višňové. NDS v súčasnosti potvrdzuje, že na sprejazdnenie úseku Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka je stále potrebné dokončiť privádzač a časti križovatky Lietavská Lúčka. „Situácia na týchto úsekoch sa kreuje už niekoľko rokov a vyústila do súčasného stavu, ktorý je veľmi komplikovaný. Čo sa týka križovatky, NDS posudzuje všetky zákonné možnosti čo najrýchlejšieho pokračovania vo výstavbe diaľničnej infraštruktúry pri dodržiavaní princípov hospodárnosti a transparentnosti. Križovatka je vo vysokom štádiu rozpracovanosti a o ďalšom postupe rozhodne až ukončenie inventarizácie projektu,“ uviedla pre Žilinský večerník hovorkyňa NDS Michaela Michalová.

POSUNUTIE TERMÍNU
Diaľničiari tvrdia, že výstavbu privádzača komplikujú problémy, ktoré súvisia s požiadavkami tretích strán, zmenou organizácie dopravy či vynútené zmeny technického riešenia. „Tieto zmeny majú vplyv na priebeh prác a na lehotu výstavby. Zložitosť tejto situácie si NDS uvedomuje, a preto pri tvorbe koordinačnej dokumentácie dočasného dopravného značenia spolupracuje so všetkými zainteresovanými stranami – PZ SR (vrátane KDI a ODI v Žiline), Žilinským samosprávnym krajom a magistrátom mesta  Žilina,“ vysvetlila Michaela Michalová s tým, že medzi najzložitejšie požiadavky patrí vylúčenie staveniskovej dopravy z miestnych komunikácií v oblasti Žiliny.

„Tie znamenali aktualizáciu plánu organizácie výstavby a dopravy a zároveň projektovanie, realizáciu a zabezpečenie legislatívneho procesu pre vybudovanie súbežnej prístupovej komunikácie s privádzačom.“
 
Medzi ďalšie požiadavky patrí podľa NDS aj zmena preložky vedenia, ale aj úprava prístupovej cesty Bytčica – Rosina. „Nebola totiž predmetom ponuky a dodatočne vznikla požiadavka na jej realizáciu. V štádiu riešenia je aj úprava kruhovej križovatky pri obchodnom dome Metro, usmernenie dopravy pri Váhostave a pod Saleziánmi. Na príjazdových komunikáciách do mesta budú rozmiestnené štyri návestné – informačné vozíky, ktoré budú informovať vodičov o stave dopravy na predmetnom úseku,“ vysvetlila hovorkyňa NDS.

Aktuálna situácia podľa Národnej diaľničnej spoločnosti konštatuje, že stavebné úpravy a požadované kroky zo strany mesta a polície môžu spôsobiť oddialenie spustenia sústavy stavieb do prvej polovice roka 2020.

Autor: Zuzana Holienčíková

Foto: autorka

Horúce kreslo
DNES ZAJTRA PONDELOK
15 °C
27 °C
23 °C
zilinskyvecernik_monitor_prod