Žilinský Večerník

29. marec 2024 | Miroslav
| 2°C

Spravodajstvo

Križovatku pred Varínom plánujú prebudovať

Samozrejme až vtedy, keď budú na to peniaze. Tie zatiaľ Žilinský samosprávny kraj márne hľadá. Križovatka, ktorá sa stala dejiskom už mnohých tragédií, je tikajúcou bombou. Vo Varíne totiž otvárajú nový obchodný dom.

13.01.2014 | 16:12

VARÍN. Predmetnú križovatku vybudovali medzi obcami Varín a Gbeľany v roku 2008 ako súčasť preložky cesty druhej triedy pri výstavbe automobilového závodu KIA. Odvtedy sa stala miestom mnohých dopravných nehôd, dokonca aj smrteľných. Vlani došlo podľa polície na križovatke iba k dvom škodovým udalostiam. Mnohí vodiči však vedia, že zrážok mohlo byť (možno aj vďaka šťastiu nebolo) na tomto úseku oveľa viac. Menej šťastia mal v pondelok na Troch kráľov 21-ročný vodič, ktorý pri vchádzaní na križovatku zo smeru Varín – Gbeľany narazil do vozdidla, ktoré šoféroval 32-ročný muž. Podľa polície alkohol pri nehode neúradoval. Nikto sa vážne nezranil.

Komplikovaná križovatka, ktorú miestni medzi sebou zvyknú nazývať križovatka smrti či cesta života i smrti, má podľa dopravných expertov problémov z pohľadu bezpečnosti hneď niekoľko. Prvý predstavuje nevhodné výškové vedenie cesty druhej triedy v smere od križovatky na Terchovú, ktorá je v stúpaní a následne mierne klesá. „Horizont výškového oblúka neumožňuje dosť skoro zaregistrovať pre vozidlá na vedľajšej ceste automobily vchádzajúce do križovatky v smere od Terchovej, ktoré idú pomerne vysokou rýchlosťou. Na riešenie tohto problému bola prednedávnom v úseku predmetnej križovatky znížená rýchlosť na 70 km/h, avšak viacero vodičov ju, bohužiaľ, nedodržiava,“ hovorí Pavol Kajánek z Výskumného ústavu dopravného (VÚD) v Žiline.

Križovatku komplikuje aj skutočnosť, že je tu veľký pohyb chodcov a cyklistov. Ich počet sa pravdepodobne v nasledujúcich mesiacov zvýši, keďže vo Varíne otvárajú nový obchodný dom. Podľa expertov z VÚD sa preto treba čo najskôr zamerať na potrebné stavebné úpravy križovatky a ďalšie opatrenia, ktoré zvýšia ich bezpečnosť. Dodnes tu chýba akýkoľvek priechod pre chodcov. „Súčasnú situáciu by bolo najvhodnejšie riešiť asi komplexnou stavebnou úpravou pozostávajúcou z vybudovania prvkov upokojenia dopravy a súčasným znížením rýchlosti možno na hodnotu 50 km/h,“ myslí si Pavol Kajánek.

Prekérnou križovatkou sa už niekoľko rokov zaoberá aj jej správca, Žilinský samosprávny kraj (ŽSK). Už dlhšie sa hovorí o projekte, ktorý by mal situáciu na ceste upokojiť. Ten je dnes vo forme štúdie, ktorú odsúhlasil už aj dopravný inšpektorát. Predpokladané náklady na prebudovanie križovatky sa pohybujú od 15 000 do 28 000 eur. „Vzhľadom na značnú finančnú náročnosť sa hľadajú finančné zdroje na realizáciu navrhovaných opatrení. Tie sa nebudú týkať len samotnej križovatky „Varín – Gbeľany“, ale celého úseku od križovatky „Koňhora – Varín“ tak, aby pre účastníkov cestnej premávky nebola bezpečná len samotná križovatka, ale celý predmetný úsek,“ uvádza hovorkyňa ŽSK Hana Danová.

-ms-
Snímka Matej Kurinec

Najnovšie vydanie
Predplatné
zilinskyvecernik_monitor_prod