Žilinský Večerník

25. apríl 2024 | Marek
| 2°C

Automoto

MAZDA 2 - Leto v znamení limitovanej edície TAKUMI

V tohtotýždňovom vydaní rubriky automoto skúšame zástupcu zo segmentu malých automobilov, konkrétne novú MAZDU 2. Malý model z Hirošimy síce nepatrí na našom trhu medzi najhorúcejšie novinky, avšak japonská značka preň, rovnako ako aj pre MAZDU 3 a MAZDU 5, pripravila veľmi zaujímavé cenové zvýhodnenie, kombinované s bohatou výbavou, na základe ktorého vznikla limitovaná edícia TAKUMI. Novú MAZDU 2 s vynikajúcim benzínovým motorom 1,3 MZR pod kapotou, v kombinácii s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou a vo výbavovom stupni TAKUMI II, nám na test zapožičala spoločnosť ALTERIA MOTOR, s. r. o, autorizovaný predajca vozidiel MAZDA v našom regióne.

16.08.2013 | 09:48

V tohtotýždňovom vydaní rubriky automoto skúšame zástupcu zo segmentu malých automobilov, konkrétne novú MAZDU 2. Malý model z Hirošimy síce nepatrí na našom trhu medzi najhorúcejšie novinky, avšak japonská značka preň, rovnako ako aj pre MAZDU 3 a MAZDU 5, pripravila veľmi zaujímavé cenové zvýhodnenie, kombinované s bohatou výbavou, na základe ktorého vznikla limitovaná edícia TAKUMI. Novú MAZDU 2 s vynikajúcim benzínovým motorom 1,3 MZR pod kapotou, v kombinácii s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou a vo výbavovom stupni TAKUMI II, nám na test zapožičala spoločnosť ALTERIA MOTOR, s. r. o, autorizovaný predajca vozidiel MAZDA v našom regióne.

 

 

História modelu MAZDA 2 sa začala písať už v roku 2002, keď bola predstavená prvá generácia ako priamy nástupca modelu 121. V roku 2007 bola predstavená súčasná druhá generácia, ktorú dnes testujeme, ktorá následne na konci roku 2010 podstúpila facelift. Súčasná MAZDA  2 je zaujímavá aj z toho hľadiska, že išlo o  prvý model postavený na základe novej filozofie japonskej značky, ktorá je zameraná na redukovanie hmotnosti. V praxi to znamená, že nová MAZDA  2 je výrazne ľahšia ako jej predchodca a radí sa aj celkovo medzi najľahších zástupcov v segmente malých vozidiel. Nízka hmotnosť sa okrem iného pri novej MAZDE 2 prejavuje aj veľmi dobrou jazdnou dynamikou a tiež napríklad priaznivou spotrebou paliva. Určite potom nie je ani žiadnym prekvapením, že práve MAZDA 2 sa pýši napríklad ocenením svetové auto roka za rok 2008. MAZDA 2 sa momentálne na našom trhu ponúka s dvojicou benzínových agregátov. Základom je motor 1,3 MZR, ktorý ponúka dva výkonové varianty s výkonom 75, resp. 84 koní. Výkonnejšiu alternatívu predstavuje agregát 1,5 MZR s výkonom 102 koní, ktorý je možné kombinovať s klasickou 5-stupňovou manuálnou prevodovkou, resp. so 4-stupňovým automatom. My dnes testujeme verziu s motorom 1,3 MZR v  už spomínanej limitovanej edícii TAKUMI.

Naša otázka aj preto znie: Čo možno očakávať od modelu MAZDA  2 v praxi?

 

 

Vzhľad a rozmery

Po dizajnovej stránke je na MAZDE 2 veľmi sympatické, že vozidlo ani po niekoľkých rokoch výroby nezostarlo a jeho vzhľad preto neváhame označiť ako moderný. Pri pohľade spredu je už na prvý pohľad viditeľná podobnosť so súčasnou 3-kou. Vrchnej časti predného nárazníka, resp. mriežky chladiča, dominuje ucelený tvar s výrazným fabrickým logom a minimálnymi vzduchovými prieduchmi. Zaujímavé tvary s výraznými bočnými prelismi ponúka i predná kapota. Pri bočnom pohľade pôsobí malá MAZDA veľmi dynamicky, čo má za následok výrazne stúpajúca línia okien spolu s výraznou hranou, ktorá sa začína pri prednom blatníku a končí sa pri zadných svetlách. Veľmi atraktívne sú i efektné 16“ kolesá edície TAKUMI. Zadnej časti dominujú zase zaujímavo tvarované svetlomety. To, že MAZDA 2 patrí do kategórie malých automobilov, najlepšie dokazujú jej rozmery. Vozidlo meria 3920 mm, jeho šírka dosahuje 1695 mm, výška atakuje 1475 mm a rázvor náprav má hodnotu 2490 mm. Batožinový priestor ponúka v  základnom usporiadaní slušných 250  litrov, pri sklopených zadných sedadlách jeho objem narastie na 469 litrov. Ako mierny nedostatok sa môže javiť menší nakladací otvor s vyššou hranou, čo je priamy dôsledok vysokopevnostnej karosérie. Viackrát sme spomenuli, že MAZDA 2 je veľmi ľahká, preto ako posledný údaj uvádzame jej pohotovostnú hmotnosť, ktorá v závislosti od verzie začína na vynikajúcej hodnote 1035 kg.

 

 

Interiér a výbava

Po presunutí sa do interiéru nás na úvod prekvapila jeho priestrannosť. Vzhľadom na vonkajšie rozmery vozidla si konštruktéri 2-ky zaslúžia za vnútorný priestor veľkú pochvalu. Pre demonštráciu uveďme, že sa v MAZDE 2 sa za seba dokážu usadiť i jedinci s výškou mierne nad 180 cm, za čo dávame MAZDE jednoznačne palec hore. Priestor na zadných sedadlách je pre dvojicu cestujúcich vhodný i na dlhšie trasy. Samotný posed za volantom poskytuje veľmi dobrý rozhľad a je veľmi pohodlný. Použité materiály a ich dielenské spracovanie dosahujú veľmi slušnú úroveň. Z pozície vodiča je veľmi príkladná i ergonómia, veľmi sa nám páči napríklad umiestnenie páky manuálnej prevodovky, ktorá padne presne do ruky a tiež tvar a hrúbka multifunkčného koženého volantu. Ten, mimochodom, na rozdiel od mnohých ďalších automobilov z Ázie, ponúka i praktické tlačidlo na prepínanie funkcií palubného počítača, čo si rozhodne zaslúži pochvalu. Samotná palubná doska sa nesie v pomerne jednoduchom, ale zato veľmi funkčnom duchu. Okrem cenového zvýhodnenia je i výbava testovanej MAZDY 2 v edícii TAKUMI vskutku veľmi bohatá a slušná. Obsahuje napríklad automatickú klimatizáciu, elektricky ovládané okná vpredu aj vzadu, sklápateľné a vyhrievané spätné zrkadlá, 6 airbagov, zadné parkovacie senzory, vyhrievanie predných sedadiel, dažďový senzor, automatické svietenie, USB/AUX vstup a podobne.

 

 

Jazda

Testovaná MAZDA 2 mala pod kapotou veľmi vydarený atmosférický zážihový agregát 1,3 MZR s výkonom 75 koní. Maximálny výkon síce papierovo nijako extrémne neohuruje, ale v praxi na veľmi ľahkú MAZDU s prehľadom postačuje. Motor je veľmi pružný a bleskurýchlo reaguje na intenzitu stláčania akcelerátora a vozidlu udeľuje veľmi slušnú jazdnú dynamiku, čo sa nám veľmi páči. Jeho spolupráca s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou je taktiež príkladná. Naladenie podvozka najmenšej MAZDY sa ideálne hodí k temperamentnému agregátu. Vozidlo veľmi dobre drží stopu a nebráni sa ani prejazdom zákrut v svižnejšom tempe, či celkovo rýchlejšej jazde, čím dokáže MAZDA určite mnohých vodičov chytiť za srdce.

 

 

A náš celkový dojem?

MAZDA 2 s motorom 1,3 MZR v našom teste potvrdila, že je to veľmi schopné malé vozidlo, ktoré sa vyslovene hodí do mestskej premávky, ale ak je to potrebné, poradí si aj s dlhým presunom v diaľničnom tempe. Svojimi kompaktnými rozmermi a tiež vďaka vynikajúcej manévrovateľnosti s ňou bez problémov dokážete zaparkovať prakticky kdekoľvek. Jej veľmi silnou stránkou je i veľkorysý vnútorný priestor, ktorý sa konštruktérom podarilo dosiahnuť vzhľadom na jej vonkajšie rozmery. Medzi konkurentmi však podľa nás najviac vyčnieva svojimi špičkovými jazdnými vlastnosťami a ľahkým ovládaním či prípadne veľmi slušnou jazdnou dynamikou. Okrem toho môže v jej prospech rozhodnúť i súčasná limitovaná edícia TAKUMI, ktorá okrem cenového zvýhodnenia ponúka i širokú a bohatú výbavu. V Žiline si novú MAZDU 2 môžete prísť pozrieť či vyskúšať a otestovať k autorizovanému predajcovi vozidiel MAZDA v našom regióne, spoločnosti ALTERIA MOTOR, s. r. o. na Predmestskej ulici, kde na vás čakajú aj ďalšie modely značky MAZDA.

 

 

Peter Hlačik

Snímky: autor

 

 

Technické parametre:

Model:  MAZDA 2 1,3 MZR TAKUMI II

Motor: benzín

Pohon: predný

Počet valcov: 4

Výkon kW/koní: 55/75

Krútiaci moment Nm: 119

Maximálna rýchlosť km/h: 168

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 14,9 s

Prevodovka: manuálna

Počet stupňov: 5

Kombinovaná spotreba: 5,0 l na 100 km

Výbava: 1,3 MZR CE Pro - Cena: od 9 400 €    

Výbava: 1,3 MZR TAKUMI II (testovaný model) - Cena: od 10 700 €

Najnovšie vydanie
Predplatné
zilinskyvecernik_monitor_prod