Žilinský Večerník

29. marec 2024 | Miroslav
| 11°C

Automoto

MAZDA 2 – Najnovší člen rodiny

V kategórii malých automobilov je v poslednom období s príchodom mnohých noviniek veľmi rušno. Najnovší prírastok medzi automobilmi v segmente B pochádza z Japonska, a je to úplne nová MAZDA 2. Najmenší model hirošimskej automobilky aktuálne prichádza na náš trh už vo svojej štvrtej generácii a my sme ho medzi prvými skúšali na domácej pôde. Nová MAZDA 2 plne zapadá do rodiny MAZDA aj svojou konštrukciou a rovnako filozofiou. Ide totiž v poradí už o štvrtý model MAZDA, ktorý využíva technológie Skyactiv a je navrhnutý v atraktívnom dizajne Kodo. Okrem toho novinka medzigeneračne významne vyrástla a rozmerovo sa radí k špičke v danej triede. Za zmienku stojí určite i fakt, že novinka ponúka niektoré technológie ako vôbec prvý model v danom segmente. Novú MAZDU 2 so zážihovým motorom 1,5 Skyactiv G90, 5 stupňovou manuálnou prevodovkou a vo výbave Revolution nám na test zapožičala spoločnosť ALTERIA MOTOR, s. r. o., autorizovaný predajca vozidiel MAZDA v našom regióne.

30.03.2015 | 19:05

V kategórii malých automobilov je v poslednom období s príchodom mnohých noviniek veľmi rušno. Najnovší prírastok medzi automobilmi v segmente B pochádza z Japonska, a je to úplne nová MAZDA 2. Najmenší model hirošimskej automobilky aktuálne prichádza na náš trh už vo svojej štvrtej generácii a my sme ho medzi prvými skúšali na domácej pôde. Nová MAZDA 2 plne zapadá do rodiny MAZDA aj svojou konštrukciou a rovnako filozofiou. Ide totiž v poradí už o štvrtý model MAZDA, ktorý využíva technológie Skyactiv a je navrhnutý v atraktívnom dizajne Kodo. Okrem toho novinka medzigeneračne významne vyrástla a rozmerovo sa radí k špičke v danej triede. Za zmienku stojí určite i fakt, že novinka ponúka niektoré technológie ako vôbec prvý model v danom segmente. Novú MAZDU 2 so zážihovým motorom 1,5 Skyactiv G90, 5 stupňovou manuálnou prevodovkou a vo výbave Revolution nám na test zapožičala spoločnosť ALTERIA MOTOR, s. r. o., autorizovaný predajca vozidiel MAZDA v našom regióne.

 

Nová MAZDA 2 je úplne nanovo vyvinutý a skonštruovaný model, ktorý má so svojím predchodcom spoločný v podstate len názov. Dizajnovo novinka takmer v nezmenenej podobe vychádza z veľmi atraktívneho konceptu Hazumi, ktorým MAZDA už v predstihu avizovala príchod sériového modelu. Ako sme spomenuli v úvode, aj pre novú MAZDU 2 sú príznačné pokrokové technológie Skyactiv. Tento balík technológií sa dá zjednodušene vysvetliť tak, že dôležité komponenty vozidla, ako je podvozok, karoséria, motor či prevodovka, sú čo najviac odľahčené. Citeľná úspora celkovej hmotnosti má za následok menšiu spotrebu, nižšie emisie i lepšiu jazdnú dynamiku spojenú s väčším zážitkom z jazdy. Skyactiv okrem toho ponúka i moderné jazdné asistenty a mnohé pokrokové technológie, ako je napríklad technológia i eloop, ktorá premieňa kinetickú energiu vznikajúcu pri brzdení na elektrickú energiu. Tá sa následne ukladá do kondenzátora a neskôr môže napájať elektronické systémy vo vozidle, čím v konečnom dôsledku výrazne prispieva k zníženiu spotreby paliva. Nová MAZDA 2 v závislosti od výbavy disponuje aj mnohými bezpečnostnými prvkami, ktoré nie sú pre túto kategóriu vozidiel rozhodne štandardom. Patrí sem napr. systém monitorovania mŕtveho uhla (BSMS), systém varovania pred mimovoľným opustením jazdného pruhu (LDWS), systém monitorovania priestoru za vozidlom (RCTA) a tiež napr. automatické prepínanie diaľkových svetiel (HBC). To, že je nová MAZDA 2 skutočne nabitá technológiami, dokazuje napr. aj head up displej dostupný pri najvyššej výbave, čím sa MAZDA 2 stáva prvým vozidlom v danej triede dostupným s touto technickou vychytávkou. Novinka sa momentálne na našom trhu predáva až v siedmich rozumne odstupňovaných výbavových stupňoch. Motorovú paletu tvoria celkovo štyri motorizácie. Zážihovú ponuku predstavuje atmosférický 4 valec s objemom 1,5 litra, ktorý je v ponuke hneď v troch výkonových alternatívach. Základ predstavuje variant 1,5 Skyactiv G75 s výkonom 75 koní. Prostrednou alternatívou je motor s označením 1,5 Skyactiv G90 (90 koní), ktorý je dostupný aj so 6-stupňovou automatickou prevodovkou. Výkonovú špičku predstavuje motorizácia 1,5 Skyactiv G115 s výkonom 115 koní. Pre priaznivcov nafty MAZDA do ponuky zaradila úplne novú motorizáciu 1,5 Skyactiv D105 s výkonom 105 koní, ktorá v tomto modeli zaznamenáva svoju premiéru. My sme si pre test zvolili novú MAZDU 2 v druhej najvyššej výbave Revolution s prostrednou benzínovou motorizáciou, motorom 1,5 Skyactiv G90 v kombinácii s mechanickou prevodovkou. Naša úvodná otázka preto znie: Čo ponúka nová MAZDA 2 v praxi?

 

Vzhľad a rozmery

Dizajn novej MAZDY 2 je už tradične navrhnutý v štýle „Kodo – duša v pohybe“. V praxi sa tak pri novinke stretávame s veľmi atraktívnymi atletickými líniami, ktoré sú prepojené s rovnako výraznými prelismy karosérie. Táto kombinácia pôsobí veľmi dynamicky a rozhodne dokáže mnohých chytiť za srdce. Pri pohľade spredu vozidlu dominuje typicky tvarovaná maska chladiča s pochromovaným dekórom, čím model 2 plne zapadá do rodiny MAZDA. Pri pohľade zboku dávame palec hore mohutným krivkám, ktoré zvýrazňujú blatníky spolu s kolesami z ľahkých zliatin. Zadná časť ponúka rovnako veľmi dynamické línie, ktoré podčiarkuje grafika zadných svetiel. Ako sme už naznačili v úvode, nová MAZDA 2 patrí k rozmerovej špičke segmentu. To najlepšie odzrkadľujú aj celkové rozmery vozidla, ktoré sme porovnali s minulou generáciou. Nová MAZDA 2 meria 4060 mm (+140 mm), jej šírka dosahuje 1695 mm, výška atakuje 1495 mm (+25 mm) a rázvor náprav má hodnotu 2570 mm (+80 mm). Novinka je pritom medzigeneračne až o približne 100 kg ľahšia! Oproti predchodcovi si o 30 litrov polepšil i batožinový priestor. Nová MAZDA 2 disponuje v základnom usporiadaní objemom 280 litrov, resp. až 950 litrov pri sklopených zadných sedadlách. Na danú triedu slušnú porciu litrov môže opticky skresľovať len menší nakladací otvor, ktorý čiastočne obmedzujú mohutné oblúky vysokopevnostnej karosérie.

 

Interiér a výbava

Snahu modelu MAZDA 2 byť lídrom daného segmentu azda najvýstižnejšie odzrkadľuje moderný, až luxusne pôsobiaci interiér vozidla. Za jeho stvárnenie a zhotovenie dávame novinke jednoznačne palec hore. Použité materiály, ako aj ich dielenské opracovanie, ponúkajú veľmi slušnú úroveň. Vynikajúci je i posed za volantom s veľmi dobrým rozhľadom do strán. Veľmi chválime aj priam dokonalé tvarovanie športového trojramenného volantu. Športového ducha značky podčiarkuje aj optimálne tvarovaná radiaca páka manuálnej prevodovky s veľmi presnou kulisou radenia, s ktorou je radosť manévrovať. Združený prístrojový panel po vzore väčšieho modelu MAZDA 3 ponúka dominantný analógový rýchlomer uprostred. Na jeho okrajoch sa nachádza otáčkomer, resp. palivomer a údaje z palubného počítača. Palubná doska s minimálnym počtov ovládacích tlačidiel vyvoláva prémiový nádych. Jej dominantou je nový, do priestoru vysunutý 7 palcový farebný displej multimediálneho systému MAZDA Connect, ktorý ponúka veľmi peknú grafiku a komunikuje i v slovenskom jazyku. Po vzore prémiových značiek je možné jednotlivé funkcie tohto palubného systému ovládať združeným ovládačom HMI umiestneným na stredovej konzole. A rovnako aj dotykom, to je však z bezpečnostného hľadiska možné len v prípade, ak vozidlo stojí. V interiéri novej MAZDY 2 prekvapujú aj mnohé prepracované detaily. Za všetky spomeňme napr. veľmi efektné ovládanie kruhových výduchov ventilácie, ktoré by ste taktiež vo vozidle tejto kategórie nečakali. Z hľadiska priestorových pomerov pre posádku je na tom nová novinka taktiež veľmi dobre. Vpredu by si mali optimálnu polohu pre šoférovanie nájsť pasažieri všetkých veľkostí. Na danú kategóriu vozidiel je na tom novinka veľmi dobre aj v parametri cestovný komfort pre zadných pasažierov. Nami testovaná MAZDA 2 v druhej najvyššej výbave Revolution ponúka už i mnohé zaujímavé prvky výbavy, ako sú napríklad plnohodnotné LED svetlomety, dažďový senzor, automatické ovládanie svetiel, vyhrievané sedadlá, zadné parkovacie senzory a podobne. Prvky výbavy, ako manuálna klimatizácia, tempomat, multimediálny systém MAZDA Connect, systém varovania pred vybočením z jazdného pruhu, funkcia štart-stop atď. sú pritom dostupné už i pri nižších výbavách.

 

Jazda

To, čo bolo vždy ozdobou modelov MAZDA, bol ich športový jazdný prejav spojený so špičkovými a zároveň suverénnymi jazdnými vlastnosťami. Inak to, samozrejme, nie je ani pri novej MAZDE 2. Tu si dovolíme tvrdiť, že novinka nesklame z hľadiska jazdného prejavu ani tých najnáročnejších. Naše prvé sympatie si MAZDA získava hneď tým, že v dnešnej dobe ide s vyhýbaním sa tzv. downsizingu akoby hlavou proti múru. Pod kapotou testovaného vozidla pracuje odolný 4-valec s výkonom 90 koní a s atmosférickým prepĺňaním, ktorý obľubuje vysoké otáčky. Vo vyššom pásme otáčok sa podľa očakávania naplno prejaví jeho výkonový potenciál. Pri nižších otáčkach motor, naopak, nesklame svojou spotrebou paliva. Podmanivý jazdný temperament podčiarkuje aj špičkový podvozok, ktorý má limity ďalej, ako je pud sebazáchovy u väčšiny vodičov. Z hľadiska cestovného komfortu a akustickej pohody na palube chceme nakoniec vyzdvihnúť i vynikajúco odizolovanú kabínu.

 

A náš celkový dojem?

Nová MAZDA 2 prináša do svojej kategórie nový a svieži vietor. Na záver musíme konštatovať, že ide o vozidlo bez kompromisov, ktoré mnohými atribútmi prekonáva zaužívané zvyklosti v segmente malých vozidiel. Konkrétne máme na mysli dostupnosť niektorých technológií a jazdných asistentov, ktoré boli donedávna len doménou vozidiel z vyšších segmentov. Okrem toho disponuje novinka i veľmi atraktívnym dizajnom, špičkovým interiérom a v neposlednom rade dokonalými jazdnými vlastnosťami, čím vyčnieva nad konkurenciou. V Žiline si novú MAZDU 2 môžete prísť pozrieť či vyskúšať a otestovať k autorizovanému predajcovi vozidiel MAZDA v našom regióne, spoločnosti ALTERIA MOTOR, s. r. o. na Predmestskej ulici, kde na vás čakajú i ďalšie modely značky MAZDA.

 

Autor: Peter Hlačik
Snímky: autor

 

Technické parametre

Model: MAZDA 2 1,5 Skyactiv-G90 Revolution
Motor: benzín
Pohon: predný
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 66/90
Točivý moment Nm: 148
Maximálna rýchlosť km/h: 183
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 9,4 s
Prevodovka: manuálna
Počet stupňov: 5
Kombinovaná spotreba: 4,4 l na 100 km

Výbava 1,5 Skyactiv-G75 G75 Cena od 9 990 €
Výbava 1,5 Skyactiv-G90 Revolution (testovaný model) Cena od 14 290 €

Najnovšie vydanie
Predplatné
zilinskyvecernik_monitor_prod