Žilinský Večerník

8. máj 2024 | Ingrida
| 8°C

Testy

MAZDA 3 – ideálny kompakt

Japonská automobilka MAZDA zaznamenáva v posledných rokoch veľmi úspešnú epochu svojej histórie. To najlepšie dokazuje fakt, že každý nový model z Hirošimy patrí k špičke vo svojej triede. Za úspechom a vysokým dopytom po modeloch MAZDA sa skrýva predovšetkým veľmi atraktívne dizajnové smerovanie jazyka Kodo, čo symbolizuje dušu v pohybe a využitie pokrokových technológií riešení pod názvom Skyactiv.

01.02.2016 | 15:15

V minulom roku sme testovali vylepšené modely MAZDA 6 a MAZDA CX 5, ako aj úplné novinky, medzi ktoré patria MAZDA 2 a MAZDA CX 3. Tentokrát prišiel v našom teste na rad zástupca z najpopulárnejšieho segmentu C, teda MAZDA 3 v karosárskej verzii hatchback. Novú MAZDU 3 so špičkovou benzínovou motorizáciou 2,0 Skyactiv G 165 (165 koní), v kombinácii so 6 stupňovou manuálnou prevodovkou a v najvyššej výbave Revolution TOP, nám na test zapožičala spoločnosť ALTERIA MOTOR, s. r. o., autorizovaný predajca vozidiel MAZDA v našom regióne.

 

Model s označením MAZDA 3 sa po prvýkrát objavil už v roku 2003, kedy uzrela svetlo sveta prvá generácia. Za skutočne prelomovú ale možno označiť až aktuálnu tretiu generáciu, ktorá je v predaji od roku 2013. Úspech súčasnej MAZDY 3 najlepšie odzrkadľuje v konečnom dôsledku práve samotný záujem zo strany zákazníkov o tento model. Aktuálna generácia si nás dokázala získať okrem už spomenutého atraktívneho dizajnu v duchu Kodo a špičkových technológií Skyactiv predovšetkým svojou celkovou filozofiou. MAZDA 3 sa ako jeden z mála modelov vo svojej triede bráni maloobjemovým prepĺňaným motorom, teda dnes už všadeprítomnému downsizingu. Svoju filozofiu nazýva, naopak, rightsizing, čo sa dá vysvetliť ako voľba skutočne správneho objemu pre daný typ vozidla. Z hľadiska chápania celkovej stratégie značky MAZDA si povedzme ešte pár slov aj k technológii Skyactiv. Tá sa dá zjednodušene vysvetliť tak, že dôležité komponenty vozidla, ako je podvozok, karoséria, motory či prevodovky, sú čo najviac odľahčené. Citeľná úspora celkovej hmotnosti má za následok menšiu spotrebu, nižšie emisie a v neposlednom rade i väčší zážitok z jazdy. Skyactiv okrem toho využíva tiež pokrokové technológie, ako je napríklad technológia i eloop. Tá premieňa kinetickú energiu vznikajúcu pri brzdení na elektrickú energiu. Tá sa následne ukladá do kondenzátora a neskôr môže napájať elektronické systémy vo vozidle, čím v konečnom dôsledku výrazne prispieva k zníženiu spotreby paliva. Na našom trhu je MAZDA 3 k dispozícii v piatich samostatných výbavových stupňoch a v dvoch karosárskych verziách. Okrem dnes testovaného klasického hatchbacku je k dispozícii tiež elegantný sedan. Motorová paleta pozostáva logicky zo zážihových i vznetových agregátov. Benzínovú ponuku otvára základná motorizácia 1,5 Skyactiv G 100 s výkonom 100 koní, dostupná so 6 stupňovou manuálnou prevodovkou. Výkonnejšiu alternatívu potom predstavuje motor 2,0 Skyactiv v dvoch výkonových alternatívach s výkonom 120, resp. 165 koní. Pri slabšej verzie (G 120) je v ponuke okrem 6 stupňového manuálu aj automat s rovnakým počtom stupňov. Silnejšia verzia (G 165) predstavuje momentálne výkonovú špičku celého modelového radu a kombinuje sa výhradne so 6 stuňovou manuálnou prevodovkou. Pre priaznivcov nafty má MAZDA v ponuke osvedčený motor 2,2 Skyactiv D 150 s výkonom 150 koní. Táto motorizácia sa kombinuje so 6 stupňovou manuálnou prevodovkou, ako aj so 6 stupňovou automatickou prevodovkou. My aktuálne testujeme top verziu celého modelového radu, MAZDU 3 2,0 Skyactiv G 165. Naša úvodná otázka tak znie: Čo všetko v praxi ponúka nová MAZDA 3?

 

 

Vzhľad a rozmery

Duša v pohybu alebo inak atraktívny dizajn Kodo v praxi dokonale zafungoval aj pri testovanej MAZDE 3. Aj po niekoľkých rokoch od uvedenia na trh si dovolíme tento model zaradiť medzi dizajnovo najvydarenejšie kúsky vo svojej triede. MAZDA 3 v sebe dokonale kombinuje dva protiklady. Ako celok pôsobí veľmi výrazne, ale zároveň i nenápadne, keďže sa nesnaží za každú cenu upútať pozornosť všakovakými módnymi výstrelkami. Sviežemu dizajnu prednej časti vozidla dominujú dynamicky stiahnuté svetlomety, ďalej výrazná maska chladiča tradičného tvaru s výrazným pochromovaným lemom. Na nej si netradične našlo svoje miesto aj uchytenie tabuľky s evidenčným číslom. Pri pohľade zboku zaujme pomerne dlhá predná kapota a dynamický dojem zvýrazňujú tiež atraktívne línie karosérie. Zadnej časti dominujú rovnako originálne svetlomety. Palec hore dávame predovšetkým vzadu výrazne športovo pôsobiacim dvom koncovkám výfukového systému. Prémiový nádych evokujú aj mnohé detaily, ktoré reprezentuje napr. anténa na spôsob žraločej plutvy. Z hľadiska celkových rozmerov tretia generácia modelu MAZDA 3 oproti predchodcovi citeľne vyrástla. Najmarkantnejší je medzigeneračný nárast +60 mm pri rázvore, resp. 40 mm pri celkovej šírke. Po premietnutí do reči čísel tak platí, že nová MAZDA 3 meria 4465 mm, jej šírka dosahuje 2053 mm, výška atakuje 1450 mm a rázvor náprav má hodnotu 2700 mm. Objemom batožinového priestoru síce tento model nepatrí k rekordérom segmentu, kufor na prvý pohľad pôsobí pomerne plytkým dojmom. Toto je čiastočná daň za špičkové jazdné vlastnosti, ktoré zabezpečuje viacprvková zadná náprava. Na druhej strane ale platí, že v praxi základný objem s hodnotou 364 litrov na bežné každodenné využívanie úplne postačuje. Potrebný objem získava batožinový priestor pomerne veľkorysou vnútornou šírkou. Po sklopení zadných sedadiel maximálna prepravná kapacita narastie až na hodnotu 1250 litrov. Vyzdvihnúť pri tejto konfigurácii musíme takmer ideálne rovnú podlahu s absenciou nepraktického schodu.

 

 

Interiér a výbava
 

Po presunutí sa do interiéru novinky sa znova neubránime konštatovaniu, že aktuálna MAZDA 3 sa koncepciou a celkovým spracovaním kabíny už veľmi približuje prémiovému segmentu. Jednoducho tvarovaná a veľmi prehľadná palubná doska so športovým nádychom dostala vskutku hodnotné materiály s vynikajúcim dielenským opracovaním. Našu chválu si v tomto kontexte zaslúži aj vynikajúco zvládnutá ergonómia. Športový naturel, ktorý je pre vozidlá MAZDA príznačný, dotvára vydarený trojramenný multifunkčný volant a bezchybný posed za volantom, kedy sa vodič podvedome stáva súčasťou auta. V optimálnej polohe sa nachádza páka prevodovky, resp. parkovacej brzdy. Mimochodom, veľmi chválime, že MAZDA zatiaľ nepodľahla módnej vlne a pri modeli 3 nachádzame stále mechanickú parkovaciu brzdu a nie jej elektronický ekvivalent. Podobne, ako je to pri menších modeloch tejto značky, aj MAZDA 3 ponúka zaujímavo riešený prístrojový panel s dominantným otáčkomerom a digitálnym rýchlomerom. Mimochodom, aktuálnu rýchlosť, resp. údaje z navigácie premieta či nastavenie adaptívneho tempomatu v našom prípade premietal do zorného poľa aj Head up displej, a ten ponúkala práve MAZDA 3 ako vôbec prvá vo svojej triede. Celkovo interiéru dominuje plnofarebný 7 palcový displej infotaimentu, ktorý po vzore prémiových modelov štýlovo vytŕča do priestoru. Systém je možné podľa očakávania ovládať dotykom. To je však z bezpečnostného hľadiska možné, len ak vozidlo stojí. Po rozjazde preberá ovládaciu funkciu združený ovládač HMI umiestnený na stredovom tuneli. Multimediálny systém navyše komunikuje kompletne v slovenskom jazyku. Z hľadiska priestorových pomerov pre posádku v druhom rade je na tom MAZDA 3 podobne ako väčšina konkurentov v segmente. V praxi sa tak za seba dokážu bez problémov a pohodlne usadiť osoby s výškou cca 180 cm. Nami testovaná verzia so špičkovou výbavou Revolution TOP disponovala okrem iného aj mnohými luxusnými prvkami. Za všetko spomeňme napríklad efektné kožené čalúnenie prešívané kontrastnou červenou niťou, adaptívny tempomat, bezkľučový prístup a štartovanie vozidla, head-up displej, dvojzónovú automatickú klimatizáciu, vyhrievanie predných sedadiel, parkovacie senzory vpredu aj vzadu, audiosystém Bose a podobne, pričom mnoho zo spomenutého je k dispozícii už i pri nižších výbavách. Výsadou top výbavy sú okrem toho aj všetky dostupné jazdné asistenty. Sem patrí: monitorovanie neúmyselného upustenia jazdného pruhu, automatické prepínanie diaľkových svetiel, inteligentný brzdový asistent či monitorovanie mŕtveho uhla.

 

 

Jazda
 

Aj napriek už vyššie spomenutým prednostiam si nás MAZDA 3 dokázala najviac získať svojimi jazdnými vlastnosťami, vďaka ktorým patrí z nášho pohľadu medzi najlepšie vo svojej triede. Absolútne sebaistý podvozok nič len tak ľahko nevyvedie z miery. K tomu ponúka navyše vynikajúci kompromis medzi komfortnou a športovou jazdou. Riadenie a radenie silno pripomínajú športové modely MAZDA na čele s legendárnou MAZDA MX 5. Vynikajúci atmosférický dvojliter v top verzii s výkonom 165 koní na ľahkú MAZDU s výraznou výkonovou rezervou postačuje. Motor, ako každá atmosféra citeľne ožíva pri vyšších otáčkach, kedy sa naplno prebudí jeho športový temperament. Až prekvapivo použiteľný je tiež pri nižších otáčkach (radenie prevodových stupňov podľa indikátora optimálneho preradenia), kedy má stále dostatok sily a po zošliapnutí plynového pedála dokáže energicky akcelerovať i pri zaradenom vyššom prevodovom stupni. Čo je ale najdôležitejšie, pri všetkom spomenutom motor nesklamal ani svojou spotrebou paliva.

 

 

A náš celkový dojem?
 

MAZDA 3 v našom teste znova príjemne prekvapila. Bez váhania ju stále radíme k tomu najlepšiemu, čo momentálne trieda kompaktov ponúka. Veľmi sa nám páči filozofia značky s krásnym dizajnom, technológiami Skyactiv a odmietavým postoj k downsizingu. Práve atmosférický motor 2,0 Skyactiv G 165 patrí k najväčším ozdobám tohto modelu. Po našej skúsenosti v teste ho pre jeho športový charakter neváhame odporúčať. Špičkové jazdné vlastnosti tohto modelu dokážu celkovo uspokojiť aj náročnejších. V Žiline si MAZDU 3 môžete prísť pozrieť či vyskúšať a otestovať k autorizovanému predajcovi vozidiel MAZDA v našom regióne, spoločnosti ALTERIA MOTOR, s. r. o. na Predmestskej ulici kde na vás čakajú i ďalšie modely značky MAZDA.

 

Autor: Peter Hlačik
Snímky: autor

 

Technické parametre

Model: MAZDA 3 2,0 Skyactiv G-165 Revolution TOP
Palivo: benzín
Pohon: predný
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 121/165
Krútiaci moment Nm: 210
Maximálna rýchlosť km/h: 210
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 8,2 s
Prevodovka: manuálna
Počet stupňov: 6
Kombinovaná spotreba 6,3 l na 100 km

Výbava: MAZDA 3 2,0 Skyactiv G-165 Revolution TOP (testovaný model) Cena: od 23 490 €

Výbava: MAZDA 3 1,5 Skyactiv G-100 Emotion Cena: od 14 590 €

Najnovšie vydanie
Predplatné
zilinskyvecernik_monitor_prod