Žilinský Večerník

29. marec 2024 | Miroslav
| 3°C

Automoto

MAZDA 3 - Trojka si zaslúži čistú jednotku

V tohtotýždňovom vydaní motoristickej rubriky skúšame úplne novú MAZDU 3. Tá len prednedávnom dorazila na náš trh už vo svojej tretej generácii. Dlho očakávaná novinka má, podobne ako nedávno predstavené modely MAZDA CX-5, resp. MAZDA 6, všetky predpoklady na to, aby výrazne zamiešala kartami vo svojej triede kompaktov. Všetky nové modely Hirošimskej automobilky sú navrhnuté v dizajnovom jazyku Kodo (duša pohybu) a s využitím moderných technológií Skyactiv. To, že je to správna cesta, najlepšie odráža fakt, že momentálne je celosvetovo po nových vozidlách MAZDA väčší dopyt, ako je samotná výrobná kapacita tovární. Novú MAZDU 3 s atmosférickým benzínovým motorom 2,0 Skyactiv G-120, vo výbave Revolution, nám na test zapožičala spoločnosť ALTERIA MOTOR, s. r. o., autorizovaný predajca vozidiel MAZDA v našom regióne.

16.12.2013 | 14:48

V tohtotýždňovom vydaní motoristickej rubriky skúšame úplne novú MAZDU 3. Tá len prednedávnom dorazila na náš trh už vo svojej tretej generácii. Dlho očakávaná novinka má, podobne ako nedávno predstavené modely MAZDA CX-5, resp. MAZDA 6, všetky predpoklady na to, aby výrazne zamiešala kartami vo svojej triede kompaktov. Všetky nové modely Hirošimskej automobilky sú navrhnuté v dizajnovom jazyku Kodo (duša pohybu) a s využitím moderných technológií Skyactiv. To, že je to správna cesta, najlepšie odráža fakt, že momentálne je celosvetovo po nových vozidlách MAZDA väčší dopyt, ako je samotná výrobná kapacita tovární. Novú MAZDU 3 s atmosférickým benzínovým motorom 2,0 Skyactiv G-120, vo výbave Revolution, nám na test zapožičala spoločnosť ALTERIA MOTOR, s. r. o., autorizovaný predajca vozidiel MAZDA v našom regióne.

 

 

História modelu MAZDA 3 sa začala písať v roku 2003, kedy bola predstavená jej prvá generácia. Po šiestich rokoch produkcie ju vystriedala druhá generácia, ktorá sa vyrábala ďalšie štyri roky. Na tohtoročnom medzinárodnom autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom debutovala nová, po každej stránke revolučná, v celkovom poradí už tretia generácia MAZDY 3. Súčasná MAZDA okrem už spomenutého atraktívneho dizajnu v duchu Kodo a špičkových technológií Skyactiv si získava naše sympatie aj preto, že sa bráni maloobjemovým prepĺňaným motorom, tzv. downsizingu. Svoju filozofiu nazýva naopak rightsizing, čo sa dá preložiť či vysvetliť ako voľba skutočne správneho objemu. Hneď od začiatku sú v ponuke dve karosárske verzie, populárny hatchback a praktický sedan a to za rovnakú cenu. Nová MAZDA 3 je pre náš trh k dispozícii v piatich výbavách. Motorovú paletu nateraz predstavujú dva zážihové a jeden vznetový agregát. Benzín v ponuke reprezentuje základný agregát 1,5 Skyactiv G-100 s výkonom 100 koní. Výkonnejšiu alternatívu predstavuje motor 2,0 Skyactiv v dvoch výkonových alternatívach s výkonom 120, resp. 165 koní. Pre priaznivcov nafty MAZDA pripravila osvedčený motor 2,2 Skyactiv D-150 s výkonom 150 koní. Pre všetky verzie je štandardne k dispozícii už 6-stupňová manuálna prevodovka. Pri slabšom benzínovom dvojlitri a tiež pri dieselovom motore je v ponuke aj automatická prevodovka. My dnes testujeme karosársku verziu hatchback so slabšou verziou benzínového dvojlitra, 2,0 Skyactiv G-120, kde posledná číslica vyjadruje jeho výkon v konských silách. Z nášho pohľadu ide o agregát, ktorý by mohol byť veľmi častou zákazníckou voľbou. 

Naša úvodná otázka aj preto znie celkom jasne: Čo možno v praxi očakávať od úplne novej MAZDY 3?

 

 

Vzhľad a rozmery
Dizajn, duša pohybu – Kodo opäť dokonale zafungoval a nová MAZDA je už na prvý pohľad dizajnovo veľmi atraktívna. Najlepším dôkazom boli zvedavé pohľady okoloidúcich počas testovacích jázd, novinka sa jednoducho páčila, kamkoľvek sme sa s ňou pohli. Svieži dizajn prednej časti tvoria dynamické svetlomety, ale najmä výrazná mriežka chladiča s chromovaným lemom, na ktorej si netradične našla svoje miesto aj tabuľka s evidenčným číslom. Pri pohľade zboku zaujme pomerne dlhá predná kapota a dynamický náboj zvýrazňujú aj atraktívne prelisy karosérie. Zadnej časti dominujú výrazné svetlomety a športový potenciál podčiarkujú aj dve koncovky výfuku. Prémiový nádych evokujú aj mnohé detaily, ako je napr. anténa na spôsob žraločej plutvy. Z hľadiska celkových rozmerov je najmarkantnejší medzigeneračný nárast +60 mm pri rázvore, resp. 40 mm pre celkovej šírke. Nová MAZDA 3 meria 4 465 mm, jej šírka dosahuje 2 053 mm, výška atakuje 1 450 mm a rázvor náprav má hodnotu 2 700 mm. Objemom batožinového priestoru nepatrí 3-ka k rekordérom segmentu. Je to čiastočne aj daň za špičkovú viacprvkovú zadnú nápravu. Na druhej strane je základný objem 364 litrov na bežné užívanie úplne postačujúci. Pochváliť musíme aj plastovú vaničku na drobnosti, ktorou testované vozidlo disponovalo. Po sklopení zadných sedadiel MAZDA ponúka dokonale rovnú podlahu a objem narastie až na 1 250 litrov. 

 

 

Interiér a výbava 
Po presunutí sa do interiéru novinky musíme znova konštatovať, že sa nová MAZDA 3 veľmi približuje prémiovému segmentu. Jednoducho tvarovaná palubná doska dostala veľmi kvalitné materiály
s vynikajúcim dielenským opracovaním. Veľkú pochvalu si zaslúži i za vynikajúcu ergonómiu. Športový posed za krásnym trojramenným volantom si zaslúži taktiež palec hore. V ideálnej polohe je i
páka prevodovky, resp. parkovacej brzdy. Veľmi zaujímavo je riešený aj prístrojový panel s dominantným otáčkomerom a digitálnym rýchlomerom. Aktuálnu rýchlosť, resp. údaje z navigácie premieta do zorného poľa vodiča aj vynikajúci Head-up displej, ktorý nová MAZDA 3 ponúka ako vôbec prvá v triede. Interiéru dominuje aj nový farebný TFT displej s priemerom 7´´ umiestnený ideálne v zornom poli vodiča. Ten je možné ovládať dotykom. To však, len ak vozidlo stojí. Po rozjazde je možné nastavenia a zobrazované funkcie meniť prostredníctvom kruhového ovládača HMI, ktorý je umiestnený na stredovom tuneli. Spomínaný multimediálny systém ponúka množstvo zaujímavých funkcií, a čo je vynikajúce, je aj komplet v slovenčine. Z hľadiska priestorových pomerov pre posádku je na tom nová MAZDA 3 taktiež veľmi dobre. Bez problémov a pohodlne sa tu za seba usadia aj osoby s výškou okolo 180 cm. Z hľadiska výbavy je na tom testovaná verzia Revolution veľmi dobre, disponuje veľkým množstvom jazdných asistentov. Za všetko spomeňme napríklad systém štart/stop alebo systém monitorujúci mŕtvy uhol. Výbavové prvky, ako je dvojzónová automatická klimatizácia, vyhrievanie predných sedadiel, automatické svietenie, dažďový senzor či zadný parkovací asistent, pritom nájdete už i pri nižších výbavách. 

 

 

Jazda
Aj napriek vyššie spomenutému si nás však nová MAZDA 3 najviac získala svojimi jazdnými vlastnosťami, ktorými sa radí na absolútny vrchol segmentu. Absolútne sebaistý podvozok ponúka vynikajúci kompromis medzi komfortnou a športovou jazdou. Riadenie a radenie silno pripomína športové modely MAZDA na čele s legendárnou MAZDA MX-5. Vynikajúci atmosférický dvojliter s výkonom 120 koní na ľahkú MAZDU s rezervou postačuje. Výrazne ožíva pri vyšších otáčkach, kde sa naplno prebudí jeho športový temperament, ale pritom neurazí ani svojou spotrebou paliva. 

 

 

A náš celkový dojem?
Nová MAZDA 3 v našom teste príjemne šokovala a bez váhania ju radíme k tomu úplne najlepšiemu, čo momentálne trieda kompaktov ponúka. A to vrátane spotreby, ktorá sa v kľudnej prímestskej
premávke pohybuje do päť a pol litra benzínu. Stávka na špičkové jazdné vlastnosti, ktoré prinášajú pôžitok aj najnáročnejším šoférom, spolu s technológiou Skyactiv a až prémiovým dizajnom 
v duchu Kodo opäť raz slávi veľký úspech a je to pre MAZDU jednoznačný zásah do čierneho. V Žiline si novú MAZDU 3 môžete prísť pozrieť či vyskúšať a otestovať k autorizovanému predajcovi
vozidiel MAZDA v našom regióne, spoločnosti ALTERIA MOTOR, s. r. o. na Predmestskej ulici, kde na vás čakajú aj ďalšie modely značky MAZDA.

 

 

Autor: Peter Hlačik
Snímky: autor

 

 

Technické parametre:

Model: MAZDA 3 2,0 Skyactiv-G120 Revolution
Motor: benzín
Pohon: predný
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 88/120
Krútiaci moment Nm: 210
Maximálna rýchlosť km/h: 195
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 8,9 s
Prevodovka: manuálna
Počet stupňov: 6
Kombinovaná spotreba: 5,1 l na 100 km
Výbava: 1,5 Skyactiv-G100 Emotion Cena: od 13 990 €
Výbava: 2,0 Skyactiv-G120 Revolution (testovaný model) Cena: od 19 590 €

Najnovšie vydanie
Predplatné
zilinskyvecernik_monitor_prod