Táto stránka využíva cookies. Používaním tejto stránky súhlasíte s používaním cookies. ×

Žilinský Večerník

18. november 2018 | Eugen

Automoto

MAZDA CX 3 – ambiciózna kráska

Na vlnu módnych crossoverov „naskočila“ aj automobilka MAZDA. Jednou z najvýznamnejších tohtoročných noviniek z dielne japonskej značky je nová MAZDA CX 3. Táto novinka sa veľkostne radí pod model MAZDA CX 5, z ktorého mimochodom prevzala techniku pohonu všetkých kolies AWD pri verziách 4x4. Interiér je pre zmenu silne inšpirovaný novým modelom MAZDA 2. Aj najnovší člen rodiny CX je podľa očakávania skonštruovaný a postavený v duchu technológie Skyactiv. Jednou z najsilnejších zbraní nového modelu je bezpochyby veľmi atraktívny dizajn. Okrem toho z nášho pohľadu novinka patrí zásluhou špičkových jazdných vlastností aj medzi najzábavnejšie modely vo svojej triede. Novú MAZDU CX 3 so špičkovou benzínovou motorizáciou 2,0 Skyactiv G 150 (150 koní), v kombinácii so 6 stupňovou automatickou prevodovkou, v najvyššej výbave Revolution TOP a vo verzii s pohonom všetkých kolies AWD nám na test zapožičala spoločnosť ALTERIA MOTOR, s. r. o., autorizovaný predajca vozidiel MAZDA v našom regióne.

07.12.2015 | 16:50

Na vlnu módnych crossoverov „naskočila“ aj automobilka MAZDA. Jednou z najvýznamnejších tohtoročných noviniek z dielne japonskej značky je nová MAZDA CX 3. Táto novinka sa veľkostne radí pod model MAZDA CX 5, z ktorého mimochodom prevzala techniku pohonu všetkých kolies AWD pri verziách 4x4. Interiér je pre zmenu silne inšpirovaný novým modelom MAZDA 2. Aj najnovší člen rodiny CX je podľa očakávania skonštruovaný a postavený v duchu technológie Skyactiv. Jednou z najsilnejších zbraní nového modelu je bezpochyby veľmi atraktívny dizajn. Okrem toho z nášho pohľadu novinka patrí zásluhou špičkových jazdných vlastností aj medzi najzábavnejšie modely vo svojej triede. Novú MAZDU CX 3 so špičkovou benzínovou motorizáciou 2,0 Skyactiv G 150 (150 koní), v kombinácii so 6 stupňovou automatickou prevodovkou, v najvyššej výbave Revolution TOP a vo verzii s pohonom všetkých kolies AWD nám na test zapožičala spoločnosť ALTERIA MOTOR, s. r. o., autorizovaný predajca vozidiel MAZDA v našom regióne.

 

Aj najnovší člen rodiny MAZDA CX, model CX-3 stavil na atraktívny dizajn Kodo a pokrokové technológie Skyactiv. Tieto atribúty sú bezpochyby hlavnými piliermi novej a veľmi úspešnej éry automobilky z krajiny vychádzajúceho slnka. Technológia Skyactiv sa vyznačuje citeľným odľahčením najdôležitejších komponentov vozidla s prihliadnutím na lepšiu spotrebu paliva, nižšie emisie a zároveň aj dokonalý pôžitok z jazdy. Skyactiv ďalej zahŕňa tiež moderné bezpečnostné jazdné asistenty a napríklad aj technológiu i-eloop. Tá premieňa kinetickú energiu vznikajúcu pri brzdení na elektrickú energiu, ktorou sú následne v prípade potreby napájané elektronické systémy vozidla, čím sa v konečnom dôsledku taktiež šetrí palivo. Nový módny crossover v plnej miere a bez kompromisov využíva všetko aktuálne know how, ktoré má MAZDA k dispozícii. Práve v tomto modeli si svoj debut odbil nový naftový agregát 1,5 Skyactiv-D105, ktorý sa vyznačuje veľmi nízkym kompresným pomerom. Za zmienku určite stojí aj balík bezpečnostných asistentov i Activsence, ktorý zahŕňa monitorovanie mŕtveho uhla, sledovania priestoru za vozidlom pri vyparkovávaní, prevenciu čelného nárazu ako aj systém varujúci pred samovoľným opustením jazdného pruhu. Pre náš trh je aktuálne k dispozícii pomerne široké spektrum jednotlivých možností konfigurácie. K dispozícii je päť veľmi dobre odstupňovaných výbav. A čo je najdôležitejšie, tiež verzie s poháňanou len prednou nápravou, ako aj verzie s pohonom všetkých kolies AWD. V palete motorov figuruje atmosferická zážihová motorizácia 2,0 Skyactiv-G120 (výkon 120 koní) resp. 2,0 Skyactiv-G150 (výkon 150 koní). Slabší benzínový variant sa kombinuje výhradne s pohonom predných kolies a silnejší je k dispozícii len s pohonom všetkých kolies AWD. Pre priaznivcov nafty je v ponuke už spomínaná novinka, vznetový agregát 1,5 Skyaciv D105 s výkonom 105 koní. Novinka v palete motorov Skyactiv sa kombinuje s poháňanou nápravou, ako aj s pohonom všetkých kolies. Pre všetky tri motorizácie je v ponuke 6 stuňová manuálna prevodovka, resp. automatická prevodovka s rovnakým počtom stupňov. My sme na test mali k dispozícii najvýkonnejšiu verziu celého modelového radu, teda benzínovú motorizáciu Skyactiv-G150 v kombinácii so 6 stupňovou automatickou prevodovkou ktorá sa dodáva výhradne s pohonom všetkých kolies AWD. Táto konfigurácia by z nášho pohľadu mohla zýroveň predstavovať veľmi atraktívnu zákaznícku voľbu. Naša úvodná otázka tak znie: Čo všetko v praxi ponuka nová MAZDA CX-3?

 

Vzhľad a rozmery
 

MAZDA svoje dizajnové smerovanie označuje ako jazyk Kodo, čo v preklade znamená duša v pohybe. S odstupom času sa táto cesta ukazuje ako veľmi správna, keďže každý novopredstavený model MAZDA je dizajnovo veľmi atraktívny. Toho jasným dôkazom je aj práve nová MAZDA CX-3. Dizajn novinky prichádza s výraznou kombináciou ostrých hrán a jemných oblín. Prednú časť zdobí veľmi pochrómovaná maska chladiča s typickým tvarovaním a tiež výrazný športový nárazník. Dynamický, resp. podľa niekoho tiež „nahnevaný“ výraz dotvárajú pomerne úzke predné svetlomety. V našom prípade tvorené kompletne LED technológiou vrátane štýlovo malých hmlových svetiel. Pri pohľade z profilu dokonale vyniká silueta crossoveru. Veľmi sa nám páčia mohutné  blatníky s výrazným ochranným oplastovaním. Zaujímavo tvarovanú krivku opisuje spodná línia okien na oboch párov dverí. Za zmienku stojí určite i dizajnovo netradične riešený „c-stĺpik“ karosérie s výrazným čiernym lakovaním. Svalnato a odolne pôsobí aj zadná časť s mohutne tvarovaným nárazníkom. Ten môže nájsť svoje opodstatnenie napr. aj pri malých mestských „ťukancoch“. V konečnom dôsledku sa aj preto neubránime subjektívnemu hodnoteniu, že táto novinka je najkrajšia z najkrajších. Pre nás je totiž práve nová MAZDA CX-3 najkrajšou MAZDOU súčasnosti. Z hľadiska celkových rozmerov sa novinka radí k rozmerovej špičke vo svojom segmente. To v reči čísel znamená, že nová MAZDA CX-3 meria 4275 mm, šírka vozidla dosahuje 1765 mm, výška atakuje 1535 mm a rázvor náprav má hodnotu 2570 mm. Batožinový priestor ponúka v základom usporiadaní dostatočný objem s kapacitou 350 litrov. Z praktických riešení nechýba napr. polohovateľné dno. Pod podlahou nachádzame subwoofer audiosústavy Bose. Aj preto si novinka musí namiesto rezervnej pneumatiky vystačiť len s opravnou sadou. Po sklopení zadných sediel sa objem batožinového priestoru navýši na maximálnu hodnotu až 1260 litrov. Mimochodom, o tom, že technológia Skyactiv nie je len marketingovou formulkou, sme sa v praxi presvedčili napr. aj pri manipulácii s piatymi dverami. Pri ich otváraní resp. zatváraní z nich priam srší ľahkosť, ktorá je predzvesťou deklarovanej úspory kilogramov. Posledný parameter, ktorý zvykneme pri vozidlách tejto kategórie uvádzať, je údaj o svetlej výške. Nová MAZDA CX-3 disponuje svetlosťou 160 mm.

 

 

Interiér a výbava
 

Dizajn interiéru v testovanej MAZDE CX-3 rozmiestnenie ovládacích prvkov vychádza kompletne z novej MAZDY 2. Na rozdiel od najmenšieho modelu sa v kabíne crossoveru viac prihliada na dotiahnuté detaily a pocit kvality. Časti palubovky nami testovaného vozidla v najvyššej výbave boli dokonca potiahnuté kožou, čo pôsobí veľmi hodnote až prémiovo. Palubná doska s len minimálnym počtom tlačidiel je dimenzovaná veľmi jednoducho, ale zároveň športovo. Prehľadné rozmiestnenie jednotlivých ovládacích prvkov je zvládnuté na výbornú. Prístrojový panel s dominantným analógovým otáčkomerom je inšpirovaný svetom motoristického športu. Rýchlosť vozidla spolu s ostatnými potrebnými údajmi je pre zmenu vyobrazovaná v digitálnej podobe. Interiéru novinky jednoznačne dominuje do priestoru vysunutý 7 palcový displej multimediálneho infotainmentu MAZDA Connect. Systém ponúka veľmi peknú grafiku a komunikuje kompletne v slovenskom jazyku. Po vzore prémiových značiek je možné jednotlivé funkcie tohto palubného systému ovládať združeným ovládačom HMI umiestneným na stredovej konzole. Druhou možnosťou je ovládanie dotykom. To ale z bezpečnostného hľadiska funguje len vtedy, keď vozidlo stojí. Typický pre značku MAZDA je tradične športový posed za volantom. Obzvlášť chceme vyzdvihnúť prekrásny multifunkčný volant optimálnej veľkosti s ktorým sa veľmi dobre manévruje. Aj napriek efektným krivkám karosérie je príjemným prekvapením v každom smere dostatočný výhľad z vozidla. Pohľad šikmo vpred značne uľahčuje optimálne uchytenie spätných zrkadiel. V porovnaní z modelom MAZDA 2 na nás pôsobí interiér modelu CX-3 určite aj zásluhou vyššieho posedu citeľne vzdušnejším a zároveň i priestrannejším dojmom. Toto ocenia najmä cestujúci v druhom rade. Nami testované vozidlo v najvyššej výbave Revolution TOP ponúklo prakticky všetko, na čo si spomeniete. Z výbavových prvkov vyberáme napr.: efektné čalúnenie s kombináciou bielej kože a látky, adaptívny tempomat, audiosystém Bose so siedmimi reproduktormi, jazdné asistenty (inteligentný brzdový asistent, automatické prepínanie diaľkových svetiel a monitorovanie mŕtveho uhla). Prvky ako: Head-up displej, parkovacia kamera, kompletné LED svetlá, systém monitorujúci samovoľné vybočenie z jazdného pruhu či vyhrievanie predných sedadiel obsahujú pritom už i nižšie výbavy.

 

 

Jazda

Pri novej MAZDE CX-3 dokonale platí priama úmera, že ako dobre toto vozidlo vyzerá, tak dobre i jazdí. Práve z pozície vodiča je pri akcelerácii, resp. spomaľovaní najlepšie cítiť už niekoľkokrát spomínanú ľahkosť, resp. veľmi nízka hmotnosť vozidla. (Prevádzková hmotnosť nami testovaného vozidla dosahuje 1340 kg) Novinka priam dokonale reaguje na vodičove pokyny. Aj napriek vyššej stavbe karosérie sa vozidlo takmer vôbec nenakláňa. MAZDA CX-3 je preto ako doma aj na zakrútených cestách či cestách s horším povrchom. Testovaný atmosférický benzínový motor, ako zo starej školy, 2,0 Skyactiv G s výkonom 150 koní udeľuje tomuto crossoveru špičkovú jazdnú dynamiku. Emócie z jazdného zážitku sa ešte viac znásobia po aktivovaní režimu sport. V tomto móde necháva 6 stupňová automatická prevodovka motor vytáčať až k červenému poľu otáčkomera. Efekt sa viac znásobuje športovým zvukovým prejavom motora. Naopak, v štandardnom režime s ľahkou nohou na pedáli akcelerátora nie je motor prakticky vôbec počuť. Prijemným prekvapením je potom aj prijateľná spotreba paliva. Technológiu pohonu všetkých kolies AWD si MAZDA CX-3 zapožičala od väčšieho súrodenca modelu CX 5. Za bežných okolností sa maximálne využíva trakcia prednej nápravy. Pohon zadných kolies ovládaný plne automaticky prichádza k slovu až pri preklze kolies na prednej náprave, resp. pri zhoršených adhéznych podmienkach.

 

A náš celkový dojem?
 

Nová MAZDA CX 3 patrí z nášho pohľadu jednoznačne k najlepším a najschopnejším malým mestským crossoverom dostupným na našom trhu. Novinka nad konkurenciou vyniká predovšetkým veľmi atraktívnym dizajnom a rovnako tiež bezkonkurenčnými jazdnými vlastnosťami. V Žiline si novú MAZDU CX 3 môžete prísť pozrieť či vyskúšať a otestovať k autorizovanému predajcovi vozidiel MAZDA v našom regióne, spoločnosti ALTERIA MOTOR s. r. o., na Predmestskej ulici, kde na vás čakajú i ďalšie modely značky MAZDA.

 

 

Autor: Peter Hlačik
Snímky: autor

 

Technické parametre

Model: MAZDA CX-3 2,0 Skyactiv G-150 AWD A/T Revolution TOP
Palivo: benzín
Pohon: 4x4
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 110/150
Krútiaci moment Nm: 204
Maximálna rýchlosť km/h: 195
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 9,6 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 6
Kombinovaná spotreba 6,3 l na 100 km

Výbava: CX-3 2,0 Skyactiv G-150 AWD A/T Revolution TOP (testovaný model) Cena: od 25 590 €

Výbava: CX-3 2,0 Skyactiv G-120 Emotion     Cena: od 14 590 €

Horúce kreslo
DNES ZAJTRA UTOROK
5 °C
0 °C
-3 °C
zilinskyvecernik_monitor_prod