Žilinský Večerník

27. apríl 2024 | Jaroslav
| -1°C

Automoto

MAZDA CX-5 – dobrusovanie detailov

Hirošimská automobilka zažíva aktuálne veľmi úspešnú epochu svojej histórie, pre ktorú je príznačný výrazný globálny dopyt po nových automobiloch MAZDA. Nastolený trend pokračuje aj tento rok. Ten je veľmi bohatý na novinky z dielne značky MAZDA. V úvode roka sme privítali novú generáciu malého modelu MAZDA 2. Už o niekoľko týždňov príde na náš trh rovnako dlhoočakávaný crossover MAZDA CX 3. Neskôr sa dočkáme tiež novej generácie ikonického roadsteru MAZDA MX 5. A aby toho nebolo málo, automobilka pripravila aj facelift pre modely MAZDA CX 5, resp. MAZDA 6, ktoré sú na našom trhu už v predaji. My v dnešnom teste skúšame práve skôr spomínanú novú MAZDU CX 5. Práve tento model bol vôbec prvý, ktorý dostal pokrokový technologický balík s označením Skyactiv. Novú MAZDU CX 5 s najvýkonnejšou naftovou motorizáciou 2,2 Skyactiv D175, s pohonom všetkých kolies, s automatickou prevodovkou a v najvyššej výbave Revolution Top nám na test zapožičala spoločnosť ALTERIA MOTOR, s. r. o., Žilina, autorizovaný predajca vozidiel MAZDA v našom regióne.

11.05.2015 | 18:55

Hirošimská automobilka zažíva aktuálne veľmi úspešnú epochu svojej histórie, pre ktorú je príznačný výrazný globálny dopyt po nových automobiloch MAZDA. Nastolený trend pokračuje aj tento rok. Ten je veľmi bohatý na novinky z dielne značky MAZDA. V úvode roka sme privítali novú generáciu malého modelu MAZDA 2. Už o niekoľko týždňov príde na náš trh rovnako dlhoočakávaný crossover MAZDA CX 3. Neskôr sa dočkáme tiež novej generácie ikonického roadsteru MAZDA MX 5. A aby toho nebolo málo, automobilka pripravila aj facelift pre modely MAZDA CX 5, resp. MAZDA 6, ktoré sú na našom trhu už v predaji. My v dnešnom teste skúšame práve skôr spomínanú novú MAZDU CX 5. Práve tento model bol vôbec prvý, ktorý dostal pokrokový technologický balík s označením Skyactiv. Novú MAZDU CX 5 s najvýkonnejšou naftovou motorizáciou 2,2 Skyactiv D175, s pohonom všetkých kolies, s automatickou prevodovkou a v najvyššej výbave Revolution Top nám na test zapožičala spoločnosť ALTERIA MOTOR, s. r. o., Žilina, autorizovaný predajca vozidiel MAZDA v našom regióne.

 

 

Rok 2012 bol pre značku MAZDA prelomovým rokov. Práve vtedy sa objavilo nové stredne veľké SUV s označením CX 5, ktoré odštartovalo revolúciu v konštruovaní nových modelov „made in MAZDA“. Viacerým pokrokovým riešeniam v konštrukcii nových modelov prischlo komerčné označenie Skyactiv. Pre tento technologický balík je príznačný najmä inovatívny spôsob znižovania spotreby paliva a tiež emisií CO2, ktorý ide ruka v ruke so zvyšovaním výkonu a pôžitkov z jazdy. V praxi sú najdôležitejšie komponenty vozidla, ako sú napr. motor, prevodovka, podvozková platforma a tiež samotná karoséria, čo najviac odľahčené. Skyactiv okrem toho ponúka i moderné jazdné asistenty a mnohé ďalšie pokrokové technológie. V rámci modernizácie, resp. faceliftu sa nová MAZDA CX 5 podľa očakávania dočkala jemnej optickej retuše exteriéru a rovnako i interiéru, ktorú si bližšie priblížime nižšie. Významnou zmenou je i rozšírená motorová paleta. Pribudol do nej vysokovýkonný benzínový motor s objemom 2,5 litra, ktorý poznáme z modelu MAZDA 6. Príkladom ďalších zmien, ktoré so sebou modernizácia priniesla, sú napríklad: dostupnosť LED svetiel s regulovaním svetelného toku v závislosti od aktuálnych podmienok, vylepšené multimediálne rozhranie HMI Mazda Connect, lepšie odhlučnenie kabíny a tiež vylepšené jazdné asistenty. Po novom dokáže systém pre monitorovanie mŕtveho uhla upozorniť aj na prípadnú prekážku, ktorá prichádza z boku. To je veľmi užitočná pomôcka pri cúvaní z parkovacieho miesta. Zmenami prešiel aj asistent samovoľného vybočenia z jazdného pruhu, ktorý k vibráciám vo volante pridáva aj jemnú reguláciu od posilňovača riadenia do požadovaného smeru jazdy. Na našom trhu sa aktuálne nová MAZDA CX 5 ponúka v piatich stupňoch výbavy. Možnosť voľby predstavuje aj konfigurácia pohonu, kde verzie s pohonom kolies len prednej nápravy dopĺňa, samozrejme, aj pohon všetkých kolies AWD. Pestrá je i paleta motorov. Benzín v ponuke reprezentuje dvojliter Skyactiv G. Jeho výkonnejšia verzia (165 koní) je k dispozícii s pohonom predných kolies a 6 stupňovým manuálom. Vo verzii 4x4 motor disponuje výkonom 160 koní a je v ponuke s manuálnou aj automatickou prevodovkou. Najvýkonnejšou motorizáciou je novinka v ponuke, agregát 2,5 Skyactiv G192 s výkonom práve 192 koní dodávaný v kombinácii s pohonom všetkých kolies a 6 stupňovou automatickou prevodovkou. Pre priaznivcov nafty MAZDA ponúka prepĺňaný agregát 2,2 Skyactiv D, takisto v dvoch výkonových verziách s maximálnym výkonom 150, resp. 175 koní. Slabšia verzia je k dispozícii s poháňanou prednou nápravou a rovnako vo verzii 4x4. Silnejšia verzia (175 koní) sa ponúka zásadne len s pohonom všetkých kolies. My sme si pre test zvolili MAZDU CX 5 s najsilnejšou naftovou motorizáciou 2,2 Skyactiv D175, pohonom všetkých kolies AWD a so 6 stupňovou automatickou prevodovkou, čo by mohla byť veľmi častá zákaznícka voľba. Naša úvodná otázka tak znie: Čo ponúka vynovená MAZDA v každodennej praxi?

 

 

Vzhľad a rozmery

Dizajn modelu MAZDA CX 5 je atraktívny a moderný aj s odstupom niekoľkých rokov. Aj z tohto dôvodu priniesol nedávny facelift len kozmetické zmeny. Tie ešte viac zvýrazňujú charakter vozidla. Úplne nová je moderne poňatá maska chladiča s horizontálnymi lamelami. Miernymi zmenami prešiel i predný nárazník. Nové sú hmlovky, ktoré podobne ako hlavné svetlomety disponujú LED technológiou. Pri pohľade zboku pozornému oku neuniknú modifikované spätné zrkadlá s lepšie viditeľným integrovaným ukazovateľom zmeny smeru jazdy. V rámci modernizácie ponuku rozšírili taktiež napr. i kolesá s novým dizajnom, v našom prípade v dvojfarebnom vyhotovení. Efekt SUV ešte viac zvýrazňuje ochranné oplastovanie prahov a rovnako i lemov blatníkov, ktoré má, samozrejme, i praktický význam. Zadná časť vozidla pôsobí mimoriadne dynamicky. Športovosť a dravosť umocňuje aj dvojitá koncovka výfuku. Novinkou zadnej časti sú taktiež svetlá s LED technológiou. Celkové rozmery vozidla aj po modernizácii zostali bez zmien. Nová MAZDA CX 5 meria 4 555 mm, šírka dosahuje 1 840 mm, výška atakuje 1 710 mm a rázvor náprav má hodnotu 2700 mm. Objem batožinového priestoru dosahuje hodnotu 503 litrov, resp. až 1 620 litrov pri sklopených zadných sedadlách. Model MAZDA CX 5 musíme pochváliť práve za sofistikovaný systém sklápania troch samostatných sedadiel do vodorovnej polohy s dnom kufra, ktorý MAZDA nazýva karakuri. Keď sme už pri číslach, spomeňme, že testovaný model ponúka i solídnu svetlú výšku 210 mm, najväčšiu v porovnaní s modelmi v tejto triede.
 

 

Interiér a výbava

V rámci faceliftu sú citeľnejšie zmeny v interiéri novej MAZDY CX 5. Kabína pôsobí po novom hodnotnejším dojmom, čo je zásluha hojného využívania nových a kvalitnejších materiálov. Kvalita dielenského opracovania dosahuje podľa očakávania veľmi vysokú úroveň. V MAZDE si dali záležať i na vynikajúcej ergonómii s logickým rozložením všetkých ovládacích prvkov. Najzásadnejšou zmenou prešiel stredový tunel. Parkovaciu brzdu klasickej koncepcie nahradila pri všetkých verziách jej elektronická verzia. Toto riešenie šetrí priestor a na stredovom tuneli tak pribudlo viac priečinkov na odloženie drobností. Viac miesta teraz ponúkajú i odkladacie priečinky v predných dverách. Mierne modifikovaný je taktiež ovládací panel klimatizácie na palubnej doske. Najzásadnejšiu zmenu ale predstavuje nový displej multimediálneho rozhrania HMI Mazda Connect s priemerom 7 palcov, ktorý teraz komunikuje kompletne v slovenskom jazyku. Okrem dotykového ovládania, ktoré z bezpečnostného hľadiska reaguje len keď vozidlo stojí, je systém možné ovládať aj pomocou najnovšej evolúcie združeného ovládača HMI, známeho i z iných modelov MAZDA. Športovú atmosféru na palube dotvára vynikajúci trojramenný multifunkčný volant, s ktorým je radosť manévrovať. Za športový a zároveň veľmi príjemný môžeme označiť aj posed za volantom. Miernymi zmenami prešli i samotné sedadlá. Tie vzadu disponujú o niečo dlhším sedákom, ktorý teraz viac podopiera stehná a zvyšuje cestovný komfort zadných pasažierov. Palec hore dávame aj detailu, ktorým je prekrytie prahov, o ktoré si cestujúci neumažú svoje nohavice. Pomerne bohatú výbavu ponúka nová MAZDA CX 5 už v základe. Nami testované vozidlo v najvyššej výbave Revolution Top disponovalo prakticky všetkým, na čo si spomeniete. Spomeňme napríklad kožené čalúnenie sedadiel, el. ovládanie predných sedadiel aj s pamäťou, adaptívny tempomat, bezkľúčový prístup a štartovanie, zadnú parkovaciu kameru so senzormi vpredu a vzadu, vynikajúce audio Bose s 9 reproduktormi, automatické prepínanie diaľkových svetiel, automatickú klimatizáciu a podobne. Súčasťou výbavy testovaného vozidla bolo aj veľké množstvo elektronických pomocníkov, ktoré uľahčujú každodenný život. Za všetky spomeňme napríklad systém RVM – monitorovanie mŕtveho uhla + funkcia monitorovania priestoru za vozidlom, ďalej systém LDWS, upozornenie na samovoľné vybočenie z jazdného pruhu, HBC – automatické prepínanie svetiel, SCBC – protikolízny systém a samozrejmosťou je aj i Stop, ako MAZDA nazýva systém štart/stop.

 

Jazda
Hneď na úvod konštatujeme, že nová MAZDA CX 5 patrí jednoznačne k najlepšie jazdiacim SUV vo svoje triede. V rámci modernizácia sa citeľne zlepšila i akustická pohoda v kabíne. Do výrazne lepšie odizolovaného interiéru preniká podstatne menej aerodynamického hluku. Jazda v MAZDE CX 5 je tak každopádne príjemným zážitkom. Dieselový motor 2,2 Skyactiv D175 má dostatok výkonu v pomerne širokom spektre otáčok. Vynikajúca a veľmi komfortná je aj jeho spolupráca s veľmi komfortnou 6 stupňovou automatickou prevodovkou. Riadenie je veľmi komunikatívne s vynikajúcou odozvou. Podvozok drží a kopíruje zvolenú jazdnú stopu tak presvedčivo, že sme často až zabúdali, že sedíme vo vozidle kategórie SUV. Pohon 4x4 funguje úplne automaticky. Pohon zadných kolies sa pripája pri zhoršených adhéznych podmienkach, resp. pri preklzávaní predných kolies. Nová MAZDA CX 5 si tak bez problémov poradí aj s nástrahami ľahkého až stredne ťažkého terénu.

 


A náš celkový dojem?
Vďaka modernizácii je nová MAZDA CX 5 veľmi dobre pripravená na ďalšiu životnú etapu. Facelift nepriniesol žiadnu zásadnú revolúciu, ktorá ani nebola potrebná, ale bol zameraný vyslovene na dobrúsenie detailov smerom k dokonalosti. Z nášho pohľadu aj preto patrí novinka k najlepším v danej triede vozidiel. V Žiline si novú MAZDU CX 5 môžete prísť pozrieť či vyskúšať a otestovať k autorizovanému predajcovi vozidiel MAZDA v našom regióne, spoločnosti ALTERIA MOTOR, s. r. o., Žilina na Predmestskej ulici, kde na vás čakajú i ďalšie modely značky MAZDA.

 

Autor: Peter Hlačik
Snímky: autor

 

 

Technické parametre testovaného modelu:

Model: MAZDA CX-5 2,2 Skyactiv-D175 AWD A/T Revolution TOP
Motor: diesel
Pohon: 4x4
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 129/175
Točivý moment Nm: 420
Maximálna rýchlosť km/h: 204
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 9,4 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 6
Kombinovaná spotreba: 5,5 l na 100 km

Výbava: 2,2 Skyactiv-D175 AWD A/T Revolution TOP (testovaný model) Cena: od 35 900 €
Výbava: 2,0 Skyactiv-G165 Emotion (benzín, pohon prednej nápravy) Cena: od 21 900 €

Najnovšie vydanie
Predplatné
zilinskyvecernik_monitor_prod