Táto stránka využíva cookies. Používaním tejto stránky súhlasíte s používaním cookies. ×

Žilinský Večerník

18. september 2018 | Eugénia

Testy

MAZDA MX-5 – čistá radosť

Predchádzajúce slnečné dni sme si užili ešte o niečo viac, a to zásluhou novej generácie modelu MAZDA MX-5. Vďaka spolupráci so žilinským zastúpením značky MAZDA patríme medzi prvých, ktorí mali možnosť preveriť tento legendárny roadster v domácich podmienkach. Hirošimská automobilka dávkovala informácie o aktuálnej štvrtej generácii veľmi pozvoľna. Svetovú premiéru zaznamenala najnovšia MX-5 už v roku 2014 v Paríži.

06.06.2016 | 15:03

Kompletná technická špecifikácia bola prezradená v prvej polovici roku 2015 a na našom trhu sa prvé kusy objavili ešte len prednedávnom. Čakanie stálo rozhodne za to. Nová MAZDA MX-5 je dokonalým pokračovaním odkazu, ktorý u automobilových nadšencov zanechali predchádzajúce generácie. Inými slovami, táto novinka dokáže aj v dnešných pretechnizovaných časoch poskytnúť dokonalý pôžitok zo šoférovania, spojený s nefalšovanou radosťou z jazdy. Novú MAZDU MX-5 so špičkovou benzínovou motorizáciou 2,0 Skyactiv-G 160 (160 koní), v kombinácii so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou a vo výbave Revolution nám na test zapožičala spoločnosť ALTERIA MOTOR, s. r. o., autorizovaný predajca vozidiel MAZDA v našom regióne.

 

Prvá generácia modelu MAZDA MX-5 sa objavila už v roku 1989. Malý dvojmiestny roadster s tzv. britskou koncepciou (motor vpredu + pohon zadných kolies) zaznamenal celosvetovo obrovský úspech. Ďalšie generácie predstavené v rokoch 1998, resp. 2005 dokázali plynulo nadviazať na odkaz pôvodného modelu. Aj vďaka tomu sa z modelu MAZDA MX-5 stala legenda. Od zahájenia výroby až do dnešného dňa sa ich predalo už viac ako 1000 000 kusov. Nie je potom žiadnym prekvapením, že sa práve MAZDA MX-5 môže popýšiť titulom celosvetovo najpredávanejší roadster resp. kabriolet všetkých čiaš. Najnovšia, štvrtá generácia MX-5 (na niektorých trhoch nesie označenie Miata) sa začala vyrábať v minulom roku. Len prednedávnom si z autosalónu v New Yorku odniesla prestížne ocenenie svetové auto roka 2016. Za úspechom novinky treba hľadať dizajn Kodo a pokrokové technológie Skyactiv. Tieto atribúty sú bezpochyby hlavnými piliermi novej a veľmi úspešnej éry automobilky MAZDA. Kúzlo nového modelu MAZDA MX-5 okrem pôsobivého dizajnu spočíva aj v nízkej hmotnosti, optimálnom rozložení váhy medzi nápravy v pomere 50/50, v nízkom ťažisku, v pohone zadných kolies, v prepracovanom podvozku s pomocným rámom a nezávislým zavesením kolies a v tradičných atmosférických motorizáciách. Okrem ikonickej verzie s ľahučkou plátenou strechou ponuku neskôr rozšíri tiež verzia RF, ktorá ponúka pevnú skladaciu strechu. Na našom trhu sú aktuálne pre novú MAZDU MX-5 k dispozícii dve motorizácie a 5 veľmi dobre odstupňovaných výbav. V palete motorov nachádzame podľa očakávania výhradne zážihové motorizácie. Základ predstavuje atmosférický motor 1,5 Skyactiv-G130 s výkonom 130 koní. Výkonnejšou alternatívou je potom špičková verziu 2,0 Skyactiv-G160 s výkonom 160 koní, ktorú sme mali k dispozícii aj v našom teste. Obe motorizácie spolupracujú vždy so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Naša úvodná otázka znie preto veľmi jasne: Čo všetko v praxi ponúka nová MAZDA MX-5?

 

Vzhľad a rozmery


MAZDA svoje dizajnové smerovanie označuje ako jazyk Kodo, čo v preklade znamená duša v pohybe. Táto dizajnová cesta sa javí ako veľmi správna, keďže každý novo predstavený model MAZDA ponúka veľmi atraktívny vzhľad. Kodo naplno funguje aj pri novej generácii modelu MX-5. Od svojej premiéry stihla novinka pozbierať už mnoho ocenení za dizajn. Z nášho pohľadu dokáže najnovšia generácia tohto modelu aj napriek svojim minimalistickým rozmerom jednoznačne v každom z nás vzbudiť emócie. Predná časť pôsobí vďaka malým svetlometom agresívne i dynamicky. Prednému nárazníku dominujú ostré línie, výrazná mriežka chladiča a spolu s nimi originálne denné svetlá s LED technikou. Pri pohľade z boku dokonale vynikne silueta typická pre roadster. Vyznačuje sa krátkymi prevismi vpredu aj vzadu a pomerne dlhou prednou kapotou. Zaujímavý detail predstavuje pomerne výrazný anténny prút v retro štýle. Štíhle atletické línie zdobia tiež zadnú časť vozidla. Nová MAZDA MX-5 v našom prípade s originálnou červenou metalízou Soul bude pred publikom vždy pôsobiť doslova ako magnet na oči. Spomínané minimalistické rozmery vozidla najlepšie ilustrujú nasledujúce čísla. Nová generácia sa teraz rozmerovo veľmi priblížila k prvému modelu z roku 1989. V nasledujúcom prehľade ale prinášame porovnanie novinky a predchádzajúcej generácie. Nová MAZDA MX-5 meria 3915 mm (medzigeneračne -105 mm), šírka vozidla dosahuje 1730 mm (+10 mm), výška atakuje 1235 mm (-10 mm) a rázvor náprav má hodnotu 2315 mm (-15 mm). Batožinový priestor rozhodne nepatrí v tejto kategórii vozidiel medzi tie najdôležitejšie parametre. Pre zaujímavosť ale dodajme, že nová MAZDA MX-5 ponúka kufor s objemom 130 litrov. V praxi táto hodnota plne postačuje pre potreby výletu vo dvojici s vetrom vo vlasoch. Zaujímavý a vtipný detail predstavuje umiestnenie mikrospínača pre odistenie veka batožinového priestoru, ktorý si našiel svoje miesto netradične až v pravej časti zadného nárazníka.

 

 

 

 

 

Interiér a výbava
 

Poriadnu porciu emócií ponúka taktiež interiér novej generácie modelu MAZDA MX-5. Kabína sa pritom vyznačuje funkčnou jednoduchosťou. Zaujímavo pôsobí efektné lakovanie vnútorného panelu dverí vo farbe karosérie, ktorý tak opticky prepája interiér s exteriérom. Palubná doska s optimálnym rozmiestnením ovládacích prvkov kopíruje ostatné modely MAZDA. To znamená, že aj v malom roadsteri nachádzame efektné kruhové výduchy ventilácie, združený ovládač HMI umiestnený na stredovej konzole a 7 palcový displej multimediálneho systému s navigáciou Mazda Connect, ktorý vytŕča štýlovo do priestoru. Na palubu modelu MX-5 si netreba so sebou brať žiadne zbytočnosti. Nenachádzajú sa tu totiž tgradičné odkladacie priehradky vo dverách a chýba dokonca aj schránka pred spolujazdcom. Tú supluje objemnejší odkladací priestor medzi sedadlami, ktorý je dokonca prakticky uzamykateľný. Ostatné drobnosti ako kľúče či mobilný telefón možno uskladniť v ďalších výliskoch na stredovej konzole. Striktne športovo pôsobí prehľadný prístrojový panel s dominantným centrálnym analógovým otáčkomerom, ktorému sekunduje rovnako analógový rýchlomer. Aj keď sa to na prvý pohľad nemusí zdať, do malého roadsteru sa dokážu pomerne pohodne usadiť aj urastenejší pasažieri. Dokonalú atmosféru legendárnej MX-5 navodzuje športovo nízky posed s nohami v takmer vzpriamenej polohe. Vzhľadom na pozíciu voziča si veľkú pochvalu zaslúži tiež priam geniálne umiestnenie páky manuálnej prevodovky s presnými a kratučkými dráhami, resp. tradičnej mechanickej parkovacej brzdy. Dokonalosť srší aj z ďalších detailov, spomeňme napr. hojne sa vyskytujúce obšitie prvkov interiéru kontrastnou červenou niťou. Veľkú pochvalu si nová MAZDA MX-5 zaslúži rozhodne za nenáročné a zároveň intuitívne manuálne ovládanie plátenej strechy. Celý proces spočíva v jednoduchom odistení poistky strechy v jednej resp. druhej polohe a nenáročným úkonom manipulácie so strechou. V praxi sa to dá veľmi rýchlo zvládnuť len jednou rukou a pokojne aj za jazdy. Aj keď je model MAZDA MX-5 predovšetkým o radosti z jazdy, za zmienku určite stojí aj výbava, ktorú novinka ponúka. Nami testované vozidlo v druhej najvyššej výbave Revolution ponúklo mnoho zaujímavých prvkov, ktoré by sme v tejto kategórii v minulosti neočakávali. Za všetko spomeňme napr.: audiosystém Bose s reproduktormi umiestnenými aj v hlavových opierkach, automatické prepínanie diaľkových svetiel, zadné parkovacie senzory, tlmiče Bilstein, bezkľúčový prístup a štartovanie. Už i v nižšej výbave pritom figuruje efektné kožené čalúnenie, automatická klimatizácia, vyhrievanie sedadiel, svetelný a dažďový senzor a podobne.

 

 

Jazda

V predchádzajúcich pasážach viackrát spomíname dokonalý zážitok z jazdy, vďaka ktorému sa z modelu MAZDA MX-5 stala legenda. Aj najnovšia generácia rozhodne nadväzuje na odkaz predchodcov. Ako už bolo povedané, zárukou zábavy za volantom je veľmi nízka hmotnosť, optimálne rozloženie hmotnosti či zadný náhon. Aby človek dokázal pochopiť zmysel tohto vozidla, musí si ho jednoducho vyskúšať. Výkon atmosférických motorizácií 130 koní, resp. v našom prípade 160 koní na papieri nijako zvlášť neohúri. Na druhú stranu, MAZDA MX-5 nie je a ani nikdy nebola autom zameraným na výkon či maximálnu rýchlosť. Prednosti tohto vozidla spočívajú predovšetkým v dokonalej ovládateľnosti spojenej s nízkym ťažiskom, vďaka ktorému dokáže každý ostrejší prejazd zákrutou vyčariť úsmev na tvári. Novinka ponúka dokonale presné riadenie. V zákrutách sa dá vozidlo veľmi krásne ovládať pod plynom, teda pridaním resp. uhraním plynového pedálu, čomu výrazne pomáha aj nenahraditeľný samosvorný diferenciál. MAZDA MX-5 dokáže vďaka podvozku poskytnúť na dnešnú dobu až priam neuveriteľnú spätnú väzbu s vozovkou. Zážitok ponúka taktiež precízne mechanické radenie manuálnej prevodovky. Predovšetkým pri spustenej streche emócie dokresľuje taktiež motor s krásnou zvukovou kulisou. Tak ako sa na správnu atmosféru patrí, motor výrazne ožíva až v hornom poli otáčkomera. Vtedy sa z nášho pohľadu aj naplno prejaví zmysel tohto vynikajúceho vozidla.

 

A náš celkový dojem?

Nová MAZDA MX-5 do bodky naplnila naše očakávania. Tento malý roadster dokáže aj v dnešnom svete pretechnizovaných automobilov ponúknuť čistú radosť z jazdy spojenú s dokonalým zážitkom. V danej cenovej kategórii nemá prakticky žiadnu konkurenciu. Je to veľmi zábavný malý automobil, ktorý okrem zábavy za volantom dokáže poslúžiť aj na príjemné výlety s vetrom vo vlasoch. V Žiline si novú MAZDU MX-5 môžete prísť pozrieť či vyskúšať a otestovať k autorizovanému predajcovi vozidiel MAZDA v našom regióne, spoločnosti ALTERIA MOTOR s. r. o. na Predmestskej ulici, kde na vás čakajú i ďalšie modely značky MAZDA.

 

Autor: Peter Hlačik
Snímky: autor

 

Technické parametre

Model: MAZDA MX-5 2,0 Skyactiv G-160 Revolution  
Palivo: benzín
Pohon: zadný
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 118/160
Krútiaci moment Nm: 200
Maximálna rýchlosť km/h: 214
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 7,3 s
Prevodovka: manuálna
Počet stupňov: 6
Kombinovaná spotreba 6,7 l na 100 km

Výbava: MX-5 2,0 Skyactiv G-160 Revolution (testovaný model) Cena: od 29 590 €

Výbava: MX-5 1,5 Skyactiv G-130 Emotion Cena: od 23 990 €

Horúce kreslo
DNES ZAJTRA ŠTVRTOK
19 °C
23 °C
23 °C
zilinskyvecernik_monitor_prod