Táto stránka využíva cookies. Používaním tejto stránky súhlasíte s používaním cookies. ×

Žilinský Večerník

23. september 2018 | Zdenka

Automoto

Mercedes-Benz GLA – na módnej vlne

Popularita crossoverov, resp. malých SUV určených predovšetkým do mestskej premávky, neustále narastá. Na tento trend reagovala automobilka Mercedes-Benz svojím modelom GLA, ktorý sme aktuálne podrobili testu. Ako už prezrádza samotné označenie, Trieda GLA zdieľa svoj technický základ s najnovšou generáciou Triedy A. Z historického hľadiska predstavuje tento model vôbec prvý kompaktný crossover s logom trojcípej hviezdy v znaku. V porovnaní s konkurenciou je najdostupnejší terénny Mercedes už na prvý pohľad originálny. Vyniká predovšetkým netradične nízkou stavbou karosérie. Tá má blízko ku klasickým kompaktom. Ešte viac ale dokáže zaujať sebavedomým dizajnom. Inými slovami, z každého uhla pohľadu vyžaruje sila jeho osobnosti. Nový Mercedes-Benz GLA s úsporným a zároveň dostatočne výkonným turbodieselom 200 d, vo verzii s poháňanými prednými kolesami, v kombinácii so 7 stupňovou automatickou prevodovkou a vo výbavovej línii Style nám na test zapožičala spoločnosť MOTOR-CAR Žilina, a. s., autorizovaný predajca vozidiel Mercedes-Benz v našom regióne.

11.04.2016 | 17:07

Popularita crossoverov, resp. malých SUV určených predovšetkým do mestskej premávky, neustále narastá. Na tento trend reagovala automobilka Mercedes-Benz svojím modelom GLA, ktorý sme aktuálne podrobili testu. Ako už prezrádza samotné označenie, Trieda GLA zdieľa svoj technický základ s najnovšou generáciou Triedy A. Z historického hľadiska predstavuje tento model vôbec prvý kompaktný crossover s logom trojcípej hviezdy v znaku. V porovnaní s konkurenciou je najdostupnejší terénny Mercedes už na prvý pohľad originálny. Vyniká predovšetkým netradične nízkou stavbou karosérie. Tá má blízko ku klasickým kompaktom. Ešte viac ale dokáže zaujať sebavedomým dizajnom. Inými slovami, z každého uhla pohľadu vyžaruje sila jeho osobnosti. Nový Mercedes-Benz GLA s úsporným a zároveň dostatočne výkonným turbodieselom 200 d, vo verzii s poháňanými prednými kolesami, v kombinácii so 7 stupňovou automatickou prevodovkou a vo výbavovej línii Style nám na test zapožičala spoločnosť MOTOR-CAR Žilina, a. s., autorizovaný predajca vozidiel Mercedes-Benz v našom regióne.

 

Mercedes-Benz GLA sa vo svojej sériovej podobe prvýkrát ukázal v roku 2013 na autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom. Ide celkovo už o piaty model, ktorý je postavený na novej modulárnej platforme s označením MFA. MFA sa vyznačuje priečne uloženými motormi s primárne poháňanou prednou nápravou alebo s pohonom všetkých kolies 4MATIC. Okrem dnes testovaného modelu GLA je na rovnakom technickom základe postavená ešte nová Trieda A, resp. Trieda B a ďalej štýlovo zamerané modely CLA, resp. CLA Shooting Brake. Ako sme už naznačili v úvode, Mercedes-Benz GLA je „iný“ ako väčšina konkurentov. Zaujímavosťou je, že svojou nízkou stavbou karosérie patrí medzi najnižšie vozidlá kategórie SUV, ktoré si dnes možno kúpiť. Medzi rekordérov patrí aj v ďalšej oblasti. Nízka karoséria má za následok špičkovú aerodynamiku. S indexom koeficientu odporu vzduchu na úrovni Cd 0,29 sa tento model radí suverénne medzi najlepšie SUV. Medzi prednosti tohto modelu patrí bezpochyby široká škála dostupných verzií s pohonom predných, ako aj všetkých kolies. Okrem sériovej výbavy si je možné Mercedes-Benz GLA objednať vo výbavových líniách Style, Urban a AMG Line. K dispozícii sú podľa očakávania i ďalšie balíky výbavy, resp. široké možnosti individuálneho dovybavenia podľa želania konkrétneho zákazníka, čo je typické pre prémiové modely. Pre tých, čo sa budú častejšie pohybovať mimo spevnených ciest, je k dispozícii model Activity Edition. Vrcholom celého modelového radu je tradične verzia s prívlastkom AMG. Pomerne pestrá je paleta motorov. Benzínový základ predstavuje verzia GLA 180 (objem 1,6 litra, výkon 122 koní). Výkonnejšou alternatívou s rovnakým objemom motora je verzia GLA 200 (156 koní). A tiež verzia GLA 250 (objem 2,0 litra, výkon 211 koní), ktorá je dostupná aj v konfigurácii s pohonom všetkých kolies GLA 250 4MATIC (211 koní). Slabšie benzínové verzie sú k dispozícii so 6 stupňovou manuálnou prevodovkou. Na želanie je k dispozícii aj 7 stupňová dvojspojková prevodovka 7G DCT, ktorá je pri verzii GLA 250 4MATIC už štandardom. Vznetový základ predstavuje najúspornejší model v ponuke, teda GLA 180 d (objem 1,5 litra, výkon 109 koní). Výkonnejšou naftovou voľbou je potom model GLA 200 d (objem 2,1 litra, výkon 136 koní). Táto verzia je už k dispozícii i s pohonom všetkých kolies ako GLA 200 d 4MATIC. Špičkovou naftovou voľbou je model GLA 220 d (objem 2,1 l, výkon 177 koní). V ponuke je podľa očakávanie aj vo verzii s pohonom 4x4 ako GLA 220 d 4MATIC. Pre všetky vznetové verzie je už štandardom 7 stupňová dvojspojková automatická prevodovka 7G-DCT. Absolútny vrchol modelového radu predstavuje verzia Mercedes AMG GLA 45 4MATIC s astronomickým výkonom až 381 koní. Tú prostredníctvom všetkých kolies poháňa momentálne najvýkonnejší zážihový 4 valcový motor na svete. My sme pri teste siahli po prostrednej naftovej alternatíve GLA 200 d, ktorá by z nášho pohľadu mohla byť tiež veľmi častou zákazníckou voľbou. Naša úvodná otázka tak znie: Čo všetko v praxi ponúka nový Mercedes-Benz GLA?

 

 

Vzhľad a rozmery


Vydarený dizajn patrí bezpochyby k najväčším prednostiam Mercedesu Benz GLA. Hneď na začiatok si neodpustíme malú poznámku. Nami testované vozidlo vyzeralo výborne a zároveň športovo aj bez tradičného optického paketu AMG Line, ktorý dynamický efekt ešte viac násobí. Prednej časti dominuje pomerne veľká maska chladiča s dvojicou výrazných lamiel. Uprostred nich je neodmysliteľné fabrické logo s trojcípou hviezdou. Efekt crossoveru dotvára ochranné oplastovanie viditeľné po celom obvode vozidla. Na spodnej časti predného nárazníka púta pozornosť ochranná lišta v kontrastnej striebornej farbe. Pôsobivé sú predné svetlomety s nápaditým denným LED svietením. Palec hore dávame robustnej prednej kapote. Jej mohutné prelisy sú jasne vidieť aj z pozície vodiča. Optickú robustnosť vozidla podčiarkujú ďalej výrazne tvarované blatníky. Dynamiku bočnej siluety zase znásobuje typický prvok, ktorým je pozvoľne klesajúca bočná línia smerujúca od predných svetlometov až k zadnej časti vozidla. Masívnosť zadnej časti dotvára opäť mohutný zadný nárazník taktiež v dvojfarebnom vyhotovení. Model GLA je veľmi ľahko identifikovateľný i podľa originálneho svetelného podpisu zadných svetlometov. Za veľmi vydarený a rozhodne neopozeraný vzhľad si od nás Mercedes Benz GLA zaslúži jednoznačne palec hore. Z hľadiska celkových rozmerov prinášame pre zaujímavosť porovnanie testovaného modelu GLA s novou Triedou A. Mercedes-Benz GLA meria 4417 mm (v porovnaní s Triedou A +118 mm), šírka vozidla dosahuje 1804 mm (+24 mm), výška atakuje 1494 mm (+61 mm) a rázvor náprav má totožnú hodnotu 2699 mm. V podobnom duchu môžeme pokračovať aj pri kapacite batožinového priestoru. Testovaný GLA disponuje v základom usporiadaní objemom na úrovni 421 litrov, čo predstavuje nárast o rovných 60 litrov v porovnaní s Triedou A. Batožinový priestor zaujme pravidelným kvadratickým tvarom s kolmými bočnými stenami. Po sklopení zadných sedadiel vzniká takmer ideálne rovná podlaha s maximálnou prepravnou kapacitou na úrovni 1235 litrov. Chválime dodatočný úložný priestor na drobnosti pod podlahou. Tu sa v prípade želania zmestí tiež dojazdová rezervná pneumatika. Posledný parameter, ktorý v tejto kategórii vozidiel stojí za zmienku, je údaj o svetlej výške. Po pomerne dlhom pátraní sme sa dostali k údaju 155 mm. Na prvý pohľad nejde o nijako oslňujúci parameter, ale na druhej strane aj takáto hodnota na zdolávanie mestských nástrah plne postačuje. Čo musíme, naopak, pochváliť, je precízna plastová ochrana v priestore pod motorom, resp. prevodovkou. Alternatívu pre tých, čo plánujú s GLA jazdiť častejšie aj v ľahkom teréne, predstavuje na želanie dostupný príplatkový terénny zvýšený podvozok (+30 mm). Vyslovene na cestu zamerané verzie môžu pre zmenu disponovať zníženým športovým podvozkom (-15 mm).

 

Interiér a výbava
 

Na rozdiel od originálneho exteriéru je pracovisko vodiča až na pár drobností prakticky na nerozoznanie od ostatných súrodencov postavených na totožnej platforme. Toto riešenie v konečnom dôsledku rozhodne nevnímame ako nedostatok, práve naopak. Moderne a zároveň štýlovo stvárnený interiér vystihuje predovšetkým vysoká kvalita hodná prémiového segmentu. Tú je cítiť skutočne pri každom dotyku či pri stvárnení každého detailu. Použité materiály, rovnako ako ich dielenské opracovanie, dosahujú veľmi vysokú úroveň, tak ako je to pri značke Mercedes-Benz dobrým zvykom. Palubnej doske dominujú uhladené línie s prehľadným usporiadaním ovládacích prvkov. Obzvlášť efektne pôsobí päť tradičných kruhových výduchov ventilácie. Sú inšpirované svetom leteckého priemyslu a aj kabíne modelu GLA dodávajú nezameniteľný nádych. Luxusným spestrením palubnej dosky nami testovaného vozidla bol ozdobný dekór so štruktúrou topoľového dreva. Pri vozidlách Mercedes-Benz sa nám tradične páči prístrojový panel s prehľadnými športovými analógovými ukazovateľmi. Uprostred nich je situovaný prehľadný plnofarebný displej palubného počítača. Výhrady nemáme ani k multifunkčnému volantu optimálneho tvaru. Modernou dominantou interiéru je centrálny plnofarebný bezdotykový displej s priemerom 7 palcov, ktorý sa tvári ako tablet. Infotainment ponúka veľmi peknú grafiku a dostatočnú škálu možností prednastavenia jednotlivých funkcií, ako je ovládanie audia, telefónu, systémových nastavení a podobne. Pre úplnosť dodajme, že ovládanie sa realizuje prostredníctvom združeného ovládača na stredovej konzole. Mercedes vzhľadom na možné rozptýlenie a s tým spojené bezpečnostné riziká zatiaľ zámerne nevyužíva dotykové rozhranie. Keďže ovládanie automatickej prevodovky už tradične nachádzame na stĺpiku riadenia a elektronická parkovacia brzda je situovaná vľavo pod volantom, na stredovej konzole vznikol praktický priestor pre dva samostatné uzatvárateľné odkladacie priečinky. Pomerne konzervatívne je poňatý panel ovládania klimatizácie s otočnými ovládačmi. K ich funkcii nemáme žiadnu výhradu, avšak chýba nám možnosť „citlivejšej“ regulácie teploty. Tú je možné v nami testovanom vozidle regulovať vždy len o celý stupeň. V porovnaní s Triedou A pôsobí kabína modelu GLA o niečo vzdušnejším dojmom. Poloha za volantom je podľa očakávania rovnako výborná. Z nášho pohľadu si oproti „Áčku“ o niečo polepšili pasažieri v druhom rade. V praxi sa tu za seba bez problémov a pohodlne dokážu usadiť osoby s výškou cca 180 cm. Nami testovaný Mercedes-Benz GLA vo výbavovej línii Style s niektorými prvkami v opcii rozhodne nesklamal ani svojou výbavou. Už v úplnom základe sú k dispozícii všetky bezpečnostné prvky vrátane okenných a kolenných airbagov. K dispozícii je ďalej asistent núdzového brzdenia. Ten dokáže eliminovať prípadnú kolíziu v nižšej rýchlosti a plní aj funkciu asistenta rozjazdu do kopca a dokonca za vlhkého počasia preventívne vysušuje brzdy. Z ďalších užitočných pomocníkov spomeňme napr. asistent rozpoznania únavy či parkovací asistent. Ostatnú výbavu dotvára napr. čalúnenie sedadiel v kombinácii umelá koža – látka, automatické svetlá, tempomat s obmedzovačom rýchlosti, parkovacie senzory vpredu i vzadu, vyhrievanie predných sedadiel, aktívna kapotu motora a podobne.

 

Jazda
 

Mercedes-Benz GLA nás podľa očakávania nesklamal ani po stránke jazdných vlastností. Špičkový cestovný komfort s príkladným odizolovaním priestoru pre posádku je skutočne hodný prémiovej kategórie. Nami testovanú verziu GLA 200 d poháňa osvedčený turbodiesel s výkonom 136 koní, ktorý už poznáme aj z iných modelov značky. Daná motorizácia vyniká agilitou i kultivovanosťou spojenou s prijateľnou spotrebou paliva. Čo je podstatné, deklarovaný výkon 136 koní je z tohto motora aj reálne cítiť. K charakteru tohto vozidla sa z nášho pohľadu aj preto ideálne hodí. Veľkú pochvalu si zaslúži príkladné súžitie spomenutej motorizácie s automatickou dvojspojkovou prevodovkou 7G DCT. Zmena prevodových stupňov prebieha veľmi hladko a plynulo. Pre náročných je tu možnosť manuálneho radenia prevodov prostredníctvom pádiel pod volantom. Okrem toho ponúka GLA ešte jazdný režim Eco zameraný na spotrebu alebo jazdný režim Sport. Tu prevodovka necháva motor vytáčať do citeľne vyšších otáčok, čo je sprevádzané príjemným zvukovým efektom. Nakoniec pár slov k podvozku. Na naše prekvapenie testované GLA dokázalo veľmi pekne filtrovať nerovnosti typické pre naše cesty. Pod to sa podpísali zrejme aj 17 palcové kolesá s dostatočným podielom gumy. Najsuverénnejšie sa malý crossover cíti pri dynamickej jazde po kvalitnom povrchu. Tu najviac vynikajú jeho prednosti na čele s veľmi presným riadením. Na druhej strane, ak je to potrebné, Mercedes-Benz GLA 200 d s poháňanou prednou nápravou dokáže rovnako zdolávať aj ľahký terén v podobe poľnej cesty či lúky.

 

A náš celkový dojem?
 

Mercedes-Benz GLA predstavuje pomyselnú vstupenku do exkluzívneho sveta prémiových SUV s trojcípou hviezdou v znaku. Svojím príchodom priniesol do triedy malých crossoverov rozhodne čerstvý vietor. Zameraním je to typický príklad vozidla, ktoré sa v sebe snaží kombinovať niekoľko svetov. Po našej skúsenosti si dovolíme tvrdiť, že medzi jeho hlavné prednosti patrí osobitný štýl spojený s vydareným dizajnom. Po stránke jazdného prejavu sa nám k nemu najviac hodia kvalitné spevnené cesty, pripadne „mestská džungľa“. Zaujímavú ponuku z nášho pohľadu predstavuje aktuálne cenovo dostupná a zároveň úsporná verzia GLA 180 d s bohatou výbavou, ktorá zahŕňa už automatickú prevodovku či xenónové svetlomety. V Žiline si nový Mercedes-Benz GLA môžete prísť pozrieť či vyskúšať a otestovať k autorizovanému predajcovi vozidiel Mercedes-Benz v našom regióne, spoločnosti MOTOR CAR Žilina, a. s., na Rosinskej ceste, kde na vás čakajú aj ďalšie modely značky Mercedes-Benz.

 

Autor: Peter Hlačik
Snímky: autor

 

Technické parametre:
 

Model: Mercedes-Benz GLA 200 d
Palivo: diesel
Pohon: predný
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 100/136
Krútiaci moment Nm: 300
Maximálna rýchlosť km/h: 205
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 9,1 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 7
Kombinovaná spotreba 4,4 – 4,2 l na 100 km

Výbava: GLA 200 d (testovaný model) Cena: od 31 950 €

Výbava: GLA 180 (benzín) Cena: od 27 019 €

Horúce kreslo
DNES ZAJTRA UTOROK
12 °C
8 °C
6 °C
zilinskyvecernik_monitor_prod