Žilinský Večerník

19. apríl 2024 | Jela
| 5°C

Automoto

Mercedes-Benz GLC – nová éra

Mohutná modelová ofenzíva automobilky Mercedes-Benz pokračuje aj počas tohto roka. V krátkom čase bolo predstavených hneď niekoľko nových modelov typu SUV s hviezdou v znaku. Najväčšej pozornosti sa podľa očakávania teší modelový rad GLE, ktorý teraz okrem klasicky koncipovanej karosérie ponúka aj štýlovú verziu GLE kupé. Nemenej významnou novinkou je tiež menší súrodenec Mercedes-Benz GLC, ktorý sme aktuálne podrobili nášmu testu. Trieda GLC nahrádza v modelovom portfóliu Mercedes-Benz aj u nás veľmi obľúbený model GLK. Okrem zmeny v názve prichádza novinka aj s mnohými ďalšími inováciami. Úplne nový je v prvom rade dizajn pri ktorom nezostal, ako sa hovorí, kameň na kameni. Viditeľnú zmenu predstavuje tiež nárast rozmerov, pričom sa ale konštruktérom podarilo celkovo znížiť hmotnosť vozidla. Z rozmerového rastu profitujú najmä cestujúci na zadných sedadlách a tiež batožinový priestor. V neposlednom rade stuttgartská automobilka do novej triedy GLC medzigeneračne pridala aj veľké množstvo technologických vylepšení, ktoré si podrobne predstavíme nižšie. Nový Mercedes-Benz GLC s úsporným  turbodieselom, s pohonom všetkých kolies 220 d 4MATIC, v kombinácii s 9-stupňovou automatickou prevodovkou a v atraktívnom dizajnovom prevedení z dielne AMG, nám na test zapožičala spoločnosť MOTOR-CAR Žilina, a. s., autorizovaný predajca vozidiel Mercedes-Benz v našom regióne.

26.10.2015 | 18:14

Mohutná modelová ofenzíva automobilky Mercedes-Benz pokračuje aj počas tohto roka. V krátkom čase bolo predstavených hneď niekoľko nových modelov typu SUV s hviezdou v znaku. Najväčšej pozornosti sa podľa očakávania teší modelový rad GLE, ktorý teraz okrem klasicky koncipovanej karosérie ponúka aj štýlovú verziu GLE kupé. Nemenej významnou novinkou je tiež menší súrodenec Mercedes-Benz GLC, ktorý sme aktuálne podrobili nášmu testu. Trieda GLC nahrádza v modelovom portfóliu Mercedes-Benz aj u nás veľmi obľúbený model GLK. Okrem zmeny v názve prichádza novinka aj s mnohými ďalšími inováciami. Úplne nový je v prvom rade dizajn pri ktorom nezostal, ako sa hovorí, kameň na kameni. Viditeľnú zmenu predstavuje tiež nárast rozmerov, pričom sa ale konštruktérom podarilo celkovo znížiť hmotnosť vozidla. Z rozmerového rastu profitujú najmä cestujúci na zadných sedadlách a tiež batožinový priestor. V neposlednom rade stuttgartská automobilka do novej triedy GLC medzigeneračne pridala aj veľké množstvo technologických vylepšení, ktoré si podrobne predstavíme nižšie. Nový Mercedes-Benz GLC s úsporným  turbodieselom, s pohonom všetkých kolies 220 d 4MATIC, v kombinácii s 9-stupňovou automatickou prevodovkou a v atraktívnom dizajnovom prevedení z dielne AMG, nám na test zapožičala spoločnosť MOTOR-CAR Žilina, a. s., autorizovaný predajca vozidiel Mercedes-Benz v našom regióne.

 

Obľúbené stredne veľké SUV Mercedes-Benz GLK, dizajnovo silno inšpirované ikonickou Triedou G sa po prvýkrát objavilo už v roku 2008. Po siedmich rokoch výroby nastal logický čas na generačnú výmenu. Tú predstavuje práve dnes testovaná nová Trieda GLC. Zmenený názov je dôsledkom novej, prehľadnejšej filozofie označovania modelov s trojcípou hviezdou v znaku. Pre podrobnejšie vysvetlenie doplňme, že písmená „GL“ označujú SUV model, a koncové písmeno „C“ zase príbuznosť s modelovým radom Triedy C. Novinku si je možné objednať v troch verziách. Okrem štandardnej verzie dizajnu je k dispozícii luxusne ladené prevedenie Exclusive. Ďalej nemôže chýbať tradičná športová verzia AMG Line ktorá vyniká zníženým podvozkom. Naopak, verzia Off-Road určená aj pre jazdu mimo spevnených ciest disponuje štandardne vyšším podvozok s lepšou ochranou a predným nárazníkom s lepším nájazdovým uhlom. Spominaná Off-Road verzia môže disponovať aj tzv. terénnym technickým balíkom s piatimi samostatnými režimami jazdy v teréne. Pri lepšie vybavených verziach novej Triedy GLC je po prvýkrát krát k dispozícii vzduchové pruženie podvozku Air Body Control. Aktuálne sú všetky dostupné verzie k dispozícii výhradne s pohonom všetkých kolies 4MATIC. Na našom trhu sa momentálne nový Mercedes-Benz GLC predáva s trojicou štvorvalcových motorizácií. Najdostupnejšia a zároveň aj najvýkonnejšia je zážihová verzia 250 4MATIC s prepĺňaným dvojlitrom o výkone 211 koní. V našich končinách budú pravdepodobne žiadanejšie vznetové verzie. Obe disponujú turbodieselom s objemom 2, 1 litra. Prvá, s označením 220 d 4MATIC, ponúka výkon 170 koní. Výkonnejšou naftovou alternatívou je motorizácia 250 d 4MATIC s výkonom 204 koní. Všetky spomenuté verzie sa štandardne dodávajú so špičkovou 9 stupňovou automatickou prevodovkou 9G Tronic. Neskôr sa do predaja dostane aj hybridná verzia 350e 4MATIC, ktorá kombinuje benzínový agregát s elektromotorom. Ponuku, samozrejme, časom rozšíria aj výkonné športové verzie z dielne AMG. My sme pri teste siahli po verzii GLC 220 d 4MATIC, ktorá by z nášho pohľadu mohla byť častou zákazníckou voľbou. Naša úvodná otázka tak znie: Čo všetko v praxi ponúka nový Mercedes-Benz GLC?

 

Vzhľad a rozmery
 

Oproti predchodcovi prináša dizajn novinky radikálnu zmenu. Už na prvý pohľad je jasne vidieť, že nová trieda GLC ponúka namiesto hranatých línií štýlovo oblé proporcie. Z nášho pohľadu pôsobí novinka veľmi moderne a atleticky. Aj vďaka vonkajšiemu AMG bodystilingu nami testovanej verzie je nová trieda GLC veľmi atraktívna a pohľadna. Prednej časti dominuje športový predný nárazník s pochrómovanou linkou a samozrejme i efektná maska chladiča s výrazným fabrickým logom uprostred. Štíhle línie, resp. prelisy, zdobia aj bočné partie. Pri pohľade z profilu je  najviditeľnejší citeľný medzigeneračný nárast rozmerov. Dynamika priam srší aj zo zadných partií. Zadný nárazník s dvojicou výrazných koncoviek výfuku vozidlo opticky ešte viac rozširuje. Športový vzhľad v konečnom dôsledku dotvára aj decentný náznak spojlera na piatych dverách. Dizajn novej Triedy GLC sa z nášho pohľadu veľmi vydaril. Presvedčili sme sa o tom aj v praxi, nakoľko počas testovacích jázd sa nová trieda GLC neraz stala stredobodom pozornosti. V neposlednom rade treba vyzdvihnúť, že krásna karoséria je aj funkčná, nakoľko na danú triedu vozidiel disponuje špičkovou aerodynamikou. Viackrát spomínaný celkový nárast rozmerov najlepšie odzrkadľujú samotné čísla a priame porovnanie s predchodcom. Nová Trieda GLC meria 4656 mm (medzigeneračne +120 mm), šírka vozidla dosahuje 1890 mm (+50 mm), výška atakuje 1639 mm (-30 mm) a rázvor náprav má hodnotu 2873 mm (+118 mm), Čo je z užívateľského hľadiska ešte dôležitejšie, oproti predchodcovi si polepšil aj batožinový priestor. Ten ponúka v základnom usporiadaní až 550 litrov. Čo predstavuje nárast o rovných 100 litrov. V Mercedese si dali veľmi záležať aj na užívateľskej stránke. Batožinový priestor okrem pravidelného tvaru s príjemnou nakladacou hranou disponuje napr. aj dvojitým dnom. Zadné operadlá sú delené v pomere 40/20/40. Je možné ich sklápať elektronicky priamo z kufra, resp. rovnako elektronicky aj z pozície zadných dverí. Po sklopení vznikne úplne rovná podlaha s maximálnou prepravnou kapacitou na úrovni 1600 litrov. Veľmi príjemným a komfortným prvkom je aj automatické otváranie dverí kufra, ktorým testované vozidlo disponovalo.
 

 

Interiér a výbava
 

Po presunutí do kabíny novinky je vďaka palubnej doske už na prvý pohľad zrejmá príbuznosť s novou Triedou C. Dotiahnuté detaily či špičkové materiály s dokonalým dielenským opracovaním sú pri značke Mercedes-Benz samozrejmosťou. Palubná doska, ako aj všetky ovládacie prvky preto pôsobia veľmi luxusne a sú skutočne hodné prémiovej kategórie vozidiel, kam novinka patrí. Exkluzívny nádych palubnej dosky dotvára pätica efektných výduchov ventilácie. Prístrojový panel klasickej koncepcie s kombináciou analógových a digitálnych ukazovateľov je veľmi prehľadný a dobre čitateľný. Dominantou interiéru je do priestoru vystúpený 7 palcový displej multimediálneho infotainmentu. Systém ponúka špičkovú grafiku a širokú škálu funkcií. Zásadnou novinkou je nové ovládacie rozhranie umiestnené na stredovej konzole, ktoré už poznáme aj z iných modelov značky. Centrálny ovládač disponuje touchpadom s dotykovou plochou, ako aj klasickou možnosťou ovládania prostredníctvom združeného otočného ovládača. V praxi funguje celý systém veľmi intuitívne a zaslúži si veľkú pochvalu. Na tento druh ovládania sa dá aj bez predchádzajúcich skúseností veľmi rýchlo zvyknúť. Počas doby testovania, a to aj s prihliadnutím na vozidlá iných značiek, sme ani raz nemali potrebu „ťuknúť“ prstom priamo na plochu displeja. Ovládanie automatickej prevodovky nachádzame na pre Mercedes typickom mieste, teda vpravo pod volanom. Smerovky a stierače sa ovládajú pre túto značku taktiež tradične, ľavou páčkou pod volantom. Dôsledkom toho vznikol na stredovej konzole priestor pre dostatočne objemnú a veľmi dobre využiteľnú, uzatvárateľnú odkladaciu schránku. Prijemný je i posed za volantom s veľmi dobrým výhľadom v každom smere. Predné sedačky ponúkajú širokú škálu možnosti elektronického nastavenia. V tomto kontexte je trochu na škodu, že pozdĺžny smer je potrebné regulovať mechanicky. V parametri vnútorný priestor sa medzigeneračne citeľne a výrazne zlepšili priestorové pomery v druhom rade. Za to si novinka zaslúži veľkú pochvalu. Nami testované vozidlo s niektorými výbavovými prvkami v opcii ponúkalo napríklad: automatickú 2-zónovú klimatizáciu, dažďový senzor, parkovací asistent, bezpečnostné systémy ako je výstraha pred kolíziou, ktorý je dispozícii už v základe, monitorovanie mŕtveho uhla, ďalej vyhrievanie predných sedadiel, štartovanie pomocou tlačidla, automatické svetlá a tempomat. Ten je mimochodom taktiež dostupný už i pri základnej výbave.
 

Jazda

Nový Mercedes-Benz GLC ponúka špičkové a podmanivé jazdné vlastnosti. Ako prvý musíme vyzdvihnúť dokonalý cestovný komfort s vynikajúco odizolovanou i odfiltrovanou kabínou. Testovaná verzia s motorizáciou 220 d 4MATIC disponuje maximálnym výkonom 170 konských síl a za svoje služby si vzhľadom na veľkosť vozidla nepýta veľa paliva. Pocitovo by sme motoru dokonca hádali aj viac koníkov pod prednou kapotou, ako uvádza výrobca. Dynamika jazdy je priam príkladná. Výrazne jej napomáha spolupráca spomenutej pohonnej jednotky so špičkovou 9-stupňovou automatickou prevodovkou. Zmena prevodových stupňov prebieha veľmi hladko a plynule. Takže v praxi sme nemali žiadnu potrebu využívať manuálny režim radenia prostredníctvom pádiel pod volantom. Prevodovka sa v závislosti od zvoleného jazdného režimu snaží zakaždým naplno využívať výkonový potenciál motora. Novinka ponúka hneď päť jazdných režimov ktoré je možné meniť prostredníctvom ovládača na stredovej konzole a to: Eco, Comfort, Sport, Sport+ a Individual. Zmeny medzi jednotlivými režimami jazdy sú skutočne citeľné. Režim Eco slúži na dosiahnutie čo najlepšej spotreby paliva. Naopak, režimy Sport resp. Sport+ nám dopriali maximálny pôžitok z jazdy. Obzvlášť sa nám dostal pod kožu režim Sport+, v ktorom prevodovka motor vytáča až k červenému pásmu otáčkomera. Nakoniec chceme obzvlášť vyzdvihnúť vynikajúco fungujúce a dostatočne komunikatívne priame riadenie, ktoré dokáže značne uľahčiť napr. manévrovanie pri otáčaní sa.
 

A náš celkový dojem ?
 

Nový Mercedes-Benz GLC v našom teste jednoznačne presvedčil o svojich kvalitách. Nová generácia prináša v praxi ďaleko viac, ako je len zmena názvu a aj preto má všetky predpoklady na to, aby sa z nej stal predajný trhák. V Žiline si nový Mercedes-Benz GLC môžete prísť pozrieť či vyskúšať a otestovať k autorizovanému predajcovi vozidiel Mercedes-Benz v našom regióne, spoločnosti MOTOR CAR Žilina, a. s., na Rosinskej ceste, kde na vás čakajú aj ďalšie modely značky Mercedes-Benz.
 

Autor: Peter Hlačik
Snímky: autor

 

Technické parametre

Model: Mercedes-Benz GLC 220 d 4MATIC
Palivo: diesel
Pohon: 4x4
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 125/170
Krútiaci moment Nm: 400
Maximálna rýchlosť km/h: 210
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 8,3 s
Prevodovka: automatická
Počet stupňov: 9
Kombinovaná spotreba 5,5 – 5,0 l na 100 km

Výbava: GLC 220 d 4MATIC (testovaný model) Cena: od 45 960 €

Výbava: GLC 250 4MATIC (benzín) Cena: od 44 970 €

Najnovšie vydanie
Predplatné
zilinskyvecernik_monitor_prod