Žilinský Večerník

3. máj 2024 | Galina
| 11°C

Spravodajstvo

Mesto finišuje s prípravou bezplatnej MHD

Ide o komplexný materiál, ktorý má ísť na schválenie do mestského zastupiteľstva. Poslanci rozhodnú, či budeme cestovať zadarmo alebo nie. Svoj názor môžete ale vyjadriť aj vy.

08.02.2016 | 14:10

Ide o komplexný materiál, ktorý má ísť na schválenie do mestského zastupiteľstva. Poslanci rozhodnú, či budeme cestovať zadarmo alebo nie. Svoj názor môžete ale vyjadriť aj vy.
 

ŽILINA. Pojem bezplatná mestská hromadná doprava sa skloňuje v Žiline už dlhšiu dobu, respektíve od posledných komunálnych volieb v novembri 2014. Táto téma si počkala na občanov aj do parlamentných volieb, ktoré sa konajú 5. marca 2016. Svoje názory a postoje môžu ľudia predkladať radnici, a to prostredníctvom adresy [email protected] alebo klasicky poštou. Oznámil to primátor na prvej tlačovej konferencii mesta v tomto roku. Zároveň informoval, že s prípravou materiálu o bezplatnej MHD sa už finišuje. „Podnety prichádzajú, zatiaľ ich nie je veľa. Zo strany občanov sú zatiaľ pozitívne ohlasy, čo je prirodzené – každý, kto chce mať zadarmo autobus, sa z toho teší. Skôr cítim politické diskusie na túto tému, či je to dobré, že Choma to má ako program, poďme to bojkotovať. V každom prípade sme len v pozícii odbornej diskusie, rozprávame sa, aké to má pozitíva a negatíva pre občanov a pre mesto, a z tejto diskusie musí vyjsť záver, ktorý bude na mestskom zastupiteľstve odporučený alebo nie,“ uviedol Igor Choma.

Formy možného nástupu bezplatnej dopravy by sa mali ešte prerokovať na úrovni príslušných komisií a odborov. „Donedávna mali bezplatnú dopravu len občania nad 70 rokov, teraz už nad 62 rokov. Možno sa navrhne etapovité rozbiehanie projektu, že najprv pôjdeme do bezplatnej dopravy pre žiakov, potom študentov a potom pre zvyšok. To všetko je na rozhodnutí zastupiteľstva. Čaká nás ešte široká diskusia,“ podotkol.

Ekonomická analýza výnosov a zdrojov má ukázať, aké budú finančné dopady na mesto. Igor Choma na druhej strane predpokladá aj príjmy, pretože bezplatná doprava by mala byť výhradne službou pre občanov, ktorí nie sú voči mestu zadlžení. „Ja som stále presvedčený, že to je prijateľná forma využitia daní pre čo najširšie spektrum obyvateľov, pretože bezplatnú MHD môže využívať 50– až 60‑tisíc občanov tohto mesta,“ dodal primátor.

Už pri predostretí vízie bezplatnej MHD poslanec Peter Ničík navrhol, aby dopravca predložil jej ekonomickú analýzu a alternatívy zľavneného celoročného cestovného pre tých Žilinčanov, ktorí nemajú žiadne podlžnosti voči mestu. Dnes má takýto názor: „Najväčším negatívom zavedenia bezplatnej MHD v Žiline je fakt, že každoročne z rozpočtu mesta zoberie minimálne 2,5 milióna eur, ktoré by sa mohli použiť na iné, z môjho pohľadu dôležitejšie služby pre Žilinčanov – napríklad na zlepšenie čistoty mesta, opravu ciest, chodníkov, športovísk, ihrísk, zlepšenie systému parkovania, zlepšenie bezpečnosti, zlepšenie stavu budov a vybavenia základných škôl, terénnu sociálnu prácu, väčšiu podporu športu, kultúry, vzdelávania, životného prostredia...“ On zavedenie bezplatnej dopravy v meste nepodporuje. „Ak by MHD bola zadarmo, zhorší sa tiež kvalita cestovania, vznikne potreba pridať spoje, a to sú ďalšie peniaze, ktoré budú v rozpočte chýbať,“ dodal.

Peter Ničík takisto uviedol výhody bezplatnej MHD, ak by naozaj fungovala, v tom, že by sa mala prejaviť v znížení áut, smogu, hluku v meste, Žilinčania cestujúci MHD by ušetrili na doprave a mierne by sa mali zvýšiť podielové dane od ľudí, ktorí sa nahlásia na trvalý pobyt, lebo bezplatná doprava nemá byť pre „Nežilinčanov“. „No keďže sa na území Žiliny v poslednom čase nenašiel ropný prameň ani nálezisko zlata a nemám informácie o tom, že by sa tu stavalo nové Silicon Valley, a navyše je naše mesto každú chvíľu na pokraji kómy kvôli nevýhodným zmluvám z minulosti, tak si myslím, že zdroje na bezplatnú MHD v Žiline sú viac sci‑fi ako realitou,“ uzavrel poslanec.
 

Veronika Cvinčeková
Snímka autorka

Najnovšie vydanie
Predplatné
zilinskyvecernik_monitor_prod