Žilinský Večerník

4. máj 2024 | Florián
| 7°C

Spravodajstvo

Mesto pokračuje v rozvoji cyklotrás. Najbližšia povedie na Hájik

Radnica zverejnila na stránke mesta zámer na vybudovanie cyklotrasy, ktorá spojí mesto s najmladším žilinským sídliskom. Nová trasa vyhradená pre bicykle bude mat dĺžku viac ako dva kilometre. Ak pôjde všetko podla plánu, stavebné povolenie na jej výstavbu by mohlo byt „na stole“ v priebehu leta.

04.06.2019 | 17:30

Žilina je počtom cyklotrás pravdepodobne na chvoste slovenských miest. Napriek tomu, že od marca je v našom meste spustený projekt verejného zdieľania bicyklov, tzv. bikesharing, trás vyhradených pre cyklistov je v Žiline žalostne málo. V súčasnosti sa na území mesta nachádza spolu 9 kilometrov cyklotrás, pričom najdlhšia vedie po Hlbokej ceste smerom na Vlčince (má dĺžku 2800 metrov).

V tomto smere by si Žilina mohla v blízkej budúcnosti napraviť renomé, a to ďalšou cyklotrasou, ktorá prepojí mesto s najmladším žilinským sídliskom – Hájikom. Radnica koncom mája zverejnila na stránke mesta výzvu na predkladanie ponúk (vypracovanie a dodanie projektovej dokumentácie pre územné rozhodnutie, majetkovoprávne vysporiadanie pozemkov a inžinierska činnosť) pre stavbu Cyklotrasy V1 (centrum – Hájik). Aj keď to znie vcelku optimisticky, podľa hovorkyne mesta Barbory Zigovej ide o pomerne náročný a zdĺhavý proces.

„Potrebujeme k tomu projektovú dokumentáciu, inžiniersku činnosť a majetkovoprávne vysporiadanie pozemkov, územné rozhodnutie a stavebné povolenie, následne treba spracovať žiadosť o eurofondy. Cyklotrasu Hájik máme záujem financovať z Integrovaného regionálneho operačného programu. Pre mesto Žilina je tu vyčlenená finančná alokácia, ktorú by mohlo na túto výstavbu použiť. Postup pri získaní finančných prostriedkov je taký, že mesto musí vypracovať žiadosť, ktorá však musí obsahovať všetky požadované prílohy vrátane právoplatného stavebného povolenia. Následne po podaní žiadosti čaká mesto na zasadnutie hodnotiaceho výboru na príslušnom ministerstve, ktoré žiadosť buď schváli, alebo neschváli. Následne prebieha proces verejného obstarávania, ktorý ide znova na kontrolu na príslušné ministerstvo. Po úspešnej kontrole verejného obstarávania sa môže začať s realizáciou stavby,“ vysvetľuje Barbora Zigová, pričom podotýka, že podobný proces pri realizácii cyklotrasy H2 – 1. úsek (Solinky – centrum) od štúdie až po samotnú realizáciu trval dva roky.

Ako to bude pri cyklotrase na Hájik, je momentálne ťažké odhadnúť. „Všetko závisí od dĺžky trvania procesov, ktoré som opísala vyššie. Ak by išlo všetko podľa plánov, teraz v lete by sme mohli mať stavebné povolenie a následne sa rozbehnú ďalšie procesy,“ načrtla hovorkyňa mesta. Podľa jej slov by plánovaný „chodník“ pre bicykle mal mať dĺžku 2,345 kilometra, pričom začínať bude na Ulici M. Rázusa a končiť pri schodoch pod Hájikom.

„Stav cyklotrás nie je ideálny. Chýba ucelená sieť cyklotrás, ktorej bráni majetkovoprávne vysporiadanie, na druhej strane niektoré cyklotrasy už nevyhovujú súčasným normám, keďže boli budované v minulom období a ten trend sa neustále mení. Pracujeme však na budovaní a rozširovaní siete s využitím moderných technológií a postupov. Okrem toho dopĺňame aj prvky drobnej architektúry,“ poznamenala Barbora Zigová.

Foto: autorka

Najnovšie vydanie
Predplatné
zilinskyvecernik_monitor_prod