Žilinský Večerník

8. máj 2024 | Ingrida
| 15°C

Komentáre

Mocenský boj

Žiline hrozí ďalšia dopravná katastrofa.

21.09.2015 | 14:22

Žiline hrozí ďalšia dopravná katastrofa. Ak totiž budú musieť kvôli sanácii skalného brala pod hradom Strečno vylúčiť dopravu z frekventovaného úseku Žilina – Vrútky, povedie jediná obchádzková trasa cez Terchovú, Zázrivú a Párnicu. Treba si však pri tom uvedomiť, že intenzita dopravy tu v špičke presahuje 50‑tisíc automobilov. Ak na niekoľko týždňov alebo, nedajbože, aj mesiacov odklonia dopravu cez obce Krasňany, Belá, Terchová do Párnice, bude to pre tento región znamenať obrovskú katastrofu. Ak by vám totiž po ceste cez obec prešlo denne o 50-tisíc automobilov viac, zrejme by ste si od zúfalstva trhali vlasy. Ako pustíte deti samy do školy? A čo turisti? Namiesto pokoja sa budú v Terchovej cítiť ako na diaľnici. Nezávideniahodná situácia. A treba si uvedomiť aj to, že nákladná doprava nad 7,5 tony má prejazd po ceste zakázaný. Veľmi zle situácia dopadne aj na ľudí zo Žiliny a okolia, ktorí denne cestujú za prácou do Martina. Tým sa cesta predĺži o hodinu. Logická otázka teda znie: Muselo k tomu dôjsť? Ak by totiž tunel Višňové – Dubná Skala stavali podľa pôvodných plánov, bol by dávno dokončený. Prieskumnú štôlňu začali raziť už v máji 1998 a prerazili ju v roku 2002. Výstavbu samotného tunela však odložili na rok 2003, neskôr na rok 2007. Nestavalo sa. Hľadali sa iné riešenia. Hovorilo sa, že skupina ľudí z vtedy vládnej strany SMER, ktorá mala blízko k banskobystrickému regiónu, žiadala zastaviť výstavbu severnej trasy diaľnice D1 Bratislava – Košice, ktorej súčasťou je aj tunel Višňové – Dubná Skala. Chceli totiž, aby D1 viedla južnou trasou z Bratislavy do Banskej Bystrice. Nakoľko sú tieto informácie pravdivé, sa dnes už nedozvieme. Pravdou však je, že až v roku 2009 zaradila prvá Ficova vláda tunel to tretieho balíka PPP. Výstavba sa však rovnako nezačala, lebo ju po zmene vlády zastavil minister dopravy Ján Figeľ. Stavať sa tak začalo tento rok a tunel bude dokončený o štyri roky, do konca roka 2019. Takže ešte štyri roky sa nám budú sypať na hlavy bralá pod Strečnom, na nebezpečnom úseku budú ešte štyri roky vyhasínať ľudské životy a tvoriť sa nekonečné kolóny. Dnes už to mohlo byť všetko minulosťou, nebyť zbytočných mocenských bojov.

Michal Filek,
šéfredaktor

 

Pozri aj článok Dopravu spod Strečna zrejme vylúčia

Najnovšie vydanie
Predplatné
zilinskyvecernik_monitor_prod