Žilinský Večerník

19. apríl 2024 | Jela
| 2°C

Automoto

NISSAN JUKE a NISSAN JUKE NISMO RS – štýlovka a rýchlik

Automobilka NISSAN zaznamenala v posledných rokoch obrovské predajné úspechy v kategórii crossoverov, resp. SUV, teda pri vozidlách s vyššou svetlou výškou. Jedným z úspešných reprezentantov v tejto kategórii je aj mestský crossover NISSAN JUKE. Tento dizajnovo veľmi originálny model podstúpil prednedávnom omladzovací facelift. Modernizácia so sebou priniesla podľa očakávania mierne pozmenený vzhľad. Potešujúcim faktom je, že sa NISSAN okrem optického vzhľadu zameral aj na praktickú stránku veci, čo pri faceliftoch nie je častým javom. Novinka prichádza s omnoho využiteľnejším batožinovým priestorom, ako to bolo doposiaľ. My sme vďaka žilinskému zastúpeniu značky NISSAN mali možnosť v dvojitom teste otestovať okrem štandardného modelu JUKE exkluzívne aj špičkovú verziu NISSAN JUKE NISMO RS! Nový NISSAN JUKE vo verzii DIG-T 115 (zážihový prepĺňaný štvorvalec s objemom 1,2 l) so 6 stupňovou manuálnom predovkou v top výbave Tekna, ako aj NISSAN JUKE NISMO RS DIG T 214 (zážihový prepĺňaný štvorvalec s objemom 1,6 l) s CVT prevodovkou Xtronic a s pohonom všetkých kolies, nám na test zapožičala spoločnosť POINT a. s. ŽILINA, autorizovaný predajca vozidiel NISSAN v našom regióne.

22.06.2015 | 15:52

Automobilka NISSAN zaznamenala v posledných rokoch obrovské predajné úspechy v kategórii crossoverov, resp. SUV, teda pri vozidlách s vyššou svetlou výškou. Jedným z úspešných reprezentantov v tejto kategórii je aj mestský crossover NISSAN JUKE. Tento dizajnovo veľmi originálny model podstúpil prednedávnom omladzovací facelift. Modernizácia so sebou priniesla podľa očakávania mierne pozmenený vzhľad. Potešujúcim faktom je, že sa NISSAN okrem optického vzhľadu zameral aj na praktickú stránku veci, čo pri faceliftoch nie je častým javom. Novinka prichádza s omnoho využiteľnejším batožinovým priestorom, ako to bolo doposiaľ. My sme vďaka žilinskému zastúpeniu značky NISSAN mali možnosť v dvojitom teste otestovať okrem štandardného modelu JUKE exkluzívne aj špičkovú verziu NISSAN JUKE NISMO RS! Nový NISSAN JUKE vo verzii DIG-T 115 (zážihový prepĺňaný štvorvalec s objemom 1,2 l) so 6 stupňovou manuálnom predovkou v top výbave Tekna, ako aj NISSAN JUKE NISMO RS DIG T 214 (zážihový prepĺňaný štvorvalec s objemom 1,6 l) s CVT prevodovkou Xtronic a s pohonom všetkých kolies, nám na test zapožičala spoločnosť POINT a. s. ŽILINA, autorizovaný predajca vozidiel NISSAN v našom regióne.

 

Keď sa v roku 2010 po prvýkrát objavil model NISSAN JUKE, pre automobilku zo zeme vychádzajúceho slnka bolo určitým rizikom, ako verejnosť novinku prijme, najmä pre jej netradičný vzhľad. Tento risk však značke NISSAN dokonale vyšiel. Z modelu JUKE sa stala ikona v kategórii malých crossoverov. V druhej polovici minulého roka sa začala predávať faceliftová verzia tohto modelu. Ako sme už spomenuli v úvode, medzi hlavné benefity nového modelu patrí viac miesta a výrazne väčší batožinový priestor. Optické zmeny si podrobnejšie predstavíme nižšie. Okrem toho model JUKE ponúka teraz ešte širšie možnosti vlastnej personalizácie podľa želania konkrétneho zákazníka. Ponuku ďalej rozšírili aj nové prvky výbavy. Tie reprezentuje technológia bezpečnostného štítu NISSAN SAFETY SHIELD. Obsahuje funkciu monitorovania mŕtveho uhla, upozornenie pred samovoľným vybočením z jazdného pruhu alebo tiež automatické núdzové brzdenie, podobne ako je to i pri ďalších modeloch NISSAN. V neposlednom rade treba spomenúť, že do ponuky pribudla tiež nová motorizácia. Aktuálne sa na našom trhu nový NISSAN JUKE predáva v štyroch stupňoch výbavy a s pomerne pestrou paletou jednotlivých verzií. Top model z dielne NISMO je dostupný v dvoch verziách. Benzínový základ modelu JUKE reprezentuje atmosférická motorizácia 1,6 l (94 koní) s 5 stupňovou manuálnou prevodovkou. Identická motorizácia s výkonom 117 koní je k dispozícii aj v kombinácii s CVT prevodovkou Xtronic. Novou motorizáciou v ponuke je prepĺňaný zážihový 4 valec s objemom 1,2 l (DIG T 115) s výkonom 115 koní. Ten je v ponuke výhradne so 6 stupňovou manuálnou prevodovkou. Benzínovú ponuku uzatvára prepĺňaný agregát s objemom 1,6 l s výkonom 190 koní (DIG T 190). Spomínaný motor je dostupný okrem verzie so 6 stupňovou manuálnou prevodovkou aj vo verzii s pohonom všetkých štyroch kolies 4WD + CVT prevodovkou Xtronic. Pre priaznivcov nafty zaradil NISSAN do ponuky verziu dCi 110 (110 koní) v kombinácii so 6 stupňovou manuálnou prevodovkou. Top verzia NISSAN JUKE NISMO RS ponúka taktiež prepĺňaný benzínový motor s objemom 1,6 litra. A ako už bolo spomenuté, je dostupná v dvoch verziách. Prvou je DIG T 218 (218 koní) s pohonom prednej nápravy a 6 stupňovou manuálnou prevodovkou. Druhou možnosťou je nami testovaná verzia DIG T 214 s maximálnym výkonom 214 koní. Tá sa kombinuje výhradne s pohonom všetkých kolies a CVT prevodovkou Xtronic. Naša úvodná otázka preto znie: Čo všetko ponúka nový NISSAN JUKE, čo navyše pridáva verzia NISMO RS?

 

 

Vzhľad a rozmery

Dizajn modelu NISSAN JUKE je odvážny, svojský i originálny. Novinka sa radí presne medzi tie vozidlá, ktoré dokážu v každom z nás vzbudiť emócie. Jedna skupina ho bude milovať, iná zase nenávidieť. Faktom však je, že model JUKE je jednoducho neprehliadnuteľný. Za nás dávame odvážnemu vzhľadu novinky jednoznačne palec hore. Máme radi vozidlá, ktoré sa v dnešnej unifikovanej dobe neboja odlíšiť. Aj samotný optický facelift sa držal hesla nič zásadne nemeniť. Naopak, pozmenenými detailmi ešte viac podčiarknuť osobitosť modelu JUKE. Predná členitá časť vozidla s veľmi netradične tvarovanými svetlami dostala v rámci modernizácie nový predný nárazník a rovnako pozmenenú masku chladiča. Funkčnú zmenu zaznamenali aj svetlomety, teraz sú dostupné s integrovaným denným LED svietením. Bočná silueta so svalnatými prelismi dokonale vystihuje význam slova crossover. Zadnej časti dominujú odvážne tvarované svetlomety. Verzia NISMO RS pôsobí logicky podstatne agresívnejšie. Dynamický nádych dotvárajú športové nárazníky, zadný s náznakom difúzora, bočné prahy, športová koncovka výfuku a tiež napr. aj decentný spojler. Ako celok preto pôsobí NISSAN JUKE aj JUKE NISMO RS veľmi kompaktne a atleticky. Obe testované verzie boli neprehliadnuteľné aj vďaka nápaditému lakovaniu karosérie. Silnou stránkou modelu JUKE je už spomínaná široká škála vlastnej personalizácie. Dostupné sú mnohé variácie farebného vyhotovenia jednotlivých častí karosérie. Aj celkové rozmery vozidla radia JUKE patrí do kategórie kompaktných crossoverov. Novinka meria 4135 mm (NISMO RS 4165 mm), šírka dosahuje 1765 mm, výška atakuje 1565 mm a rázvor náprav má hodnotu 2530 mm. Medzi najpodstatnejšie zmeny patrí objemnejší batožinový priestor. Pri verziách s poháňanou prednou nápravou si polepšil o významných 40 %. Z hodnoty 254 litrov poskočil objem až na 354 litrov v základnom usporiadaní. Z praktickej stránky chválime aj vtipné umiestnenie krycej roletky priamo na piatych dverách a tiež polohovateľné dno batožinového priestoru. To dovoľuje vytvoriť pri sklopených sedadlách rovnú podlahu s maximálnym objemom 1189 litrov. Pohon 4x4 si logicky zobral daň v podobe menšieho batožinového priestoru. Verzia NISMO RS si preto musí vystačiť s hodnotou 206 litrov v základom usporiadaní, resp. 786 litrov pri sklopených sedadlách druhého radu.

 

 

Interiér

Interiér modelu NISSANU JUKE pôsobí v porovnaní s exteriérom vozidla podstatne civilnejšie. Palubná doska klasickej koncepcie ponúka veľmi slušnú ergonómiu s logickým rozmiestnením jednotlivých ovládacích prvkov. Samozrejme, sklamaní nebudú ani tí, ktorí sa chcú odlíšiť. V rámci vlastnej personalizácie si je možné niektoré prvky v interiéri, ako je napr. vyústenie výduchov ventilácie, hlavica radiacej páky či stredový tunel, objednať napr. v rovnakom farebnom odtieni, ako má zovňajšok vozidla. Okrem nových poťahových materiálov či ďalších detailov je najzásadnejšou zmenou väčší dotykový displej multimediálneho systému s navigáciou NISSAN CONNECT 2, teraz s priemerom 5,8 palca. Toto multimediálne rozhranie komunikuje kompletne v slovenskom jazyku. Rovnako ponúka hneď niekoľko zaujímavých funkcií so širokou možnosťou integrácie s internetovými, resp. mobilnými aplikáciami. Zaujímavosťou je napríklad príplatkový systém monitorovania okolia z vtáčej perspektívy prostredníctvom kamier. Ide o veľmi praktickú pomôcku, užitočnú najmä pri tesnom manévrovaní, resp. parkovaní. Priekopníkom tejto technológie v kategórii „neprémiových“ vozidiel je práve značka NISSAN. Zaujímavosťou modelu NISSAN JUKE je i tzv. NISSAN DYNAMIC CONTROL, kde tlačidlá pod dotykovým displejom plnia hneď dvojitú funkciu. Okrem ovládania klimatizácie a ventilácie je nimi možné po aktivovaní funkcie D MODE meniť aj jazdné režimy. Novinka ponúka hneď tri, a to: Normal, Sport a Eco. Zaujímavým detailom je tiež infografika, napr. s aktuálnou hodnotou tlaku turba, resp. krivky krútiaceho momentu. Z hľadiska cestovného komfortu je veľmi príjemný vyšší posed príznačný pre crossovery. Sedadlá s jemnou líniou bočného vedenia sú dostatočne pohodlné i pri dlhších presunoch. Až nečakaným prekvapením je priestor na zadných sedadlách. Aj napriek mierne zhoršenému prístupu, čo je určitou daňou za efektné tvarovanie karosérie, sa dokážu vzadu bez problémov usadiť aj priemerne urastení dospelí. Po presunutí sa do verzie NISMO RS je už na prvý pohľad a dotyk cítiť športový interiér, ktorý je ešte viac zameraný na detaily. Ako prvé chválime veľmi pohodlné, ale pritom dostatočne športové sedadlá, ktoré ponúka táto verzia už v základe. Okrem hojných nápisov s logom NISMO športový duch srší aj z modifikovaného prístrojového panelu. Osobitnú kapitolu predstavuje volant. Vďaka brúsenej koži je veľmi príjemný na dotyk a srdce každého športového fanúšika zaplesá pri pohľade na kontrastný prúžok, ktorý vyznačuje presnú stredovú polohu volantu. Zaujímavým detailom verzie NISMO je pri funkcii NISSAN DYNAMIC CONTROL dostupnej rovnako s troma režimami jazdy aj graf momentálneho preťaženia G Force. Nami testovaná verzia potešila aj efektnými pádlami na manuálne radenie prevodových stupňov s karbónovou úpravou. Z hľadiska celkovej výbavy je na tom pomerne slušne už základná výbava Acenta. Nami testovaná verzia Tekna, resp. verzia NISMO RS pridáva aj prvky ako bezkľúčové štartovanie a prístup do vozidla, funkcie bezpečnostného štítu, automatické svetlá, dažďový senzor, automatickú klimatizáciu, efektný optický paket a podobne.

 

 

Jazda

Samozrejme, v rámci testu sme boli najviac zvedaví na zážitok z jazdy. V tomto kontexte musíme za veľmi dobré jazdné vlastnosti pochváliť už „obyčajný“ JUKE s motorom DIG T 115. Túto motorizáciu aj po skúsenostiach z iných modelov NISSAN neváhame zaradiť rozhodne k tomu najlepšiemu na trhu vo svojej objemovej kategórii. Okrem veľmi slušnej jazdnej dynamiky motor nesklame ani po stránke spotreby paliva. Veľmi silnou stránkou modelu JUKE je aj napriek kratšiemu rázvoru a vyššej stavbe karosérie suverénny a istý podvozok. Najmä vďaka nemu sa vozidlo v zákrutách nakláňa len minimálne. Okrem toho chválime aj citeľne lepšiu akustickú pohodu na palube, ktorú modernizovaný NISSAN JUKE ponúka. Po presadnutí do verzie NISMO RS sa razom všetky pozitívne pocity znásobia. Energická a výbušná motorizácia DIG T 214 s výkonom 214 koní dokáže modelu JUKE NISMO RS udeliť vynikajúcu jazdnú dynamiku. Športovú atmosféru dokonale dotvára aj jej decentný zvukový prejav. Milým prekvapením pre nás bolo aj súžitie danej motorizácie s CVT prevodovkou Xtronic. CVT umožňuje manuálne preraďovanie 8 prednastavených stupňov a z nášho pohľadu to nie je zlá voľba ani do ostrého NISMA RS. Pre náročných je v ponuke, samozrejme, aj verzia s manuálnou prevodovkou. Vďaka podvozku a tiež pohonu všetkých kolies je NISMO RS aj napriek svojej vyššej stavbe až prekvapivo suverénne aj pri prejazde zákrutami v rýchlom tempe. Z podvozka sme cítili až takú suverenitu, že by pokojne s prehľadom zvládol aj ešte vyššie stádo konských síl pod prednou kapotou. K športovému autu neodmysliteľné patria aj výkonnejšie brzdy. NISSAN JUKE NISMO RS nesklamal ani v tomto smere. Jeho brzdy nejavili známky vädnutia ani pri opakovanom prudkom brzdení z vysokých rýchlostí.

 

 

A náš celkový dojem?

Vynovený NISSAN JUKE podstúpil na prvý pohľad decentný a nenápadný facelift. Modernizácia ale dokonale splnila svoj účel, keďže v praxi ešte viac dokázala zvýrazniť autentický štýl, ktorý toto vozidlo ponúka. Už jeho základná verzia s motorom DIG T 115 nás dokázala chytiť za srdce. Za príplatok je pre náročnejších k dispozícii aj top verzia NISMO RS. Tá ponúka ešte výrazne viac emócií a zážitkov z jazdy. NISSAN JUKE NISMO RS sa tak stáva vstupnou bránou do exkluzívneho sveta NISSAN MOTORSPORT. V Žiline si nový NISSAN JUKE, ako aj top verziu NISSAN JUKE NISMO RS, môžete prísť pozrieť či vyskúšať a otestovať k autorizovaného predajcovi vozidiel NISSAN v našom regióne, spoločnosti POINT a. s. Žilina na Ulici vysokoškolákov, kde na vás čakajú aj ďalšie modely značky NISSAN.

 

Autor: Peter Hlačik
Snímky: autor

 

Technické parametre

Model: NISSAN JUKE DIG-T 115 Tekna
Motor: benzín
Pohon: predný
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 85/115
Krútiaci moment Nm: 190
Maximálna rýchlosť km/h: 178
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 10,8 s
Prevodovka: manuálna
Počet stupňov: 6
Kombinovaná spotreba 5,6 l na 100 km
Výbava: DIG-T 115 Tekna (testovaný model) Cena: od 16 400 €
Výbava: 1,6 l Visia Cena: od 11 820 €

 


Model: NISSAN JUKE NISMO RS DIG-T 214 Xtronic 4WD
Motor: benzín
Pohon: 4x4
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 157/214
Krútiaci moment Nm: 250
Maximálna rýchlosť km/h: 200
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 8,0 s
Prevodovka: CVT
Počet predvolených stupňov: 8
Kombinovaná spotreba: 7,4 l na 100 km
Výbava: DIG-T 214 Xtronic 4WD (testovaný model) Cena: od 27 950 €
Výbava: DIG-T 218 (MT+2WD) Cena: od 24 950 €

Najnovšie vydanie
Predplatné
zilinskyvecernik_monitor_prod