Táto stránka využíva cookies. Používaním tejto stránky súhlasíte s používaním cookies. ×

Žilinský Večerník

20. september 2018 | Ľuboslav, Ľuboslava

Testy

NISSAN LEAF – elektrický priekopník

Ekologický aspekt spojený so znečisťovaním životného prostredia je bezpochyby fenomén, ktorý hýbe dnešným svetom. Moderná doba spolu s neustále prísnejšou legislatívou, resp. emisnými normami spôsobuje čoraz väčšie starosti pri konštruovaní nových automobilov s tzv. konvenčným pohonom. Inými slovami, automobily so spaľovacími motormi už nie sú také dominantné, ako to bolo ešte v nedávnej minulosti. Do popredia sa čoraz viac dostávajú hybridy, resp. automobily s alternatívnym druhom pohonu. Do druhej skupiny patria elektromobily. Za najväčšieho priekopníka je v tomto smere považovaná značka NISSAN. NISSAN LEAF je dlhodobo suverénne najpredávanejším elektromobilom na svete. Práve tento model sme aktuálne podrobili nášmu tradičnému testu. Nový NISSAN LEAF so synchrónnym elektromotorom, v kombinácii s automatickou bezstupňovou prevodovkou a v najdostupnejšej výbave, resp. verzii Visia, nám na test zapožičala spoločnosť POINT a. s. ŽILINA, autorizovaný predajca vozidiel NISSAN v našom regióne.

01.07.2016 | 09:43

Revolučný elektromobil NISSAN LEAF po prvýkrát debutoval už v roku 2010. V automobilovom svete spôsobil hneď po svojom príchode ošiaľ a senzáciu. Toto najlepšie dokazujú mnohé prestížne ocenenia, ktoré toto vozidlo získalo. Patrí sem napríklad prestížny titul Európske auto roka 2011, resp. Svetové auto roka 2011. Od svojho príchodu na trh NISSAN neustále model LEAF inovuje a vylepšuje. Pre modelový rok 2016 do ponuky pre náš trh pribudla výkonnejšia batéria, ako aj nové stupne výbavy. Pod celosvetový úspech modelu LEAF sa podpísala predovšetkým jeho univerzálnosť. Vďaka 5-miestnej 5-dverovej karosérii znesie elektrický NISSAN porovnávanie s akýmkoľvek štandardným rodinným hatchbackom. Okrem nulových emisií ponúka LEAF bezkonkurenčný jazdný komfort spojený s až neuveriteľným tichom. Pri podobných vozidlách sa do popredia vždy tlačí aj otázka bezpečnosti. LEAF sa môže v tomto smere pochváliť plným skóre 5 hviezdičiek v hodnotení EURONCAP. Najzásadnejšiu odlišnosť oproti „bežným“ automobilom predstavuje logicky systém pohonu. Ako tu už bolo viackrát spomenuté, NISSAN LEAF je elektromobil. To znamená, že pod prednou kapotou namiesto tradičného spaľovacieho motoru nachádzame synchrónny elektromotor na striedavý prúd s premennými magnetmi, ktorý generuje maximálny výkon 109 koní. Aj keď nejde o zvlášť oslnivú hodnotu, výhodou elektrinou poháňaného vozidla je okamžitá dostupnosť maximálneho krútiaceho momentu 254 Nm, čo udeľuje vozidlu špičkovú jazdnú dynamiku. O prenos hnacej sily na predné kolesá sa stará automatická redukčná prevodovka s jedným predvoleným stupňom. Pohonný reťazec čerpá potrebnú energiu z lítium-iónových akumulátorov, ktoré sú umiestnené v podvozkovej časti vozidla. Na našom trhu je aktuálne NISSAN LEAF dostupný s dvoma typmi batérií. Základná batéria dostupná práve pri nami testovanej výbave Visia disponuje kapacitou 24 kWh, čo podľa výrobcu predstavuje akčný rádius 199 km. Novinkou je výkonnejšia batéria so zvýšenou kapacitou 30 kWh, dostupná pri výbavách Acenta a Tekna. Takáto konfigurácia zaručuje podľa výrobcu zvýšený dojazd až na úroveň 250 km. Naša úvodná otázka tak znie jednoznačne: Čo v praxi možno očakávať od plne elektrického modelu NISSAN LEAF?

 

 

Vzhľad a rozmery
Bez preháňania možno konštatovať, že NISSAN LEAF predstavuje budúcnosť, ktorá je dostupná už dnes. Tomu zodpovedá i samotný vzhľad. Toto vozidlo síce rozhodne neponúka nijako obzvlášť futuristický, resp. nadčasový dizajn, na druhej strane ho aj napriek tomu medzi ostatnými automobilmi určite neprehliadnete. Prednej časti dominujú prísne aerodynamické línie s minimom nasávacích otvorov. Absentuje tu podľa očakávania i tradičná mriežka chladiča. Zaujímavým a netradičným dizajnovým prvkom sú výrazne vystúpené predné svetlomety. Pod výklopným vekom s fabrickým logom sa nachádzajú dva konektory pre „tankovanie“ elektrickej energie, či už prostredníctvom rýchlonabíjacej stanice alebo domácej siete. Bočná silueta silne evokuje typický rodinný hatchback. Zadná časť pôsobí pre zmenu výrazne dynamicky. Nechýba tu dokonca ani miniatúrny strešný spojler. Spodná časť svalnatého nárazníka ponúka náznak difúzora s centrálne umiestneným svetlom do hmly. Efektne pôsobia bezpochyby tiež vertikálne orientované zadné svetlomety. Celkovo možno dizajn tohto modelu aj po šiestich rokoch od začatia produkcie označiť ako veľmi nadčasový a zároveň stále pútavý. Do triedy kompaktných hatchbackov možno LEAF zaradiť aj s prihliadnutím na jeho celkové rozmery. NISSAN LEAF meria 4445 mm, šírka vozidla dosahuje 1770 mm, výška atakuje 1550 mm a rázvor náprav má hodnotu rovných 2700 mm.
Prvé nečakané prekvapenie sa dostaví už i pri letmom pohľade do batožinového priestoru. Elektrický LEAF totiž ponúka v základnom usporiadaní prepravnú kapacitu na úrovni 370 litrov. Toto považujeme vzhľadom na koncepciu a konštrukciu vozidla za skutočne veľmi slušnú hodnotu. Ani pri tomto type vozidla nechýba možnosť sklápania delených zadných operadiel. Maximálna prepravná kapacita kufra predstavuje potom 720 litrov. Vzhľadom na prítomnosť batérií pod zadnými sedadlami ale v tejto konfigurácii treba už počítať s pomerne výrazným schodíkom. Ako posledný parameter doplňme údaj pohotovostnej hmotnosti vozidla. 1474, resp. 1511 kg považujeme vzhľadom na prítomnosť batérií za taktiež veľmi akceptovateľnú hodnotu.

 

 

Interiér a výbava
Určitý dotyk budúcnosti je cítiť aj po presunutí sa do interiéru tohto modelu. Hierarchiou interiéru spojenou s rozmiestnením jednotlivých ovládacích prvkov sa LEAF prakticky nijako nelíši oproti konvenčným modelom značky NISSAN. Svetu elektromobilov ale rozhodne zodpovedá plne digitálny prístrojový panel. Vyššie umiestnený menší displej zobrazuje v prehľadnej digitálnej podobe rýchlomer spolu s ďalšími údajmi, ako je čas či aktuálna teplota. V ľavej časti sa nachádza vtipný piktogram, ktorý v podobe rastúceho „stromčeka“ vyhodnocuje štýl vašej jazdy. Hlavný displej ponúka údaje z palubného počítača. Zaujímavým údajom je aktuálna teplota batérií. Palivomer tu nahrádza grafický indikátor stavu nabitia akumulátorov spolu s veľmi dôležitou hodnotou aktuálneho dojazdu. Vo vrchnej časti hlavného prístrojového panela nachádzame ešte akúsi grafickú náhradu otáčkomera. Vyobrazuje sa tu aktuálna činnosť pohonnej sústavy, teda v akej intenzite sa míňa elektrická energia, resp. s akou účinnosťou spojenou so spomaľovaním sa získava naspäť. V strede palubnej dosky figuruje typický dotykový displej s priemerom 5,8 palca rozhrania NissanConnect. Infotainment ponúka rovnaké funkcie, ako je to pri ostatných modeloch tejto značky. To znamená, že dané rozhranie disponuje napr. navigáciou, premietaním obrazu parkovacej kamery či množstvom ďalších zaujímavých funkcií. Veľmi futuristicky pôsobí aj volič jazdných režimov. Svoje miesto si našiel tradične na stredovej konzole. Malý kruhový joystick má rovnakú logiku ovládania ako štandardný volič automatickej prevodovky. NISSAN LEAF nás rozhodne nesklamal ani priestorovými pomermi v kabíne. Batérie umiestnené v podlahe azda len s výnimkou stredového tunela v druhom rade nijako neobmedzujú cestovný komfort posádky. Atypický prvok, na ktorý sa však dá v praxi rýchlo zvyknúť, predstavuje v našich končinách netradičné nožné ovládanie parkovacej brzdy. Za väčší ergonomický nedostatok považujeme nie príliš praktické prepínanie údajov palubného počítača prostredníctvom tlačidla situovaného vľavo na palubnej doske. Veľmi pohodlný posed za volantom ešte viac spríjemňuje mäkčené čalúnenie lakťovej opierky, ako aj výplne vo dverách, za ktoré si LEAF rozhodne zaslúži veľkú pochvalu. Dostatočne dimenzované priestorové pomery panujú aj v druhom rade. Tu prístup výrazne uľahčujú doširoka sa otvárajúce zadné dvere. Nami testovaný NISSAN LEAF disponoval v podstate základnou výbavou Visia. Aj napriek tomu už dokázal ponúknuť mnoho zaujímavých výbavových prvkov. Za všetko spomeňme napríklad kompletnú bezpečnostnú výbavu, bezkľúčový prístup a štartovanie vozidla, automatickú klimatizáciu s funkciou časovania chladenia interiéru nabíjajúceho sa vozidla, vyhrievanie predných aj zadných sedadiel, už spomínané rozhranie Nissan Connect, parkovaciu kameru a podobne.

 

 

Jazda
NISSAN LEAF je aj po jazdnej stránke jasným dôkazom toho, že aj elektromobil už môžeme porovnávať s konkurenciou so spaľovacími motormi. Až prekvapivo komunikatívne riadenie s náznakom spätnej väzby, ako aj „schopný“ podvozok sú toho najlepším dôkazom. „Štartovanie“, resp. lepšie povedané aktivovanie pohonnej sústavy, vždy sprevádza zaujímavý zvukový efekt. Po tomto úkone netreba očakávať absolútne žiadne vibrácie. Vozidlo negeneruje prakticky žiaden výraznejší, resp. rušivý zvuk. Najväčším zážitkom a zároveň dobrodružstvom je ale bezpochyby samotná jazda s vozidlom na elektrický pohon. Dobrodružstvo je to najmä preto, že vodič musí neustále kalkulovať s aktuálnym dojazdom, aby sa mu na vozidle nečakane nevybili akumulátory. Zážitok predstavuje predovšetkým už spomínaná akustická pohoda, nakoľko vozidlo ani pri svižnej jazde nevydáva prakticky žiaden zvuk. NISSAN LEAF vďaka výkonu 110 koní s okamžitým nástupom krútiaceho momentu reaguje až neuveriteľne dynamicky na akékoľvek prudšie zošliapnutie pedálu akcelerátora. Potenciál elektromobilu sa naplno prejaví napr. pri rozbehu zo semaforu alebo v situácii, keď je potrebné rýchlo a bezpečne predbehnúť iné vozidlo. LEAF preto rozhodne nie je žiadnou brzdou cestnej premávky. Elektromobil nachádza svoje hlavné uplatnenie jednoznačne v mestskej premávke. Tu sa pri prirodzene častom brzdení dokážu batérie dokonca aspoň čiastočne regenerovať. V prípade potreby ale dokáže byť LEAF použiteľný pokojne aj pri jazde po diaľnici. Najzásadnejší údaj vždy predstavuje celkový dojazd vozidla. Podľa výrobcu prekoná nami testovaný NISSAN LEAF s 24 kWh batériou na jedno úplné nabitie vzdialenosť 199 km. My sme sa v praxi stretli s o niečo menším číslom. V realite vozidlo totiž neustále prepočítava svoj dojazd podľa aktuálnych záťažových podmienok. To znamená, že pri jazde napr. do prudkého kopca kapacita batérií klesá rýchlejšie.
Naopak, pri jazde dole kopcom sa dojazd predlžuje. Dojazd dokáže ovplyvniť tiež zvolený jazdný režim. Okrem úsporného režimu Drive eco ponúka LEAF ešte citeľne dynamickejší režim Drive. Dojazd dokáže mierne znížiť rovnako používanie klimatizácie. Ostatné prvky výbavy menej závislé od elektrickej energie, ako je autorádio, prípadne vyhrievanie sedadiel, už nemajú na dojazd žiadny vplyv. Energiu potrebnú na svoj chod získavajú zo samostatnej batérie. Medzi najzásadnejšie faktory, ktoré v našich končinách limitujú využitie elektromobilov, patrí infraštruktúra dobíjacích staníc. Najrýchlejší spôsob (cca 30 minút/80 % batérie) predstavuje sieť rýchlonabíjacích staníc. V Žiline sa momentálne nachádzajú hneď dve takéto verejné dobíjacie stanice. Inou možnosťou je dobíjanie prostredníctvom vstavanej nabíjacej stanice napr. vo firemnom areáli trvajúce cca 4 hodiny. Poslednú možnosť predstavuje dobíjanie s využitím štandardnej siete v domácnosti. Plné nabitie batérií takýmto spôsobom trvá maximálne 12 hodín.

 

 

A náš celkový dojem?
NISSAN LEAF prináša do každodennej reality to, čo bolo ešte v nedávnej minulosti len vzdialenou víziou. Tento model v praxi jasne dokazuje, že i vozidlo s elektrickým pohonom dokáže byť príjemné i praktické a je pritom vhodné na každodenné používanie. Keďže vozidlo neprodukuje žiadne emisie, svoju klientelu si určite nájde medzi ekologicky zmýšľajúcimi jedincami, resp. v podobne orientovaných firmách a organizáciách. Medzi najväčšie benefity elektromobilu patria bezpochyby veľmi nízke náklady na prevádzku vozidla. Nevýhodou je už spomínaná stále nie ideálna infraštruktúra dobíjacích staníc. V Žiline si nový NISSAN LEAF môžete prísť pozrieť či vyskúšať a otestovať k autorizovanému predajcovi vozidiel NISSAN v našom regióne, spoločnosti POINT a. s. ŽILINA na Ulici vysokoškolákov, kde na vás čakajú aj ďalšie modely značky NISSAN.

 

 

Peter Hlačik
Snímky autor

Horúce kreslo
DNES ZAJTRA SOBOTA
17 °C
23 °C
23 °C
zilinskyvecernik_monitor_prod