Žilinský Večerník

26. apríl 2024 | Jaroslava
| 10°C

Automoto

NISSAN QASHQAI - Prekonáva vlastné hranice

V dnešnom teste si podrobne predstavíme jednu z najočakávanejších automobilových noviniek tohto roka, ktorou je druhá generácia modelu NISSAN QASHQAI. Japonská značka si na úplne novom QASHQAI dala obzvlášť záležať. Tento priekopnícky model, ktorý prakticky založil dnes takú populárnu kategóriu crossoverov, je na starom kontinente suverénne najpredávanejším modelom od NISSANU. O jeho popularite svedčí tiež fakt, že sa môže popýšiť aj tým, že je to v Európe vôbec najpredávanejší model automobilu spomedzi všetkých výrobcov z krajiny vychádzajúceho slnka. Nový NISSAN QASHQAI s prepĺňaným benzínovým štvorvalcom 1,2 DIG-T v kombinácii so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou a v strednom výbavovom stupni Acenta nám na test zapožičala spoločnosť POINT a. s. ŽILINA, autorizovaný predajca vozidiel NISSAN v našom regióne.

18.03.2014 | 15:02

V dnešnom teste si podrobne predstavíme jednu z najočakávanejších automobilových noviniek tohto roka, ktorou je druhá generácia modelu NISSAN QASHQAI. Japonská značka si na úplne novom QASHQAI dala obzvlášť záležať. Tento priekopnícky model, ktorý prakticky založil dnes takú populárnu kategóriu crossoverov, je na starom kontinente suverénne najpredávanejším modelom od NISSANU. O jeho popularite svedčí tiež fakt, že sa môže popýšiť aj tým, že je to v Európe vôbec najpredávanejší model automobilu spomedzi všetkých výrobcov z krajiny vychádzajúceho slnka. Nový NISSAN QASHQAI s prepĺňaným benzínovým štvorvalcom 1,2 DIG-T v kombinácii so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou a v strednom výbavovom stupni Acenta nám na test zapožičala spoločnosť POINT a. s. ŽILINA, autorizovaný predajca vozidiel NISSAN v našom regióne.

 

Keď v roku 2007 uzrela svetlo sveta prvá generácia modelu s pomerne krkolomným označením QASHQAI (kaškaj), prakticky sa zrodila nová automobilová kategória crossoverov, resp. malých SUV určených prevažne do mestskej premávky. Po šiestich rokoch výroby, obrovskom komerčnom úspechu s viac ako dvoma miliónmi predaných vozidiel a jednom ľahkom facelifte predstavil NISSAN koncom minulého roka v poradí druhú generáciu modelu QASHQAI. Novinka si zachovala identitu a vzhľad populárnej prvej generácie a je ušitá presne na mieru pre potreby európskych zákazníkov. Nový QASHQAI je postavený na novej modulárnej platforme s označením CMF. Najmä vďaka nej sa podarilo znížiť celkovú hmotnosť vozidla, a to aj napriek tomu, že novinka je dlhšia, širšia a logicky aj priestrannejšia ako predchádzajúca generácia. Okrem toho prináša nový NISSAN QASHQAI tiež množstvo technologických a konštrukčných vychytávok, vďaka ktorým môže pokojne konkurovať aj prémiovým modelom. Na našom trhu sa novinka predáva v troch výbavových stupňoch a s výhradne preplňovanými motorizáciami. Benzínovú alternatívu nateraz predstavuje práve dnes testovaný agregát 1,2 DIG-T s výkonom 115 koní. Neskôr ponuku rozšíri aj výkonnejšia benzínová alternatíva 1,6 DIG-T. Pre priaznivcov nafty NISSAN ponúka motorizácie 1,5 dCI s výkonom 110 koní alebo 1,6 dCI s výkonom až 130 koní. Pre druhú spomínanú motorizáciu je okrem štandardného 6-stupňového manuálu s pohonom prednej nápravy k dispozícii aj verzia s automatickou prevodovkou CVT Xtronic, resp. tiež verzia s inteligentným pohonom všetkých kolies NISSAN All mode 4x4. Dnes testovaný NISSAN QASHQAI s benzínovým motorom DIG-T 115 so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou a s pohonom predných kolies predstavuje z nášho pohľadu úplne ideálnu alternatívu pre najčastejšie využívanie najmä v mestskej premávke. Naša úvodná otázka znie aj preto celkom jasne: Čo všetko v praxi ponúka nový NISSAN QASHQAI? 

 

 

Vzhľad a rozmery 

Aj pre druhú generáciu NISSAN QASHQAI zostávajú typické pomerne robustne pôsobiace línie, ktorým zároveň nechýba nádych elegancie a dynamiky. Pri pohľade spredu zaujme maska chladiča s výrazným pochromovaným „V“-grilom, ktorá je typická aj pre niektoré ďalšie modely NISSAN. Robustný dojem dotvára mohutná predná kapota s výraznými prelismi. Dynamiku podčiarkuje, naopak, moderná grafika svetlometov s veľmi efektným denným LED svietením v tvare šípov. Výrazne „svalnaté“ blatníky predných i zadných kolies s ochranným plastovým lemom zaujmú zase pri pohľade zboku. Zadnej dynamickej časti dodáva osobitný punc efektná grafika zadných svetlometov. Ako sme už naznačili v predošlej časti, nový NISSAN QASHQAI je dlhší, širší, ale pritom i nižší ako predchodca. To v reči čísel znamená, že novinka meria 4 380 mm (+ 49 mm), jej šírka dosahuje 1 806 mm (+20 mm), výška atakuje 1 590 mm a rázvor náprav má hodnotu 2 646 mm. Kufor po novom disponuje objemom 401 litrov (s rezervnou pneumatikou). Okrem toho novinka disponuje jednoduchou, ale pritom veľmi sofistikovanou možnosťou predelenia batožinového priestoru panelom medzipodlahy, ktorý počas jazdy spoľahlivo zafixuje i menší náklad či nákup. Aj samotná podlaha v kufri je oproti minulej generácii výrazne pevnejšia, za čo si novinka zaslúži taktiež palec hore. Po sklopení delených zadných sedadiel objem kufra citeľne narastie a veľmi dôležité je i to, že vznikne dokonale rovná podlaha vhodná i na prepravu objemnejších predmetov.

 

 

Interiér 


Po presunutí sa do interiéru druhej generácie NISSAN QASHQAI cítiť veľký medzigeneračný pokrok. Použité materiály sú kvalitné, pôsobia hodnotne a ich dielenské spracovanie je taktiež na vysokej úrovni. Veľkú pochvalu si zaslúžia veľmi pohodlné sedadlá s optimálne dlhou sedacou časťou, ktoré neunavia ani pri dlhých presunoch. Na priestor sa dozaista nebudú sťažovať ani pasažieri na zadných sedadlách. Tí majú vďaka divadelnému usporiadaniu i veľmi dobrý výhľad. Dominantou palubnej dosky modernej koncepcie je nový 7´´ dotykový displej systému NISSAN CONNECT. Ponúka slovenské rozhranie s veľkým množstvom funkcií, vrátane ovládania autorádia, multimédií, navigácie, internetových aplikácií či napríklad aj indexu hodnoty ekologickej jazdy. Okrem toho sa na displeji premieta i obraz parkovacej kamery. Veľmi peknú grafiku ponúka i prístrojový panel s novým TFT displejom. Ten zobrazuje veľké množstvo možností nastavenia palubného počítača či jazdných asistentov, ale napríklad i odozvy posilňovača riadenia, ktorý ponúka režimy comfort, resp. sport. Osobitnú atmosféru v interiéri dotvára i decentné červené podsvietenie stredového tunela. Veľkú pochvalu si nový QASHQAI zaslúži i za veľkorysé množstvo odkladacích priečinkov, najmä na spomínanej stredovej konzole, kde je pri všetkých verziách štandardom elektronická parkovacia brzda, ktorá výrazne šetrí priestor. Príbuznosť novinky s „off-road“ modelmi značky NISSAN dokazuje aj funkčný a praktický detail, ktorým je prekrytie prahov dverí. Pri nastupovaní či vystupovaní potom nehrozí umazanie nohavíc. Z hľadiska výbavy je na tom novinka už v základnej výbave Visia veľmi dobre. My sme testovali strednú výbavu Acenta, ktorá už ponúka aj prvky ako dvojzónová automatická klimatizácia, automatické svetlá, dažďový senzor, asistent rozjazdu do kopca, monitorovanie tlaku v pneumatikách a podobne. Ďalšie užitočné jazdné asistenty ponúka bezpečnostný balík, ktorý obsahuje príkladne fungujúce upozornenie na vybočenie z jazdného pruhu, automatické núdzové brzdenie, rozpoznávanie dopravných značiek, predné i zadné parkovacie senzory, automatické prepínanie diaľkových svetiel a automatické tmavnutie spätného zrkadla.  

 

 

Jazda

 

Nový NISSAN QASHQAI si nás získal aj suverénnym jazdným prejavom, ktorým sa radí medzi najlepšie v danej triede. Doslova pozitívny šok nám spôsobil motor. Už po prvých kilometroch sme nechceli veriť, že pod prednou kapotou sa ukrýva kvázi „len“ agregát s objemom 1,2 litra. K jeho maximálnemu výkonu 115 koní mu výrazne pomáha prepĺňanie turbodúchadlom. I tak je až prekvapujúce, s akou ľahkosťou a prehľadom motor DIG-T 115 na pomerne veľký QASHQAI postačuje! Príkladná je i súhra motora s presnou a veľmi dobre odstupňovanou 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Vďaka tejto kombinácii ponúka nový NISSAN QASHQAI veľmi slušnú jazdnú dynamiku i pri zaťaženom vozidle a rovnako sa nestratí ani pri diaľničnom tempe. Okrem toho nás testovaná motorizácia pri plynulej jazde odmenila i veľmi slušnou spotrebou paliva, ktorej pomáha i funkcia štart/stop. Ďalšou prednosťou novinky je vynikajúci podvozok s technológiami Chassis control a s tzv. dvojpiestovými tlmičmi prevzatými od prémiovej značky Infiniti. Vďaka týmto technológiám novinka veľmi dobre filtruje nerovnosti našich ciest a rovnako veľmi dobre potláča i prirodzenú nedotáčavosť vozidla, čím sa jazda stáva oveľa zábavnejšou. Zabudnúť nemôžeme ani na vynikajúco odhlučnený podvozok a rovnako i interiér vozidla, vďaka ktorým je v kabíne príjemne ticho. 

 

 

A náš celkový dojem?

 

Nový NISSAN QASHQAI zaznamenal medzigeneračne výrazný skok smerom vpred. Novinka si zachovala dnes už kultového ducha minulej generácie a popritom konštruktéri a inžinieri výrazne vylepšili mnohé detaily. Veľký hodnotný pokrok zaznamenal najmä interiér novinky. Špičkovými technológiami, jazdnými asistentmi a suverénnym jazdným prejavom sa teraz nový QASHQAI môže pokojne porovnávať aj s prémiovými konkurentmi. V Žiline si nový NISSAN QASHQAI môžete prísť pozrieť či vyskúšať a otestovať k autorizovanému predajcovi vozidiel značky NISSAN v našom regióne, spoločnosti POINT a. s. Žilina na Ulici vysokoškolákov, kde na vás čakajú aj ďalšie modely značky NISSAN.

 

Autor: Peter Hlačik
Snímky: autor

 

 

Technické parametre:

Model: NISSAN QASHQAI DIG‑T 115 Acenta
Motor: benzín
Pohon: predný
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 85/115
Krútiaci moment Nm: 190
Maximálna rýchlosť km/h: 185
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 11,3 s
Prevodovka: manuálna
Počet stupňov: 6
Kombinovaná spotreba: 5,6 l na 100 km
Výbava: DIG-T 115 Visia Cena: od 16 920 €
Výbava: DIG-T 115 Acenta (testovaný model) Cena: od 18 450 €

Najnovšie vydanie
Predplatné
zilinskyvecernik_monitor_prod