Žilinský Večerník

27. apríl 2024 | Jaroslav
| -1°C

Automoto

PEUGEOT 308 SW - Auto roka 2014 v kombi verzii

Približne pol roka po predstavení kompaktného modelu rozšírilo modelový rad 308 aj praktické a rodinné kombi, ktoré podľa tradície nesie označenie SW. Úplne nový PEUGEOT 308 SW, ktorý sme podrobili testu, patrí k najvýznamnejším automobilovým novinkám nášho trhu posledného obdobia. Vozidlo nesie prestížne ocenenie Auto roka 2014. Hneď na úvod prízvukujeme, že okrem spomínaného titulu si v PEUGEOTE dali na tom, aby bol nový model úspešný, skutočne veľmi záležať. Najpodstatnejším rozdielom medzi krátkou verziou modelu a novinkou je citeľne predĺžený rázvor, vďaka čomu sa SW radí k objemovm rekordérom v segmente C. Ďalšou zásadnou novinkou, ktorú nesmieme opomenúť, je vynovená paleta motorov či technologické zaujímavosti dostupné v opcii. Patrí medzi ne nový parkovací asistent, ktorý dokáže sám zaparkovať kolmo aj pozdĺžne a tiež drive sport pack, ktorý obsahuje adaptívny tempomat, systém na upozornenie na kolízie a systém núdzového brzdenia. Nový PEUGEOT 308 s naftovým motorom 1,6 HDI v strednom výbavovom stupni Active nám na test zapožičala spoločnosť FINAL-CD Žilina, najväčší koncesionár značky PEUGEOT zastúpený v našom regióne.

08.08.2014 | 09:56

Približne pol roka po predstavení kompaktného modelu rozšírilo modelový rad 308 aj praktické a rodinné kombi, ktoré podľa tradície nesie označenie SW. Úplne nový PEUGEOT 308 SW, ktorý sme podrobili testu, patrí k najvýznamnejším automobilovým novinkám nášho trhu posledného obdobia. Vozidlo nesie prestížne ocenenie Auto roka 2014. Hneď na úvod prízvukujeme, že okrem spomínaného titulu si v PEUGEOTE dali na tom, aby bol nový model úspešný, skutočne veľmi záležať. Najpodstatnejším rozdielom medzi krátkou verziou modelu a novinkou je citeľne predĺžený rázvor, vďaka čomu sa SW radí k objemovm rekordérom v segmente C. Ďalšou zásadnou novinkou, ktorú nesmieme opomenúť, je vynovená paleta motorov či technologické zaujímavosti dostupné v opcii. Patrí medzi ne nový parkovací asistent, ktorý dokáže sám zaparkovať kolmo aj pozdĺžne a tiež drive sport pack, ktorý obsahuje adaptívny tempomat, systém na upozornenie na kolízie a systém núdzového brzdenia. Nový PEUGEOT 308 s naftovým motorom 1,6 HDI v strednom výbavovom stupni Active nám na test zapožičala spoločnosť FINAL-CD Žilina, najväčší koncesionár značky PEUGEOT zastúpený v našom regióne.

 

Aktuálne testovaná novinka je v poradí už druhá generácia modelu 308 SW. S predchodcom má však spoločný len názov. Nový modelový rad 308 je postavený na úplne novej koncernovej platforme, medzi ktorej hlavné prednosti patrí výrazne nižšia hmotnosť a špičkové jazdné vlastnosti. Ako sme už spomenuli vyššie, vynovená bola i ponuka pohonných reťazcov. Momentálne sa novinka na našom trhu ponúka v troch výbavových stupňoch a až so šesticou motorizácií. Úplnou novinkou je prepĺňaný benzínový trojvalec 1,2 Pure Tech e‑THP. Ten má štandardne funkciu Stop&Start a disponuje dvoma výkonovými alternatívami, kde slabšia ponúka 110 koní a silnejšia až 130 koní. Pre túto motorizáciu je k dispozícii 5‑, resp. 6‑stupňová manuálna prevodovka a na želanie i automatická prevodovka. Zážihovú výkonovú špičku nateraz predstavuje motorizácia 1,6 THP s výkonom 156 koní. Pre priaznivcov nafty PEUGEOT tradične ponúka osvedčené a mimoriadne úsporné motory HDi. Reprezentuje ich agregát 1,6 HDi s výkonom 92 koní, resp. jeho výkonnejšia verzia 1,6 e‑HDi (115 koní), ktorá disponuje funkciou Stop&Start. Vznetovú novinku predstavuje nová top motorizácia 2,0 BlueHDi s výkonom 150 koní, pri ktorej je okrem 6‑stupňového manuálu taktiež k dispozícii i komfortný 6‑stupňový automat. My sme pri teste zvolili vynikajúci a obľúbený turbodiesel 1,6 HDi s výkonom 92 koní, ktorý by mohol byť veľmi častou zákazníckou voľbou. Naša úvodná otázka k novému PEUGEOTU 308 kombi znie jednoznačne: 

Čo všetko sa v praxi ukrýva za skratkou SW?

 

Vzhľad a rozmery 

Atraktívny a zároveň elegantný dizajn patrí medzi charakteristické črty hatchbacku 308. Na spomenuté prednosti nadväzuje aj kombi verzia SW. PEUGEOT si za dizajn novinky zaslúži jednoznačne palec hore. Aj napriek predĺženému rázvoru konštatujeme, že novinka pôsobí proporčne veľmi vyvážene. Dizajn prednej časti je logicky identický so základným modelom. To znamená, že i 308 SW zaujme lichobežníkovou maskou chladiča s výrazným chrómovaním a rovnako efektne tvarovanými „levými“ svetlometmi. Dynamika a elegancia z novinky vyžaruje i pri pohľade zboku. Veľmi atraktívnym prvkom je pozvoľna klesajúca línia strechy či efektné chromované lišty, ktoré zdobia orámovanie bočných okien po celom ich obvode. Pri pohľade zozadu pôsobí novinka vďaka širokým blatníkom veľmi dynamicky a športovo. Rovnako sa nám páčia i efektné zadné svetlomety s krásnou grafikou, ktoré výrazne zasahujú až do bokov karosérie. Za celkový vzhľad vozidla si tak tím dizajnérov od PEUGEOTU zaslúži veľkú pochvalu. Z hľadiska celkových rozmerov novinka oproti základnému modelu značne vyrástla, a to nielen v hodnote rázvoru náprav, ale logicky aj v celkovej dĺžke. V reči čísel to znamená, že 308 SW meria 4585 mm (+330 mm oproti hatchbacku), šírka vozidla dosahuje 1863 mm, výška atakuje 1461 mm a rázvor náprav má hodnotu až 2730 mm (+110 mm). Pri vozidlách typu kombi je vždy veľmi dôležitý i objem kufra. Kapacitou batožinového priestoru sa nový PEUGEOT 308 SW radí medzi najlepších v danej triede. Kufor pojme v základnom usporiadaní až 610 litrov. Po sklopení zadných sedadiel jednoduchým úkonom priamo z kufra vznikne dokonale rovná podlaha a jeho objem narastie až na hodnotu 1660 litrov. Z praktických a užitočných riešení musíme ďalej vyzdvihnúť i symetrické tvarovanie batožinového priestoru, nízku nakladaciu hranu,  priestor pred podlahou, kde ostalo miesto i na dojazdové koleso, otvor na prepravu dlhých predmetov a tiež praktické fixačné koľajničky. 

 

 

Interiér 

Koncepcia kabíny je rovnako už na prvý pohľad identická s hatchbackom 308. Nový 308 SW ale ťaží z predĺženého rázvoru aj vo veľkorysejšom priestore pre cestujúcich na zadných sedadlách. Tu nachádzame citeľne viac miesta najmä v oblasti pre nohy a kolená. Ako celok pôsobí interiér 308 SW veľmi moderne a luxusne. Použité materiály a ich dielenské spracovanie dosahujú špičkovú úroveň. Ergonomické riešenie, tzv. i-Cockpit, ponúka minimalistický volant, ponad ktorý sa vodič pozerá na vyššie umiestnený prístrojový panel. Na toto riešenie sa dá v praxi veľmi rýchlo zvyknúť. Novinka aj preto ponúka netradičný zážitok z jazdy, ktorý umocňuje práve príjemne malý multifunkčný volant, s ktorým je radosť narábať a rovnako manévrovať i v stiesnených priestoroch. Veľkou výhodou i-Cockpitu je i bleskurýchle nastavenie ideálnej pozície za volantom, ktorú si v novom 308 SW takmer okamžite nájde vodič každej postavy. Ďalšou zaujímavosťou interiéru 308 SW je len minimálne množstvo tlačidiel, ktoré sa nachádzajú na prístrojovej doske. Po novom sa všetky dôležité funkcie, vrátane klimatizácie a vykurovania, ovládajú prostredníctvom prehľadného 9,7“ dotykového displeja. Pre najhlavnejšie funkcie, ako sú klimatizácia, audio či navigácia, sa tu nachádzajú samostatné predvolené ikony, prostredníctvom ktorých sa dá do želaného rozhrania kedykoľvek vrátiť. Aj s týmto revolučným riešením sa dá v praxi veľmi rýchlo zžiť. Samotný displej chválime i za solídnu grafiku a veľmi dobrú čitateľnosť za každých svetelných podmienok. A pozor, po novom už s vami komunikuje aj kompletne v slovenskom jazyku. Vyvýšený prístrojový panel ponúka v prehľadnom zobrazení všetky dôležité funkcie. Zaujímavosťou zostáva opačne sa pohybujúca ručička otáčkomera. Práve vďaka tomuto riešeniu je na otáčky počas jazdy lepší výhľad. Z hľadiska priestoru pre posádku pôsobí kabína novinky veľmi vzdušným dojmom a je z nej aj vynikajúci výhľad. Priestorové pomery vzadu sme už spomenuli. Obzvlášť však chceme vyzdvihnúť pohodlné predné sedadlá s dostatočne dlhou sedacou časťou či šikovne vykrojený priestor pre kolená predných pasažierov. Z hľadiska výbavy je na tom novinka veľmi dobre. Kvitujeme, že už i pri základnej výbave Access nie je 308 SW žiadne „holé, resp. bosé“ auto. Okrem všetkých bezpečnostných prvkov jej nechýba napríklad ani tempomat s obmedzovačom rýchlosti, manuálna klimatizácia či palubný počítač. Nami testovaná výbava Active pridáva ďalej automatickú dvojzónovú klimatizáciu, asistenta rozjazdu do kopca, automatické svetlá či dažďový senzor. Nakrátko sme mali možnosť vyskúšať i top výbavu Allure, kde už nechýbajú ani nadštandardné prvky, ako sú napr. elektronická parkovacia brzda, full LED svetlá, bezkľúčový prístup, cúvaciu kameru, parkovacie senzory aj štartovanie a podobne. 

 

Jazda

Nový PEUGEOT 308 SW nás jednoznačne presvedčil aj po stránke jazdných vlastností.  Suverénny jazdný prejav podčiarkoval vynikajúco odladený i odhlučnený podvozok. Ten poskytuje dostatočnú dávku komfortu, ale zároveň sa nebráni ani jazde v svižnejšom tempe a bez problémov zvláda i rýchle prejazdy tiahlymi zákrutami. Pri 308 SW sme mali dokonca ešte lepší pocit zo stability v spomínaných zákrutách, ako to bolo pri krátkom modeli, pod čo sa podpísal najmä predĺžený rázvor. V praxi tak platí, že novinka je veľmi dobre ovládateľná na každom povrchu a napriek nie práve malým rozmerom je až prekvapivo obratná, a to aj v mestskej premávke či na preplnených parkoviskách. Veľkú pochvalu si zaslúži tiež veľmi komunikatívne riadenie a rovnako vynikajúce brzdy. Luxusný pocit na palube ešte viac umocňuje veľmi dobre odizolovaný interiér, v ktorom je príjemne ticho. Testovaný turbodiesel 1,6 HDi pod kapotou s výkonom 92 koní patrí medzi osvedčené a veľmi populárne pohonné jednotky. Na ľahučkú novinku s prehľadom postačuje, čo platí i pri zaťaženom vozidle. Medzi jeho silné stránky patrí i kultivovanosť a najmä vynikajúca spotreba paliva. Počas testovacích jázd, či už s prázdnym alebo zaťaženým vozidlom, sa spotreba paliva neustále pohybovala v medziach, ktoré uvádza výrobca a za čo si turbodiesel 1,6 HDi zaslúži veľkú pochvalu.

 

A náš celkový dojem?

Prestížny titul Európske auto roka 2014 ja na správnej adrese. Nový PEUGEOT 308 SW v našom teste jednoznačne presvedčil o svojich kvalitách. Ide o veľmi vydarený model, ktorý prakticky nemá slabé stránky. Predĺžený rázvor je zárukou zväčšeného priestoru pre posádku a najmä pre batožinu. Tým sa 308 SW stáva zaujímavou alternatívou oproti základnému modelu. Vďaka obrovskému kufru a širokým možnostiam praktického využitia  po ňom siahnu najmä rodinnejšie orientovaní zákazníci a rovnako dobre dokáže poslúžiť i vo firemných flotilách. V Žiline si nový PEUGEOT 308 môžete pozrieť a vyskúšať k najväčšiemu autorizovanému predajcovi vozidiel PEUGEOT v našom regióne, spoločnosti FINAL-CD spol. s r. o., kde na vás čakajú aj ďalšie modely značky PEUGEOT a príjemný a profesionálny tím pracovníkov FINAL-CD Žilina.

 

 

Autor: Peter Hlačik
Snímky: autor

 

Technické parametre:

Model: PEUGEOT 308 SW 1,6 HDI Active
Motor: diesel
Pohon: predný
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 68/92
Krútiaci moment Nm: 230
Maximálna rýchlosť km/h: 181
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 13,7 s
Prevodovka: manuálna
Počet stupňov: 5
Kombinovaná spotreba: 3,8 – 4,0 l na 100 km
Výbava: 1,2 Pure Tech 110k Access (benzín)  Cena: od 14 990 €
Výbava: 1,6 HDI Active (testovaný model)  Cena: od 17 590 €

Najnovšie vydanie
Predplatné
zilinskyvecernik_monitor_prod