Táto stránka využíva cookies. Používaním tejto stránky súhlasíte s používaním cookies. ×

Žilinský Večerník

21. september 2018 | Matúš

Zaujímavosti

Piano kupé uviedli na trh v Ženeve presne pred 40 rokmi

Ikonický model sa stal nielen vyhľadávanou zberateľskou klasikou, ale tiež dizajnovou legendou značky s trojcípou hviezdou v logu.

20.03.2017 | 13:11

Obľúbený model s ele­gantnými krivkami, ty­pickými pre luxusné autá svojej doby, začal svoju históriu už v roku 1976 ako štvordverový sedan veľ­korysých rozmerov. Brány šiestich tovární v Nemecku, Anglicku, Juž­nej Afrike a Číne opúšťali nielen klasické sedany s označením W123, ale tiež verzie kombi a predĺžené verzie V. Mercedes dokonca produ­koval špeciálne modely označené písmenom F, určené pre prestav­by na sanitné či pohrebné vodidlá. Ani jedna z verzií sa však nemohla ladnosťou línií a celkovým dojmom porovnávať s novým kupé, ktoré zožalo obrovský úspech už pri sa­motnom odhalení na pôde auto­salónu v Ženeve. Model C123 bol kratší, užší a nižší ako jeho prak­tickejší súrodenec so štyrmi dver­mi, avšak aj napriek tomu nestratil nič z jeho elegancie. Navyše vďaka chýbajúcemu B-stĺpiku a plne za­súvateľnej dvojici bočných okien sa jeho dynamická silueta ešte zvýraz­nila. Chýbajúci oporný bod si, sa­mozrejme, vyžiadal viacero výstuh v oblasti podlahy a strechy, ktoré sa spolu s enormnými deformačný­mi zónami podpísali pod relatívne vysokú pasívnu bezpečnosť tohto „young-meru“. Za atraktívnym di­zajnom športovej novinky nestál nik iný ako legendy automobilové­ho dizajnu Bruno Sacco a Friedrich Geiger, ktorý okrem iného navrhol slávny model 300SL.

Kupé uviedol nemecký auto­gigant na európsky trh s trojicou benzínových motorizácií s obje­mom 2,3 a 2,8 litra. Najslabší z ag­regátov bol štvorvalec s výkonom 80 kW/109 k, ktorému sekundovala dvojica radových šesťvalcov s vý­konom 115 a 130 kW. Za vyšším výkonom silnejšieho motora stá­lo mechanické vstrekovanie Bosch K-Jetronic, ktoré predstavovalo najmodernejší systém svojej doby. Na sklonku roku 1977 bola uvedená ešte jedna motorizácia, ktorá však svojím výkonom a ani palivom sa­motným nezapadala do športové­ho charakteru atraktívnej novinky. Tým motorom bol trojlitrový diesel spaľujúci päťvalec s ohromujúcim výkonom 59 kW, ktoré boli vďaka absencii turbodúchadla dokonale lenivé. Táto špecialita bola určená výhradne pre americký trh, ochro­mený sprísňujúcimi sa emisnými normami. V nasledujúcich rokoch dostal mimoriadne populárny mo­del do príplatkovej výbavy bezpeč­nostné novinky ako ABS či dokonca airbag vodiča, ktoré naďalej zvyšo­vali jeho bezpečnosť a náskok pred konkurenciou.

Počas osemročnej produkcie atraktívneho dvojdverového mo­delu prezývaného Piano, podľa tvaru veka batožinového priesto­ru, bolo nakoniec vyrobených takmer 100-tisíc exemplárov.

Autor: Róbert Laurinc

Foto: Archív redakcie

Horúce kreslo
DNES ZAJTRA NEDEĽA
23 °C
25 °C
9 °C
zilinskyvecernik_monitor_prod