Žilinský Večerník

29. marec 2024 | Miroslav
| 4°C

Spravodajstvo

Prečo popri Vodnom diele jazdíme 60-tkou?

Túto otázku si kladú mnohí cudzí i domáci šoféri. Veď cesta medzi Žilinou a Mojšom sa nachádza mimo obce, kde zvyčajne platí 90-tka. Správca komunikácie i odborníci na dopravu hovoria, že znížená rýchlosť je tu opodstatnená.

04.11.2013 | 14:02

ŽILINA – MOJŠ. Nervy na to majú najmä miestni šoféri, ktorí tadiaľto denno-denne prechádzajú. Šesťdesiatka sa im zdá byť pomalá, veď je to komunikácia mimo obce, dostatočne široká, rovná... A navyše tu pravidelne robia kontroly policajti, ktorí naparili pokutu už nejednému vodičovi. „Asi tu 60-tku dali kvôli cyklistom a korčuliarom, kým sa nespravila na Vodnom diele vyasfaltovaná cesta. Teraz, keď už je tá cesta spravená, tak to už nemá zmysel a je to iba buzerácia vodičov a vyberanie nezmyselných pokút,“ myslí si 29–ročný šofér Juraj.

Predmetnú komunikáciu, ktorá je v správe Vodohospodárskej výstavby (VV), budovali ako štátnu cestu s tým, že sa po jej dokončení odovzdá do siete štátnych ciest. Aj vzhľadom na to bol spracovaný projekt dopravného značenia prerokovaný s dopravným inšpektorátom. „V súčasnosti zabudované dopravné značenie nie je zostatkom pri výstavbe, ale je to trvalé dopravné značenie. Obmedzená rýchlosť 60 km/h je na celom úseku medzi obcami Žilina – Mojš z toho dôvodu, že podľa normy v ochrannom pásme vozovky, t. j. 5 m, nesmú byť žiadne objekty, ktoré by v prípade vybočenia vozidla z vozovky mohli pôsobiť ako prekážka,“ vysvetľuje hovorkyňa VV Diana Migáľová.

Tými objektami sú kanalizačné šachty, poklopy a búdky, ktoré vyčnievajú nad terén, a preto predstavujú pre vodiča potenciálne nebezpečenstvo. V ohrození sú aj cyklisti, chodci a korčuliari, ktorí sa na týchto miestach často zdržujú. V blízkosti cesty sa nachádza i skatepark. „Okrem toho, najmä v zimných mesiacoch môže dochádzať k intenzívnejšiemu namŕzaniu povrchu vozovky, pretože je v blízkosti vodná plocha, čo pri vyšších rýchlostiach zvyšuje riziko šmyku a následne aj kolíznych situácií. Ďalším bezpečnostným faktorom je samotná šírka danej cesty a to, že na nej nie sú prakticky žiadne krajnice, čo zvyšuje riziko pri obchádzaní a predchádzaní. Všetky tieto okolnosti hovoria v prospech obmedzenia rýchlosti na 60 km/h,“ hodnotí situáciu na ceste Ľuboš Zuziak z Výskumného ústavu dopravného v Žiline.

Zvýšenie rýchlosti by sa tu dalo nastoliť ešte jedným spôsobom, a to vybudovaním zvodidiel. To je však finančne náročnejšie ako zníženie rýchlosti.

Michala Stehlíková
Snímka autorka

Najnovšie vydanie
Predplatné
zilinskyvecernik_monitor_prod