Žilinský Večerník

19. júl 2024 | Dušana
| 25°C

Z regiónu

Príbeh Kysuckej cyklotrasy: Sme na dobrej ceste, konštatuje Marián Mihalda

Primátor mesta Kysucké Nové Mesto Marián Mihalda sa rozhodol, že bude o dôležitých témach diskutovať priamo s ľuďmi. Prvou témou bola diskusia o cyklotrase, ktorá je častou témou medzi občanmi. Cyklotrasa bude mať približne 17 kilometrov a bude sa napájať na cyklotrasu v Žiline v časti Budatín, viesť bude cez obec Rudinka a Rudina do Kysuckého Nového Mesta a odtiaľ do obce Ochodnica a napojí sa na existujúcu cyklotrasu v obci Dunajov.

22.06.2024 | 12:46

KONŠTRUKTÍVNA DISKUSIA

O ambícii postaviť cez Kysuce cyklotrasu sa hovorilo už roky predtým, ako boli podniknuté prvé oficiálne kroky. V auguste 2018 bolo založené Združenie obcí Cyklotrasa Ochodnica – Žilina Budatín. Počas takmer šiestich rokov sa urobilo množstvo práce, ktorá je však pre bežných občanov neviditeľná – pripravovala sa projektová štúdia, zber stanovísk dotknutých subjektov, príprava projektovej dokumentácie, musel sa posúdiť dopad na vodnú cestu, vytýčiť a geodeticky zamerať inžinierske siete a množstvo ďalších krokov, s ktorými sa musí Združenie vysporiadať. Diskusie sa 21.mája 2024  zúčastnil primátor Marián Mihalda, Peter Mráz, vedúci oddelenia cyklodopravy a dopravných stavieb zo Žilinského samosprávneho kraja a zodpovedný pracovník za projekt Kysucká cyklotrasa Matúš Maljar. Účasť občanov bola nižšia, ako sa predpokladalo, téma sa ale stala živou na sociálnych sieťach a v diskusiách medzi ľuďmi.  Na programe bolo zhrnutie aktuálneho stavu a vysvetlenie situácie ohľadom termínov, financií či kompetencií občanom. Okrem spomínaných diskutujúcich sa v Kultúrnom dome nachádzali aj starostovia okolitých obcí či poslanci mesta. Tí, ktorí diskusiu navštívili, ju komentovali ako prospešnú a konštruktívnu. V tejto chvíli je vydané právoplatné územné rozhodnutie, ďalším krokom je kompletizácia podkladov na vydanie stavebného povolenia. Ak všetko pôjde podľa plánov, toto by mohlo byť vydané v roku 2025. Ak sa nám podarí získať peniaze na výstavbu od štátu alebo z eurofondov, najoptimistickejší termín začatia výstavby predpokladáme na rok 2026. „Výstavba bude rozdelená na etapy, budeme sa snažiť postupovať čo najrýchlejšie a stavať tak budeme od najjednoduchších úsekov po najzložitejšie,“ povedal primátor mesta Kysucké Nové Mesto Marián Mihalda.


 

DOLEŽITOSŤ PRE CELÝ REGIÓN

V stredu 15. mája sa na Mestskom úrade v Žiline konalo stretnutie, kde boli predstavené plány na rozšírenie a zlepšenie cyklistickej infraštruktúry v regióne. Cieľom stretnutia bola vzájomná výmena informácii týkajúcich sa procesu prípravy a realizácie cyklotrás na území mesta a jeho okolia.  Zúčastnili sa ho zástupcovia Žilinského samosprávneho kraja na čele s predsedníčkou Erikou Jurinovou, primátor Kysuckého Nového Mesta a predseda Združenia obcí Cyklotrasa Ochodnica-Žilina Budatín Marián Mihalda, riaditeľ Združenia obcí Rajecká cyklotrasa Miloš Martinka a projektový manažér cyklotrasy Vodné dielo Žilina-Terchová Peter Chrapčiak. Za mesto Žilina rokoval primátor Peter Fiabáne, zástupcovia z Útvaru hlavného architekta a z odboru riadenia projektov a investícií. Aj toto stretnutie bolo pre budovanie Kysuckej cyklotrasy užitočné, primátor Mihalda ocenil výbornú spoluprácu, vďaka ktorej sa aj Združenie vie s cyklotrasou hýbať vpred.


 

 

 

Najčastejšie otázky a odpovede o cyklotrase 

 

Aké veľké míľniky čakajú Kysuckú cyklotrasu v najbližších rokoch?

V roku 2025 očakávame platné stavebné povolenie, optimistický termín začiatku výstavby sa odhaduje na rok 2026, samozrejme v prípade, že sa podarí získať peniaze na výstavbu z eurofondov alebo z nejakého štátneho projektu.


Kedy sa konečne začne stavať?

Pokiaľ pôjde všetko podľa plánu, optimistický termín začatia výstavby primátor mesta KNM odhaduje na rok 2026.

Prečo to trvá tak dlho?

Hoci sa to môže občanom zdať, že sa o cyklotrase cez Kysuce hovorí dlho, oficiálne sa začala riešiť až v roku 2018. V Žilinskom kraji je priemerný čas od štúdie po stavebné povolenie 5-6 rokov, zatiaľ tak riešenie cyklotrasy napreduje podľa plánu.

Čo komplikuje výstavbu cyklotrasy?

V pomerne úzkej doline sú v súčasnosti aktívne hneď 3 projekty – diaľnica D3, Kysucká cyklotrasa a stále je aktívna aj Vážska vodná cesta. Pri plánovaní projektu tak treba brať ohľad aj na ďalšie projekty, napriek tomu však plánovanie výstavby pokračuje v dobrom tempe.

Ktoré úseky budú stavané ako prvé?

Výstavba bude rozdelená na niekoľko úsekov. Ako prvé budú vystavané tie najjednoduchšie, teda z Budatína po Rudinku, z Rudiny po KNM a z KNM po Ochodnicu. Úseky vedúce priamo cez obec Ochodnica a cez obec Rudinka budú vystavané ako posledné, keďže výstavba tam bude najkomplikovanejšia.

Koľko to stálo a koľko ešte bude?

Už teraz bolo do cyklotrasy investovaných približne 200 000 eur. Podobná suma je potrebná na to, aby bolo úspešne vydané stavebné povolenie. Združenie bude po vydaní platného stavebného povolenia peniaze na výstavbu žiadať buď z eurofondov alebo z nejakého (v tom čase aktuálneho) štátneho projektu.

Kto sa podieľa na financovaní cyklotrasy?

Do cyklotrasy najväčší obnos investovalo mesto Kysucké Nové Mesto, podieľal sa ale aj Žilinský samosprávny kraj, obce, cez ktoré cyklotrasa vedie ale aj tie, cez ktoré nevedie. Združenie založilo aj transparentný účet, na ktorý môžu prispieť občania aj podnikatelia.

Prečo je projekt Kysuckej cyklotrasy dôležitý?

Cyklotrasa je určená v prvom rade na rekreáciu či už obyvateľom regiónu Kysúc ale aj okolitých regiónov. Návštevnosť cyklistov z iných regiónov môže priniesť aj nové podnikateľské príležitosti či podporiť návštevnosť už existujúcich podnikov. Na Kysuciach je dlhodobo problém s veľkým množstvom áut na cestách, cyklotrasa dá ľuďom možnosť využívať na cestu do a z práce bicykle, čo by mohlo z časti odbremeniť komunikácie od časti áut a to najmä v letných mesiacoch.

 

Autor: - r -

Foto: archív

Najnovšie vydanie
Predplatné
zilinskyvecernik_monitor_prod