Žilinský Večerník

29. marec 2024 | Miroslav
| 11°C

Spravodajstvo

Prišli o akreditáciu, žiada hlavu dekanky

Fakulta humanitných vied Žilinskej univerzity musí nájsť riešenie problému, ktorý jej nastal potom, ako Akreditačná komisia (AK) zverejnila výsledky komplexnej akreditácie vysokých škôl a potvrdil ho minister školstva Juraj Draxler. Zatiaľ čo totiž univerzita ako celok dosiahla výborné výsledky, dva študijné programy Fakulty humanitných vied, konkrétne sociálna pedagogika a vychovávateľstvo a učiteľstvo anglického jazyka a literatúry, akreditáciu nezískali. Študenti študujúci na prvom z nich v súčasnosti nemôžu získať diplomy. Odborný asistent a bývalý člen akademického senátu Kamil Mihalov viní za nepriaznivý stav fakulty jej vedenie a vyzval dekanku Vlastu Cabanovú, aby odstúpila. Nestalo sa. Naopak, fakulta sa chce na AK proti výsledkom odvolať.

23.11.2015 | 13:08

Fakulta humanitných vied Žilinskej univerzity musí nájsť riešenie problému, ktorý jej nastal potom, ako Akreditačná komisia (AK) zverejnila výsledky komplexnej akreditácie vysokých škôl a potvrdil ho minister školstva Juraj Draxler. Zatiaľ čo totiž univerzita ako celok dosiahla výborné výsledky, dva študijné programy Fakulty humanitných vied, konkrétne sociálna pedagogika a vychovávateľstvo a učiteľstvo anglického jazyka a literatúry, akreditáciu nezískali. Študenti študujúci na prvom z nich v súčasnosti nemôžu získať diplomy. Odborný asistent a bývalý člen akademického senátu Kamil Mihalov viní za nepriaznivý stav fakulty jej vedenie a vyzval dekanku Vlastu Cabanovú, aby odstúpila. Nestalo sa. Naopak, fakulta sa chce na AK proti výsledkom odvolať.
 

ŽILINA. V neistote je v súčasnosti najmä viac ako sto študentov programu sociálna pedagogika a vychovávateľstvo. Fakulta o jeho akreditáciu totiž požiadala ako o nový odbor, ktorý mal nahradiť doterajšiu sociálnu pedagogiku. Jeho neakreditácia je dnes teda definitívna, pretože ako novému odboru nemohla dať AK čas na odstránenie nedostatkov, ako sa to stalo pri učiteľstve anglického jazyka. Študenti sociálnej pedagogiky sú tak v súčasnosti študentmi bez možnosti získať v tomto odbore vysokoškolský diplom. Škola totiž o akreditáciu starého programu ani len nepožiadala.

 

Odňaté práva

„Komplexná akreditácia ŽU bola ukončená 12. novembra, kedy boli vysokej škole doručené rozhodnutia ministra školstva a hodnotiaca správa Akreditačnej komisie. Týmto dňom vstúpili do platnosti „nové rozhodnutia“, t. j. akreditácie, ktoré boli udelené v rámci komplexnej akreditácie. Pôvodne priznané práva („akreditácie“), ktoré mala vysoká škola priznané do tohto dátumu, a o ktoré si nezažiadala v komplexnej akreditácii, jej boli odňaté. To sa stalo aj s bakalárskym študijným programom sociálna pedagogika. Žiadosť o akreditáciu študijného programu sociálna pedagogika a vychovávateľstvo bola zamietnutá pre nedostatočné plnenie stanovených kritérií,“ uviedol komunikačný odbor ministerstva.
 

Akreditačná komisia ako dôvod nespôsobilosti študijného programu uviedla, že niektoré vyučované predmety sú zabezpečované aj pedagógmi, ktorí v danom študijnom odbore nemajú vlastné vedecké výstupy a nemôžu preto udržiavať kvalitu vzdelávacieho procesu a zabezpečovať jeho rozvoj.

 

Odvolajú sa. Môžu?

Prorektor pre medzinárodné vzťahy a marketing Jozef Ristvej pre Žilinský večerník uviedol, že vedenie FHV sa s vyjadreniami a uvedenými dôvodmi Akreditačnej komisie nestotožňuje, a preto podáva voči tomuto rozhodnutiu odvolanie formou žiadosti o opravu práv.

Vedenie Fakulty humanitných vied zareagovalo v stanovisku: „Pôvodný študijný program sociálna pedagogika bol akreditovaný na fakulte od roku 2003. Vznikol na spoločenskú objednávku v čase, keď v dôsledku zmeny legislatívy museli vedúci zamestnanci verejnej správy mať absolvovaný minimálne prvý stupeň VŠ vzdelania. Akreditovaním tohto študijného programu fakulta teda reagovala na požiadavky praxe, čím umožnila doplniť si vzdelanie zamestnancom pracujúcim v regionálnych úradoch (obsah štúdia tvorili zo 60 % predmety z odboru sociálna pedagogika a zo 40 % nosné predmety cieľovej skupiny – teda oblasti verejnej správy a inštitúcií). Absolvovanie tohto programu výrazne pomohlo k stabilizácii úradníkov pôsobiacich na úradoch oblastnej a miestnej samosprávy, ako aj príslušníkov policajného zboru v regióne Žilinského kraja, ktorí si tak mali možnosť zvýšiť kvalifikáciu. Súčasne sme však v ostatných rokoch evidovali problémy s uplatňovaním absolventov sociálnej pedagogiky denného štúdia. Títo počas štúdia síce absolvovali predmety a mali aj záverečnú skúšku z predmetu teória výchovy, no keďže sa toto v názve študijného programu neuvádzalo, mali problém s uznávaním pedagogickej spôsobilosti a zároveň aj s uznávaním diplomu pri hľadaní práce na niektorých školských správach, kde im nechceli uznávať vychovávateľskú spôsobilosť pre školské kluby a kluby detí a mládeže. Nakoľko prioritou súčasného vzdelávania je sledovanie uplatnenia absolventov v praxi, čo je zároveň aj jedným z najdôležitejších kritérií pri hodnotení kvality vzdelávania (ktorú na samotnej UNIZA členovia akreditačnej komisie hodnotili veľmi vysoko), je dôležité, aby aj fakulta na tieto požiadavky reagovala a prispôsobila študijné programy novým trhovým požiadavkám. To aj pri podávaní žiadosti o akreditáciu študijného programu urobila. Dôležitým faktom však stále zostáva skutočnosť, že jadro pôvodného študijného programu sociálna pedagogika zostalo zachované, dokonca bola posilnená aj akademicko‑personálna štruktúra študijného programu o nových odborníkov, konkrétne o profesora pedagogiky a docenta pedagogickej psychológie. Zároveň v podávanom študijnom programe bola oproti pôvodnému rozšírená aj ponuka výberových predmetov.

Bakalársky študijný program sociálna pedagogika sme preto z vyššie uvedených dôvodov v pôvodnej podobe už do akreditácie nedávali, ale v súlade s obsahom štúdia sme pôvodný názov doplnili o vychovávateľstvo a personálne i obsahovo sme ho posilnili smerom k sociálnej pedagogike, ktorá predtým tvorila len 60 % obsahu programu.

Pre študentov sociálnej pedagogiky máme pripravené viaceré náhradné riešenia, ktoré s nimi budú riadne odkonzultované. Nemôže nastať situácia, aby naši študenti študovali v neakreditovanom študijnom programe, nakoľko sme vždy postupovali a budeme postupovať v súlade s právnym poriadkom Slovenskej republiky, najmä so zákonom č. 131/2002 Z. z. o vysokých školách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.“

Podľa zákona o vysokých školách však toto rozhodnutie znamená, že škole odňali právo udeľovať absolventom študijného programu akademický titul a nesmie prijímať nových študentov. O súčasných sa musí postarať buď tak, že im umožní doštudovať na inom, akreditovanom programe, alebo na inej vysokej škole.

 

Kto je zodpovedný?

Podľa Kamila Mihalova, ktorý vyučuje na Katedre hudby FHV, je táto situácia najmä zodpovednosťou vedenia fakulty: „Vedenie zlyhalo s prípravou materiálov pre akreditáciu, hoci od samého začiatku bolo jasné, že tento problém môže vzniknúť, keďže dávali žiadosť o akreditáciu úplne nového programu.“

„O negatívnej hodnotiacej správe sme vedeli už uprostred leta. Bolo voči nej možné podať námietky. Dekanka to však podľa mňa dostatočne nevyužila. Následne AK správu zverejnila na webe, napriek tomu prebiehalo na odbor prijímacie konanie. Je to pre mňa záhadou, pretože ak vedeli, že v hodnotení dopadne škola slabo, prečo prijímali študentov na neakreditovaný program?“ pýta sa odborný asistent.

Predminulý týždeň rozhodnutie podpísal minister a je definitívne. Kamil Mihalov berie na zodpovednosť najmä dekanku. „Vedenie tvrdí, že situáciu bude riešiť. Zdá sa mi však, že sa opäť vyberajú zlým smerom. Namiesto toho, aby riešili, čo bude so študentmi, hľadajú nástroje, ako zvrátiť hodnotenie AS, čo je podľa mňa neschodná cesta,“ dodáva.
 

Dekanku chcel odvolať

Na zasadnutí akademického senátu vystúpil Kamil Mihalov s kritickou správou a žiadal o odstúpenie dekanky. Okrem spackanej akreditácie jej vyčítal aj niekoľko ďalších vecí. Nedobrá je vraj najmä personálna otázka, keď namiesto plodných akademikov prichádzajú iní, ktorí nie vždy dosahujú ich kvality. Pritom od publikačnej činnosti závisí príjem peňazí pre fakultu. „Fakulta je skrátka zle spravovaná. Potvrdili to aj výsledky komplexnej akreditácie. Bohužiaľ, dekanka odmietla vyvodiť osobnú zodpovednosť a v konečnom dôsledku na to doplatia študenti. Čudujem sa im, že zostávajú na programe, ktorý nie je akreditovaný. Ja na ich mieste by som odišiel inam,“ uzavrel Kamil Mihalov.
 

Michal Filek
Snímka archív

Najnovšie vydanie
Predplatné
zilinskyvecernik_monitor_prod