Žilinský Večerník

25. apríl 2024 | Marek
| -1°C

Spravodajstvo

Projekt nového Bulváru sa nestretol s porozumením, mesto neuvažuje, že ustúpi

Na spoločnom stretnutí s primátorom otvorili tému nového Bulváru. Ešte minulý rok na diskusii s občanmi svoju víziu prezentovala radnica aj spoločne s bratislavskou spoločnosťou, ktorá projekt pripravila. Dodnes vzbudzuje u niektorých občanov nemalé pohoršenie, no najmä nespokojnosť zo strany prevádzok.

16.04.2023 | 12:33

Najväčším kameňom úrazu je fakt, že mesto chce časť Bulváru odbremeniť od áut a urobiť z neho pešiu zónu. Niektorí nemajú jasno v tom, o akú časť ide. „Bulvár je len jeden. Medzi Fándlyho a Okružnou ulicou. My hovoríme o projekte ulice Antona Bernoláka. Z toho vznikajú nedorozumenia. Tento rok by sme mali mať hotovú projektovú dokumentáciu so stavebným povolením. Budúci rok by sme mali začať rekonštruovať. Sme presvedčení, že projekt je naozaj dobrý. Vznikol kvalitnou súťažou a zhotoviteľ návrhu je aj zhotoviteľom projektovej dokumentácie so stavebným povolením,“ povedal k novej vízii Peter Fiabáne, primátor mesta Žilina. Ide o veľkú stavbu v náročnom prostredí.

CÍTIA ODPOR Z PREVÁZIEK

„To, že budeme stavať v bývalom volebnom období sa ukázalo ako časovo nereálne. Cítime istý odpor, ktorý sa prejavuje formou petície. Iniciátormi sú majitelia prevádzok, ktorí majú isté obavy, že to ovplyvní ich biznis. Projekt počíta s úpravou parkovacích miest. Počet bude znížený o 16, ale zase navýšené budú miesta za prevádzkami, priamo vo vnútroblokoch.“

V strede, ako to bolo doteraz, nebude možné parkovanie. „Zo skúseností z iných miest vieme, že majitelia pocítia väčší pohyb ľudí. Projekt prinesie kvalitu do tohto priestoru a ľudia tu budú chodiť radšej,“ myslí si primátor.

UZAVRETÉ PRE AUTÁ

Mesto chce revitalizáciu Bulváru financovať z vlastných zdrojov. „Chcel by som zvýrazniť, že celkový počet parkovacích miest bude vyšší, akurát pôjde o rezidentské parkovacie miesta, ktoré budú slúžiť hlavne obyvateľom. Navýšil sa v dokumentácii počet aj návštevníckym miest. Tie sú na začiatku a na konci tejto časti. To je dôvod odporu majiteľov týchto prevádzok, ktorí dnes majú parkovacie miesta mestské, verejné priamo pred svojimi prevádzkami. Po novom budú musieť zákazníci prejsť len desiatky metrov. Pôjde o veľmi pekný, zelený projekt. Okrem toho má každý za prevádzkou ďalšie parkovacie miesta. My sme komunikovali, hľadali sme spoločné prieniky. Je tam však odpor proti projektu ako celku a to je zo strany mesta neakceptovateľné,“ povedal viceprimátor Martin Kapitulík. 

Problémom tejto lokality je aj množstvo bezdomovcov. „Na území mesta máme zhruba 250 bezdomovcov. Je s tým problém v každom väčšom meste. Je to denná agenda mestskej polície. Nemáme na to účinný nástroj, to asi nikde vo svete. Vyženieme ich spred obchodného centra, potom idú na iné miesto. Videl som projekt a je v ňom menej miest, kde sa môžu zhromažďovať,“ povedal Peter Mišejka, náčelník mestskej polície.

 

Niektoré z hodnotení návrhu Nového Bulváru:

Zvoleným konceptom dopravnej komunikácie v osi riešeného územia veľmi kreatívne nadväzuje na urbanizmus „starého Bulváru“ formou negatívu organizovania priestoru, čím tieto dva celky veľmi vtipne vizuálne oddeľuje a zároveň prepája zdôraznením jasnej líniovej kompozície.
Ako jediný z návrhov prioritne využíva priečny profil v prospech pasantov. Zúžením jazdných pruhov a rekvalifikovaním triedy cestnej komunikácie uvoľňuje priestory po stranách a umožňuje tým bonifikovať pobytovú funkciu v území . Touto zmenou priečneho profilu ako jediný zo súťažiacich akceptoval požiadavku na výsadbu vysokej zelene mimo trasovania podzemnej infraštruktúry. Zapojenie priestorov pred fasádami bytových domov tak isto prispieva k zvýšeniu pobytového komfortu a multimodality v území.
Komisia vysoko hodnotí výber aj množstvo vysokej a komponovanej zelene v nadväznosti na vysoký podiel nespevnených plôch v riešenom území ako ekostabilizačný prvok v území. Rovnako vysoko hodnotí aj materiálové riešenie povrchových úprav.
Trasovanie cyklochodníkov v koridore dopravnej komunikácie s navrhovanými bezpečnostnými prvkami spolu s rekvalifikovaním triedy cestnej komunikácie považuje komisia za optimálne riešenie.
ZDROJ: SILLA

 

 

 

  

Foto: Autorka

Najnovšie vydanie
Predplatné
zilinskyvecernik_monitor_prod