Žilinský Večerník

20. apríl 2024 | Marcel
| 4°C

Zaujímavosti

Prvý československý elektromobil vznikol už v roku 1968

Vtipné vozidlo nieslo meno Ema 1 a aj napriek úspechu na výstavách a medzi odbornou verejnosťou bolo nakoniec vyrobené iba v dvoch exemplároch.

03.04.2017 | 14:14

Ak si myslíte, že elektro­mobily sú záležitosťou posledných pár rokov, možno vás prekvapí, že prvé „čisté“ auto bolo u našich susedov vyrobené už v roku 1968. Týmto priekopníc­kym modelom bolo vtipné vozidlo s názvom Ema 1, teda elektric­ký mestský automobil, verzia 1.

Za zrodom tohto štvorkolesové­ho unikátu stál výskumný ústav elektrických strojov, ktorý spolu s brnenskou univerzitou pripra­vil prototyp vozidla pre veľkolepú medzinárodnú výstavu s názvom Človek a automobil IEMA. E-au­to sa pýšilo samonosnou kovovou karosériou a priestranným inte­riérom s miestom pre dvoch pasa­žierov. Tí nastupovali do interiéru cez dvojicu bočných dverí, ktoré sa otvárali proti smeru jazdy, po­dobne ako na Prage V3S. Niesli rozmerné bočné okná, rovnako ako zvyšok auta. Bohato presklená karoséria spolu s tenkými stĺpikmi bola jedným z cieľov konštrukté­rov, a to nielen kvôli estetike, ale aj lepšiemu rozhľadu v náročných podmienkach mestskej premávky. Aj keď exteriér vozidla priťahoval v dobe svojho predstavenia znač­nú pozornosť, tá najväčšia bola sústredená do útrob tohto malého auta. Emu totiž nepoháňal jeden, ale hneď dvojica elektromoto­rov so spoločným výkonom 4 kW, z ktorých každý roztáčal jedno zadné koleso, čím sa odbúrala potreba použitia diferenciálu. Aj vďaka tomu vážilo toto auto len 860 kg, z ktorých viac než tridsať percent tvorili olovené batérie uložené pod sedadlami posádky. Vďaka energii v nich uloženej do­sahovala Ema 1 maximálnu rých­losť, a to úctyhodných 50 km/h a maximálny dojazd 50 km.

V po­rovnaní s dnešnými elektromo­bilmi sa tieto hodnoty môžu zdať smiešne, avšak s prihliadnutím na dobu vzniku tohto auta si uvedo­míme, ako veľmi sú súčasné elek­tromobily ešte v plienkach. Elek­tromobil Ema 1 bol vo svojej dobe veľmi vydarený prototyp, ktorý sa však, ako to už v tých časoch bý­valo, do sériovej výroby nedostal. Ak by ste si však chceli pozrieť tento unikát naživo, jeden z dvoji­ce pôvodných exemplárov nájdete na sklonku tohto roka v stálej ex­pozícii Technického múzea v Brne.

Foto: Archív redakcie

Najnovšie vydanie
Predplatné
zilinskyvecernik_monitor_prod