Žilinský Večerník

19. apríl 2024 | Jela
| 6°C

Kultúra

Rafu zaujímajú témy nacionalizmu, extrémizmu, xenofóbie a rasizmu

Považská galéria umenia v Žiline otvorila nezvyčajnú výstavu rodáka Tomáša Rafu. Jeho výstava s názvom Nový nacionalizmus v srdci Európy je pokusom o prvú obsiahlejšiu prezentáciu jeho doterajšej tvorby.

17.08.2015 | 13:35

Považská galéria umenia v Žiline otvorila nezvyčajnú výstavu rodáka Tomáša Rafu. Jeho výstava s názvom Nový nacionalizmus v srdci Európy je pokusom o prvú obsiahlejšiu prezentáciu jeho doterajšej tvorby.
 

Umelec Tomáš Rafa vystavuje na domácej pôde. Výstavu Nový nacionalizmus v srdci Európy otvorili vernisážou minulý štvrtok v priestoroch Považskej galérie umenia (PGU) v Žiline.

„Hlavnými témami jeho tvorby sú prejavy nacionalizmu, extrémizmu, xenofóbie a rasizmu v súčasnej spoločnosti, ku ktorým sa ako umelec snaží zaujať postoj bez výrazného subjektívneho vkladu, avšak na druhej strane s cieľom zachytiť tieto skutočnosti čo najviac detailne a takto ich sprostredkovať širokej verejnosti,“ vyslovil Milan Mazúr, riaditeľ Považskej galérie umenia v Žiline.

Lajtmotívom prezentácie je dlhodobý projekt Nový nacionalizmus v srdci Európy, neustále dopĺňaný ďalšou dokumentáciou a videodokumentáciou, ktorý zastrešil aj názov aktuálnej výstavy autora v PGU v Žiline.

 

Dve ťažiská výstavy

Prezentácia v galérii ponúka hlavné oblasti aktivít autora, najmä jeho dokumenty zo zhromaždení a pochodov extrémistov a nacionalistov na Slovensku a v Česku v poslednom období. Aktuálne protesty proti imigrantom, proti národnostným, rasovým menšinám a iným minoritám v spoločnosti, samostatnou kategóriou je sprostredkovanie udalostí na Ukrajine.

Druhým ťažiskom výstavy sú dokumentácie autorových aktivistických a v prospech rómskej minority organizovaných participatívnych projektov, realizovaných predovšetkým na východnom Slovensku, ktoré tvoria paralelnú líniu jeho tvorby.


Fotografie a videá

„Ak by sme sa pokúšali rozkódovať umelecký aparát autora, fotografické výstupy – tu treba upozorniť, že mu v zásade nejde o realizáciu bežných foriem výtvarnej fotografie, i napriek tomu obsahujú ich tvaroslovie – prítomné je najmä v kompozícii záberu, no v tomto prípade je to skôr výsledok ich postprodukčnej adjustácie,“ prezradila kurátorka. Podobne je to aj v prípade videotvorby, ktorej hlavná báza je dokumentárna, no napr. zameranie na detail, komponovanie obrazu, nakoniec i postprodukcia ich približuje k formátom výtvarnej videotvorby. V pomerne ostrom kontraste sa tak nachádza expresívny obsah fotografií a videí a zámerne minimalizované používanie výtvarného tvaroslovia. Najdôležitejšie je sprostredkovanie vizuálnej informácie pre interpretáciu a následné možné zaujatie subjektívneho stanoviska k problému u diváka.

Výstavu si do galérie môžete prísť pozrieť do 6. septembra.
 

Katarína Kvašňovská
Snímka archív PGU

Najnovšie vydanie
Predplatné
zilinskyvecernik_monitor_prod