Žilinský Večerník

29. marec 2024 | Miroslav
| 11°C

Automoto

RENAULT ESPACE – odvážne iný

Jednou z najočakávanejších noviniek nášho automobilového trhu je v tomto roku bezpochyby aj piata generácia RENAULT ESPACE. My sme vďaka žilinskému zastúpenie značky RENAULT mali možnosť vyskúšať túto horúcu novinku medzi prvými na domácej pôde. Najnovší RENAULT ESPACE ponúka pri aktuálnej generácii v jednom balení atraktívny mix hneď niekoľkých vozidiel. Aj naďalej má v sebe prvky vozidiel kategórie typu MPV, ktorú sám založil. Zásluhou vyššej svetlej výšky má ale teraz oveľa bližšie k veľmi obľúbenej kategórii crossoverov. V neposlednom rade má vďaka atraktívnemu dizajnu, hodnotnému interiéru a špičkovej výbave ambíciu ponúknuť tiež alternatívu k vozidlám z prémiového segmentu. Nový RENAULT ESPACE s bi turbo dieselom Energy dCi 160, automatickou dvojspojkovou prevodovkou a v najvyššej výbave Initiale Paris nám na test zapožičala spoločnosť AUTO MARKET, a. s., autorizovaný predajca vozidiel RENAULT v našom regióne.

08.06.2015 | 16:57

Jednou z najočakávanejších noviniek nášho automobilového trhu je v tomto roku bezpochyby aj piata generácia RENAULT ESPACE. My sme vďaka žilinskému zastúpenie značky RENAULT mali možnosť vyskúšať túto horúcu novinku medzi prvými na domácej pôde. Najnovší RENAULT ESPACE ponúka pri aktuálnej generácii v jednom balení atraktívny mix hneď niekoľkých vozidiel. Aj naďalej má v sebe prvky vozidiel kategórie typu MPV, ktorú sám založil. Zásluhou vyššej svetlej výšky má ale teraz oveľa bližšie k veľmi obľúbenej kategórii crossoverov. V neposlednom rade má vďaka atraktívnemu dizajnu, hodnotnému interiéru a špičkovej výbave ambíciu ponúknuť tiež alternatívu k vozidlám z prémiového segmentu. Nový RENAULT ESPACE s bi turbo dieselom Energy dCi 160, automatickou dvojspojkovou prevodovkou a v najvyššej výbave Initiale Paris nám na test zapožičala spoločnosť AUTO MARKET, a. s., autorizovaný predajca vozidiel RENAULT v našom regióne.

 

Automobilka RENAULT sa nikdy nebála experimentov s inovatívnym prístupom. Aj vďaka tejto filozofii uzrel v roku 1984 svetlo sveta pôvodný RENAULT ESPACE. A ten na starom kontinente prakticky založil kategóriu MPV. Teda kategóriu veľkopriestorových rodinne orientovaných vozidiel. Aktuálna, v poradí už piata generácia modelu ESPACE sa odklonila od pôvodnej filozofie klasického MPV. RENAULT tento počin odôvodňuje klesajúcim záujmom o vozidlá typu MPV, ktoré dnes v popularite výrazne predbiehajú práve crossovery. Kompletne nanovo vyvinutý ESPACE s poradovým číslom 5 je pre značku RENAULT bezpochyby veľmi dôležitým modelom. Na väčšine európskych trhov plní funkciu vlajkovej lode značky, čoho odrazom je veľmi atraktívny dizajn inšpirovaný svetom lietadiel. Samozrejmosťou je aj dostupnosť špičkových technológií a jazdných asistentov. Ako príklad uveďme, že už v základe novinka disponuje svetlometmi s full LED technológiou. Veľmi užitočnou funkciou je rovnako volič jazdných režimov Multi-Sence. Oproti konkurencii má navrch tiež dostupnosťou funkcie 4Control. Tá sa vyznačuje štyrmi aktívne radenými kolesami a z minulosti ju už poznáme napr. z modelového radu Laguna. V duchu doby sa nesie aj ponuka jazdných asistentov. Nový RENAULT ESPACE preto môže disponovať adaptívnym tempomatom, inteligentným parkovacím asistentom, monitorovaním jazdných pruhov, výstrahou pred vozidlami v mŕtvom uhle, automatickým brzdným systémom, rozpoznávaním dopravných značiek či automatickým prepínaním diaľkových svetiel. V neposlednom rade treba spomenúť tiež dostatočne výkonné, ale pritom veľmi úsporné motorizácie. Na našom trhu sa aktuálne novinka ponúka v troch stupňoch výbavy a rovnako s trojicou motorizácií. Pri vozidlách tejto kategórie patria tradične k najžiadanejším naftové motorizácie. Pre nový ESPACE sú v ponuke hneď dva moderné turbodiesle s objemom 1,6 litra, ktoré plnia najprísnejšie emisné normy. Základom je motorizácia Energy dCi 130 (130 koní), ktorá je ako jediná k dispozícii so 6 st. manuálnou prevodovkou. Výkonnejšou voľbou je nový motor Energy dCi 160 (160 koní), ktorý je prepĺňaný hneď dvojicou turbodúchadiel a kombinuje sa so 6 st. automatickou dvojspojkovou prevodovkou. Výkonovou špičkou je prepĺňaná benzínová motorizácia Energy TCe 200 (200 koní), ktorá spolupracuje výhradne so 7 st. automatickou dvojspojkovou prevodovkou. My sme pri teste siahli po výkonnejšej naftovej verzii, ktorá by mohla byť veľmi častou zákazníckou voľbou. Naša úvodná otázka preto znie: Čo všetko ponúka nová generácia RENAULT ESPACE?

 

 

Vzhľad a rozmery

Už pri prvom pohľade na novinku z akéhokoľvek uhla pohľadu musíme dizajnérom nového ESPACE na čele s Laurensom van den Ackerom zložiť veľkú poklonu. Dokázali totiž navrhnúť vozidlo, ktoré je dostatočne originálne a neprehliadnuteľné, ale pritom stále veľmi seriózne a reprezentatívne. Predná časť vozidla pôsobí veľmi dynamicky a robustne. Dominuje jej výrazná mriežka chladiča s horizontálnymi lamelami a neprehliadnuteľné fabrické logo uprostred. Pri bočnej siluete je pre zmenu najviac cítiť dizajnovú inšpiráciu svetom lietadiel. Dôraz na špičkovú aerodynamiku podčiarkuje veľmi pozvoľne stúpajúca línia čelného skla. Zaujímavým detailom je efektné tvarovanie zadného stĺpika evokujúce chvost lietadla. Masívnosť a príslušnosť ku crossoverom dokresľujú krásne a veľké kolesá, v našom prípade s priemerom 19 palcov a rovnako i ochranné oplastovanie spodnej časti karosérie. Opticky rozšírená zadná časť pôsobí taktiež veľmi masívne. Nový RENAULT ESPACE vďaka efektnej grafike zadných LED svetiel veľmi ľahko rozoznáte aj v noci. To, že je nový RENAULT ESPACE už „poriadny kus auta“, prezrádzajú aj jeho vonkajšie rozmery. Tie sme pre zaujímavosť porovnali s minulou generáciou modelu GRAND ESPACE. Novinka meria 4857 mm (-2 mm), široká je 1888 mm (+29 mm), výška vozidla dosahuje 1677 mm (-73 mm) a rázvor náprav má hodnotu 2884 mm (+14 mm). Silnou stránkou minulých generácií modelu ESPACE bola aj variabilita a kapacita batožinového priestoru. Inak to nie je ani pri najnovšej generácii. Aj tu zákazník môže doobjednať tretí rad sedadiel, ako to bolo v prípade testovaného vozidla. Prepravná kapacita pre batožinu dosahuje v 5 miestnej konfigurácii hodnotu od 614 do 719 litrov v závislosti od aktuálnej polohy sedadiel v druhom rade. Pri využití 7 miestnej konfigurácie zostáva ešte 247 litrov pre batožinu. Pri sklopených sedadlách v druhom a treťom rade ponúka ESPACE dokonale rovnú podlahu a objem až 2035 litrov. Keď už sme pri sklápaní sedadiel, novinka disponuje skutočne sofistikovaným systémom. Sedadlá je možné sklápať jedným dotykom buď z miesta vodiča prostredníctvom rozhrania R-Link 2, alebo samostatným ovládacím panelom v batožinovom priestore. Prostredníctvom ktorého je možné zložiť v prípade potreby len vybrané sedadlá, alebo použiť tlačidlo „all“ a sklopiť všetky sedadlá naraz. Mimochodom ide vskutku o impozantné divadlo. Okrem sklápania sedadiel si novinka zaslúži palec hore aj za dostupnosť rezervnej pneumatiky. Tá je ukotvená zospodu vozidla, čím nijako neobmedzuje batožinový priestor. Medzi luxusné prvky testovaného vozidla radíme aj praktické a efektné elektrické ovládanie dverí kufra, ktorého uhol otvorenia možno prednastaviť. Keďže má nový RENAULT ESPACE veľmi blízko ku crossoverom, posledným spomenutým parametrom je údaj o svetlej výške. Tá dosahuje 160 mm.

 

 

Interiér a výbava

Slovami chvály nešetríme ani po presunutí sa do kabíny. Interiér novinky je úplne iný, ako sme pri značke RENAULT boli doteraz zvyknutí. Už prvý dojem po usadnutí za volant evokuje vskutku luxusný nádych hodný vlajkovej lode značky. RENAULT pri modeli ESPACE využíva hodnotné a kvalitné materiály, ako je koža, mäkčené plasty a podobne. Rovnako ich dielenské spracovanie dosahuje veľmi vysokú úroveň. Prístrojový panel v zornom poli vodiča tvorí TFT displej, ktorého grafika sa mení v závislosti od aktuálne zvoleného jazdného režimu. Samozrejme, systém dovoľuje i množstvo individuálnych nastavení. Stredový priestor vypĺňa obrovský, vertikálne orientovaný dotykový displej multimediálneho systému R Link 2 s priemerom 8,7 palca. Palec hore dávame jeho ovládaniu. To má veľmi blízko k ovládaniu klasického tabletu, čím RENAULT vyčnieva nad konkurenciou. Systém ponúka okrem navigácie a multimédií aj ďalšie rozmanité množstvo nastavení jednotlivých funkcií vozidla. Prostredníctvom R Link 2 je možné napr. predvoliť účinok klimatizácie, nastavenia jazdných asistentov, parkovacieho asistenta a podobne. Dôležité funkcie, ako je regulácia teploty, vyhrievanie okien či klimatizácia, je možne meniť vlastnými ovládačmi umiestnenými samostatne pod tabletom. Efektne pôsobí aj tzv. plávajúca stredová konzola, pod ktorou sa nachádzajú odkladacie priestory. Priamo na nej je umiestnený multifunkčný ovládač systému R Link 2. Logicky tu nechýba ani originálny volič automatickej prevodovky, taktiež silno inšpirovaný svetom lietadiel. Efektne tvarovaná páka si zaslúži pochvalu aj za koncové polohy R, resp. D. Tie značne uľahčujú manévrovanie, napríklad keď sa treba rýchlo otočiť. RENAULT sa pri modeli ESPACE vyhral aj s mnohými detailmi. Veľmi sympaticky pôsobí napríklad výsuvná priehradka pred spolujazdcom v tvare zásuvky. Palec hore dávame elegantnému kľúčiku bezkľučového prístupu a štartovaniu vozidla. A príjemným detailom je aj prekrytie prahov, od ktorých sa neumažú nohavice. Luxusný nádych v kabíne dotvára ambientné osvetlenie, ktorého farebnú škálu možno meniť. Z užívateľského hľadiska musíme vyzdvihnúť aj veľmi dobrý výhľad z vozidla. Ten uľahčujú umne tvarované A stĺpiky. Najvyššie kritériá znesú príjemné a veľmi pohodlné predné sedadlá, ktoré v prípade testovaného vozidla disponovali aj masážnou funkciou. Rodinne orientovaných záujemcov nesklame ESPACE ani priestorom vzadu. Druhý rad ponúka tri samostatné posuvné sedadlá s priam kráľovským priestorom pre nohy. V príplatkovom treťom rade, do ktorého je vďaka doširoka sa otvárajúcim dverám slušný prístup, sa na kratšie vzdialenosti relatívne pohodlne odvezú aj priemerne urastení dospelí. Primárne je ale táto konfigurácia určená pre deti. Z hľadiska výbavy ja na tom novinka veľmi dobre už v základnom stupni Life. Ten okrem iného zahŕňa už aj spomínané full LED svetlomety. Nami testovaná top výbava Initiale Paris pridáva aj luxusné prvky, ako napríklad kožený interiér, štyri riadené kolesá 4Control, adaptívny podvozok, vyhrievanie sedadiel v prvom a druhom rade, audio systém Bose s 12 reproduktormi, parkovacie senzory vpredu aj vzadu, zadnú parkovaciu kameru, spomínané jazdné asistenty, adaptívny tempomat, Head-up displej a podobne.

 

 

Jazda

Nový RENAULT ESPACE si zaslúži pochvalu aj po jazdnej stránke. Skvelá aerodynamika a vynikajúce odhlučnenie sú zárukou akustickej pohody na palube. Veľmi prekvapila motorizácia Energy dCi 160. Vďaka prepĺňaniu dvojicou turbodúchadiel ponúka aj motor s relatívne malým objemom 1,6 litra solídny výkon až 160 koní. Keďže nový ESPACE je oproti predchodcovi aj výrazne ľahší, motorizácia nemá ani so zaťaženým vozidlom absolútne žiadny problém. Naopak, novinke udeľuje veľmi slušnú jazdnú dynamiku. Výhodou menšieho objemu je v neposlednom rade aj veľmi priaznivá spotreba paliva. V praxi sa nám veľmi páčila aj spolupráca spomínanej motorizácie so 6 st. dvojspojkovou prevodovkou. Vďaka technológii natáčania zadných kolies 4Control je aj tak veľké auto, ako je nový RENAULT ESPACE, veľmi obratné a až prekvapivo ľahko sa s nim manévruje aj v úzkych uličkách. 4Control funguje tak, že pri menších rýchlostiach sa zadné kolesá natáčajú mierne v protismere jazdy, čím sa výrazne zmenšuje polomer otáčania. Pri vyšších rýchlostiach sa, naopak, zadná náprava natáča mierne v smere jazdy, čím sa zlepšuje celková stabilita vozidla. Okrem systému 4Control ponúka novinka aj volič jazdných režimov Multi Sence. Predvolenú ponuku tvoria režimy: Eco, Comfort, Neutral, Sport a tiež Perso, ktorý dovoľuje individuálne nastavenie systému podľa požiadaviek konkrétneho vodiča. Rozhranie Multi Sence mení v závislosti od zvoleného jazdného režimu nastavenie tlmičov adaptívneho podvozka, reakcie motora a prevodovky, ďalej riadenia, elektronických systémov a podobne.

 

A náš celkový dojem?

Nový RENAULT ESPACE v našom teste potvrdil, že v sebe dokáže ponúknuť alternatívu k hneď niekoľkým typom vozidiel súčasne. Z nášho pohľadu predstavuje ideálnu kombináciu veľkopriestorového rodinného vozidla a crossoveru s citeľným nádychom luxusu. Ako celok dokáže novinka určite mnohých chytiť za srdce. Atraktívnym benefitom je aj záruka na 5 rokov resp. 150 000 km a rovnako možnosť výhodného financovania. Viac dozviete získate v Žilinskom zastupeni značky RENAULT. V Žiline si nový RENAULT ESPACE môžete prísť pozrieť či vyskúšať a otestovať k autorizovanému predajcovi vozidiel RENAULT v našom regióne, spoločnosti AUTO MARKET, a. s., na Košickej ulici, kde na vás čakajú i ďalšie modely značky RENAULT.

 

Autor:  Peter Hlačik
Snímky: autor

 

Technické parametre:

Model: RENAULT ESPACE Energy dCi 160 EDC Initiale Paris
Motor: diesel
Pohon: predný
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 118/160
Krútiaci moment Nm: 380
Maximálna rýchlosť km/h: 202
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 9,9 s
Prevodovka: dvojspojková automatická
Počet stupňov: 6
Kombinovaná spotreba 4,7 l na 100 km


Výbava: Energy dCi 160 EDC Initiale Paris (testovaný model) Cena: od 41 290 €
Výbava: Energy dCi 130 Life Cena: od 28 990 €

Najnovšie vydanie
Predplatné
zilinskyvecernik_monitor_prod