Táto stránka využíva cookies. Používaním tejto stránky súhlasíte s používaním cookies. ×

Žilinský Večerník

3. október 2022 | Stela
| 8°C

Spravodajstvo

Ročný lístok v žilinskej MHD drahší než v Bratislave

Za neobmedzené cestovné v Žiline si priplatíte viac ako v hlavnom meste, aj keď cena ročného lístka v našej metropole sa zmenila len nedávno.

18.08.2022 | 10:34

PRAHA JE S CENAMI INDE 

Našu redakciu oslovila čitateľka Mária Vajdová s tým, že bola na výlete v Prahe. Tam zistila, že ročné neobmedzené predplatné na MHD je skoro o polovicu nižšie ako je v Žiline. „Len tak som sa zaujímala, koľko by som za rok neobmedzeného jazdenia v MHD zaplatila v Prahe. Zistila som, že pri aktuálnom kurze je to 148 eur. To ma trošku zarazilo, keďže v Žiline je to podstatne viac a pritom neraz čakám na trolejbus aj viac ako 15 minút. Tam sa mi to nestalo ani raz. Viem, je to iné mesto, ale aj tak ma to nenechalo chladnou,“ opísala svoje pocity z tamojších cien za dopravu Mária. Iste, nie je možné porovnávať rôzne štáty vzhľadom na podielové dane ako aj dotácie mesta, ktoré si môže na podporu MHD dovoliť. Cena ročného lístka v Bratislave je aktuálne 199 eur, v porovnaní so Žilinou, kde je cena 231 eur, ostáva otázka, čo všetko na cenu ročného lístka vplýva. „Cena ročného predplatného cestovného lístka sa odvíja od 30-dňového, respektíve 90-dňového lístka tak, aby jeho cena bola výhodnejšia oproti lístku na kratšie obdobie. Už v cene 30-dňového predplatného lístka, ktorý nemá obmedzenia počtu jázd, je však zohľadnená komerčná zľava oproti cene, ktorú by cestujúci zaplatil za jednorazové cestovné lístky. A to pri tom istom počte jázd, ktorý uskutoční za mesiac v rámci svojich cestovných návykov a potrieb,“ vysvetľuje Mikuláš Kolesár, konateľ Dopravného podniku mesta Žilina a potvrdzuje, že aktuálna cena ročného lístka v Bratislave je nižšia.

NIE JE VYUŽÍVANÝ

Podľa Mikuláša Kolesára sú dôvody pragmatické. „Podľa našich informácií je to tzv. marketingová-akciová cena a platí od 1. júla. Jeho pôvodná cena je 264,20 eura. Zároveň chceme podotknúť, že ročný lístok je najmenej predávaný typ v rámci nášho portfólia. Vstúpil do platnosti až minulý rok, po zmene tarify, a jeho prínos a záujem zo strany cestujúcich budeme analyzovať. Taktiež chceme upriamiť pozornosť aj na to, že ceny 30- a 90-dňových lístkov sú v Žiline nižšie, ako sú ceny týchto lístkov v Bratislave.“  Negatívny dopad na fungovanie Dopravného podniku Žilina mala v minulosti aj bezplatná preprava pre študentov. Tá sa stala minulosťou, keď poslanci ojedinelý benefit po dvoch rokoch zrušili. Systém mal na tržby dopravného podniku negatívny dopad. Pripomeňme, že do roku 2019 Mestskou hromadnou dopravou cestovali zadarmo študenti od 15 do 26 rokov s trvalým pobytom v Žiline a bez dlhu voči mestu. Teraz vieme, že za rok 2019 aj 2020 bola žilinská MHD v zisku. To sa zmenilo až v roku 2021, kedy sa podnik dostal do straty. Tá ešte nebola schválená a bola pravdepodobne spôsobená najmä pandémiou. Dopravný podnik spolu s mestom vnímali negatívny vplyv COVID-u na dopyt po cestovaní verejnou dopravou. „Na druhej strane sme spoločne prijali rozhodnutie, že nechceme cestujúcim výrazne zhoršovať dostupnosť MHD obmedzeniami s dopadom na hustotu spojov, počet cestujúcich vo vozidlách a podobne. Nešli sme teda cestou výrazného obmedzovania a redukcie spojov ako niektoré mestá na Slovensku. Jediné obmedzenie bolo v podobe prázdninového režimu aj to iba v niektorých obdobiach pandémie, kedy bola výrazne obmedzovaná mobilita občanov,“ približuje niektoré obmedzenia Kolesár. Cieľom bolo zachovať dostatočnú ponuku spojov, aby bola MHD pre cestujúcich ešte „zaujímavá“ a plnila účel pre cestujúcich. „Zároveň sme chceli docieliť, aby sa cestujúci cítili vo vozidlách bezpečne vzhľadom na zachovanie bezpečnej vzdialenosti a nechceli sme, aby vozidlá boli z titulu riedkeho intervalu preplnené. Iné obmedzenia v MHD neboli prijímané. Opýtali sme sa aj na možnosť zrušenia cestovného zadarmo pre niektoré skupiny obyvateľov. „Zmena tarify MHD podlieha schváleniu mestským zastupiteľstvom. Návrhy niektorých poslancov na zrušenie bezplatnej dopravy v minulosti neboli schválené,“ doplnil konateľ spoločnosti.

Autor: Alexandra Janigová

Foto: Milan Kosec

Najnovšie vydanie
Predplatné
zilinskyvecernik_monitor_prod