Žilinský Večerník

25. apríl 2024 | Marek
| 0°C

Automoto

SEAT LEON – Koncernová technika v spojení so španielskym temperamentom

V tohtotýždňovom teste skúšame horúcu novinku v triede kompaktov na našom trhu, nový SEAT LEON. Nový LEON je postavený na najnovšej modulárnej platforme koncernu VW s označením MQB. Španielska značka však pri novom LEONe jednoznačne vsadila na temperament a dizajn, ktorými sa novinka najviac odlišuje od koncernových príbuzných. Nový SEAT LEON s osvedčeným a najmä úsporným turbodieselom 1,6 TDI pod kapotou a vo výbavovom stupni Style nám na test zapožičala spoločnosť Auto market, s. r. o., autorizovaný predajca vozidiel SEAT v našom regióne.

19.03.2013 | 13:49

V tohtotýždňovom teste skúšame horúcu novinku v triede kompaktov na našom trhu, nový SEAT LEON. Nový LEON je postavený na najnovšej modulárnej platforme koncernu VW s označením MQB. Španielska značka však pri novom LEONe jednoznačne vsadila na temperament a dizajn, ktorými sa novinka najviac odlišuje od koncernových príbuzných. Nový SEAT LEON s osvedčeným a najmä úsporným turbodieselom 1,6 TDI pod kapotou a vo výbavovom stupni Style nám na test zapožičala spoločnosť Auto market, s. r. o., autorizovaný predajca vozidiel SEAT v našom regióne.

Aktuálny SEAT LEON je v poradí už treťou generáciou tohto modelového radu. Najvýznamnejšou novinkou je, že po prvýkrát dostal nový LEON popri 3- a 5-dverovej karosárskej verzii i verziu kombi. My však testujeme klasickú 5-dverovú verziu. Tá, najmä vďaka úplne novému a krásnemu dizajnu a tiež s pomocou využitia najnovšej koncernovej techniky, zaznamenala výrazný krok smerom vpred. Otázka teda znie nasledovne: Čo nové prináša tretia generácia SEATU LEON a ako funguje v praxi?

Dizajn a vzhľad:

Ak sa bližšie pozrieme na dizajn novinky, tak nový LEON rozhodne nesklame. Svojimi líniami či krivkami už na prvý pohľad evokuje dynamiku a športovosť. To je jeho nespornou výhodou, ktorú ocenia najmä muži. Pri pohľade spredu pôsobí novinka vďaka hranám a zaujímavo tvarovaným svetlometom nahnevane či drsne a LEON tak budí rozhodne rešpekt. Bočnej línii zase dominujú pomerne svalnaté blatníky vpredu i vzadu a tiež veľmi krásne a originálne spätné zrkadlá s integrovanými smerovkami. Tie okrem efektnosti plnia zároveň dobre i svoju rolu pri výhľade dozadu. Oproti predchodcovi v novom LEONe už kľučky zadných dverí nie sú „maskované“, naopak, nájdete ich na klasickom mieste. Nám sa po dizajnovej stránke ale najviac páči zadná časť LEONu, kde dominujú krásne a originálne svetlomety. Ak sa pozrieme na nový SEAT LEON z hľadiska veľkosti či celkových rozmerov, tak konštatujeme, že sa nijako nevymyká štandardom danej triedy. Novinka
meria 4263 mm, široká je 1816 mm, výška vozidla dosahuje 1459 mm a rázvor náprav má hodnotu 2636 mm. Batožinový priestor ponúka slušný objem 380 litrov. Jediný problém môže byť vyššia
nakladacia hrana, čo je čiastočne i daň za dizajnovo veľmi vydarenú zadnú časť vozidla. Pochváliť, naopak, musíme využiteľnosť kufra a tiež skutočnosť, že pod ním zostal priestor na plnohodnotnú rezervu. Po sklopení zadných sedadiel síce nevznikne rovná úložná plocha, no priestor na batožinu vzrastie až na hodnotu 1210 litrov.

Interiér:

Po presunutí sa do interiéru dávame novému LEONu jednoznačne palec hore. Hneď na prvý pohľad či dotyk zaznamenáte veľký posun smerom vpred oproti predošlej generácii. Použité materiály i dielenské spracovanie dosahujú veľmi slušnú úroveň. Chválime aj orientáciu palubnej dosky smerom na vodiča a taktiež efektné biele podsvietenie prístrojov. Rýchlomer a otáčkomer pôsobia veľmi športovo, navyše sú v nich efektne zabudované svetelné ukazovatele teploty chladiacej kvapaliny, resp. stavu paliva v štýle Audi. Ďalšou dominantou nového LEONu je i centrálny dotykový displej s peknou grafikou, ktorý zobrazuje veľké množstvo rôznorodých údajov a okrem tradičných médií ponúka i port na SD karty. USB vstup je naopak vtipne ukrytý v schránke pred spolujazdcom.
Posed za volantom je veľmi príjemný. Veľmi sa nám páčia sedadlá s výraznejším bočným vedením, ktoré ešte viac podčiarkujú celkový športový naturel vozidla. Aj z hľadiska ergonómie si LEON
zaslúži pochvalu, radiaca páka či parkovacia brzda sú ideálne poruke, čo je veľmi príjemné. Odkladacích priestorov na drobnosti je v novom LEONe taktiež dostatok. Priestorové pomery na zadných sedadlách sú akceptovateľné a bez problémov sa za seba usadia i dvaja pasažieri s výškou cca 180 cm. Testované vozidlo bolo vo výbave Style, ktorá okrem iného obsahuje napríklad systém štart-stop, asistent rozjazdu do kopca, dvojzónovú klimatizáciu a podobne.

Jazda:

Testovaný LEON mal pod prednou kapotou úsporný turbodiesel 1,6 TDI, ktorý disponuje celkovým výkonom 105 koní. Pre toho, kto má vyslovene športové ambície, jednoznačne odporúčame do nového LEONu niektorý zo zážihových agregátov TSI. No naopak, pre toho, kto hľadá úsporný motor so slušným ťahom, je turbodiesel 1,6 TDI ideálna voľba. Motor vyniká svojou úspornosťou a kultivovanosťou nielen na okresných cestách či diaľnici, ale vďaka systému štart-stop aj v meste. Aj počas nášho testu sa priemerná spotreba ustálila na hranici 4,5 litra a to sme jazdili s úplne novým a ešte nezabehnutým vozidlom. K agregátu sa vcelku hodí i 5-stupňový manuál s dlhším štvrtým i piatym stupňom. Podvozok je naladený taktiež športovo, čo ešte viac umocňuje emócie z vozidla. Problémom nie je ani jednoduchá zadná náprava s vlečnými ramenami a nový LEON bez problémov zvláda i rýchle prejazdy tiahlych zákrut či nerovností našich ciest.

Celkový dojem?

Nový SEAT LEON znamená jednoznačný posun smerom vpred. Z hľadiska dizajnu a vzhľadu sa určite radí k najatraktívnejším kompaktom a skutočne budí emócie. Okrem toho, emócie určite zažijete aj pri jazde. Jeho veľkou výhodou je nesporne i najatraktívnejšia základná cena v porovnaní s koncernovými súrodencami. Pre každého, kto si potrpí na temperament pri dizajne i jazdných vlastnostiach, je preto nový SEAT LEON ideálnou voľbou.

V Žiline si nový SEAT LEON môžete prísť pozrieť či vyskúšať a otestovať k autorizovanému predajcovi vozidiel SEAT v našom regióne, spoločnosti Auto market, s. r. o. na Košickej ulici, kde na vás čakajú i ďalšie modely značky SEAT.

Technické parametre:
Model: SEAT LEON 1,6 TDI CR Style
Motor: diesel
Pohon: predný
Počet valcov: 4
Výkon: kW/koní 77/105
Točivý moment: Nm 250
Maximálna rýchlosť: km/h 192
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 10,7 s
Prevodovka: manuálna
Počet stupňov: 5
Kombinovaná spotreba: 4,1 l na 100 km
Výbava: 1,2 TSI Entry (benzín) Cena: od 11 990 €
Výbava: 1,6 TDI CR Style (testovaný model) Cena: 17 490 €

Najnovšie vydanie
Predplatné
zilinskyvecernik_monitor_prod