Žilinský Večerník

18. apríl 2024 | Valér
| 0°C

Automoto

ŠKODA Fabia Combi – Slovenské auto roka 2015

Najnovšia, v poradí tretia generácia ŠKODY Fabia, zožala od svojho debutu už množstvo honorov a ocenení. Tieto úspechy najlepšie odzrkadľujú fakt, že v Mladej Boleslavi vznikol ďalší úspešný bestseller s okrídleným šípom v znaku. Za všetky ocenenia spomeňme víťazstvá v národných anketách Auto roka 2015 ako v Českej republike, tak aj na Slovensku. Po nedávnej skúsenosti so základným modelom aktuálne testujeme praktickejšiu verziu ŠKODA Fabia Combi, ktorá sa len prednedávnom začala predávať aj na našom trhu. Pre verziu Combi je charakteristická najmä proporčná vyváženosť, vďaka ktorej ju neváhame zaradiť medzi momentálne celkovo najatraktívnejšie modely značky ŠKODA. Rodinne orientovaných záujemcov ešte viac poteší obrovský kufor, čím sa nová ŠKODA Fabia Combi radí k suverénom svojho segmentu a dokonca celkovou kapacitou batožinového priestoru prekonáva aj mnohé modely z vyšších segmentov. Novú ŠKODU Fabia Combi s najvýkonnejšou benzínovou motorizáciou 1,2 TSI (81 kW), v kombinácii so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou a v top výbave Style, nám na test zapožičala spoločnosť IMPA Žilina, s. r. o., autorizovaný predajca a servis vozidiel ŠKODA v našom regióne.

23.03.2015 | 18:06

Najnovšia, v poradí tretia generácia ŠKODY Fabia, zožala od svojho debutu už množstvo honorov a ocenení. Tieto úspechy najlepšie odzrkadľujú fakt, že v Mladej Boleslavi vznikol ďalší úspešný bestseller s okrídleným šípom v znaku. Za všetky ocenenia spomeňme víťazstvá v národných anketách Auto roka 2015 ako v Českej republike, tak aj na Slovensku. Po nedávnej skúsenosti so základným modelom aktuálne testujeme praktickejšiu verziu ŠKODA Fabia Combi, ktorá sa len prednedávnom začala predávať aj na našom trhu. Pre verziu Combi je charakteristická najmä proporčná vyváženosť, vďaka ktorej ju neváhame zaradiť medzi momentálne celkovo najatraktívnejšie modely značky ŠKODA. Rodinne orientovaných záujemcov ešte viac poteší obrovský kufor, čím sa nová ŠKODA Fabia Combi radí k suverénom svojho segmentu a dokonca celkovou kapacitou batožinového priestoru prekonáva aj mnohé modely z vyšších segmentov. Novú ŠKODU Fabia Combi s najvýkonnejšou benzínovou motorizáciou 1,2 TSI (81 kW), v kombinácii so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou a v top výbave Style, nám na test zapožičala spoločnosť IMPA Žilina, s. r. o., autorizovaný predajca a servis vozidiel ŠKODA v našom regióne.

 

História modelu ŠKODA Fabia sa začala písať už v roku 1999, kedy bola predstavená prvá generácia. Fabia patriaca do segmentu malých vozidiel so všetkými svojimi dostupnými karosárskymi verziami zaznamenala už od svojho vstupu na náš trh obrovské predajné úspechy. Na tie plynule nadviazala aj jej druhá generácia z roku 2007. Pri príležitosti minuloročného parížskeho autosalónu bola oficiálne predstavená dlhoočakávaná, v poradí už tretia generácia ŠKODY Fabia. ŠKODA v Paríži odprezentovala spolu so základným modelom trochu prekvapujúco hneď aj druhý karosársky variant Combi. Ten sa u nás začal predávať približne o mesiac neskôr v porovnaní so základným modelom. Novinka je medzigeneračne dlhšia, širšia a nižšia ako predchodca. Najmä vďaka týmto faktorom Fabia s poradovým číslom tri pôsobí už na prvý pohľad „dospelejším“ a proporčne vyváženejším dojmom ako predchádzajúci model. Za všetky technické vychytávky, ktorými sa novinka môže páčiť, spomeňme napr. technológiu „mirror link“ (obsah smartphonu sa premieta na displej vozidla). Toto ponúka práve tretia generácia Fabie ako vôbec prvý model značky ŠKODA. V tomto kontexte stojí určite za zmienku aj akási elektronická náhrada uzávierky diferenciálu s označením XDS. Tú ponúka nová ŠKODA Fabia už v základe a vďaka nej sa výrazne zlepšila trakcia na klzkom povrchu a rovnako suverénnejšie a istejšie sú vďaka XDS aj dynamické prejazdy zákrutami. Silnou stránkou novej Fabie je už tradične aj koncernová technika, ktorú demonštruje napríklad zaujímavá motorová paleta. Motorizácie verzie Combi kopírujú motorovú paletu základného modelu s tým rozdielom, že pre Combi vypadáva z ponuky najzákladnejšia zážihová motorizácia 1,0 MPI s výkonom 60 koní. Benzínový základ pre Fabiu Combi tak tvorí rovnaká motorizácia, ale odladená na výkon 75 koní. Benzínovú špičku predstavuje veľmi vydarený prepĺňaný štvorvalec 1,2 TSI, ktorý je dostupný v dvoch samostatných výkonových verziách s výkonom 90 alebo 110 koní. Pre priaznivcov nafty ŠKODA do ponuky zaradila úspornú verziu 1,4 TDI, ktorá môže taktiež disponovať v dvoch alternatívach, a to s výkonom 90, resp. 105 koní. Pestrá je aj skladba prevodoviek. Pre benzínový základ je dostupná výhradne s 5-stupňovým manuálom. Pri výkonnejších verziách motorov TDI, resp. TSI je okrem mechanických prevodoviek s piatimi, resp. šiestimi stupňami k dispozícii aj vynikajúca a zároveň komfortná automatická DSG prevodovka so 7 stupňami. Okrem toho je na našom trhu pre novú Fabiu momentálne k dispozícii trojica rozumne odstupňovaných samostatných výbav. My sme si na test zvolili ŠKODU Fabia Combi 1,2 TSI (110 koní) so 6-stuňovou manuálnou prevodovkou a v najvyššej výbave Style, ktorá predstavuje veľmi atraktívnu zákaznícku voľbu. Naša úvodná otázka aj preto znie: Čo všetko sa ukrýva za prívlastkom Combi pri najnovšej generácii ŠKODY Fabia?

 

Vzhľad a rozmery

Ako sme už naznačili v predchádzajúcej časti, nová ŠKODA Fabia pôsobí z každého uhľa pohľadu veľmi atraktívne a moderne. Dnes testovaná verzia Combi na nás pôsobí proporčne ešte vyváženejším dojmom ako základný model. V tomto kontexte nás o to viac teší, že aj Fabia, rovnako ako ďalšie modely ŠKODA, pochádza z pera slovenského šéfdizajnéra Jozefa Kabaňa. Verzii Combi podobne ako základnému modelu dominujú z každého uhla pohľadu „ostré“ línie a výrazné krivky. Predná časť vozidla je identická so základným modelom. Pôsobí veľmi sebavedomým dojmom. Zaujímavým prvkom testovaného vozidla vo výbav Style boli i originálne svetlomety s čiernym dekórom. Dizajnové odlišnosti celkom logicky ponúka bočná silueta vozidla. Pozorné oko si všimne odlišne tvarované zadné dvere. Najväčším benefitom verzie Combi je ale celkom iste výrazne predĺžený zadný previs, ktorý ukrýva veľkorysý batožinový priestor. Naopak, spoločné charakteristické črty modelov z rodiny ŠKODA sú najvýraznejšie pri pohľade zozadu. Za všetko spomeňme už neodmysliteľnú grafiku zadných svetlometov v tvare písmena „c“, resp. tradičné klinovité prelisy na dverách kufra. Z hľadiska celkových rozmerov si verziu Combi porovnajme so základným modelom. Fabia Combi meria 4255 mm (+263 mm), totožná šírka dosahuje 1732 mm, rovnaká výška atakuje 1467 mm a rázvor náprav má taktiež nezmenenú hodnotu 2470 mm. Všetkých rodinne orientovaných zákazníkov nová Fabia Combi určite poteší na danú triedu nadštandardným objemom batožinového priestoru. Kufor v základnom usporiadaní ponúka slušných 530 litrov, čo predstavuje medzigeneračný nárast +25 litrov. Z užívateľského hľadiska poteší pravidelný tvar kufra a taktiež jeho veľmi dobrá dostupnosť. Palec hore dávame aj odkladacím priečinkom na drobnosti po oboch stranách kufra či priestor pod podlahou. Po sklopení delených zadných sedadiel vynoveným systémom podobným z modelu Octavia, kde sa najskôr vyklápa sedadlo a následne sa spúšťa operadlo, narastie objem pre batožinu až na 1395 litrov. Pre eliminovanie schodu, ktorý pri sklopených sedadlách vznikne, môžu zákazníci v opcii siahnuť po praktickom dvojitom dne z dielne Simply Clever.

 

Interiér a výbava

V podobne modernom duchu ako zovňajšok sa nesie aj interiér novej generácie ŠKODA Fabia Combi. Kabína novinky ponúka čisté línie bez zbytočných módnych výstrelkov, ako i konzervatívne tvary, ktoré neurazia ani s odstupom času. V praxi sa tak pri Fabii stretávame so špičkovou ergonómiu, logickým rozmiestnením všetkých ovládacích prvkov. Obzvlášť chceme vyzdvihnúť vynikajúce dielenské opracovanie a taktiež lícovanie všetkých dielcov, ktoré tak opticky vytvárajú skutočne hodnotný dojem. Veľmi sa nám páči prehľadný prístrojový panel. Ten zobrazuje všetky dôležité i potrebné údaje, podobne ako je to i pri ostatných modeloch značky ŠKODA. Za dominantu palubnej dosky v testovanej výbave Style by sa dal označiť 6,5-palcový dotykový displej multifunkčného rádia Bolero. Systém ponúka veľmi peknú grafiku s rýchlou odozvou a disponuje mnohými zaujímavý i užitočnými funkciami. Pochvalu si zaslúži aj ideálne tvarovaný trojramenný multifunkčný volant. Ten je spolu s príkladným a pohodlným posedom dôležitým pre optimálne sprostredkovanie špičkových jazdných vlastností, ktoré Fabia Combi ponúka minimálne na rovnakej úrovni ako základný model. Z priestorového hľadiska nemožno novinke taktiež nič vyčítať. Priestor vpredu i vzadu je na danú triedu vozidiel na veľmi dobrej úrovni. Pocitovo na nás novinka pôsobí oproti predchádzajúcim generáciám výrazne vzdušnejším dojmom najmä v parametri vnútornej šírky kabíny. Pri zachovanom rázvore verzie Combi by sa dal priestor pre zadných pasažierov označiť za totožný ako pri základnom modeli. Jediný rozdiel, ktorý sme postrehli, predstavuje pocitovo viac miesta pre hlavu zadných pasažierov, pod čo sa logicky podpísala pozvoľnejšie klesajúca línia strechy verzie Combi. Pri modeloch ŠKODA sú už tradične praktické i užitočné a zároveň vtipné mnohé riešenia z dielne „Simply clever“, ktoré, samozrejme, ponúka aj nová Fabia Combi. Z hľadiska celkovej výbavy ponúka už základná verzia Fabie Combi vo výbave Active všetky bezpečnostné prvky, ale aj napríklad systém štart/stop. Nami testovaná ŠKODA Fabia Combi v najvyššej výbave Style s akčným balíkom Style Plus ponúka i prvky, ktoré nie sú v danej triede vozidiel štandardom. Za všetky spomeňme napríklad už spomínané multifunkčné rádio Bolero s funkciou Mirrol Link a šiestimi reproduktormi, bezkľúčové štartovanie, Front Assitant – výstraha pred čelným nárazom s funkciou núdzového brzdenia, dažďový a svetelný senzor, elektrické ovládanie všetkých okien, vyhrievanie predných sedadiel, tempomat, zadné parkovacie senzory, automatickú klimatizáciu, ako aj komfortnú lakťovú opierku.

 

Jazda

Po našej nedávnej skúsenosti s „krátkou“ Fabiou, kedy sme ju neváhali označiť za jedno z najlepšie jazdiacich vozidiel vo svojej triede, konštatujeme, že minimálne rovnako dobre jazdí aj verzia Combi. Pocitovo na nás dokonca jazdné vlastnosti Fabie Combi pôsobili ešte suverénnejšie, ako to bolo pri základnom modeli. Veľkú pochvalu si pritom Fabia Combi zaslúži aj za len symbolický nárast hmotnosti verzie Combi. Ten v porovnaní so základným modelom v závislosti od verzie predstavuje približne len 24 kg. Pri novej generácii ŠKODY Fabia sa kolesá posunuli ešte viac do rohov karosérie, čo zaručuje veľmi dobrú ovládateľnosť s potrebnou dávkou istoty i pri rýchlych prejazdoch zákrutami. Suverénne jazdné vlastnosti podčiarkuje aj špičkový podvozok. Svojím nastavením je to ideálny kompromis medzi komfortom a športovým naturelom. Nová Fabia sa citeľne zlepšila aj v akustickej pohode na palube, čo je taktiež veľmi sympatické. Nami testovaný najvýkonnejší prepĺňaný benzínový motor 1,2 TSI (110 koní) udeľuje pomerne ľahkej Fabii Combi skutočne veľmi slušnú jazdnú dynamiku. Medzi prednosti tejto motorizácie možno okrem lineárneho záťahu zaradiť i veľmi slušnú spotrebu paliva, ku ktorej prispieva aj veľmi dobre odstupňovaná 6-stupňová manuálna prevodovka s krátkymi a presnými dráhami.

 

A náš celkový dojem?

Po našej osobnej skúsenosti s novou ŠKODOU Fabia, ako aj s jej praktickejšou verziou Fabia Combi, neváhame konštatovať, že ocenenie Slovenské auto roka pre rok 2015 zaslúžene pripadlo práve na tento model. Novinka v sebe kombinuje moderný dizajn, funkčný a zároveň praktický interiér, ako i podmanivé jazdné vlastnosti. Najväčším benefitom verzie Combi je logicky skutočne veľkorysý a zároveň funkčný batožinový priestor. Cenový doplatok za verziu Fabia Combi sa pri rovnakej motorizácii i výbave pohybuje na pomerne priaznivej úrovni len vo výške 550 eur. V Žiline si novú ŠKODU Fabia môžete prísť pozrieť či vyskúšať a otestovať k autorizovanému predajcovi vozidiel ŠKODA v našom regióne, spoločnosti IMPA Žilina, s. r. o., na ulici Pri rieke, kde na vás čakajú aj ďalšie modely značky ŠKODA.

 

Autor: Peter Hlačik

Snímky: Autor

 

Technické parametre:

Model: ŠKODA Fabia Combi 1,2 TSI Style
Motor: benzín
Pohon: predný
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 81/110
Krútiaci moment Nm: 175
Maximálna rýchlosť km/h: 199
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 9,6 s
Prevodovka: manuálna
Počet stupňov: 6
Kombinovaná spotreba: 4,8 l na 100 km
 

Výbava: 1,2 TSI Style (testovaný model)  Cena: od 13 290 €

Výbava: 1,0 MPI Active  Cena: od 10 090 €

Najnovšie vydanie
Predplatné
zilinskyvecernik_monitor_prod