Táto stránka využíva cookies. Používaním tejto stránky súhlasíte s používaním cookies. ×

Žilinský Večerník

23. september 2018 | Zdenka

Automoto

ŠKODA Octavia Combi - Ideálna na prácu i pre rodinu

Približne po roku si znova pripomíname novú a populárnu ŠKODU Octavia tretej generácie. V redakčnom teste sme tentoraz siahli po praktickej a žiadanej verzii Combi, ktorú si v ďalších riadkoch podrobne predstavíme. ŠKODA je u nás stále považovaná za domácu značku, čo najlepšie demonštruje jej suverénny podiel na trhu predaných nových vozidiel a práve populárna Octavia najnovšej generácie patrí medzi jej nosné modely. Pre aktuálnu Octaviu je charakteristický medzigeneračný nárast rozmerov s dôrazom kladeným na priestor pre posádku. Okrem toho prináša i mnohé technické inovácie a už tradične sa spolieha na osvedčenú a špičkovú koncernovú techniku. Novú ŠKODU Octavia Combi s turbodieselom 1,6 TDI, v kombinácii s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou a v akčnej výbave Business nám na test zapožičala spoločnosť IMPA Žilina, s. r. o., autorizovaný predajca a servis vozidiel ŠKODA v našom regióne.

20.06.2014 | 13:19

Približne po roku si znova pripomíname novú a populárnu ŠKODU Octavia tretej generácie. V redakčnom teste sme tentoraz siahli po praktickej a žiadanej verzii Combi, ktorú si v ďalších riadkoch podrobne predstavíme. ŠKODA je u nás stále považovaná za domácu značku, čo najlepšie demonštruje jej suverénny podiel na trhu predaných nových vozidiel a práve populárna Octavia najnovšej generácie patrí medzi jej nosné modely. Pre aktuálnu Octaviu je charakteristický medzigeneračný nárast rozmerov s dôrazom kladeným na priestor pre posádku. Okrem toho prináša i mnohé technické inovácie a už tradične sa spolieha na osvedčenú a špičkovú koncernovú techniku. Novú ŠKODU Octavia Combi s turbodieselom 1,6 TDI, v kombinácii s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou a v akčnej výbave Business nám na test zapožičala spoločnosť IMPA Žilina, s. r. o., autorizovaný predajca a servis vozidiel ŠKODA v našom regióne.

 

 

Novodobá ŠKODA Octavia prvej generácie debutovala už v roku 1996. Tento modelový rad možno bez preháňania označiť ako synonymum úspechu českej značky, kde každý nový model, resp. karosársky variant sprevádza vždy veľká pozornosť. Combi odvodené od aktuálnej tretej generácie Octavie, ktoré dnes testujeme, prišlo na náš trh s veľkými očakávaniami približne pred rokom. Určite aj preto v Škode pri návrhu novej generácie nenechali nič na náhodu a na novej generácii si dali obzvlášť záležať. Nová Octavia je postavená na novej koncernovej podvozkovej platforme MQB. Aj vďaka nej patrí karoséria typu Combi medzi top modely vo svojej triede s prihliadnutím na parametre batožinového priestoru a rovnako i jeho praktického využitia. Tak, ako je tomu pri značke ŠKODA dobrým zvykom, aj nová Octavia Combi disponuje pestrou paletou jednotlivých verzií, z ktorej si vyberie skutočne každý. Na našom trhu je momentálne k dispozícii až pätica výbav a pestrá skladba výhradne prepĺňaných motorizácií. Zážihový základ predstavuje verzia 1,2 TSI s výkonom buď 86, resp. 105 koní. V ponuke nechýba ani motorizácia 1,4 TSI s výkonom 140 koní. Od tejto motorizácie je odvodená i ekologická CNG verzia 1,4 TSI G-TEC s výkonom 110 koní. Benzínovú paletu uzatvára motor 1,8 TSI (180 koní), ktorý je dostupný aj vo verzii 4x4. Pre priaznivcov nafty je v ponuke motorizácia 1,6 TDI s výkonom 90, resp. 105 koní, kde je silnejšia verzia taktiež dostupná i vo verzii 4x4. Odtejto motorizácie je odvodená i najúspornejšia verzia Green Line s výkonom 110 koní a priemernou spotrebou len 3,2 l/100 km. Výkonnejšiu vznetovú verziu potom predstavuje agregát 2,0 TDI (150 koní) dostupný s poháňanou prednou nápravou a rovnako i vo verzii 4x4. Top verziou modelového radu je už tradične športová verzia RS s motorizáciou 2,0 TSI (220 koní), resp. 2,0 TDI (184 koní). ŠKODA pre všetky spomenuté motorizácie pripravila i pestrú paletu prevodoviek, ktorú tvoria 5-, resp. 6-stupňové manuály alebo automaty DSG v 6-, resp. 7-stupňovej verzii. My sme si pre test zvolili Octaviu Combi 1,6 TDI (105 koní) s 5-stuňovým manuálom, ktorá by mohla byť častou zákazníckou voľbou. Naša úvodná otázka tak znie:

 

Má aj tretia generácia Octavie Combi všetky predpoklady na to, aby sa stala bestsellerom?

 

 

Vzhľad a rozmery 

Proporčne vyvážený dizajn Octavie Combi má podobne, ako je to i pri iných modeloch ŠKODA, na svedomí slovenský šéfdizajnér Jozef Kabaň. Ten pri tvorbe kriviek novej generácie Octavie hľadal inšpiráciu napríklad aj v českom kryštáli. Preto nie je prekvapujúce, že novinka na prvý pohľad zaujme svojimi súmernými a hranatými líniami, ktoré neváhame označiť ako veľmi moderné a nadčasové. Pri pohľade spredu padne do oka zaujímavo tvarovaná maska chladiča, do ktorej je v strede vklinené nové fabrické logo okrídleného šípu. Za zmienku ďalej stoja i predné svetlomety s nahnevaným výrazom a už typické, pomerne veľké hmlovky v spodnej časti nárazníka. Zadným partiám zase dominujú taktiež efektné svetlomety s tradičnou grafikou v tvare písmena „c“ a chýbať samozrejme nesmie ani „klinovitý“ prelis na dverách kufra. Vonkajšie rozmery Octavie Combi sú prakticky totožné s verziou liftback. Vozidlo meria 4659 mm, jeho šírka dosahuje 1814 mm, výška atakuje 1465 mm a rázvor náprav má hodnotu 2686 mm. Významného nárastu oproti základnej verzii sa celkom logicky dočkal batožinový priestor. Ten v základnom usporiadaní pojme veľmi slušných 588 litrov pri verzii s rezervnou pneumatikou, resp. 610 l s využitím lepiacej sady. Okrem toho musíme vyzdvihnúť i veľmi pravidelné tvarovanie batožinového priestoru, ďalej nízku nakladaciu hranu a poteší taktiež otvor v strednom sedadle, ktorý dovoľuje prepravovať dlhé predmety či fixačné tzv. cargo elementy. Po sklopení zadných operadiel síce nevznikne ideálne rovná podlaha, ale objem kufra narastie až na hodnotu 1718 litrov, čo patrí medzi top parametre v danej triede. 

 

 

Interiér a výbava 
 

Interiér novej Octavie Combi sa nesie v rovnakom duchu ako jej zovňajšok. To znamená, že kabíne dominujú čisté a pomerne jednoduché línie bez zbytočných módnych výstrelkov, i keď i tu nájdeme niekoľko leštených plôch či dekoračných líšt. Palec hore dávame už na pohľad i dotyk naozaj kvalitným materiálom s vynikajúcim dielenským spracovaním. Ergonómia a logika rozmiestnenia jednotlivých ovládačov je priam príkladná. Všetko sa nachádza presne tam, kde to v podvedomí aj očakávate. Veľmi chválime slušný počet odkladacích priestorov na drobnosti. V duchu hesla Simply clever sa v interiéri nachádza napr. vtipná priehradka na reflexnú vestu pod sedadlom vodiča, tiež praktický držiak na smartphone a podobne. Z užívateľského hľadiska chceme pri novej Octavii Combi, podobne ako pri batožinovom priestore, jednoznačne najviac vyzdvihnúť priestorové pomery pre posádku. Tu nastal medzigeneračne výrazný posun smerom vpred. Nová Octavia Combi tak ponúka naozaj kráľovský priestor aj pre cestujúcich na zadných sedadlách, kde sa vedľa seba pohodlne usadia aj osoby s výškou nad 180 cm. Limitujúcim faktorom pre prostredného pasažiera vzadu môže byť jedine vnútorná šírka vozidla a taktiež výrazný stredový tunel. Z hľadiska nových technológií si je možné do novej Octavie Combi v závislosti od výbavy doobjednať prakticky čokoľvek. Testované vozidlo s akčnou výbavou Business disponovalo napríklad automatickými svetlami, vyhrievaním predných sedadiel, štart/stop systémom, el. ovládaním všetkých okien, dvojzónovou automatickou klimatizáciou, zadnými parkovacími senzormi, tempomatom, rádiom s USB vstupom i bluetooth konektivitou a podobne. 

 

Jazda

Testovaná Octavia Combi mala pod kapotou osvedčený a taktiež veľmi úsporný turbodiesel 1,6 TDI s celkovým výkonom 105 koní, ktorý s prehľadom postačuje i na zaťažené vozidlo. Daný motor spolupracoval s veľmi presnou 5-stupňovou manuálnou prevodovkou. Jej päť prevodových stupňov je na bežné jazdenie plne dostačujúcich, hendikep chýbajúcej šestky sa môže prejaviť jedine pri dynamickej jazde na diaľnici. Z veľmi dobre naladeného podvozka, ktorý je ideálnym kompromisom medzi dynamikou a komfortom, je aj napriek zadnej náprave s jednoduchou konštrukciou cítiť potrebná dávka istoty. Podvozok i vďaka presnému riadeniu veľmi dobre drží zvolenú stopu a zvláda aj nástrahy našich ciest v podobe väčších nerovností. Ako mierny nedostatok sa javí čas od času výraznejší hluk od zadnej nápravy pri prejazde viacerých nerovností za sebou, najmä pri nezaťaženom vozidle. 

 

 

A náš celkový dojem?
 

Nová ŠKODA Octavia Combi v našom teste potvrdila, že ide o veľmi schopné a vyvážené vozidlo bez slabých stránok. Moderný dizajn z nej robí reprezentatívne vozidlo, čo určite ocenia nielen rodinne orientovaní zákazníci, ale i v nejednej firme, resp. organizácii. Tu Octavia Combi veľmi dobre poslúži aj vďaka priestrannému interiéru a obrovskému batožinovému priestoru. Okrem toho Octavia prináša i širokú škálu jednotlivých verzií, v čom taktiež vyniká pred početnou konkurenciou. Ak k tomuto všetkému pripočítame i povestnú kvalitu a techniku koncernu VW, tak potom má nová Octavia Combi všetky predpoklady na to, aby prekonala komerčný úspech minulých generácií. V Žiline si novú ŠKODU Octavia Combi môžete prísť pozrieť či vyskúšať a otestovať k autorizovanému predajcovi vozidiel ŠKODA v našom regióne, spoločnosti IMPA Žilina, s. r. o., na ulici Pri rieke, kde na vás čakajú aj ďalšie modely značky ŠKODA. 

 

 

Autor: Peter Hlačik
Snímky: autor

 

 

Technické parametre:


Model: ŠKODA Octavia Combi 1,6 TDI Business
Motor: diesel
Pohon: predný
Počet valcov: 4
Výkon kW/koní: 77/105
Krútiaci moment Nm: 250
Maximálna rýchlosť km/h: 191
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 11,0 s
Prevodovka: manuálna
Počet stupňov: 5
Kombinovaná spotreba: 4,2 l na 100 km
Výbava: 1,2 TSI Active (benzín)  Cena: od 14 690 €
Výbava: 1,6 TDI Business (testovaný model)  Cena: od 22 720 €

 

Horúce kreslo
DNES ZAJTRA UTOROK
12 °C
8 °C
6 °C
zilinskyvecernik_monitor_prod